Orthofilocalia.gif (15249 bytes)Logia

Biserica Romano-Catolică si unitatea crestină

Natalia Vlas

Va puteti exprima opiniile cu privire la acest articol pe Dialog Evanghelic Ortodox

 

Aparitia miscării ecumenice moderne a fortat Biserica Catolică să îsi formuleze în mod limpede pozitia pe care o are fată de crestinii care nu sunt în comuniune cu Roma. Dealtfel, învătătura catolică a pretins întotdeauna că Biserica Catolică detine toată plinătatea credintei crestine, celelalte grupări crestine aflându-se, implicit, într-o stare de rătăcire, sub o formă sau alta. În 1894, papa Leon XIII, scriind despre reunirea crestinătătii, vorbea despre necesitatea ca toti crestinii non-catolici să se întoarcă la „turma pe care au părăsit-o”, adică la Biserica Catolică.[1]

 Primul papă care a fost silit să răspundă provocării ecumenismului modern a fost Benedict XV (1914-1922), atunci când Biserica Catolică a fost invitată în 1919, să participe la conferinta ecumenică protestantă, „Credintă si Constitutie”. Benedict XV a refuzat invitatia si a emis un decret prin care interzicea tuturor catolicilor să participe la conferinte ce au ca obiectiv realizarea unitătii crestinilor. Aceeasi abordare a fost continuată si de către papa Pius XI, care, reactionând la o altă conferintă ecumenică, a emis encilica Mortalium Animos, prin care respingea hotărât Miscarea Ecumenică Protestantă, afirmând că participarea catolicilor în cadrul acestei miscări ar încuraja „un crestinism fals, străin de singura Biserică a lui Hristos” si ar semnifica compromiterea adevărului revelat.[2] Tonul a fost schimbat cu putin înainte de Conciliul Vatican II, de către papa Ioan XXIII, care a acordat pentru prima oară permisiunea catolicilor de a participa la conferinta Consiliului Ecumenic al Bisericilor, din New Delhi, în 1961 si chiar a considerat această implicare „dezirabilă”.

Desi  face parte din comisia Credintă si Constitutie, Biserica Romano-Catolică nu s-a alăturat încă Consiliului Ecumenic al Bisericilor, cu toate că în cadrul Conciliului Vatican II s-a recunoscut necesitatea întelegerii reciproce dintre cele două organisme si de atunci a trimis observatori la întrunirile CEB. Prin Decretul despre ecumenism, emis în cadrul Conciliului Vatican II, Biserica Romano-Catolică a făcut un pas foarte important înainte, comparativ cu atitudinea vădit respingătoare, adoptată până atunci fată de celelalte biserici. Deciziile luate în cadrul conciliului Vatican II, de a deschide Biserica Romano-Catolică atât fată de societătile moderne, cât si fată de culturile moderne si de a participa la miscarea ecumenică au avut un impact foarte important asupra întregului crestinism. Influenta Bisericii Romano-Catolice asupra miscării ecumenice a sporit continuu, în pofida diferentelor dintre aceasta si celelalte confesiuni implicate în miscarea ecumenică.

Ioan Paul II a fost unul dintre cei mai proeminenti papi pe care i-a avut Biserica Catolică si a fost una dintre personalitătile de marcă ale ecumenismului. Acesta a călătorit în toată lumea, în cadrul diferitelor culturi, găzduind sesiuni de rugăciune interreligioase pentru pace, vizitând moschei, tări ortodoxe, întâlnindu-se cu lideri religiosi apartinând tuturor religiilor si confesiunilor etc. La fel ca Ioan XXIII, Ioan Paul II a considerat Vatican II ca o nouă Cincizecime - un moment privilegiat în care Duhul Sfânt a pregătit biserica pentru un nou început al evanghelizării. În opinia acestuia din urmă, conciliul Vatican II a avut ca scop să pregătescă biserica, atât din punct de vedere teologic, cât si spiritual, pentru a se redescoperi pe sine ca o mare miscare evanghelică în istorie, proclamând întregii lumi adevărul privitor la persoana umană, la comunitatea umană, la originile si la destinul uman. [3] De asemenea, succesorul acestuia, Benedict XVI-lea, si-a declarat intentia de a merge pe urmele celor doi mari predecesori ai săi: Paul al VI-lea, care, în urmă cu patruzeci de ani, a semnat Decretul conciliar despre ecumenism Unitatis redintegratio, si Ioan Paul al II-lea, care a făcut din acest document o sursă de inspiratie pentru activitatea sa.[4]

Ce se poate spune, deci, despre ecumenismul catolic? Începând cu Vatican II, Biserica Romano-Catolică s-a prezentat ca participantă în cadrul miscării ecumenice, în aceeasi zi cu emiterea Lumen Gentium emitând si Unitatis redintegratio, decretul despre ecumenism. Trebuie însă retinut faptul că Vatican II nu a reprezentat nicidecum o reinventare sau o redefinire a catolicismului, ci doar o actualizare a doctrinelor catolice, pentru a răspunde noilor realităti ale lumii.

