OrthoLogia
Dimensiunea
sacrului
“Scoate-ti încăltămintele, căci pământul pe care păsesti este sfânt!”
Probabil dacă un crestin ortodox din zilele noastre ar fi spus aceste
cuvinte, prietenul lui protestant ar fi obiectat: “Nu există pământ sfânt!
Aceasta este o conceptie păgână, care a fost introdusă în Biserica Ortodoxă
după ce biserica a fost coruptă în vremea împăratului Constantin.” Si
totusi, aceste cuvinte au fost spuse nu de un ortodox din zilele noastre, nici
de unul din veacurile trecute, ci de însusi Dumnezeu, atunci când i-a vorbit
lui Moise în pustie.
Avem aici de-a face cu o deosebire fundamentală între credinta ortodoxă
si cea protestantă. Credinta protestantă are o nuantă moral-juridică. Ea
este interesată în termeni cum ar fi decizie, legământ, dedicare, credintă
(acord intelectual), moralitate, evanghelizare. Ea vede lumea de acum ca o clădire
în flăcări, care nu mai are valoare în sine si din care trebuie să salvăm
suflete de la pierzare. Scopul bisericii este acela de a lucra la mântuirea cât
mai multor oameni, de a-i ajuta să ducă o viată vrednică de numele de
crestin si de a-i instrui cum să scoată si pe altii din foc.
Tot ce trece peste
acest cadru definit în termeni morali-religiosi, este privit în cazul cel mai
bun ca inutil si în cazul cel mai rău ca idolatrie sau păgânism.
“Ce nevoie avem de…” este o întrebare pe care o auzim adesea de la
prietenii nostri neoprotestanti. Ce nevoie avem de preoti? Ce nevoie avem de
vesminte preotesti? Ce nevoie avem de icoane? Ce nevoie avem de tămâie? Lista
poate fi continuată. Toate obiectele de cult, toate obiceiurile, sărbătorile
si posturile ortodoxe sunt privite ca niste adăugiri păgâne, periculoase prin
aceea că ar îndrepta privirea credinciosilor în altă parte decât spre
Dumnezeu.
Materia este privită adesea de neoprotestanti în contrast cu spiritul,
lumea materială în contrast cu cea spirituală. Materia ne coboară, spiritul
ne înaltă. Crestinismul este în conceptia lor depăsirea oricărei ceremonii,
oricărei reprezentări în materie, o reducere a religiei la continutul ei pur
moral si intelectual. Dar în această “transcendere” a materiei, o
transcendere periculos de apropiată de gnosticism, neoprotestantii pierd una
din dimensiunile fundamentale ale credintei crestine mostenite de la apostoli:
dimensiunea sacrului. Această dimensiune nu este o adăugire introdusă de
mult-blamata traditie ortodoxă, ci este prezentă pe paginile Scripturii.
Termenul sacru, de origine latină,
este înrudit cu acela de mistic (de
origine greacă) sau cu acela de tainic.
El redă o anumită conceptie, după care Dumnezeu este prezent în lumea
materială si se manifestă prin ea. Întreaga Creatie este o manifestare divină,
o exprimare a energiilor dumnezeiesti, o dezvăluire, o epifanie (arătare) a
lui Dumnezeu. Dar această arătare se face în grade diferite si este
experimentată diferit de diferiti oameni. Aceste gradatii diferite se datorează
pe de o parte faptului că Dumnezeu alege să Se arate în timpul si în locul
pe care El îl alege, pe de altă parte faptului că oamenii si-au pierdut
capacitatea de a-L vedea pe Dumnezeu, chiar atunci si acolo unde El se manifestă.
Sutasul roman a văzut această atingere a lui Dumnezeu cu lumea, atunci când
privind la Hristos pe cruce a exclamat, “Cu adevărat acesta este Fiul lui
Dumnezeu!” Dar privind la Acelasi Hristos, fariseii nu vedeau decât un dusman
pe care credeau că au reusit să-L biruiască.
