Cap
3 Moartea
unui Seminar Teologic
Aceasta
stiind mai dinainte că nici o proorocie a Scripturii nu se tâlcuieste după
socotinta fiecăruia; pentru că niciodată proorocia nu s-a făcut din voia
omului, ci oamenii cei sfinti ai lui Dumnezeu au grăit, purtati fiind de Duhul
Sfânt. Dar au fost în popor si prooroci mincinosi, după cum si între voi fi
învătători mincinosi, care vor strecura eresuri pierzătoare si, tăgăduind
chiar pe Stăpânul Care i-a răscumpărat, îsi vor adduce lor grabnică
pieire;
(2 Petru 1:20-2:1)
În introducerea sa la Fiinta ca o comuniune (Being as Comunion) Zizioulas
scrie că “pentru ca Biserica să traseze această cale a existentei
[trinitare], ea însăsi trebuie să fie o imagine a felului în care Dumnezeu
există. Toată structura ei, toată lucrarea ei etc. trebuie să exprime acest
fel de existentă”.[i]
Când am citit aceasta am înteles că felul în care Biserica este organizată
nu este nici o chestiune ce tine de circumstantele istorice sau de gusturi
personale, ci trebuie să fie nici mai mult, nici mai putin decât un reflex al
arhetipului Ei trinitar: ca toti să fie una, după cum Tu, Părinte, întru
Mine si Eu întru Tine, asa si acestia în Noi să fie una, ca lumea să creadă
că Tu M-ai trimis (Ioan 17:21). Tot ceea ce e mai putin decât aceasta este
sortit esecului – nu are nimic în comun cu Biserica.
Acest adevăr mi-a devenit cât se poate de limpede la începutul
semestrului de toamnă din 1987, în timp ce asistam la moartea seminarului sub
ochii mei. Fiind aruncat în mijlocul sfântului război Baptist, am fost nevoit
să-mi analizez principiile de bază ale felului meu Baptist de viată.
Seminarul era un laborator în care am disecat fiecare aspect al atât de
pretuitei de mine ecleziologii fără de biserică. De fapt seminarul semăna
mai degrabă cu un cadavru. Insurectia fundamentalistă l-a desfăcut si a supus
examinării fiecare detaliu al vietii sale interioare.
Lucrurile aveau să se precipite în timpul întrunirii
de toamnă a membrilor consiliului de administratie. Pentru prima dată
fundamentalistii detineau majoritatea în cadrul consiliului si au făcut
demersuri considerabile pentru a-si consolida controlul asupra seminarului.[ii]
Când întrunirea a avut loc, tot complexul studentesc s-a transformat în haos.
Mass-media locală a fost si ea prezentă în timp ce studentii au protestat si
au acoperit campusul cu fundite galbene în semn de sustinere a facultătii.
Inutil să mai adaug că toată activitatea de la cursuri a fost complet uitată,
viitorul seminarului devenind singurul subiect de discutie pretutindeni în
campus.
Si totusi, până atunci citisem prea mult si evoluasem în acea directie
atât de hotărât, încât nu mai puteam apăra acele principii traditionale
Baptiste la care tineam cândva atât de tare. Situatia în sine mi se părea
nespus de ciudată, ca un fel de experientă ce nu-mi apartinea. Undeva, pe
parcursul aventurii mele spirituale, am încetat să fiu Protestant, astfel că
priveam străin, de la distantă, disectia seminarului.
Două amintiri din acea săptămână mi-au rămas întipărite în
memorie; ele ilustrează motivele pentru care nu mai puteam rămâne Baptist –
sau Protestant de oricare altă denominatie. Prima dintre ele este legată de un
tricou purtat de unul dintre studenti în timpul întâlnirii Consilului de
Administratie. Tricoul avea CREZUL scris cu litere negre înconjurat de un cerc
rosu barat la mijloc. Această emblemă ostentativă însumează perfect
Protestantismul fără de Biserică si arată de la sine de ce nu poate
revendica mostenirea crestinismului apostolic. Desigur, la cei optsprezece ani
ai mei, cât aveam atunci când am scris “Mostenirea mea ca Baptist din
Sud”, as fi cumpărat, poate, un astfel de tricou, dar patru ani de colegiu si
un an de seminar aveau să-mi deschidă mintea considerabil. Până în toamna
lui 1987 aveam să înteleg că sloganul “Fără Crez, doar cu Hristos” era
nu doar eronat din punct de vedere istoric, dar si falimentar din punct de
vedere intelectual.