Lumen Gentium, Constitutia Dogmatică despre Biserică, adoptată în cadrul Conciliului Vatican II, afirmă faptul că biserica lui Cristos este un organism vizibil, dar si invizibil sau spiritual, în acelasi timp, că „societatea organizată ierarhic, pe de o parte, si Trupul mistic al lui Cristos, pe de altă parte, adunarea vizibilă si comunitatea spirituală, Biserica de pe pământ si biserica plină de bogătii ceresti nu trebuie considerate ca fiind două entităti, căci formează o singură realitate, complexă, constituită dintr-un element uman si un element divin.”[5] Lumen Gentium afirmă apoi că biserica lui Cristos „subzistă în” Biserica Catolică, cârmuită de urmasul lui Petru si de episcopii în comuniune cu el,[6] modificare ce lasă spatiu pentru recunoasterea existentei, chiar în afara organismului vizibil al Bisericii Catolice, a „numeroase elemente de sfintire si de adevăr care, fiind daruri proprii ale Bisericii lui Cristos, duc spre unitatea catolică.” Desi la prima vedere s-ar părea că documentul evită identificarea strictă a bisericii adevărate a lui Cristos cu Biserica Catolică, la o privire mai atentă lucrurile stau complet diferit. Termenul „subzistă” implică notiunea continuitătii în timp. Vatican II consideră, astfel, că biserica lui Cristos a fost încă de la începuturile sale o realitate istorică, iar această realitate istorică „subzistă” astăzi în Biserica Romano-Catolică, iar această afirmatie este, în mod evident, conformă traditiei catolice.[7] Un document ulterior, emis de Congregatia pentru Doctrina Credintei în anul 2000, explică astfel expresia adoptată în cadrul Conciliului Vatican II: „Credinciosii trebuie să mărturisească existenta unei continuităti istorice – înrădăcinată în succesiunea apostolică – între Biserica întemeiată de Cristos si Biserica Catolică: aceasta este Biserica unică a lui Cristos, pe care Mântuitorul nostru, după învierea Sa, a încredintat-o lui Petru pentru a o păstori, i-a dat acestuia si celorlalti apostoli misiunea de a o răspândi si călăuzi si a înăltat-o pe veci ca stâlp si temelie a adevărului. Această Biserică, orânduită si organizată în această lume ca societate, subzistă în Biserica Catolică, cârmuită de urmasul lui Petru si de episcopii în comuniune cu el. Prin expresia subsistit in , Conciliul Vatican II a voit să armonizeze două afirmatii doctrinare: pe de o parte, că Biserica lui Cristos, în ciuda dezbinărilor dintre crestini, continuă să existe pe deplin numai în Biserica Catolică; pe de altă parte, că există numeroase elemente de sfintire si de adevăr în afara organismului său vizibil, adică în Bisericile si Comunitătile bisericesti care încă nu sunt în comuniune deplină cu Biserica Catolică. Dar, în ceea ce le priveste pe acestea din urmă, trebuie afirmat că valoarea lor derivă din însăsi plinătatea harului si a adevărului care a fost încredintată Bisericii Catolice.[8]

Eclesiologia catolică nu recunoaste invizibilitatea bisericii cu pretul vizibilitătii sale. Conform acesteia, biserica lui Cristos este considerată în mod esential vizibilă, fiind biserica condusă de către papă si episcopi, ca si succesori ai lui Petru, respectiv ai celorlalti apostoli. Biserica lui Cristos este vizibilă si este de fapt, Biserica Catolică însăsi. De-a lungul secolelor, eclesiologia catolică a fost foarte perseverentă în afirmarea acestei vizibilităti a bisericii.

Unitatis Redintegratio, decretul despre ecumenism, afirmă faptul că bisericile si comunitătile „despărtite”, „desi suferă de carente, nu sunt nicidecum lipsite de semnificatie si de valoare în misterul mântuirii”, trebuind socotite „capabile de a deschide intrarea în comuniunea mântuirii”, însă „fratii” despărtiti de Biserica Catolică, „atât individual, cât si comunitătile si bisericile lor, nu se bucură de unitatea pe care Isus Cristos a voit s-o dăruiască tuturor acelora pe care i-a renăscut si cărora le-a dat viată pentru a alcătui un singur trup în vederea unei vieti noi.” Decretul continuă apoi, afirmând: „Într-adevăr, numai prin Biserica catolică a lui Hristos, care este instrumentul general de mântuire, poate fi dobândită toată plinătatea mijloacelor de mântuire. Credinta noastră este că Domnul a încredintat numai Colegiului apostolic în frunte cu Petru toate bogătiile Noului Legământ, pentru a constitui pe pământ Trupul unic al lui Hristos, căruia trebuie să-i fie pe deplin încorporati toti aceia care apartin deja, în vreun fel, Poporului lui Dumnezeu.”[9]