Cum Dumnezeu a creat lumea ca să o iubească si să se unească cu ea, este
clar că El doreste să se manifeste în realitătile acestei lumi. În centrul
creatiei, El l-a pus pe om, ca preot, ca mijlocitor între Dumnezeu si lume, si
de aceea modul cel mai perfect de manifestare a lui Dumnezeu în lume este prin
oameni. Omul care se sfinteste, care se îndumnezeieste, devine
“transparent”, în sensul că Dumnezeu se vede clar în el. Omul păcătos
este “opac” pentru că Îl ascunde, Îl acoperă sau îl “stinge” pe
Dumnezeu. Cei care au atins cel mai înalt grad al acestei transparente au fost
sfintii. Într-un sens foarte real, sfintii L-au manifestat pe Hristos, nu numai
printr-o asemănare morală ci prin întreaga lor fiintă. Sufletul lor a fost
îndumnezeit, dar si trupul lor. Cine i-a întâlnit pe sfinti L-a întâlnit pe
Hristos.
Nu numai omul, ci si alte realităti ale creatiei au capacitatea de a deveni
“transparente”, de a-L descoperi, arăta sau manifesta pe Dumnezeu.
Evangheliile ne istorisesc cum la Botezul Domnului Iisus, s-a auzit glasul Tatălui
si cum Duhul Sfânt S-a pogorât în formă de porumbel. Ne putem pune întrebarea,
este oare vorba de un porumbel real, sau de o iluzie, de o fantasmă. Dar
Dumnezeu, Cel care a creat păsările cerului, nu avea nevoie de o iluzie pentru
a se arăta. Porumbelul pe care l-au văzut oamenii era în mod desăvârsit
porumbel, dar era în acelasi timp o manifestare a Duhului Sfânt. Materia din
care era făcut acel porumbel era pătrunsă de Dumnezeire. La fel era pătruns
de dumnezeire norul sau stâlpul de foc
care îi însotea pe israeliti în pustia Sinaiului. La fel era sfânt pământul
pe care călca Moise, atunci când Dumnezeu I-a cerut să-si scoată încăltămintea.
Pătrunderea si manifestarea lui Dumnezeu în creatie s-a manifestat de
nenumărate ori în istoria lui Israel si a Bisericii. Elisei a fost pătruns de
Dumnezeire în asa fel încât chiar după moarte lui un om a înviat atunci când
i-a atins osemintele. Templul de la Ierusalim era pătruns de slava lui
Dumnezeu. Chivotul legământului purta în el puterea lui Dumnezeu. Toate
acestea au fost “transparente”, ferestre deschise către Dumnezeul ascuns.
Această “năvălire” a lui Dumnezeu în lumea materială se vede mai
bine în Noul Testament. Iisus
Hristos este Dumnezeu deplin si om deplin, si în El se manifestă întreaga
slavă si putere a Dumnezeirii. Cea care L-a născut, a născut pe Dumnezeu, si
cei care L-au atins, au atins pe Dumnezeu. Dimensiunea si manifestarea fizică a
realitătii Dumnezeiesti nu poate fi subapreciată. Femeia cu scurgere de sânge
a fost vindecată atunci când L-a atins pe Hristos. Aceasta nu înseamnă că
El nu ar fi putut-o vindeca si în alt mod, ci doar că harul necreat a lui
Dumnezeu se manifestă uneori si după voia Lui prin intermediul materiei, a
atingerii fizice.
Evangheliile ne povestesc cum un slăbănog a fost vindecat de Hristos la fântâna
Siloamului. Acolo exista un bazin a cărui apă era uneori tulburată de un înger.
Cel care intra primul în acea apă era vindecat de bolile lui. Evangheliile ne
redau acest fapt ca veridic, nu ca o simplă superstitie. Hristos Însusi nu a
vorbit împotriva a ceea ce se petrecea acolo. Apa putea cu adevărat să
vindece, nu prin însusirile ei intrinseci, ci prin manifestarea imanentă a
puterilor Dumnezeiesti.