Să nu existe nici un parametru pentru credintă, nici un standard de
neclintit? Curând aveam să înteleg că toată această crezofobie
Baptistă avea ratiuni mult mai oculte decât descărnarea istorică a
crestinismului. Principiul de bază al Protestantismului nu este nici Dumnezeu,
nici Scripturile, nici orice altceva care ar putea fi definit ca adevăr, ci
autonomia absolută a individului. Libertatea individului avea să fie apărată
împotriva oricărei încercări de a impune un standard de ortodoxie, chiar dacă
acel standard se întâmpla să fie Adevărul. Un Baptist scria: “Însusi
actul impunerii unui crez, indiferent dacă doctrina este corectă sau nu,
[sublinierea îmi apartine], este un atentat la convingerile religioase de
veacuri ale Baptistilor…”[iii]
La urma urmei, Adevărul este ceea ce fiecare individ spune că e si orice încercare
de a-l defini altfel este un abuz la adresa libertătii individuale.[iv]
Aceasta este sugestiv ilustrată de cea de-a doua amintire din săptămâna
aceea care mi-a rămas în memorie. Richard Hester, liderul departamentului
Asociatiei Profesorilor Universitari din America a organizat o conferintă de
presă. Întâi de toate el a spus că Libertatea academică trebuie apărată cu
orice pret. El a mai spus că dacă s-ar cere facultătii să semneze
Declaratia Baptistă de Credintă (The Baptist Faith and Message Statement), el
nu s-ar conforma. Se cuvine amintit că profesorii, pentru a fi angajati, au
semnat protocolul scolii în ceea ce priveste principiile de organizare si
functionare.
Din păcate facultatea se purta de parcă Adevărul ar fi produsul unei
investigatii libere, rationale si fiecare ar fi în măsură să decidă pentru
sine ceea ce este adevărat. Aceasta ar fi o abordare firească într-o
universitate laică, însă un seminar s-ar cuveni să-i pregătească pe
cursanti pentru lucrarea Bisericii, si nu să-i expună cetii subiectivismului.
Din acest punct de vedere fundamentalistii erau îndreptătiti în demersul lor.
Voi recunoaste în cele ce urmează ceea ce pe atunci în nici un fel nu
as fi recunoscut. Există cu adevărat teologi liberali de bună credintă în
Conventia Baptistă de Sud. Mă îndoiesc că cei din facultate făceau parte
din această categorie, însă destui studenti puteau fi considerati astfel. Am
cunoscut studenti care au contestat deschis nasterea din Fecioară si realitatea
fizică a Învierii. Acestia îi citiseră pe toti teologii “importanti” si
nu arătau nici un interes fată de acea teologie epuizată, îmbătrânită,
“fundamentalistă”.
De bună seamă că facultatea nu învăta astfel de aberatii, însă pe
de altă parte, nici nu se grăbea să-i corecteze pe acesti studenti. La urma
urmei, a corecta pe cineva presupune să afirmi că cineva are dreptate si
altcineva greseste, iar asa ceva nu se face într-o astfel de democratie
teologică unde fiecare punct de vedere teologic era la fel de valabil, chiar
dacă, potrivit criteriilor crestinismului istoric, acel punct de vedere este
de-a dreptul eretic.
Dintr-o dată am înteles că o Biserică Baptistă nu este, în cele din
urmă, nimic altceva decât o variantă religioasă a unui contract social. Este
un grup de oameni cu vederi religioase asemănătoare, care se reunesc pentru a
se ajuta unii pe altii dintr-o cauză comună. Autonomia individuală si
libertatea de asociere guvernează viata bisericii. Dacă cineva este exclus din
comunitatea bisericii, cauza nu este teologia sa gresită, ci faptul că
ceilalti membri sunt liberi să nu se asocieze cu cei cu care nu doresc să se
asocieze.