Ulterior Conciliului Vatican II, mai multe documente, enciclice sau decrete au afirmat deschiderea Bisericii Catolice înspre ecumenism si dorinta de unitate a acesteia. Însă din perspectivă catolică nu este vorba despre o „unitate a tuturor credinciosilor”, afirmată ca deziderat de către traditia crestină reformată, nici despre „unitatea bisericilor”, ca scop ecumenic formulat de către Consiliul Ecumenic al Bisericilor. Ecumenismul, asa cum este el înteles de către Biserica Catolică este complet diferit de aceste două formulări. Unitatea nu este, pentru catolicism, o stare invizibilă, care trebuie făcută vizibilă în si prin miscarea ecumenică, asa cum este aceasta considerată în documentul emis de Biserica Reformată, Ecumenical Mandate; unitatea nu este nici o sperantă, la care sunt chemate diferitele biserici în contextul miscării ecumenice, asa cum este aceasta înteleasă în Constitutia Consiliului Mondial al Bisericilor. În interpretarea textelor catolice, unitatea este vizibilă si există astăzi, asa cum a existat dintotdeauna, în Biserica Romano-Catolică însăsi, iar ceilalti crestini, drept rezultat al actiunilor credinciosilor catolici, menite să ofere o bună mărturie despre credinta catolică, „depăsind piedicile aflate în calea perfectei comuniuni ecleziale,” încetul cu încetul „ se vor aduna într-o unică celebrare euharistică, în unitatea Bisericii una si unică, unitate pe care Cristos a rânduit-o încă de la început Bisericii Sale si care (...) dăinuie în Biserica Catolică fără a se putea pierde si (sperăm că) va creste din zi în zi.”[10] 

Conform documentelor Conciliului Vatican II, unitatea căutată de Biserica Romano- Catolică este unitatea „în mărturisirea aceleiasi credinte, în celebrarea comună a cultului divin si în armonia frătească a Familiei lui Dumnezeu.” Este vorba despre o unitate vizibilă, organică, care a dăinuit încă de la începuturi în Biserica Catolică si care nu se poate pierde. Conform Unitatis Redintegratio, unitatea pe care Hristos o doreste pentru biserică poate fi realizată „prin predicarea fidelă a Evangheliei, prin administrarea sacramentelor si prin cârmuirea exercitată cu iubire de către Apostoli si urmasii lor, episcopii, în frunte cu Urmasul lui Petru, sub actiunea Duhului Sfânt.”[11]

În 2000, Congregatia pentru Doctrina Credintei a  publicat două documente, care au generat un val de critici din partea celorlalte biserici crestine si din partea celorlalte religii, pe motiv că ar aduce un deserviciu major cauzei ecumenice. Este vorba despre Declaratia Dominus Iesus privind unicitatea si universalitatea salvifică a lui Isus Cristos si a Bisericii[12] si despre Notă asupra expresiei „Biserici Surori”.

Declaratia Dominus Iesus are ca si scop declarat „expunerea din nou a învătăturii credintei catolice”, continuând „învătătura transmisă în precedentele documente de Magisteriu, cu scopul de a relua adevărurile care fac parte din patrimoniul credintei Bisericii” si de a reaminti „episcopilor, teologilor si tuturor credinciosilor catolici unele continuturi de doctrină care sunt absolut necesare si care pot ajuta reflectia teologică la găsirea unor solutii care să fie conforme cu adevărurile de credintă si care să corespundă în acelasi timp exigentelor culturale ale timpului nostru”, pentru a oferi un răspuns cu discernământ problemelor specifice care apar în practica dialogului dintre credinta crestină si celelalte traditii religioase.[13] Astfel, declaratia subliniază necesitatea ca biserica să continue vestirea Evangheliei, chiar prin intermediul dialogului inter-religios, care „face parte din misiunea evanghelizatoare a Bisericii”, privind în acelasi timp religiile necrestine „în mod deschis si pozitiv”, fără a respinge ceva „din ce este adevărat si sfânt în aceste religii.” [14] Declaratia condamnă acele „teorii de natură relativistă care încearcă să justifice pluralismul religios, nu numai de facto, ci chiar si de iure (sau de principio) si pe aceia care „consideră depăsite anumite adevăruri cum sunt caracterul definitiv si complet al revelatiei lui Isus Cristos, natura credintei crestine în comparatie cu alte religii, inspiratia cărtilor Sfintei Scripturi, unitatea personală între Cuvântul vesnic si Isus din Nazaret, unitatea economiei Cuvântului întrupat si a Duhului Sfânt, unicitatea si universalitatea salvifică a misterului lui Isus Cristos, mijlocirea salvifică universală a Bisericii, inseparabilitatea, chiar în distinctie, între Împărătia lui Dumnezeu, Împărătia lui Cristos si Biserică, subzistenta unicei Biserici a lui Cristos în Biserica Catolică.[15]