Faptele Apostolilor ne relatează despre puterea de a vindeca pe care au
primit-o Apostolii. Dar această putere s-a manifestat uneori prin intermediul
unor realităti fizice. Umbra sau vesmintele lui Petru erau uneori capabilă să-I
vindece pe oameni.
În euharistie Hristos a lăsat Bisericii cea mai puternică manifestare a
lui Dumnezeu în materie. În toate pasajele biblice care vorbesc despre
aceasta, ni se spune că pâinea si vinul SUNT trupul si sângele Mântuitorului,
nu doar simple simboluri. Simbolurile sunt arbitrare si obiectele care reprezintă
pot fi usor schimbate dacă se convine ca ele să reprezinte acelasi înteles.
Dacă pâinea si vinul de la masa Domnului ar fi menite doar să ne aducă
aminte si să simbolizeze, atunci am putea folosi alte mijloace care să împlinească
acelasi scop. Am putea să vedem un film despre viata lui Iisus sau am putea
citi un pasaj din Evanghelii.
În acelasi fel, botezul nu este doar o mărturie în sensul moral-juridic.
Asa cum Sfânta Treime S-a manifestat la Botezul Domnului, puterea lui
Dumnezeiască se manifestă în botezul fiecărui crestin.
Hristos le-a poruncit Apostolilor să practice actul FIZIC al botezului,
nu doar componentul lui moral. Aceasta ne spune că ceva se întâmplă atunci când
cineva este botezat. În apa botezului si actul cufundării se arată prezenta
si puterea transformatoare a lui Dumnezeu. Botezul este mai mult decât un act
simbolic, este o epifanie, o arătare divină, chiar dacă aceasta este tainică
si ascunsă ochilor nostri.
Crestinii neoprotestanti afirmă că, spre deosebire de ortodocsii care au
sapte taine, ei au doar două simboluri. Există aici o deosebire în termeni si o deosebire în număr.
Asa cum am arătat mai sus, protestantii văd în Cina Domnului si în Botez
niste acte pur simbolice care au rolul de a aduce aminte sau de a declara. Dar
ortodocsii văd în ele taine, adică manifestări tainice ale lui Dumnezeu, în
care prezenta Lui este REALĂ si CONCRETĂ, chiar dacă este ascunsă. Ce se
poate spune despre numărul acestor taine sau simboluri? Adevărul este că
multi teologi ortodocsi văd numărul de sapte doar ca unul pedagogic, ca un mod
de a preciza si a celebra unele din multele taine care ne înconjoară. De fapt,
viata bisericii implică mult mai multe taine. Asa cum spovedania este o taină
prin manifestarea puterii de iertare si curătire pe care Hristos o face în
viata celui care se pocăieste, tot
asa si faptele noastre bune, pornite din dragoste Dumnezeiască, sunt si ele
manifestări tainice ale dragostei lui Dumnezeu.
La fel este liturghia o manifestare a lucrurilor divine si ceresti.
Liturghia ortodoxă are ca model slujba cerească ce ne este descrisă în
cartea Apocalipsei. Dar slujba din biserică nu are doar rolul de a ne aminti
de cele ceresti, cu toate că ea înfăptuieste si aceasta. Ea nu are
doar rolul să ne zidească sufleteste, cu toate că are acest rezultat. Ea este
mai întâi de toate o PARTICIPARE la slujba cerească. În mod tainic,
credinciosii se unesc cu îngerii si sfintii în cântarea de laudă si
multumire adresată lui Dumnezeu. Asa cum femeia cu scurgere de sânge atingând
vesmintele Domnului a atins puterea Dumnezeiască, la fel si participantii la
liturghie, ascultând troparele si litaniile, uitându-se la icoane si mirosind
tămâia, ating cu adevărat lucrurile ceresti. Liturghia se desfăsoară nu
numai în timpul real cronologic, ci si într-o dimensiune eternă. Acesta este
motivul pentru care în troparele ortodoxe, evenimentele sărbătorite au un
aspect prezent, nu unul trecut. Hristos se naste, se jertfeste si învie astăzi,
pentru că noi participăm în energiile si în realitatea acestor evenimente.