Când cineva se înfătisează în fata altarului ca să devină membru
într-o biserică Baptistă, pastorul, de regulă, cere congregatiei să-l întâmpine
si să-i arate o bună primire. Ceea ce noul membru probabil că nu stie e că
el este astfel votat pentru a fi acceptat ca membru al bisericii.
Acest proces a ajuns în atentia întregii natiuni când un pastor de
culoare a încercat să se alăture bisericii lui Jimmy Carter în Plains,
Georgia. Majoritatea oamenilor din biserică s-au opus dorintei lui de a deveni
membru. Carter împreună cu alti câtiva au părăsit biserica în semn de
protest.
Mai recent, lui Paige Patterson, unul din arhitectii insurectiei
fundamentaliste a CBS, i s-a refuzat cererea de a deveni membru al bisericii
Baptiste Wake Forest, atunci când a devenit presedintele Seminarului de Sud-Est
în 1992. Motivul invocat a fost implicarea lui Patterson în războiul
denominational.
Aceasta ilustrează perfect contractul social religios. Mai întâi
calitatea de membru al bisericii nu este dată nici de credinta ortodoxă, nici
de caracterul obiectiv al sacramentelor, ci de consensul grupului respective.
Dacă cea mai mare biserică Baptistă dintr-o regiune oarecare nu doreste să-l
primească pe cutare sau cutare în comunitatea sa dintr-un motiv oarecare, pur
si simplu nu trebuie să o facă. Dacă însă o grupare din cadrul bisericii nu
este de acord cu mersul lucrurilor de acolo, această fractiune este liberă să
plece în altă parte si să si să înceapă acolo o nouă biserică. Fiecare e
“liber”, dar să fie aceasta Biserica despre care Hristos a promis că va
nimici portile iadului? Să fie aceasta deplinătatea Celui care este totul
în toate?
Mai mult decât atât, o biserică locală poate coopera cu alte biserici
sau poate fi complet independentă; de asemenea este liberă să se asocieze cu
orice fel de grupări si sub orice fel de conditii doreste.[v]
Totul este judecat la nivel individual, fie că este vorba de credincios sau de
congregatie.
Până si mărturisirile de credintă adoptate de Conventia Baptistă de
Sud nu pot fi considerate ca relevante nici pentru congregatii, nici pentru
indivizi. Introducerea la Declaratia si Mesajul de Credintă Baptistă din 1925
arată clar că astfel de mărturisiri “constituie un consens de opinie
[sublinierea îmi apartine] a unei părti din comunitatea Baptistă” si ele nu
au “nici o autoritate asupra constiintei”.[vi]
De fapt, autorii declaratiilor din 1925 si 1963 au arătat fără echivoc că
astfel de declaratii reflectă nu numai un consens de opinie, ci si un consens
de opinie stabilită la o dată anume.
Baptistii sunt cu totul “liberi” să-si
schimbe mărturisirea de credintă oricând si oricum găsesc ei de cuviintă.
Acesta
nu este un simplu ornament retoric, fiindcă Baptistii si-au schimbat declaratii
de credintă de-a lungul anilor. Primele declaratii Baptiste erau negresit
calviniste în ton si afirmau fără ocolisuri dubla predestinare. Aceasta s-a
întâmplat până la mijlocul secolului al XIX-lea. La un moment dat, Baptistii
de Sud au adoptat o teologie a convertirii (Arminian theology of conversion),
desi au păstrat “perseverenta sfintiilor”.[vii]
Până la data publicării Declaratiei din 1923, teoria dublei predestinări
dispăruse cu totul. Să-si fi schimbat Dumnezeu hotărârea? De bună seamă că
nu. Baptistii ar fi primii care să spună că aceste declaratii nu sunt decât
niste afirmatii ale credintelor lor. La începutul secolului al XIX-lea
majoritatea Baptistilor au crezut în dubla predestinare, la sfârsitul
secolului XX cei mai multi dintre ei nu mai credeau în ea. Dar în secolul XXI?