Desi tema principală a documentului este legată de rolul pe care Isus Cristos si Biserica sa îl au în mântuirea oamenilor care nu împărtăsesc credinta crestină, declarând importanta salvifică unică si universală a lui Isus Cristos, reactiile cele mai puternice au venit din partea altor biserici crestine. Majoritatea dintre acestea consideră că documentul emis de Congregatia pentru Doctrina Credintei a ignorat, dacă nu chiar a negat progresele realizate pe parcursul câtorva zeci de ani, în ceea ce priveste reconcilierea între bisericile crestine prin ecumenism.[16]

Documentul pare să nu afecteze extrem de mult relatiile cu Biserica Ortodoxă. Un semn timid, care poate fi interpretat ca si o schimbare relativă de pozitie fată de o veche controversă dintre catolici si otodocsi, filioque, poate fi identificat în documentul Dominus Iesus. În cadrul acestui document (paragraful 2 al primei sectiuni) în formularea căruia cardinalul Ratzinger a jucat un rol principal, în mărturisirea credintei crestine nu apare clauza filioque, fără a se oferi vreo explicatie sau vreun comentariu. Acest fapt poate fi interpretat ca si o încercare de apropiere între Biserica Catolică si cea Ortodoxă, iar evenimentul capătă o importantă cu atât mai mare cu cât cardinalul Ratzinger a devenit între timp papă. Un alt semnal încurajator este faptul că documentul numeste comunitătile ortodoxe, care, „desi nu sunt în comuniune desăvârsită cu Biserica Catolică, totusi sunt unite cu ea prin legături foarte strânse, cum ar fi succesiunea apostolică si Euharistia validă”, „adevărate biserici particulare”.[17] Acest fapt este surprinzător, întrucât adjectivul „adevărat” este rezervat Bisericii Catolice de obicei. 

 Dacă acest document nu afectează într-un mod grav relatia cu Biserica Ortodoxă, în ceea ce priveste relatia cu bisericile protestante acest document înrăutăteste foarte mult situatia. Documentul declară că aceste „acele comunităti bisericesti care nu păstrează Episcopatul valid si substanta autentică si integrală a misterului euharistic nu sunt Biserici în sens propriu,” dar că aceia care „sunt botezati în aceste Comunităti sunt încorporati în Cristos prin botez si de aceea, se află într-o anume comuniune, desi imperfectă, cu Biserica.”[18] În mod evident, aceste afirmatii au atras după sine critici dure din partea bisericilor protestante.

Pe lângă Dominus Iesus, care declară fără echivoc faptul că există o unică subzistentă a bisericii adevărate în Biserica Romano-Catolică, în afara acesteia existând doar elementa ecclesiae, care conduc si tind înspre Biserica Catolică, fiind elemente ale aceleiasi Biserici, un alt document emis de aceeasi Congregatie pentru Doctrina Credintei, intitulat Notă asupra expresiei „Biserici surori”, complică de asemenea relatiile dintre Biserica Romano-Catolică si celelalte biserici. Această Notă a intentionat să clarifice „ambiguitatea” utilizării expresiei „Biserici surori” pe parcursul ultimelor patru decenii de către catolicii ecumenici cu referire la bisericile ortodoxe, anglicane, reformate si luterane. Documentul afirmă că, potrivit doctrinei catolice oficiale, Biserica Romano-Catolică nu poate fi o Biserică Soră propriu-zisă, ci este unica Biserică Mamă, iar folosirea expresiei „Biserici surori” reprezintă o deviere de la această doctrină catolică.[19] Dealtfel si documentul Dominus Iesus face referire la „Sfânta Maică Biserica”, cu referire la Biserica Catolică, în articolul 8, în contextul inspiratiei Sfintei Scripturi.

Prin urmare, chiar angajată în ecumenism, Biserica Catolică doreste recunoasterea suprematiei sale de către ceilalti crestini despărtiti de ea, afirmând că ea reprezintă singura Biserică în care a subzistat, sau a continuat să existe Biserica lui Hristos si prin care se poate obtine plenitudinea mijloacelor de mântuire. Dominus Iesus afirmă într-un mod cât se poate de limpede că „lipsa unitătii între crestini este, desigur, o rană pricinuită Bisericii; nu în sensul că ea ar fi lipsită de unitatea ei, ci întrucât dezbinarea este o piedică pentru împlinirea deplină a universalitătii sale în istorie”. (art.17). Unitatea există si a continuat dintotdeauna să existe în Biserica Catolică.

