OrthoLogia
Bogdan Mateciuc
DE CE ESTE FALSA
ÎNVĂTĂTURA
DESPRE RĂPIRE
Va puteti exprima opiniile cu privire la acest articol pe Dialog Evanghelic Ortodox
„Biblia nu trebuie fortată să
dea anumite învătături după placul liderilor religiosi ai lumii. Orice
conducător religios poate să facă Biblia să spună ce vrea el prin trei
scamatorii foarte simple:
1.
Scoaterea versetului din context;
2.
Adăugarea de cuvinte la Cuvântul lui Dumnezeu;
3.
Scoaterea de cuvinte din Cuvântul lui Dumnezeu.”
(Dr. Peter S. Ruckman, Presedinte al Institutului Biblic
din Pensacola, Florida, S.U.A.)
Autorul acestui studiu doreste ca
dvs., citind cele de mai jos, să tineti seama de citatul de mai sus si să nu vă
blocati gândirea liberă după învătăturile grupării religioase din care
faceti parte. Cercetati Scriptura (Fapte 17:11) si lăsati Cuvântul lui
Dumnezeu să vă arate care învătături sunt de la oameni si care de la
Dumnezeu. Cuvântul lui Dumnezeu este viu si lucrător, mai ascutit decât orice
sabie cu două tăisuri, si pătrunde până la despărtirea sufletului si a
duhului, a încheieturilor si a măduvei, fiind judecător al simtirilor si al
cugetelor inimii (Evr. 4:12).
Propovăduirea aparitiei Domnului
Iisus Hristos în văzduh si „răpirea” Bisericii înainte de Necazul cel
Mare (pomenit de Mântuitorul la Mat. 24:21) nu este mai veche de 170 de ani.
Timp de aproximativ 1830, mergând înapoi până în vremurile apostolice,
crestinii au fost învătati să fie biruitori, să îndure cu răbdare
suferintele, prigoanele si necazurile ce vor veni, până la venirea Domnului
care Îsi va întemeia Împărătia aici pe pământ.
Originea învătăturii despre răpire
Înainte de a privi la informatiile
disponibile referitoare la originea acestei învătături, as vrea să mentionez
că multi sustinători dar si adversari ai învătăturii despre răpire încearcă
să întemeieze justetea acesteia pe data la care a apărut si pe autorul ei. În
realitate acesta este un aspect minor. Adevărata problemă este dacă această
învătătură este conformă cu Cuvântul lui Dumnezeu. Trebuie să tinem cont
de aceasta atunci când îi studiem originea.
Încă de când am început să
scriu acest studiu am descoperit mai multe informatii referitoare la originea
teoriei despre răpire. La început aveam gresita părere că o tânără
scotiancă pe nume Margaret MacDonald a fost prima care a sustinut această
teorie. Multi consideră în ziua de azi că Margaret a fost prima care a
vehiculat această teorie. Există însă dovezi despre existenta acestei teorii
înainte de „descoperirea” avută de ea în 1830 si de fapt această femeie
nu a avut decât un rol foarte mic în răspândirea ei (dacă a avut vreunul).
Sustinătorii învătăturii despre răpire s-au grăbit să afirme că au
existat „oameni ai lui Dumnezeu” care au scris despre răpire înainte de
presupusa descoperire a lui Margaret MacDonald. Să aruncăm deci o privire
asupra argumentelor lor, ca sursă a acestei învătături.
„Toti sfintii si alesii lui
Dumnezeu sunt strânsi laolaltă înainte de necazul cel mare care va să vină
si sunt luati de Domnul ca să nu vadă tulburarea care vine peste lume din
pricina păcatelor noastre” (Pseudo-Efrem, aprox.
374-627 d.Hr.).
Afirmatia de mai sus se pare că a
fost scrisă de Efrem Sirul, un preot ortodox foarte cunoscut, care a trăit în
a doua jumătate a secolului patru. Motivul pentru care îi este atribuită lui
Pseudo-Efrem este acela că nimeni nu a putut să certifice apartenenta
textului. De aceea este denumit cu un pseudonim. Textul reprezintă cea mai
veche mentionare a unei răpiri si a fost datat între 374 si 627 d.H. Trebuie
notat că Efrem Sirul era un preot ortodox. Termenul „ortodox” este oarecum
nepotrivit pentru acea perioadă în care Biserica era încă una. (Schisma care
a dus efectiv la desprinderea catolicilor de ortodocsi a avut loc în 1054.) În
vremea în care a fost scrisă afirmatia de mai sus, Biserica era deja o
structură institutionalizată. În ziua de azi Efrem Sirul este considerat sfânt
în Biserica Ortodoxă. Prin definitie, sfintii nu ieseau din învătătura
Bisericii lor. Aceasta nu înseamnă că exista o unitate de opinii perfectă,
însă dacă un personaj de frunte al Bisericii venea cu o idee nouă, el o
discuta cu ceilalti pentru a se stabili cât este de adevărată. Deciziile erau
luate prin consens. Dacă Efrem Sirul ar fi sustinut o idee contrară învătăturii
Bisericii, el nu ar mai fi fost astăzi pomenit ca Sfântul Efrem Sirul. Textul
nu îi poate apartine deci lui Efrem Sirul.
În
1585, un preot catolic spaniol pe nume Francisco de Ribera a scris un
comentariu despre Apocalipsă, pe baza unor note din versiunea Vulgata a
Bibliei. Aparent, acest comentariu vorbea de o răpire înainte de Necaz. În
1838, Samuel Roffey Maitland, bibliotecar si arhivar al manuscriselor de la
Lambeth Palace din Londra, unde se afla biblioteca Bisericii Anglicane, a
descoperit manuscrisul lui Ribera
si l-a publicat de dragul interesului public.