“ASTĂZI S-a născut, Cel fără-nceput…” spune faimoasa colindă ortodoxă.
Aspectul manifestării Dumnezeirii în materie este atât de important, încât
Apostolul Ioan îl accentuează într-un mod care nu poate fi trecut cu vederea.
El ne vorbeste despre “ … ce am
auzit, ce am văzut cu ochii nostri, ce am privit si ce am pipăit cu mâinile
noastre cu privire la Cuvântul vietii”.
Faptul că Dumnezeul ascuns si de necuprins este acum accesibil
simturilor noastre este esential pentru Ap. Ioan. Exact acesta este motivul
pentru care Biserica Ortodoxă pretuieste icoanele. Fiecare icoană este o mărturie
a Întrupării. Hristos este o oglindire (icoană) a Tatălui, iar icoana din
biserică este o oglindire a lui Hristos. Materia
este din nou folosită ca să exprime si să manifeste Dumnezeirea. Dumnezeul Întrupat
devine din nou accesibil simturilor noastre.
Cinstirea moastelor apare pentru neoprotestanti ca un act păgân, fără
sens, periculos. Dar dacă un om a fost îndumnezeit, dacă a devenit o
“transparentă” a lui Hristos, atunci puterea dumnezeiască s-a manifestat
si în trupul lui. Asa cum osemintele lui Elisei au purtat această manifestare
divină, la fel osemintele sfintilor o poartă si o manifestă. Pot oare aceste
moaste să vindece pe oricine? Absolut nu! Nici osemintele lui Elisei nu au înviat,
după câte stim, decât un singur om. Mai mult, din miile de oameni care se îmbulzeau
în jurul lui Hristos, s-a vindecat doar o femeie sărmană. Dar manifestarea
divină era prezentă, chiar dacă suveranitatea lui Dumnezeu sau necredinta
oamenilor a făcut-o mai putin vizibilă.
Este posibil că uneori credinciosii exagerează rolul icoanelor sau
moastelor. Nu este vorba aici de o teologie gresită, ci de o problemă de
echilibru. O viată crestină care are ca singură preocupare moastele sau
icoanele, este o viată dezechilibrată. Dar aceleasi exagerări se pot face si
în alte directii. Dacă unii ortodocsi exagerează în atentia lor exclusivă către
moaste, există neoprotestanti care exagerează într-o preocupare pentru „câstigarea
de suflete” sau pentru manifestări miraculoase. Exemplele cele mai bune sunt
celebrii tele-evanghelisti americani a căror lucrări s-au prăbusit în
scandaluri. Problema nu a fost evanghelizarea sau minunile, ci vietile lipsite
de echilibru spiritual. Într-un spirit critic, neoprotestantii resping exagerările
care se fac uneori, dar împreună cu aceste exagerări resping întreaga
dimensiune sacramentală a credintei.
Dimensiunea sacrului lipseste în credinta neoprotestantă. Pentru
neoprotestanti universul credintei este mult mai sărac. Pentru ei nu există
taine, nu există rugul aprins, nu există trupul si sângele Mântuitorului.
Viziunea lor este una moralistă si rationalistă. Uneori ei simt această sărăcire
a continutului credintei. Miscarea harismatică ce a apărut la începutul
secolului douăzeci tocmai ca o încercare dureroasă de întoarcere către plinătatea
prezentei Duhului Sfânt. Ceea ce harismaticii au încercat să introducă prin
manifestări zgomotoase si spectaculoase, ortodocsii au avut din totdeauna în
linistea bisericii si în manifestarea prezentei Duhului Sfânt în euharistie.
Dacă în bisericile neoprotestante descoperim acest spirit moralist si
rationalist, în Ortodoxie descoperim taina. Dacă teologia protestantă este
„stiintifică”, teologia ortodoxă este poetică, pentru că numai poezia încearcă
să capteze infinitul adâncului de sensuri. Dacă centrul slujbei protestante
este predica, pentru că ea se adresează cel mai bine mintii si emotiilor, în
centrul slujbei ortodoxe se află taina, atingerea concretă si participarea la
cele ceresti.