Documentul clarifică si ceea ce semnifică egalitatea presupusă în cadrul dialogului cu celelalte religii: „(egalitatea) nu tine de cuprinsul si materia învătăturii si cu atât mai putin de Isus Cristos – care este însusi Dumnezeu făcut om – prin comparatie cu întemeietorii celorlalte religii, ci se referă la egalitatea în demnitate personală a părtilor.”(art.22). Prin urmare, continuă documentul, „Biserica are ca primă îndatorire de a vesti tuturor oamenilor adevărul revelat în mod definitiv de Domnul si de a proclama necesitatea convertirii la Isus Cristos si a aderării la Biserică prin Botez si prin celelalte sacramente, pentru participarea deplină la comuniunea cu Dumnezeu Tatăl, Fiul si Duhul Sfânt.” Si reluând cuvintele cuprinse în Dignitatis humanae, adoptată în cadrul Conciliului Vatican II, Dominus Iesus afirmă că „unica religie adevărată este cea a Bisericii Catolice si apostolice, căreia Domnul Isus i-a încredintat misiunea de a o răspândi la toti oamenii...”, iar pe de altă parte, „toti oamenii au obligatia să caute adevărul, mai ales în privinta lui Dumnezeu si a Bisericii sale si, odată cunoscut, să-l îmbrătiseze si să-l păstreze.” (art.23).

În mod evident, premisele acestui document vor îngreuna deosebit de mult dialogul cu celelalte religii, dar si cu celelalte biserici crestine. În ceea ce priveste aderentii celorlalte religii ale lumii, după cum afirmă Francis X. Clooney, „secole de activităti misionare nu i-au convins că sufletele lor sunt pierdute; ei nu sunt îngrijorati de faptul că nu se află în comuniune cu Roma; nu au nici un motiv să respecte documentul ca fiind emis de către un magisteriu perfect; vor fi amuzati sau mâniosi în ceea ce priveste caracterizarea traditiilor lor ca fiind grav deficiente; si vor dori să stie dacă mai există motive serioase pentru care s-ar angaja în dialog cu romano-catolicii, indiferent de motivele pe care acestia le-ar putea avea.”[20] Dealtfel, un simpoziom destinat dialogului dintre crestini si iudei, care urma să aibă loc în octombrie 2000 a fost anulat ca reactie la documentul Dominus Iesus si multi lideri iudei, musulmani, hindusi si protestanti s-au simtit ofensati de faptul că respectivul document presupune inferioritatea altor credinte.

În ceea ce priveste relatiile cu celelalte biserici crestine, documentele emise de Vatican, prin care acele comunităti care nu sunt în comuniune cu Roma nu sunt „biserici în sens propriu” si nu pot fi considerate „biserici surori”, care demonstrează un crez inclusivist al Bisericii Romano-Catolice, reprezintă, în opinia acestora din urmă, o subminare a eforturilor ecumenice, în pofida declarării disponibilitătii Bisericii Romano-Catolice de a se implica în ecumenism. [21] Olivier Clement, teolog ortodox proeminent, afirma, făcând referire la documentul Dominus Iesus, că este „un act de blasfemie împotriva bisericii a spune că Euharistia celebrată de anglicani si protestanti este desartă.”  Documentul este considerat ofensator chiar si de către unii catolici progresisti. Ramura germană a organizatiei catolice „Noi suntem Biserica”, dedicată înnoirii Bisericii Catolice în spiritul Conciliului Vatican II, a descris declaratia ca fiind „o încercare suspectă de a readuce viziunea absolutistă a bisericii Conciliului Vatican I cu primatul nelimitat al papei” si ca aflându-se „în contrast puternic cu eforturile încurajatoare initiate de către Conciliul Vatican II în ce priveste ecumenismul si dialogul intereligios.”[22] De asemenea, Hans Kung, teologul catolic elvetian, a apreciat documentul ca fiind „un amestec de înapoiere medievală si megalomanie din partea Vaticanului.”[23] Arhiepiscopul de Canterbury, George Carey, a afirmat că afirmatiile cuprinse în Dominus Iesus sunt „nejustificate” si că „nu reflectă întelegerea profundă care a fost atinsă (de către catolici si anglicani) prin dialogul ecumenic si cooperare pe parcursul ultimilor 30 de ani.” CEB a declarat de asemenea că sporirea dialogului ecumenic poate fi „stânjenită sau chiar discreditată” printr-un limbaj care „exclude discutarea pe mai departe a problemelor.”[24]

Însă majoritatea teologilor catolici, printre care si cardinalul William Keeler, consideră că documentul este „în deplin acord cu învătăturile Conciliului Vatican II” si că acesta nu modifică în vreun fel învătăturile catolicismului vizavi de ecumenism.[25] Papa Ioan Paul II a afirmat că documentul Dominus Iesus a fost gresit interpretat si că pozitia romano-catolică nu a fost una arogantă în ceea ce priveste alte credinte, scopul documentului fiind acela de „clarificare a elementelor crestine esentiale, care nu blochează dialogul, ci demonstrează baza acestuia, deoarece un dialog lipsit de fundamente este destinat să degenereze în vorbărie goală.”[26]