Prima
publicatie referitoare la asa-zisa răpire de dinaintea Necazului o găsim în
1788. Prin 1740, un tânăr baptist pe nume Morgan Edwards a scris un articol
pentru ora de escatologie, continând opiniile sale despre profetiile biblice.
Acest articol a fost ulterior publicat la Philadelphia (1788) cu titlul „Două
exercitii academice asupra subiectelor numite Mileniul si Ultimele Zile”. În
articol, Edwards făcea afirmatii care descriau opiniile lui privitoare la o strângere
a Bisericii înainte de Necazul cel Mare. Teoriile lui Edwards privind o răpire
înainte de Necaz nu s-au bucurat de apreciere si au fost complet ignorate de
lumea religioasă, acestea nereprezentând învătături ale Bisericii.
O altă
publicatie referitoare la o răpire înainte de Necaz a apărut în Spania în
1812. Aceasta se numea „Venirea lui Hristos cu slavă si mărire”, scrisă
de Emmanuel Lacunza, un preot catolic iezuit din Chile, care a scris sub
pseudonimul Rabi Juan Josafat Ben-Ezra, numele unui evreu convertit, după cum
se pare. Cartea a fost ulterior tradusă în engleză de Edward Irving si
publicată la Londra în 1827.
Edward
Irving era fondatorul asa-numitei „Biserici Apostolice Catolice”. Irving si
adeptii lui au început să propovăduiască răpirea înainte de Necaz în
jurul anului 1839, fără îndoială influentati de cartea lui Lacunza, deoarece
foloseau aceleasi trimiteri biblice. Cam tot pe atunci a început să propovăduiască
această teorie si John Darby, un crestin după Evanghelie. Darby pretindea că
a primit descoperire dumnezeiască despre răpire în 1827, an care era (absolut
întâmplător) chiar anul publicării traducerii făcute de Irving în engleză
a cărtii lui Lacunza. Un alt pastor englez care a jucat un rol important în răspândirea
teoriei răpirii a fost Robert Norton. Acesti trei oameni se cunosteau între ei
si împreună au participat la conferintele despre profetii[1]
care au avut loc prin 1830 în Scotia, Anglia si Irlanda. La aceste întruniri
ei si-au făcut publice opiniile. Initial teoriile lor nu au fost bine primite
în grupurile religioase si au dus la anumite dezbinări. În decurs de
aproximativ 60 de ani, teoria răpirii a fost acceptată în principalele
grupuri religioase si a fost făcută doctrină. La începutul secolului 20, la
începuturile miscării penticostale, penticostalii au preluat această teorie
asa cum o învătaseră în adunările din care proveneau. În acelasi fel
carismaticii si alte grupări mai noi au dus mai departe învătătura, conform
cu bisericile din care proveneau, această transmitere continuând si astăzi.
Am
prezentat pe scurt felul în care teoria răpirii si-a croit drum în lumea
religioasă. Dacă ne uităm la originea acestei învătături, este clar că nu
i s-a acordat prea mare atentie până în anii 1830, în ciuda eforturilor
sustinătorilor ei de a o data mult mai devreme. Un aspect amuzant legat de
problema originii este că sustinătorii acestei teorii, încercând să
prezinte această teorie ca fiind una cu mult mai veche, îi citează pe
Pseudo-Efrem, Ribera si Lacunza, dar în acelasi timp fac eforturi evidente de a
se distanta de acestia din cauza apartenentei lor la Bisericile Ortodoxă sau
Catolică. De ce aceasta? Pentru ei, a prelua o doctrină cu originea în
Biserica Catolică sau Ortodoxă îi pune într-o situatie dificilă. Adevărul
este că nici Apostolii si nici Părintii Bisericii nu au mentionat vreo venire
a Domnului alta decât cea de-a Doua Venire.
A fost
interesant să vedem felul în care teoria despre răpire a apărut în lumea
religioasă. Să vedem însă ce spune Scriptura în această privintă.
VENIREA DOMNULUI SI STRÂNGEREA
NOASTRĂ LA EL
Unul din
principiile de căpătâi ale sustinătorilor răpirii este interpretarea
literală consistentă. Ei afirmă că interpretează literal Biblia, însă
problema delicată a teoriei răpirii este că ea e foarte subredă în ceea ce
priveste baza biblică, fiind însă plină de speculatii, asocieri si figuri de
stil. 2 Corinteni 13:1 spune: „Mărturia a doi sau trei oameni este adevărată”
(Mat. 18:16, Deut. 19:15). Cu alte cuvinte, pentru ca o idee să fie biblică ea
trebuie sustinută de mai multe versete iar acele versete trebuie folosite în
context. Nu se vorbeste nicăieri în Biblie de vreo venire secretă a Domnului.
În particular, Iisus nu a vorbit niciodată si nici nu a dat de înteles că va
veni prin aer sau pe pământ înainte de ceea ce cu totii numim a Doua Venire.
Pentru a demonstra sau a respinge realitatea biblică a teoriei răpirii,
trebuie să cercetăm scripturile pentru a vedea dacă asa stau lucrurile (Fapte
17:11).
