OrthoLogia
Clark Carlton
ESECUL FUNDAMENTALISMULUI
De
ce fundamentalismul nu a putut opri avalansa liberalismului din crestinismul
american
Putine cuvinte din limba engleză au dobândit
o conotatie atât de negativă ca fundamentalismul. Pentru cei mai multi termenul a ajuns sinonim cu
obscurantismul, ignoranta si duhovnicia meschină. Adesea oamenii îl folosesc
pentru a-i descrie pe cei cu principii religioase conservatoare sau
traditionaliste. Astfel, pentru mass-media americană, musulmanii care iau în
serios Coranul si se îmbracă sau se comportă potrivit lui, sunt etichetati ca
fundamentalisti. Prin aceasta, ei sunt diferentiati de acei musulmani care au
adoptat principiile materialismului si liberalismului occidental, fiind astfel
asimilati din punct de vedere social si inofensivi din punct de vedere politic.
Desi fundamentalismul se referă în mod normal
la o anumită miscare din cadrul crestinismului evanghelic american, el este
adesea folosit cu sens peiorativ pentru orice crestin care tine cu tărie la
convingerile sale si a cărui abordare a Scripturilor nu este ‘iluminată’
de standardele criticii biblice moderne. Uneori chiar si crestinilor Ortodocsi
care nu acceptă metodele teologiei academice contemporane, li se pune eticheta
de fundamentalisti de către Ortodocsii mai ‘progresisti’.
Această întrebuintare a cuvântului cu sens peiorativ spune adesea mai
multe despre cel care îl foloseste decât despre cel căruia i se atribuie.
Datorită folosirii (si răstălmăcirii) răspândite
a termenului, am dori sa-i investigăm istoria si, în mod concret, să examinăm
natura abordării fundamentaliste a Scripturilor. Ironia face ca atât
fundamentalistii, cât si adversarii lor ‘progresisti’ – sau modernisti
– împărtăsesc aceeasi abordare fundamental rationalistă a Bibliei.
Fundamentalismul si modernismul nu sunt diametral opuse, ci mai degrabă doua
fete ale aceleiasi monede.
Originile
fundamentalismului american se află în miscarea evanghelică britanică din
secolul XIX. Teama de liberalism pe de o parte si de o renastere a
Catolicismului pe de alta a generat o reactie conservatoare din partea aripii
evanghelice a Bisericii Anglicane prin anii 1920-18301.
Acesti evanghelizatori, cunoscuti sub numele de Recorditi, credeau în
inspiratia verbala a Scripturilor si în întoarcerea pre-milenară a lui
Hristos. Desi marea majoritate a Recorditilor au rămas în Biserica de Stat
Anglicană, un număr considerabil dintre ei s-a rupt de ea. Cel mai numeros si
mai influent grup de separatisti din secolul XIX aveau să fie Frătia din
Plymouth. Prin scrierile pastorului J.N. Darby, Frătia a ajuns cunoscută
pentru principiul separatismului, potrivit căruia istoria s-ar împărti în
epoci sau dispense. Dispensa pre-milenară a devenit principiul de bază al
fundamentalismului american prin influenta lui C.I. Scofield si a rusinoasei
editii Scofield Reference a Bibliei.
În SUA Alianta Evanghelică s-a constituit în
1846 ca reactie împotriva liberalismului.
În 1895, la o întrunire ce a avut loc la Cascada Niagara, evanghelistii
au publicat o listă cu cinci principii fundamentale. Acestea sunt: caracterul
infailibil al Scripturii, divinitatea lui Hristos, nasterea din Fecioară,
iertarea de păcate, învierea fizică a lui Hristos si întoarcerea sa iminentă.2
De atunci tot felul de liste cu ‘principii fundamentale’ aveau să fie
publicate de către diverse grupuri. După 1910, o brosură intitulată
‘Principii fundamentale’ s-a bucurat de o imensă popularitate. Astfel s-a
ajuns ca miscarea să împrumute numele de la încercarea de a defini elementele
fundamentale ale credintei crestine.3
Imaginea populară a fundamentalistilor avea să
fie construită de predicatori înflăcărati precum Billy Sunday, J. Frank
Norris (“tornada texană”) si de imaginea fictivă a apărării viziunii
creationiste din Inherit the Wind
[Mosteneste vântul] confectionată la Scopes de cea mai răsunătoare figură
de politician ratat, William Jennings Bryan, la procesul din 1925. Declaratia sa
glumeată potrivit căreia mai degrabă ar cunoaste Stânca Veacurilor, decât
veacul stâncilor, a devenit icoana verbală a curentului fundamentalist
anti-intelectual pe care criticul literar din Yale, Harold Bloom, îl numeste în
derâdere grupul de ‘nestiutori’. Si totusi, până si Bloom a fost nevoit să
recunoască existenta unui curent fundamentalist mai adânc si mai riguros din
punct de vedere intelectual, îndărătul acestui obscurantism.4
La acesta trebuie să ne întoarcem pentru a întelege metoda
fundamentalistă de interpretare biblică.