O analiză atentă a documentelor Conciliului Vatican II validează afirmatia că Dominus Iesus si Notă asupra expresiei „Biserici surori” nu se îndepărtează deloc de hotărârile acestui conciliu. Singura diferentă este, poate, faptul că afirmă aceste adevăruri într-un limbaj mai rugos. Acestea nu fac altceva decât să reitereze afirmatii ale documentelor catolice anterioare. Unitatis Redintegratio, de pildă, afirmă fără echivoc faptul că „pentru a-si statornici pretutindeni Biserica sa sfântă, până la sfârsitul veacurilor, Cristos a încredintat Colegiului celor Doisprezece îndatorirea de a învăta, de a conduce si de a sfinti. Dintre ei l-a ales pe Petru, pe care a hotărât să clădească, după mărturisirea de credintă a acestuia, Biserica Sa; i-a făgăduit cheile Împărătiei cerurilor si, după ce el si-a afirmat iubirea, i-a încredintat toate oile spre a le întări în credintă si a le paste în perfectă unitate, Isus Cristos rămânând în veci piatra din capul unghiului si Păstorul sufletelor noastre. Prin predicarea fidelă a Evangheliei, prin administrarea sacramentelor si prin cârmuirea exercitată cu iubire de către Apostoli si urmasii lor, episcopii, în frunte cu urmasul lui Petru, sub actiunea Duhului Sfânt, Isus Cristos vrea ca poporul Său să crească si îi desăvârseste comuniunea în unitate: în mărturisirea aceleiasi credinte, în celebrarea comună a cultului divin si în armonia frătească a Familiei lui Dumnezeu.[27] Decretul mai continuă, afirmând că „În această Biserică unică si unitară a lui Dumnezeu au apărut, încă de la începuturi, anumite sciziuni... , în secolele următoare s-au ivit dezbinări mai mari, iar comunităti considerabile ca număr s-au despărtit de comuniunea deplină a Bisericii Catolice... .”  Aceia care au primit Botezul în cadrul acestor comunităti „se află într-o anumită comuniune, desi imperfectă, cu Biserica Catolică.” Aceste Biserici si comunităti despărtite, „desi suferă de carente”, nu sunt însă ”nicidecum lipsite de semnificatie si de valoare în misterul mântuirii. Duhul lui Cristos nu refuză să le folosească drept mijloace de mântuire, a căror valoare derivă din însăsi plinătatea harului si a adevărului care a fost încredintată Bisericii Catolice. Totusi, fratii despărtiti de noi, atât individual, cât si comunitătile si Bisericile lor, nu se bucură de unitatea pe care Isus Cristos a voit s-o dăruiască tuturor acelora pe care i-a renăscut si cărora le-a dat viată pentru a alcătui un singur Trup...”.[28]  Prin urmare, Biserica Catolică salută aparitia „între fratii despărtiti”, între comunitătile în care „li se vesteste Evanghelia si pe care le numesc, fiecare dintre ei, Biserica sa si a lui Dumnezeu”, a unei „miscări din zi în zi mai largă pentru restabilirea unitătii tuturor crestinilor.” Si desi îsi numesc comunitătile proprii Biserici, aproape toti acesti frati despărtiti „aspiră la Biserica lui Dumnezeu una si vizibilă – care să fie cu adevărat universală si trimisă către lumea întreagă pentru ca lumea să se întoarcă la Evanghelie si astfel să fie mântuită, spre slava lui Dumnezeu.” Decretul, dealtfel, a fost conceput pentru a pune „în fata tuturor catolicilor ajutoarele, căile si mijloacele prin care ei pot răspunde la această chemare si la acest har dumnezeiesc.”[29] Decretul expune apoi modul în care catolicii trebuie să actioneze în cadrul ecumenismului, pentru ca „încetul cu încetul, depăsind piedicile aflate în calea perfectei comuniuni ecleziale, toti crestinii [să se adune] într-o unică celebrare euharistică, în unitatea Bisericii una si unică, unitate pe care Cristos a dăruit-o de la început Bisericii sale si care … dăinuie în Biserica catolică fără a se putea pierde si care sperăm că va creste din zi în zi, până la sfârsitul veacurilor.”[30]