Oriunde
avem de-a face cu ceva care ar putea fi contrafăcut, îl comparăm cu
originalul. De exemplu, agentii de finante sunt învătati nu cum arată banii
falsi, ci cum arată cei autentici, astfel ca atunci când văd o bancnotă falsă
să o poată recunoaste. În acelasi fel, când lucrăm cu Cuvântul lui
Dumnezeu, trebuie să cunoastem ce este adevărat pentru a putea recunoaste
falsul. Să mergem deci la Cuvânt si să vedem ce ne spune el despre venirea
Domnului si despre strângerea credinciosilor la El.
La Matei
24, Iisus dă câteva profetii ca răspuns la întrebările ucenicilor despre
„când vor fi aceste lucruri?”, „care va fi semnul venirii Tale si al sfârsitului
acestei lumi?”. Răspunzând la aceste întrebări, Iisus le-a arătat ordinea
evenimentelor de dinaintea venirii Lui si strângerii sfintilor la El:
El ne
vorbeste despre falsi prooroci, războaie, foamete, molime si cutremure (v.
4-8).
Ne
vorbeste de durerile si prigoana care va veni asupra sfintilor din cauza mărturiei
lor către neamuri (v. 9-14).
Ne
vorbeste despre „urâciunea pustiirii”, când Antihristul se va aseza în
templul lui Dumnezeu si se va da drept Dumnezeu (v. 15, Dan. 11:36, 2 Tes. 2:4,
Apoc. 13).
Ne
vorbeste despre Necazul cel Mare care va veni peste pământ (v. 21).
Ne spune
că imediat după Necaz soarele se va întuneca, luna nu va mai străluci,
stelele vor cădea din cer si puterile ceresti se vor clătina; apoi semnul
Fiului Omului va apărea pe cer si toate semintiile pământului se vor jeli (v.
30, Zah. 12:10-12).
Fiul
Omului va fi văzut venind pe norii cerului, trimitându-si îngerii la un sunet
de trâmbită. Acestia îi vor strânge pe cei alesi din cele patru colturi (ale
pământului), de la un capăt al cerului la celălalt (v. 29-31, Marcu
13:24-27).
Ceea ce a
spus Iisus este că El nu va veni pe norii cerului, la sunetul trâmbitei,
pentru a-i strânge pe sfinti până după Necazul cel Mare. Toate lucrurile
mentionate la 1 Tes. 4:16-17 si 1 Cor. 15:51, versete care reprezintă baza
teoriei răpirii, sustin ceea ce a descris Iisus ca având loc la a doua Sa
venire. În aceste versete Pavel a arătat ce se va întâmpla la revenirea
Domnului pe pământ. De exemplu, la 1 Tes. 4:17, atunci când spune că noi
toti îl vom întâlni pe Domnul în văzduh, cuvântul „a întâlni” are un
anumit sens. El era folosit cu referire la primirea unei persoane cu o functie
înaltă. „Se pare că ideea acestui cuvânt era aceea de bun-venit adresat
unui demnitar nou venit” (Moulton, Gramatica Noului Testament, Vol. I, pag.
14; Vines Expos. Dictionar de cuvinte biblice). Deci, atunci când cei în viată
se vor ridica în văzduh pentru a-l întâmpina pe Domnul, ei nu vor face
aceasta pentru a pleca în ceruri cu El, ci pentru a-L întâmpina si saluta pe
Iisus ca pe un demnitar, Rege al Regilor si Domn al Domnilor. Aceasta se va întâmpina
la a Doua Venire. În acelasi timp, credinciosii vor fi transformati astfel ca
atunci când îl vor vedea, îl vor vedea asa cum este si vor fi ca El (1 Ioan
3:2).
TEORIA RĂPIRII
„Pe
aceasta v-o spunem prin cuvântul Domnului: noi, cei vii, cei rămasi până la
venirea Domnului, nu le-o vom lua înainte celor adormiti. La un semn
poruncitor, la glasul arhanghelului si-n trâmbita lui Dumnezeu, însusi Domnul
se va pogorî din cer si cei morti în Hristos vor învia întâi. După aceea,
noi, cei vii, cei rămasi, vom fi răpiti împreună cu ei în nori ca să-L întâmpinăm
pe Domnul în văzduh. Astfel vom fi pururea cu Domnul
pururea. Asadar cu aceste cuvinte mângâiati-vă unii pe altii” (1
Tes. 4:15-18).
„După
cum am purtat chipul celui pământesc, vom purta si chipul Celui ceresc. Pe
aceasta însă v-o spun eu vouă, fratilor: Carnea si sângele nu pot mosteni împărătia
lui Dumnezeu, nici stricăciunea nu mosteneste nestricăciunea. Iată, taină vă
spun vouă: Nu toti vom muri, dar toti ne vom schimba; deodată, într-o clipire
din ochi, la trâmbita de apoi. Trâmbita va suna si mortii vor învia nestricăciosi
iar noi ne vom schimba. Căci trebuie ca fiinta aceasta stricăcioasă să se îmbrace
în nestricăciune si fiinta aceasta muritoare să se îmbrace în nemurire. Iar
când fiinta aceasta stricăcioasă se va îmbrăca în nestricăciune si fiinta
aceasta muritoare se va îmbrăca în nemurire, atunci va fi cuvântul care este
scris: Moartea a fost înghitită de biruintă.” (1 Cor. 15:49-51)
1 Tes.
4:15-18 si 1 Cor. 15:49-55 sunt versetele principale ale teoriei răpirii
folosite de sustinătorii acesteia. Deci, dacă tragem temelia, restul învătăturii
se prăbuseste. Esenta învătăturii despre răpire afirmă că aceste două
versete vorbesc despre o venire separată a Domnului Iisus Hristos pentru a lua
Biserica de pe pământ, înainte de a Doua Venire, astfel ca ei să scape de
Necazul cel Mare anuntat de Iisus că va veni peste pământ. Pentru a da de înteles
aceasta, versetele au fost scoase din context si rupte de celelalte versete care
vorbesc despre acest subiect (aceasta este o altă dovadă că este o învătătură
falsă). Dacă privesti la aceste versete si la altele legate de venirea
Domnului, vei găsi nori, trâmbita lui Dumnezeu, strângerea sfintilor si acea
ordine a evenimentelor care trebuie să se întâmple înainte de venirea Lui.