Reactia
rationalistă la rationalism
Centrul teologic al fundamentalismului american
de la sfârsitul secolului gravita în jurul renumitului seminar teologic Princeton din
New Jersey. Teologia profesorilor de la Princeton (B.B. Warfield, Charles si
A.A. Hodge iar în secolul XX Gresham Machen) fusese temelia intelectuală a gândirii
fundamentaliste. Acestia, folosindu-se de traditia scolastică de tip calvin,
aveau să opună rezistenta unui crestinism ortodox (asa cum îl întelegeau ei)
împotriva avanalsei crescânde a teologiei liberale.
Până
la mijlocul secolului , Iluminismul francez, cu accentul său pus pe ratiune,
avea să roade atât în Marea Britanie, cât si în America. În vreme ce
americanii au fost oarecum străini de spiritul anticlerical din Franta,
rationalismul iluminist si-a croit la ei drumul înăuntrul bisericilor, dând
nastere la ceea ce avea să reprezinte un pericol si mai mare pentru
integritatea crestinismului american decât un asalt frontal împotriva lui.
Datorită, în mare parte, criticii importate din universitătile din Germania,
crestinii au început să fie tot mai sceptici fată de povestirile miraculoase
din Biblie, interpretându-le după criterii iluministe. Această metodă
'deconstructivistă' în stare latentă, amestecată cu implicatiile teologice
si antropologice ale teoriei darwiniste asupra evolutiei, au prezentat un
pericol clar si actual pentru întelegerea Protestantă a crestinismului.
Pentru
a combate acest asalt rationalist, teologii de la Princeton nu s-au refugiat într-o
negare obscurantistă a stiintei si logicii, ci s-au înarmat cu metoda teologică
scolastică lăsată mostenire de la primii Reformatori.5
Ei se opuneau rationalismului nu prin a nega ratiunea, ci prin propriul lor fel
de rationalism. Aici trebuie căutată explicatia pentru esecul
Fundamentalismului de a stăvili
puhoiul de liberalism din crestinismul american.
Jean
Calvin a fost un savant umanist care s-a folosit de metodele stiintifice ale
vremii sale pentru a interpreta textul biblic.6 În acest sens el poate fi
considerat un pionier al criticii moderne. Pe de altă parte, acceptarea sa a
priori a autoritătii Bibliei si a crestinismului 'ortodox' l-au determinat să
apere doctrinele crestine traditionale împotriva acelor Reformatori radicali
care negau Treimea sau divinitatea lui Hristos. Aceasta i-a făcut pe
fundamentalisti ca Warfield să-l considere pe Calvin infailibil. Abordarea
calvinistă a Bibliei este greu de cuprins într-o definitie,7
iar istoria exegezelor biblice Protestante din perioada care a urmat confirmă
ambiguitatea metodei umaniste adoptate de Calvin.
Si, într-adevăr, tocmai abordarea umanistă a
Bibliei ca text autonom - la fel ca orice alt text - a determinat dezvoltarea
Protestantismului începând cu secolul XVI. Atât deconstructivismul liberal al
Scripturilor cât si apărarea fundamentalistă a Bibliei îsi află originea în
Reforma Protestantă si în accentul pus pe Biblie ca singura autoritate crestină.
Crestinismul
ca ideologie
Reforma Protestantă a fost o adevărată
revolutie teologică. Insistând numai pe
Biblie, Reformatorii au transferat centrul reflectiei crestine de la
revelatia lui Dumnezeu oamenilor prin persoana lui Dumnezeu-Omul, asa cum a fost
trăită istoric prin participare sacramentală în Trupul Său, Biserica, la mărturia
scrisă a acelei revelatii. În mâinile Reformatorilor crestinismul a devenit o
ideologie derivată dintr-un text. Începând cu secolul XVI Biblia a ajuns în
centrul atentiei crestine, nu experienta vie a unirii cu Hristos în Biserică.7
Liberalii sau modernistii aplică metoda
deconstructivistă textului sacru pentru a-si confirma propria versiune a
ideologiei crestine cu ceea ce societatea contemporană consideră ca acceptabil
din punct de vedere filosofic si stiintific. Fundamentalistii pe de altă parte
folosesc metoda scolastică a argumentelor logice si a dovezilor stiintifice
(precum arheologia) pentru a dovedi veridicitatea istorică a textului biblic si
implicit pentru a 'dovedi' veridicitatea teologică a versiunii lor de ideologie
crestină. Si unii si altii pun accentul numai pe un text, smuls din Trupul viu
al lui Hristos.
Trebuie precizat că oricât de eronată ar fi
pozitia fundamentalistilor, ea are meritul de a avertiza asupra pericolului pus
de liberali. Critica academică a dus la o devastatoare slăbire a credintei în
lumea Protestantă. Crestinii Ortodocsi, adesea nedumeriti de pretentiile
intelectuale ale Academiei americane, ar face bine să învete această lectie
înainte de a urma orbeste exegezele biblice moderne din dorinta de a fi 'la modă'.