Prin
contrast, Crezul de la Niceea a fost citit sau cântat neschimbat de către
Biserica Ortodoxă din momentul adoptării lui, acum aproximativ 1600 de ani, si
va continua să fie apărat cu străsnicie până când Domnul “va veni în
slavă să judece vii si mortii”.[viii]
Cei care au primit îmbrătisarea Sfintei Ortodoxii au făcut acest pas cu încredintarea
că nu îsi va schimba parametrii de credintă lăsati de Apostoli si de Sf. Părinti
si nici nu-si va împutina mostenirea credintei:
Noi
păstrăm Doctrina Domnului neschimbată si primim nestrâmbat
În
Protestantismul fără de Biserică, pe de altă parte orice ar putea constrânge
individul – chiar si adevărul – este văzut ca o amenintare la adresa
autonomiei istorice de crez a Bisericii. Simplul fapt că Crezul de la
Niceea si alte definitii conciliare ale Bisericii există, este o amenintare la
adresa Protestantilor. De ce? Pentru că ele stau mărturie unei credinte care nu
este obiectul unei opinii personale si nici al unei reconsiderări
ulterioare. Continutul acestor simboluri este o amenintare pentru că el
reprezintă însăsi negarea temeliei Protestantismului: individul autonom.
Posibilitatea
ontologică a unitătii Bisericii (si deci a întregii omeniri) este însăsi
Viata Tremii. Acest Trinitar ‘după cum’ defineste Biserica drept persoane
în comuniune si nu indivizi în asociere. Diferenta dintre cele două definitii
de mai sus este una si aceeasi cu diferenta dintre rai si iad.
Stiind toate acestea, mi-a fost imposibil să rămân
Baptist sau orice alt fel de Protestant. Cum as fi putut să rămân într-o
biserică a cărei existentă si politică reprezentau o negare a adevărului
existential al fiintei mele? Unii m-ar putea întreba de ce n-am trecut de
partea fundamentalistilor? La urma urmei, ei nu aveau nimic împotriva unor
concepte precum “adevărul”. Răspunsul ar fi că în ciuda tuturor
diferentelor si a urii unora fată de altii, si fundamentalistii si moderatii
(si liberalii) împărtăsesc aceleasi credinte, aceleasi principii de bază,
aceiasi metodă teologică; singura diferentă este că moderatii si liberalii o
recunosc, pe când fundamentalistii nu.
O
discutie televizată de canalul ABC în cadrul emisiunii “Nightline” a
reunit două din cele mai zgomotoase personaje ale războiului sfânt. Ted
Koppel I-a invitat pe W.A. Criswell, pastor la Biserica Baptistă nr.1 din
Dallas (cunoscută sub numele de “Vaticanul Baptist”) si pe Cecil Sherman,
unul din cei mai de temut apărători ai principiilor Baptiste traditionale,
pentru a discuta controversa din cadrul Conventiei Baptiste de Sud. Criswell a
criticat într-una pe comunisti si pe necredinciosii păgâni, pe când Sherman
a atacat direct miezul problemei. El a citit un scurt comentariu pe marginea cărtii
Iesirii din Criswell Study Bible, care oferea o explicatie naturalistă
pentru nenorocirile care s-au abătut asupra Egiptului. Apoi, cu accentual său
texan caracteristic, Sherman a spus: “Eu fac tot ceea ce face si dr. Criswell;
singura diferentă este că eu recunosc aceasta.”
Desi
fundamentalistilor nu le e greu să spună: “Acesta este adevărul”, nici ei
nu au mai mult temei pentru astfel de afirmatii decât moderatii, atunci când
îsi exprimă timid punctele de vedere. Sunt afirmatiile fundamentalistilor întemeiate
pe traditia necurmată a apostolilor sau a mărturisirii universale a bisericii
istorice? Bineînteles că nu; ei sunt produsul izvorului universal al dogmei
Protestante: interpretarea personală a Scripturii. Diferenta de bază dintre
fundamentalisti si moderati este că fundamentalistii tind să considere
interpretarea lor drept cea adevărată.