Norii
Iisus ne
spune că la venirea Lui El va veni pe nori (Mat. 24:30, Marcu 13:26, Luca
21:27).
În Fapte
1:9-11, Iisus s-a ridicat de la pământ si L-a acoperit un nor. Cum ucenicii stăteau
si priveau în sus, doi oameni în haine albe le spun că asa cum Iisus s-a
ridicat la ceruri, la fel va si veni (pe nori). Atunci când le vorbesc cei doi
oameni, ucenicii erau pe pământ, nu în văzduh. Când cei doi au spus că
Iisus va reveni asa cum a plecat, ei s-au referit că El va reveni pe pământ.
Apocalipsa
1:7 ne spune că El va veni pe nori si că orice ochi îl va vedea (nu e o
venire secretă).
Ioel
2:1-2 ne spune că ziua Domnului va fi, printre altele, o zi de nori. Putem
verifica că este vorba despre a Doua Venire la care se referea Iisus la Mat. 24
deoarece mai jos la Ioel 2:10 se spune că soarele, luna si stelele se vor întuneca.
Aceeasi descriere o dă si Iisus.
Tef.
1:14-15 ne spune că măreata zi a Domnului este ... o zi de nori.
La 1 Tes.
4:15-17, Pavel ne spune că la venirea Domnului, cei care sunt vii vor fi răpiti
în nori la Domnul. Am arătat deja ce înseamnă acel „a întâlni”. Acest
verset este în deplină armonie cu evenimentele descrise de Iisus ca având loc
la a Doua Sa Venire. Sustinătorii teoriei răpirii au de răspuns la o întrebare:
ce anume din versetul acesta îl face să trebuiască aplicat cu referire nu la
a Doua Venire, ci la o asa-zisă răpire? Unde scrie că după întâmpinarea
din văzduh, Iisus va pleca înapoi cu credinciosii? Absolut nicăieri.
Trâmbita lui Dumnezeu
Iisus a
spus de asemenea că la venirea Lui va suna trâmbita cu putere (Mat. 24:31).
La Ioel
2:1 se dă porunca să se sune trâmbita în ziua Domnului.
Tef.
1:14-15 spune că măreata zi a Domnului este ... o zi a trâmbitei.
1 Tes.
4:16 spune că Domnul va coborî din ceruri cu trâmbita lui Dumnezeu.
1 Cor.
15:52 spune că la ultima trâmbită, atât mortii cât si viii se vor ridica.
„Ultima trâmbită” este acea trâmbită care va suna înainte ca Iisus să
revină pe pământ si să-i strângă pe credinciosi. Trâmbita de la ridicarea
în văzduh si trâmbita de la a Doua Venire sunt una si aceeasi.
După cum
se poate vedea, cele două versete de bază pentru învătătura despre răpire
sunt în armonie cu ceea ce a spus Iisus legat de a Doua Sa Venire. Sustinătorii
teoriei răpirii au de răspuns încă la întrebarea:
Ce anume din aceste versete le face să se refere la altceva si nu la
revenirea Domnului pe pământ? Nimic, absolut nimic.
Strângerea celor credinciosi
Iisus a
spus că atunci când va reveni pe norii cu slavă si mărire, îsi va trimite
îngerii în sunet de trâmbită să-i strângă pe cei alesi din cele patru
colturi ale pământului (Mat. 24:30-31, Marcu 13:26-27).
Strângerea
celor credinciosi este pur si simplu împlinirea acelei părti din învătătura
despre Hristos (Evr. 6:12) cu privire la învierea mortilor. Există două părti
distincte ale învierii: una este învierea celor credinciosi pentru viata
vesnică si alta este învierea celor păcătosi pentru pedeapsa vesnică (In.
5:24-29, Dan. 12:2, Fapte 24:15, Luca 14:14, Apoc. 20:4-6, 11-15).
Există o
anumită ordine pentru înviere. Pavel ne spune la 1 Cor. 15:23-24 că fiecare
va fi înviat în ceata sa: Hristos, ca pârgă; apoi cei ai lui Hristos, la
venirea Lui; în cele din urmă vor învia cei necredinciosi, pentru Judecată.
[A se vedea la Daniel 13:13 - „în ceata ta”. Lui Daniel i se spune că va
sta în „ceata” lui la sfârsitul zilelor. Cuvântul se referă aici la
participarea lui la învierea celor credinciosi.]