De asemenea, fundamentalistii au înteles că această evolutie a lucrurilor
pune în pericol însăsi conceptia crestina despre viată.
Din păcate metoda teologică folosită de
fundamentalisti este în esentă aceeasi cu cea folosită de adversarii lor. Ei
nu au putut rezista atacurilor rationaliste ale liberalilor pentru că semintele
liberalismului se găseau în însăsi metoda lor. Atât încercările
liberalilor de a demonstra că Scripturile nu condamnă de fapt comportamentul
homosexual, cât si cele ale fundamentalistilor de a demonstra că vinul pe care
Iisus l-a băut nu a fost tocmai fermentat, divulgă aceleasi metode de
rationalizare si cazuistică.
În mod asemănător, liberalii au încercat să
împace crestinismul cu teoria evolutionistă prin interpretări contrafăcute,
evolutioniste ale Genezei. Fundamentalistii le răspund transformând
Scripturile într-un text stiintific, identificând veridicitatea crestinismului
însusi cu veridicitatea mărturiei 'stiintifice' a Bibliei. Liberalii răstălmăcesc
Scriptura adaptând-o propriilor lor vederi. Fundamentalistii o răstălmăcesc
raportându-se la textul biblic nu pentru că este mărturia scrisă a
revelatiei lui Dumnezeu omului, ci ca la o enciclopedie de cunoastere stiintifică
si istorică - un 'sistem de adevăr' exhaustiv.8
În cele din urmă fundamentalistii au adus
propriile lor noutăti si inovatii. Istoricul Justo Gonzalez observă această
ironie: "în vreme ce fundamentalismul se declarase apărătorul ortodoxiei
traditionale avea să dea nastere la noi interpretări ale Bibliei".9
Bizarele sisteme religioase ale fundamentalistilor sunt de o seamă cu
inovatiile crestinismului liberal.
De
ce a esuat Fundamentalismul
Pentru
un Ortodox crestinismul nu este un sistem teologic rezumat din textul Bibliei,
ci viata în Hristos, adică în
comuniune cu Trupul viu al lui Hristos, care este Biserica. Biblia este mărturia
revelatiei lui Dumnezeu.
Biserica este experienta vie a prezentei Sale.
De
aceea Scripturile nu pot fi tratate ca un text din care pot fi izolate ‘adevăruri
si principii eterne’. Biblia poate fi cu adevărat înteleasă numai în
contextul vietii sacramentale a Bisericii, care, de bună seamă,
nu este nimic altceva decât viata divino-umană a lui Hristos dăruită
omului. Fără Biserică – iar Biserica a existat temporal si logic încă
dinainte de textul Scripturii -, Biblia rămâne un text obscur.
1 Ian S. Rennie.
"Fundamentalism and the Varieties of North Atlantic Evangelism"
[“Fundamentalismul şi gama de Evanghelism nord atlantic”], Evangelicalism: Comparative Studies of Popular Protestantism in North
America, the British Isles, insulele and Beyond 1700-1990 [Evanghelism:
Studii comparate de Protestantism popular în America de Nord, insulele
britanice şi restul lumii], ed. By Noll, Bebbington, and Rawlyk
(New York: Oxford University Press, 1994. Pp. 333-350.
2 Justo L. Gonzalez. The Story of
Christianity [Povestea creştinismului]; vol. 2. The Reformation to the Present Day [De la Reformă ână în zilele noastre] (San Francisco:
Harper & Row Publishers. 1984), p. 257.
3 Martin Marty, Pilgrims in Their Own
Land: 500 Years of Religion in America [Pelerini
în ţara lor: 500 de ani de religie în America] (New York: Penguin
Books. 1985), p. 379.
4 Cf. Harold Bloom. The American
Religion: The Emergence of the Post-Christian Nation Religia americană:
Naşterea naţiunii post-creştine (New York: Simon and
Schuster, 1992).
5 Metoda scolastică Reformată este continuată astăzi de
scriitori ca Norman Geisler.
6 Cf. William Bouwsma. John Calvin: A
Sixteenth Century Portrait [Jean
Calvin: Un portret de sexol XVI] (New York: Oxford University Press.
1988), p. 120ff
7 Am dezvoltat această teza în detaliu în The Way: What Every Protestant Should Know About the Orthodox Church
[Calea: Ce trebuie să ştie
fiecare Protestant despre
Biserica Ortodoxă] (Salisbury. MA: Regina Orthodox Press, 1997).
8 Cf. A.A. Hodge. The Confession of
Faith: A Handbook of Christian Doctrine Expounding the Westminster Confesion
[Mărturisirea credinţei: Un
manual al doctrinei creştine ce respinge crezul de la Westminster] (Edinburgh:
Banner of Truth Trust. 1958 [1869], p. 37.
9 Gonzalez. P. 257.