Într-un
interviu cu Bill Moyers, Criswell a spus că dacă moderatii abordează
Scripturile cu bună credintă si cred în caracterul infailibil al Bibliei, în
cele din urmă si ei interpretează Biblia la fel ca el însusi. Pentru a-l
parafraza pe Protagoras, am putea spune: “Criswell este măsura tuturor
lucrurilor!”
În concluzie, fundamentalistii sunt la fel de
egocentrici si de anistorici în teologie ca si adversarii lor liberali. Cecil
Sherman avea dreptate. Singura diferentă reală între el si Criswell este că
el este gata să recunoască premizele si metodele sale de bază. În cele din
urmă aveam să renunt fără echivoc tocmai la acele premise si metode
Protestante împărtăsite deopotrivă de fundamentalisti si de moderati.
[i]
Zizioulas, p. 15.
[ii]
Consiliile de
administratie ale institutiilor ce apartin si sunt
conduse de către Conventia Baptistă de Sud sunt numite de
Conventie. O dată ce fundamentalistii au preluat controlul
asupra Conventiei nationale, ei au numit numai pe oamenii
“lor” pentru a ocupa posturile vacante din cadrul consiliului. Unul din
membrii consiliului de administratie de la Seminarul Teologic Baptist
de Sud-Est era un proaspăt absolvent, a cărui numire în consiliu
a fost o răsplată pentru pozitia sa obedientă fată
de aripa fundamentalistă.
[iii]
Gordon James in SBC
Today 5:1 (aprilie 1987), p.7.
[iv]
Istoricul James Tull scrie: “În strânsă legătură cu
ecleziologia Baptistă este ceea ce s-a afirmat ca fiind principiul
Baptist central; si anume ‘domnia directă, nemijlocită a
lui Iisus Hristos’. Acest standard Baptist implică ceea ce dr. E.Y.
Mullins numeste ‘capacitatea fiecărui suflet de a se înfătisa
înaintea lui Dumnezeu’. Domnia lui Hristos si competenta
individuală presupune că nici un preot, biserică sau guvern pământesc
nu are nici un drept să se interpună între Dumnezeu si
sufletul omenesc. Astfel se afirmă autoritatea Scripturii, căci
nici o institutie eclesiastică nu are dreptul să introducă
vreun crez sau vreo practică ce ar putea să se opună
interpretării personale.” Are Southern Baptists ‘Evangelicals’?
/ Sunt Baptistii de Sud cu adevărat ‘Evanghelici’?, pp.
29-30. Fapt cu totul interesant, un interes reînnoit în Calvinism a atras
după sine un interes reînnoit în rolul declaratiilor de credintă
în viata Baptistă. Articolul lui Roger Nicole, Baptist din Sud,
“Confessions of Faith in Baptist History “ /
“Declaratiile de credintă în istoria Baptistă”
din Founders Journal nr. 27 (iarna 1977) divulgă o pozitie
favorabilă crezului si rolului său în viata crestină.
Acest interes redescoperit pentru autoritatea de credintă nu face
decât să sublinieze ambiguitatea inerentă a teologiei Baptiste
si a oricărei teologii care încearcă să servească
atât autonomiei individuale cât si doctrinei istoric determinate.
[v]
În 1992 doar
bisericile Baptiste de Sud din Carolina de Nord au fost declarate a nu fi în
colaborare “prietenească” cu Conventia Baptistă de Sud.
Pullen Memorial din Raleigh votase binecuvântarea “unirii” a doi bărbati,
iar Binkley Memorial din Chapel Hill a apriobat numirea ca pastor a unui bărbat
ce a recunoscut pe fată că este homosexual. Acesta este încă
un exemplu ce demonstrează că “biserica este un contract
social”. Membrii CBS si-au exprimat pur si simplu libertatea de
asociere refuzând să colaboreze cu anumite biserici. CBS nu are nici o
putere să îi înlăture pe pastorii din bisericile lor – este
numai o “asociatie natională” de congregatii absolut
independente. Vezi Baptist si Observator / Baptist and Reflector 155:25
(17 iunie 1992), p. 3. În prezent, donatia de bani către CBS este
suficientă pentru a obtine dreptul de a trimite delegati la
Conventia anuală, în cazul în care CBS primeste să
accepte fondurile. Banii dati CBS-ului de către Pullen si
Binkley au fost returnati atunci când acestia au fost “înlăturati
din comunitate”.