Stim deja
că Iisus Hristos - pârga - a fost înviat. Urmează la rând cei ai lui
Hristos, la venirea Lui. În caz că există asa-zisa răpire a credinciosilor
înainte de Necazul cel Mare si de a Doua Venire a Domnului, atunci aici avem o
problemă. Dacă răpirea are loc asa cum se spune, atunci o parte a Bisericii
vor fi înviati si schimbati întru slavă. Credinciosii născuti după răpire,
în timpul Necazului, nu vor avea parte de învierea celor credinciosi si nu vor
fi schimbati în slavă. Aici e o problemă. Evrei 11:35-40 ne spune că femeile
credincioase si-au primit mortii lor înapoi la viată: altii au fost torturati,
nevrând să primească izbăvirea, ca să ajungă la o mai bună înviere. (De
remarcat că textul de aici si până la sfârsitul capitolului vorbeste despre
înviere). Credinciosii au fost chinuiti, omorâti cu pietre, prigoniti si au îndurat
suferinte. Toti acestia, desi dobândind o bună mărturie pentru credintă, nu
au primit făgăduinta (învierii); pentru că Dumnezeu prevăzuse pentru noi
ceva mai bun, asa ca ei să nu ajungă fără noi la desăvârsire. Cu alte
cuvinte, cei care au murit în Domnul nu pot dobândi învierea înaintea celor
care sunt vii.
1 Tes.
4:15 ne spune că „noi, cei vii si care am rămas până la venirea Domnului,
nu o vom lua înainte celor care sunt adormiti. Aceasta înseamnă că cei vii
nu pot obtine învierea înaintea celor adormiti. În consecintă, dacă ar
exista o răpire înainte sau în timpul Necazului cel Mare, atunci Cuvântul
lui Dumnezeu s-ar vădi mincinos deoarece spune că TOTI sfintii vor învia cu
trupul în acelasi timp. Dacă ar exista vreo răpire înainte sau în timpul
Necazului, sfintii din timpul Necazului, vii la venirea Domnului, nu vor avea
parte de plinătatea învierii. Deci dacă toti credinciosii învie cu trupul în
acelasi timp, aceasta poate avea loc numai la a Doua Venire.
Mai mult,
la 2 Tes. 2:1-5, Pavel confirmă ordinea învierii celor credinciosi, în
paralel cu Matei 24:
„Privitor
la venirea Domnului nostru Iisus Hristos si adunarea noastră împreună cu El,
vă rugăm, fratilor, ca nu degrabă să vă pierdeti cumpătul si nici să nu vă-nspăimântati,
nici de vreun duh, nici de vreo vorbă, nici de vreo epistolă ca pornită de la
noi, cum că ziua Domnului a si sosit. Să nu vă amăgească nimeni în nici un
chip, căci ziua Domnului nu va sosi până ce mai întâi nu va veni lepădarea
de credintă si nu se va arăta Omul nelegiuirii, Fiul pierzării, Potrivnicul,
cel ce se înaltă mai presus de tot ce se numeste Dumnezeu sau e făcut pentru
închinare, asa ca să se aseze el în templul lui Dumnezeul si să se arate pe
sine că este Dumnezeu. Oare nu vă aduceti aminte că vă spuneam aceste
lucruri încă de când eram la voi? (2 Tes. 2:1-5).
Aceste
versete ne spun că Domnul nu va reveni si că cei credinciosi nu vor fi strânsi
până când nu va veni lepădarea de credintă si când Antihristul nu se va arăta
în templul lui Dumnezeu, dându-se drept Dumnezeu (urâciunea pustiirii). Să
ne amintim că Iisus a spus la Mat. 24:15, 21 că Necazul cel Mare nu va veni
peste pământ decât după urâciunea pustiirii si că cei credinciosi nu vor
fi adunati decât după Necazul cel Mare. Ziua Domnului la care se face referire
mai sus este acea zi în care Iisus va reveni pentru a-i aduna pe cei
credinciosi, a-i pedepsi pe cei nelegiuiti si a-si întemeia împărătia pe pământ
(Apoc. 19&20, Zah. 14:1-9).
Locasurile din Cer si cina de
nuntă a Mielului
„Să nu
vi se tulbure inima: credeti în Dumnezeu si credeti în Mine. În casa tatălui
Meu sunt multe locasuri. Dacă n-ar fi asa, v-as fi zis. Eu mă duc să vă gătesc
un loc. Si dacă Eu mă duc să vă gătesc un loc pentru voi, Mă voi întoarce
si vă voi primi la Mine; pentru ca acolo unde sunt Eu să fiti si voi” (In.
14:1-3).
O altă rătăcire
a învătăturii despre răpire este aceea că Iisus ar construi locasuri în
cer pentru ca atunci când îsi răpeste Biserica, sfintii să meargă în cer
cu Domnul, să locuiască în aceste locasuri si în timpul Necazului care va
dura sapte ani să sărbătorească nunta Mielului. Versetul citat ca argument
pentru acest „plan urbanistic” al Domnului este Ioan 14:1-3. Dacă, asa cum
am văzut, Domnul Îsi adună Biserica atunci când revine pe pământ pentru întemeierea
împărătiei Sale iar la sfârsit Noul Ierusalim si scaunul de domnie al lui
Dumnezeu coboară din cer pentru a se aseza pentru totdeauna pe pământ (Apoc.
21:2-3), atunci cine va mai locui în acele locasuri pe care Iisus le-ar
construi în cer? Ar fi un „plan urbanistic” complet inutil. Realitatea este
că Ioan 14:1-3 se referă nu la strângerea celor credinciosi, ci la mântuire.
Când Iisus spune „în casa Tatălui Meu sunt multe locasuri”, cuvântul
„casă” înseamnă cămin, locuintă, gospodărie si, implicit, familie.