Dominus Iesus nu aduce nimic nou ce să nu fi fost deja parte din doctrina catolică. Dealtfel, dintre cele 102 note de subsol, 48 reprezintă citate din documentele adoptate în cadrul Conciliului Vatican II. Nelinistile privitoare la efectele pe care acest document le generează asupra ecumenismului sunt date de maniera în care Dominus Iesus recapitulează învătătura traditională referitoare la mântuire si Biserică. „Realitatea este că acest document este un rezumat precis si riguros al învătăturii Conciliului Vatican II privitoare la Biserică si ecumenism, care încorporează nuante si explicatii suplimentare oferite în timpul pontificatului lui Ioan Paul II. Departe de a restrânge initiativa ecumenică, documentul o completează si o extinde, oferind o imagine precisă asupra a ceea ce crede de fapt Biserica.”[31] Nu există nimic în acest document ce să nu existe deja în documentele Conciliului Vatican II, în Catehismul Bisericii Catolice sau în enciclicele papei Ioan Paul II. Vatican II, în pofida interpretărilor date acestuia de către diferiti comentatori, nu aduce nici o doctrină nouă. După cum scria papa Ioan Paul II în Redemptoris Missio, Conciliul Vatican II „a căutat să înnoiască viata si activitatea Bisericii Bisericii în lumina nevoilor lumii contemporane Conciliul subliniază „natura misionară” a Bisericii, bazând-o într-un mod dinamic pe însăsi misiunea trinitariană. Avântul misionar face parte, de aceea, din însăsi natura vietii crestine si este, de asemenea, forta de inspiratie din spatele ecumenismului... .” (art.1). Ecumenismul este considerat un instrument prin care Biserica catolică poate răspunde viziunii universalitătii sale. Dialogul intra- si interreligios sunt doar mijloace prin care Biserica Catolică îsi poate face cunoscută pozitia si dorinta de a-i aduce pe toti în sânul Bisericii Mamă, a cărei unitate „nu se poate pierde”, deoarece separările „împiedică Biserica să realizeze deplina catolicitate ce-i este proprie, în acei fii ai săi care, desi îi apartin prin botez, sunt despărtiti de comuniunea deplină cu ea.” Biserica Catolică este permanent deschisă fată de misiune si fată de ecumenism. Asa cum scria papa Ioan Paul II în Redemptoris Missio, ceea ce l-a determinat să călătorească în lungul si-n latul lumii a fost dorinta de a arăta lumii preocuparea sa misionară, iar contactul pe care l-a avut cu oamenii care nu îl cunosc pe Cristos l-a convins si mai mult de urgenta activitătii misionare. (art.1). „Avântul misionar face parte din însăsi natura vietii crestine si este, de asemenea, forta de inspiratie din spatele ecumenismului: „ca ei să fie una ... pentru ca lumea să creadă că Tu m-ai trimis”(Ioan 17:21)” (Redemptoris Missio, art.1)

În discursul din cadrul întâlnirii ecumenice de la Köln, din 19 august 2005, după ce a reiterat faptul că va face din obiectivul regăsirii unitătii depline si vizibile a crestinilor o prioritate pentru pontificatul său, asa cum a făcut-o si predecesorul său, papa Ioan Paul II, papa Benedict al VI-lea a afirmat, referitor la unitatea crestină: „Sunt constient de faptul că multi crestini din această tară si nu doar de aici, asteaptă alti pasi concreti de apropiere. Si eu îi astept. De fapt este porunca Domnului, dar si un imperativ al momentului actual, să continuăm cu convingere dialogul la toate nivele vietii Bisericii. Aceasta trebuie să aibă evident loc cu sinceritate si realism, cu răbdare si perseverentă, în fidelitate fată de ceea ce dictează constiinta. Nu poate exista un dialog cu pretul adevărului; dialogul trebuie să avanseze în iubire si în adevăr. Ce înseamnă refacerea unitătii tuturor crestinilor? Biserica Catolică are ca obiectiv unitatea deplină si vizibilă a discipolilor lui Cristos, după cum a afirmat Conciliul Ecumenic Vatican II în diferite documente (cf. Lumen Gentium, 8,13; Unitatis Redintegratio, 2,4, s.a.). Această unitate subzistă, suntem convinsi, în Biserica Catolică, fără posibilitatea de a fi vreodată pierdută (cf. Unitatis Redintegratio, 4). Aceasta nu înseamnă însă uniformitate în toate expresiile teologiei si spiritualitătii, uniformitate în formele liturgice si în disciplină. Unitate în diversitate si diversitate în unitate: în predica mea din solemnitatea Ss Petru si Paul din 29 iunie acest an, am insistat că deplina unitate si adevărata catolicitate merg împreună. Conditia necesară ca să aibă loc această coexistentă este ca angajamentul la unitate să fie reînnoit constant, să crească si să se maturizeze. La acest scop, dialogul poate să îsi aducă contributia sa.”[32]

Dacă se analizează modul în care este înteles ecumenismul de către diferitii actori implicati în cadrul său, se poate observa faptul că există diferente majore în întelegerea ecumenismului atât între diferitii membri ai Consiliului Ecumenic al Bisericilor, cât si între CEB si Biserica Romano-Catolică. Asa cum afirma Thomas Hughson, “divergentele dintre obiectivele si mijloacele ecumenismului slăbesc premisele fundamentale ale cooperării dintre CEB si Biserica Romano-Catolică, care la rândul lor nu pot decât să erodeze baza pentru dialogurile bilaterale si multilaterale.”[33]

 

 

 



[1] Praeclara Gratulationis Publicae , enciclica papei Leon XIII, 20 Iunie 1894, preluată de pe Internet, http://www.papalencyclicals.net/Leo13/l13praec.htm, la 10.11.2006.