[vi]
Citat din introducerea
la Declaratia si Mesajul de Credintă Baptistă din
1963 publicată de Consiliul de Administratie al Scolii de
Duminică al Conventiei Baptiste de Sud.
[vii]
James L. Garett Jr.
notează : “Modificările Calvinismului la Baptistii de Sud
se regăsesc în contrastul dintre învătăturile
teologilor renumiti de secol XIX (precum John Leadly Dagg, James
Petigru Boyce) cu învătăturile teologilor renumiti de
secol XX (precum Edgar Young Mullins si Walter Thomas Conner). Aspectul
cel mai evident al Calvinismului Baptist de sud timpuriu păstrat de-a
lungul anilor este doctrina perseverentei sfintilor, cunoscută
si sub denumirea de siguranta credinciosului sau, prin sintagma
mai putin exactă, dar mai răspândită: ‘o dată mântuit,
întotdeauna mântuit’. Are Southern Baptists “Evangelicals” ? /
Sunt Baptistii de sud cu adevărat ‘evanghelici’, p. 90.
Aparent, contradictia dintre teologia Arminiană a convertirii
(Arminian theology of conversion) si doctrina Calvinistă a
perseverentei sfintilor, fie nu există ca atare, fie nu îi
preocupă pe Baptistii de sud. Declaratia si mesajul de
credintă al Baptistilor este nu numai un consens de opinii
Baptiste, ci mai ales un consens de opinii profund inconsecvente. În
ultimii ani Baptistii de sud au manifestat un interes reînnoit în
Calvinism. Timothy George, Decanul Scolii Tologice Beason de la
Universitatea Samford (Alabama) si Albert Mohler, Presedintele
Seminarului Teologic Baptist de sud (Louisville, Kentucky) sunt doi din cei
mai activi lideri ai acestei miscări. The Founders Journal este
dedicat popularizării teologiei Calviniste a ‘ctitorilor’ CBS de
felul lui Boyce. Desi acesti adepti moderni ai teologiei
Baptiste de secol XIX sunt gata să îmbrace mantaua Calvinismului,
trebuie amintit că forma lor de Calvinism este departe de aceea a lui
Calvin însusi sau chiar de a lui Theodore Beza. Chiar înainte de
‘Arminizarea’ teologiei Baptiste la începutul secolului XX, Calvinismul
primilor Baptisti fusese substantial modificat, în special în
urma influentei pietismului continental. De exemplu, accentul pus pe
convertirea personală – de importantă crucială atât
în teologia Calvinistă, cât si în cea Baptistă Arminiană
– este la polul opus teologiei lui Calvin. Pentru mai multe informatii
în legătură cu metamorfozele Calvinismului în timpul trezirii
americane vezi cartea lui Sydney Mead The Lively Experiment: The Shaping
of Christianity in America / Experiment pe viu: Consolidarea crestinismului
în America (New York:
Harper & Row, 1963), pp.123 si urm. Această transformare a
Calvinismului explică felul în care Calvinismul (astfel înteles)
a putut, în cele din urmă, coexista fericit cu Arminianismul în
cadrul CBS.
[viii]
Textul Crezului de la Niceea a fost schimbat de Biserica Romano-Catolică
în secolul al XI-lea. Acesta este unul din motivele pentru care Biserica
Ortodoxă nu este în comuniune cu Biserica Romano-Catolică.
[ix]
Epistola Patriarhilor Răsăriteni către englezii ne-jurati
din 1718, în G. Williams, The Orthodox Church of the East in the
Eighteenth Century / Biserica Ortodoxă de la
Răsărit în secolul XVIII (1868), p. 17. Citat în
cartea lui Ware The Ortodox Church / Istoria Bisericii
Ortodoxe, p. 204.