Iisus vorbea deci de căminul Tatălui în care se află multe locuri anume
pentru fii si fiice. Iisus s-a dus si a pregătit acele locasuri pentru noi în
casa Tatălui prin însăsi jertfa Sa de pe cruce (Efes. 1:3-12, 2:19, 3:15, 2
Cor. 6:17-18, Gal. 4:4-7). După înviere, El a venit iar si ne-a primit la El,
astfel încât noi am devenit parte din Trupul Lui si am intrat în familia Tatălui,
chemându-ne „fii si fiice”. Iisus lămureste aceasta la Ioan 14:23 spunând
că Tatăl si cu El îsi vor face locuinta (acelasi cuvânt grecesc ca si
„locas”) în inima noastră.
Cu
privire la nunta Mielului, Scriptura arată că aceasta va avea loc la a Doua
Venire a Domnului. Apoc. 19:7 anuntă că a venit nunta Mielului. De remarcat că
aceasta are loc după ruperea celor sapte peceti (Apoc. 6:1-8:1), după judecătile
celor sapte trâmbite (Apoc. 8:2-11:15) si după judecătile celor sapte potire
(Apoc. 16:1-17). În Apoc. 19:9 ni se spune „Fericiti cei chemati la cina de
nuntă a Mielului!”, iar în continuare îl vedem pe Domnul cu sfintii care
sunt în cer pregătindu-se să vină pe pământ (Apoc. 19:11-16). În Apoc.
19:17, un înger anuntă că toate păsările sunt chemate „să vină si să
se adune la ospătul cel mare al lui Dumnezeu”, ca să mănânce cărnuri de
împărati, căpetenii, oameni puternici, etc. Despre care cină vorbeste îngerul?
Contextul arată că e vorba de cina de nuntă a Mielului. Vedem apoi că fiara
(Antihristul), împăratii pământului si armatele lor se adună se facă război
împotriva Domnului. Domnul biruieste fiara si pe falsul prooroc iar armatele pământului
sunt zdrobite. Se pare că intentia lui Dumnezeu ca plan pentru nunta Fiului Său
diferă de viziunea noastră asupra unei nunti traditionale. Cina de nuntă a
Mielului începe cu o jertfă. În Ezec. 39:17-20, Domnul invită fiecare pasăre
si fiară a câmpului să vină si să mănânce din jertfa pe care o aduce El
– carnea împăratilor, căpeteniilor si a oamenilor puternici. Este aceeasi
descriere cu ce am văzut în Apoc. 19:17.
Este cert
că, conform Scripturii, cina de nuntă a Mielului are loc după ce Iisus revine
pe pământ. În ceea ce priveste teoria răpirii, e evident că sfintii nu ar
putea lua parte la cina de nuntă a Mielului în timpul Necazului cel mare. Sfânta
Scriptură arată că ei nu pot.
Biserica în Cartea Apocalipsei
Există câteva
neconcordante pe care sustinătorii teoriei răpirii le promovează cu privire
la Cartea Apocalipsei. Două din ele de care ne vom ocupa aici sunt
interpretarea eronată la Apoc. 3:10 si afirmatia lor că între Apoc. 4:1 si
Apoc. 19 nu se vorbeste de Biserică.
„Pentru
că ai păzit cuvântul răbdării Mele si Eu te voi păzi pe tine de ceasul încercării
care peste toată lumea va să vină ca să-i încerce pe cei ce locuiesc pe pământ
(Apoc. 3:10).
Învătătura
despre răpire spune că în Apoc. 3:10, când Iisus spune că „te voi păzi
de ceasul încercării”, El ar vorbi de răpirea Bisericii înainte de Necazul
cel Mare. Această interpretare nu e altceva decât pură speculatie. Să analizăm
să vedem ce spune de fapt Cuvântul.
„Pentru
că ai păzit cuvântul răbdării Mele.” Cuvântul grecesc pentru „păzit”
este tereo, care înseamnă: a supraveghea, a avea grijă, a purta de
grijă, a feri, a respecta. Cuvântul grecesc pentru „răbdare” este hypomone,
care înseamnă: consecventă, asteptare, sigurantă în actiune. În Noul
Testament, acest cuvânt descrie natura celui care nu se lasă clintit din
drumul său si din credinciosia si evlavia lui, în ciuda suferintelor si a încercărilor.
Explicat, versetul spune: Pentru că ai respectat cuvântul planului meu, „si
Eu te voi păzi de ceasul încercării”. Cuvântul grecesc pentru „ a păzi”
este acelasi cu „păzit” de mai sus (tereo). Sensul cuvântului „încercare”
din acest context este: testarea fidelitătii, integritătii, virtutii unui om.
Această parte a versetului spune deci: Voi avea grijă de tine la vremea
stabilită pentru testarea fidelitătii si credinciosiei omului, „care va veni
peste toată lumea ca să-i încerce pe cei ce locuiesc pe pământ”. Cuvântul
folosit în text înseamnă întregul pământ locuit”. Cuvântul
grecesc pentru „a încerca” înseamnă a ispiti, a testa credinta cuiva prin
ispitirea la păcat.
Dacă
parafrazăm Apoc. 3:10 pe baza observatiilor de mai sus, avem:
Pentru că
ai respectat cuvântul planului meu de actiune, si Eu voi avea grijă de tine la
vremea stabilită pentru testarea prin ispitirea la păcat a credinciosiei
tuturor celor care locuiesc pe pământ.