[2] Pope Pius XI, Mortalium Animos, Art. 8, preluată de pe Internet, http://www.papalencyclicals.net/Pius11/P11MORTA.HTM , la 10.11.2006.

[3] „Cardinal Kasper evaluates progress and Concerns of Ecumenism”, interviu acordat Radio Vatican de către Cardinalul Kasper, la 27 ianuarie 2003, preluat de pe Internet, http://www.jknirp.com/kasper.htm, la 2.11.2006.

[4]Discursul Papei Benedict al XVI-lea
la întâlnirea ecumenică din Köln, 19 august 2005, preluat de pe Internet, http://www.catholica.ro/documente/index3.asp?id=543, la 13.11.2006.

[5] „Constitutia dogmatică despre Biserică (Lumen Gentium)”, art.8., în Conciliul Ecumenic Vatican II, Arhiepiscopia Romano-Catolică de Bucuresti, 1999, p.64.

[6] Ibid., art.8, pp.64-65.

[7] Karel Blei, „Ecumenism in Reformed Perspective”, în John W. Coakley, Concord Makes Strength: Essays in Reformed Ecumenism, Wm. B. Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids, Michigan, p.60.

[8] Dominus Iesus, art.16.

[9]Decret despre ecumenism, (Unitatis Redintegratio)”, art.3, în Conciliul Ecumenic Vatican II, Arhiepiscopia Romano-Catolică de Bucuresti, 1999, pp.137-138.

[10]Decret despre ecumenism, (Unitatis Redintegratio)”, art.4, în Conciliul Ecumenic Vatican II, Arhiepiscopia Romano-Catolică de Bucuresti, 1999, p.139.

[11] Ibid., art.2, p.137.

[12] Declaratia Dominus Iesus privind unicitatea si universalitatea salvifică a lui Isus Cristos si a Bisericii, Arhiepiscopia Romano-Catolică Bucuresti, 2000.

[13] Declaratia Dominus Iesus privind unicitatea si universalitatea salvifică a lui Isus Cristos si a Bisericii, art.3.

[14] Ibid., art.2.

[15] Ibid., art.4.

[16] Francis A. Sullivan, The Impact of Dominus Iesus on Ecumenism, The National Catholic Weekly, Vol.83, Nr.13, 28 octombrie 2000, articol preluat de pe Internet,

[17] Declaratia Dominus Iesus privind unicitatea si universalitatea salvifică a lui Isus Cristos si a Bisericii, art.17.

[18] Ibid.

[19] Lucian N. Leustean, „Stadiul dialogului interreligios si perspectivele sale în ecumenismul european”, în JSRI , Nr.2, Vara 2002, p.34.

[20] Francis X. Clooney, “Dominus Iesus and the New Millenium”, în National Catholic Weekly, Vol.183, Nr.13, 28 Octombrie 2000.

[21] Daniel Williams si Alan Cooperman, „Vatican is Rethinking Relations with Islam”, Washington Post, Vineri, 15 aprilie 2005, p.A20.

[22] „Dominus Iesus, a „public relations disaster” for ecumenism”, în Ecumenical News International, 12 septembrie 2000.

[23] Ibid.

[24] Peggy Polk, „Vatican declares only the Roman Catholic Church brings salvation”, Religious News Service, 7 septembrie 2000, articol preluat de pe Internet, http://www.pcusa.org/pcnews/oldnews/2000/00321.htm, la 12.11.2006.

[25] Ibid.

[26]Comments by Pope John Paul II on Dominus Iesus”,în , News in Christian-Jewish Relations,  1 octombrie 2000, articol prelaut de pe Internet, http://www.bc.edu/research/cjl/meta-elements/texts/cjrelations/news/News_Oct2000.htm, la 14.11.2006.

[27] Unitatis Redintegration, art.2.

[28] Ibid., art.3.

[29] Ibid., art.1.

[30] Ibid., art.4.

[31] Msgr. John O. Barres, “John Paul II’s „Ecumenical Passion” -  A Cleare-Eyed Look at Dominus Iesus”, în The Coming Home Journal, Ianuarie 2001, articol preluat de pe Internet, http://www.chnetwork.org/journals/nesschurch/ness_9.htm, la 11.11.2006.

[32]Discursul Papei Benedict al XVI-lea
la întâlnirea ecumenică, Köln, 19 august 2005, preluat de pe Internet, http://www.catholica.ro/documente/index3.asp?id=543, la 13.11.2006.

[33] Thomas Hughson, “Common understanding of ecumenism: a present need – Ecumenical Diakonia: New Challenges, New Responses”, în The Ecumenical Review, Iulie 1994.

 

 

Comentariile dumneavoastra referitoare la acest articol