Unde
atunci apare aici ceva care să arate că Iisus ar vorbi despre răpirea
Bisericii de pe pământ? Mai precis, aici se spune că Iisus îi va păzi si va
avea grijă de sfinti la vremea încercării datorită credinciosiei lor
(similar cu „Nu te voi părăsi, cu nici un chip nu te voi uita” –vezi
Evr. 13:5). Acest verset este în armonie cu In. 17:15 unde Iisus spune „Mă
rog nu ca să-i iei din lume, ci ca să-i păzesti (tereo) de cel rău”.
Domnul nu îsi va lua Biserica de pe pământ în timpul Necazului deoarece
Biserica trebuie să fie pe acest pământ martoră a Domnului Iisus Hristos,
spre mântuirea oamenilor. Chiar dacă Necazul va fi un timp de judecăti
teribile asupra celor fără de Dumnezeu, oamenii lui Dumnezeu vor fi păziti,
îngrijiti si apărati prin puterea Celui Preaînalt. Nu poate Dumnezeu să facă
aceasta? Nu i-a păzit El pe Noe si pe familia acestuia fără a-i lua de pe pământ?
(Gen. 5:13-23) Nu l-a păzit El pe Lot fără a-l lua de pe pământ? (Gen.
19:15-16) Au fost copiii lui Israel afectati de plăgile aduse asupra Egiptului?
N-au fost ei păziti în tinutul Gosenului? (Ex. 8:22-23, 9:6,26, 10:23) Nu au
fost ei mântuiti prin sângele mielului de Pasti atunci când moartea a umbrit
tara? (Ex.12:27) Unde în Scriptură Dumnezeu îi ia de pe pământ pe cei pe
care vrea să-i păzească atunci când trimite judecată asupra celor
necredinciosi? Aceasta nu a avut loc niciodată si nici nu va avea vreodată. Cu
privire la cei credinciosi, Scriptura spune la 1 Tes. 5:9: „Dumnezeu nu ne-a rânduit
spre mânie, ci spre dobândirea mântuirii prin Domnul nostru Iisus Hristos.”
Cei credinciosi nu au de ce să se teamă atunci când va fi turnată mânia lui
Dumnezeu peste lume, deoarece nu ei fac obiectul acestei mânii, ci cei
necredinciosi.
Înseamnă
aceasta că în timpul necazului cei credinciosi nu vor avea parte de încercări,
persecutii si suferinte? Nu. Atunci cei ce sunt ai lui Iisus Hristos nu numai că
vor fi prigoniti, ci vor fi chiar omorâti (Apoc. 6:9-11, 7:13-14, 12:11,17,
13:7-10, 14:12-13). Cine aduce atunci aceste prigoane si suferinte peste cei
credinciosi – Dumnezeu? Nu! Sunt Satana si cei necredinciosi cei care-i
prigonesc pe copiii lui Dumnezeu. Le-a promis vreodată Mântuitorul ucenicilor
că nu vor avea parte de prigoane si suferinte? Nu! Din contră, El spune la In.
5:20: „Nu este sluga mai mare decât stăpânul ei. Dacă pe Mine m-au
prigonit, asa vă vor prigoni si pe voi”. La Mat. 24:9, când Mântuitorul
vorbea despre timpurile din urmă, El spunea: „Vă vor da la chinuri, vă vor
ucide si veti fi urâti de toate Neamurile din pricina Numelui Meu”. La In.
16:33 El spune: „Acestea vi le-am spus ca să aveti pace întru Mine. În lume
veti avea necazuri. Dar îndrăzniti: Eu am biruit lumea”. Reactia unui
crestin la prigoană si suferinte ar trebui să fie o mărturie pentru cuvântul
lui Iisus Hristos. De pildă, în Fapte 16:20-34. Pavel si Sila sunt adusi pe
nedrept în fata autoritătilor, bătuti si aruncati în temnită, cu picioarele
în lanturi. S-au plâns unul altuia că erau prost tratati? Nu. La miezul
noptii s-au rugat si au cântat imne de slavă. Atunci a avut loc un cutremur.
Temnicerul vine apoi la Pavel si îl întreabă: „Ce trebuie să fac ca să
fiu mântuit?” si el si toată casa lui se botează. Cutremurul i-a făcut pe
acestia să se boteze? Nu. A fost mărturia în Hristos Iisus, într-un moment
de prigoană si suferintă. Asa cum am arătat,
Biserica trebuie să fie pe pământ un martor al lui Iisus Hristos, vestind
Evanghelia si chemându-i pe oameni la mântuire.
Teoria răpirii
afirmă că după Apoc. 4:1 si până la Apoc. 19 Biserica nu mai este mentionată.
Potrivit opiniei sustinătorilor acestei teorii, atunci când Ioan este luat la
cer, aceasta ar fi o imagine a răpirii Bisericii. Dacă ne uităm însă în
Scriptură, vom vedea că aceasta nu este decât o speculatie si o fantezie. Si
Pavel a fost luat (în duhul) la cer unde a primit niste descoperiri, dar
aceasta nu înseamnă că cei credinciosi vor fi luati de pe pământ!
Mai întâi,
să vedem ce spune Scriptura despre îmbrăcămintea Bisericii. Aceasta ne va
permite să găsim o metodă de pomenire a Bisericii dincolo de Apoc. 4:1. La
Apoc. 3:4-5 se spune: „Ai în Sardes câteva nume care nu si-au întinat
vesmintele; ei vor umbla cu Mine în alb, căci sunt vrednici. Biruitorul va fi
îmbrăcat astfel în vesminte albe si numele lui nu-l voi sterge din Cartea
Vietii si-i voi mărturisi numele înaintea Părintelui Meu si înaintea îngerilor
Săi”. La Apoc. 3:18, unde Mântuitorul vorbeste bisericii din Laodiceea, El
spune: „Te sfătuiesc să cumperi de la Mine aur lămurit în foc, ca să
te-mbogătesti. Vesminte albe, ca să te-mbraci si să nu se dea pe fată
rusinea goliciunii tale”. Dacă ne uităm la Apoc. 19:7-8, o găsim pe Mireasa
Mielului, care este Biserica: „Si i s-a dat să se îmbrace cu vison curat,
luminos – căci visonul reprezintă faptele cele drepte ale sfintilor”.
Este
evident din Scriptură că Biserica este îmbrăcată în haine albe. Aceasta
este definitoriu pentru cei care au fost spălati prin sângele lui Iisus
Hristos, fiind făcuti curati în ochii lui Dumnezeu. În consecintă, orice
pomenire în Apocalipsă a credinciosilor îmbrăcati în alb îi reprezintă pe
membrii Bisericii.
Să
mergem acum la Apoc. 6:9-11: „Am văzut sub altar sufletele celor înjunghiati
din pricina cuvântului lui Dumnezeu si din pricina mărturiei pe care o
aveau...si fiecăruia dintre ei i s-a dat un vesmânt alb”. Nu este aceasta o
descriere a membrilor Bisericii?
Să
privim la Apoc. 7:13-14: „Unul din bătrâni a luat cuvântul si mi-a zis:
‚Acestia, care sunt îmbrăcati în alb, cine sunt si de unde vin?’ Eu i-am
spus: ‚Domnul meu, tu stii’. El mi-a spus: ‚Acestia sunt cei ce vin din
Necazul cel Mare. vesmintele si le-au spălat si le-au înălbit în sângele
Mielului’.” Nu scrie aici că acesti sfinti au venit din necazul cel mare?
Cum poate fi atunci răpită Biserica?
Să vedem
si Apoc. 12:11: „Ei l-au biruit prin sângele Mielului si prin cuvântul mărturiei
lor si prin aceea că nu si-au iubit viata lor până la moarte”. Nu este
aceasta tot o referire la Biserică? Cine altcineva a biruit prin sângele
Mielului?
Mai
departe, Apoc. 12:17: „Balaurul s-a aprins de mânie împotriva femeii si a
pornit să facă război cu ceilalti din semintia ei, cei ce păzesc poruncile
lui Dumnezeu si au mărturia lui Iisus”. Aceasta este tot o referire la
Biserică. Cine altcineva mai are mărturia lui Iisus Hristos?
Mai
departe, Apoc. 13:7: „I s-a dat să facă război asupra sfintilor si să-i
biruie...” Multi ar zice aici, cum poate aceasta să fie o referire la Biserică
dacă sfintii sunt biruiti? Acest verset se leagă de Dan. 12:7b: „si când va
termina de risipit puterea celor sfinti, toate aceste lucruri se vor termina”.
A risipi puterea înseamnă a risipi sau a împrăstia tăria sau puterea. Spre
sfârsitul Necazului, Satana si Antihrist vor crede că au câstigat lupta împotriva
Domnului si a Bisericii Sale, încât Antihrist se va aseza în templu dându-se
pe sine drept Dumnezeu. Nu a spus Iisus la Mat. 24:22: „dar datorită celor
alesi zilele acelea au fost scurtate” si la versetul 24 „se vor ridica
Hristosi mincinosi si prooroci mincinosi, si vor face semne mari si minuni, încât
să însele, de s-ar putea, si pe cei alesi”? Acela va fi un timp de mari
prigoane si suferinte pentru Biserică si, desi puterea lor va fi oarecum
risipită, ei tot vor avea biruinta în cele din urmă.
În
final, Apoc. 14:12: „Aici este răbdarea sfintilor, cei ce păzesc poruncile
lui Dumnezeu si credinta lui Iisus”. Cine altcineva păzeste poruncile lui
Dumnezeu si credinta lui Iisus dacă nu Biserica?
Sincer,
cum pot ei spune că după Apoc. 4:1 Biserica nu mai apare până la Apoc. 19?
Mai
important decât aceasta, cum pot spune că Biserica va fi răpită înainte de
necaz?
Concluzie
În încheiere, am cântărit teoria
răpirii si am găsit-o usurică (Dan. 5:27). Toate aspectele din acest studiu
au fost analizate în context si dovedite de multe versete. Există prea multe
contradictii în învătătura despre răpire pentru a o putea considera parte a
învătăturii despre Hristos (Evr. 6:1-2). Cei care citesc acest studiu trebuie
să caute pentru ei însisi, deoarece ei însisi trebuie să fie convinsi de
Scriptură care este adevărul.
[1] Anii 1820-1900 au fost caracterizati de o intensă febrilitate religioasă în Statele Unite si Marea Britanie. Numerosi predicatori colindau tara în lung si-n lat, fiecare propovăduindu-si „descoperirile de la Dumnezeu”. Idei noi despre venirea Domnului, pedepse groaznice pentru păcătosi si răpirea celor credinciosi constituiau subiectul preferat al multimilor în cadrul asa-numitelor „treziri religioase”. De regulă, aceste treziri încetau după plecarea predicatorului din oras, noii „pocăiti” întorcându-se la vechile obiceiuri. Terenul fertil al acestor treziri religioase a constituit pepiniera pentru multe grupări religioase, unele existând si astăzi, cum ar fi adventistii, iehovistii sau mormonii.