INTRODUCERE
Mărgăritarul de mare pret
"Iarăsi, Împărătia Cerurilor este asemenea cu un negutător care caută mărgăritare bune. Si aflând un mărgăritar de mare pret, s-a dus, a vândut toate câte avea si l-a cumpărat." (Mat. 13:45-46)
În
iunie 1986, proaspăt licentiat si plin de energia celor douăzeci si doi de ani
pe care îi aveam, am participat la reuniunea anuală a Conventiei Baptistilor
din Sud (SBC) ca 'delegat' al bisericii pe care o frecventam.
Temperatura din Atlanta nu era nici pe departe la fel de ridicată ca cea
din Centrul Mondial al Congreselor, unde Baptistii 'moderati' din Conventie au
încercat în zadar să oprească preluarea puterii de către fundamentalisti.
Atunci aveam să înteleg: Conventia Baptistilor din Sud avea urgentă nevoie de
reformă. Asteptam să apară unul ca Martin Luther, să-si afiseze cele nouăzeci
si cinci de teze pe poarta de intrare a Bisericii Baptiste Nr. 1 din Dallas,
pentru ca astfel Baptistii să se întoarcă la rădăcinile lor spirituale din
timpul Reformei Radicale.
În luna august a anului următor m-am mutat în
Wake Forest, Carolina de Nord si am început studiile la Seminarul Teologic Baptist de Sud-Est (Southeastern
Baptist Theological Seminary). În mai putin de doi ani de la prima si singura
mea delegatie la Conventia Baptistă de Sud aveam să fiu primit oficial în
Biserica istorică Ortodoxă. Ce s-a întâmplat? Cum a putut un Baptist sadea,
un noncomformist ca mine să nimerească într-o biserică de tip liturgic,
traditional, mai ales într-una atât de străină de etosul american, sudist,
în care m-am format?
Revolutia
coperniciană
Pentru mine, ca de altfel pentru - fără exagerare - mii de alti
Protestanti după Evanghelie din toată tara care, în ultimii zece ani, au trăit
aceeasi experientă, chestiunea se punea în felul următor: care este natura
credintei crestine? Ce este crestinismul? Este el o filosofie, un cod etic? Este
el în mod esential o relatie personală între individ si Dumnezeul său?
Socrate spunea: "Viata nesupusă cercetării este o viată ce nu
merită a fi trăită". De bună seamă că acelasi lucru se poate spune si
despre credinta omului si totusi, marea majoritate a crestinilor - cel putin în
America - nu-si rezervă timp pentru examinarea atentă a credintei lor, pentru
a întelege de ce cred ceea ce cred si totodată felul în care credinta le
afectează - sau ar trebui să le afecteze - viata.
Aceia dintre noi care suntem crescuti într-o anumită biserică, de
obicei ajungem să adoptăm în timp o mentalitate îngustă. Presupunem că
ceea ce credem noi este adevărat si felul în care trăim este calea cea dreaptă
pentru că asa am crezut dintotdeauna, pentru că asa am trăit dintotdeauna. Întâlnirea
cu un nou sistem religios, cu un nou sistem de gândire si de raportare la
Dumnezeu echivala cu Revolutia coperniciană: să admiti, pentru prima oară în
viată, posibilitatea ca propriile credinte religioase să nu fie centrul
universului.
Baptistii din Sud, trăind în vechea Confederatie, au propria lor
mentalitate îngustă. Când te formezi în cea mai numeroasă denominatie
Protestantă din tară, în special într-o regiune unde Baptistii de Sud domină
atât din punct de vedere cultural, cât si numeric, este practic imposibil să nu
ai un orizont religios pervertit. Acelasi lucru s-ar putea spune, desigur, si
despre un Catolic polonez care copilăreste în anumite zone din Chicago.
Îmi aduc bine aminte cum, adolescent fiind, credeam că Baptistii de Sud
(si poate câtiva Baptisti Independenti precum Jerry Falwell) sunt singurii
Evanghelisti adevărati. Cu alte cuvinte, noi eram singurii interesati cu adevărat
de "mântuirea" oamenilor.[1]
Pe Baptistii din Nord i-am considerat din start liberali, desi nu am stiut mai
nimic despre ei. Până si bastioane de Evanghelism precum Wheaton îmi păreau
suspecte.[2]
Chiar dacă nu eram nici pe departe un anti-Catolic, am presupus că
Biserica Catolica propovăduia mai degrabă niste doctrine confuze despre
Dumnezeu ca Tată si mântuire prin fapte bune. Prima dată când am văzut la
televizor Mesa de Crăciun, preluată în direct la miezul noptii de la Vatican,
am fost de-a dreptul surprins să constat cât de "crestină" era.
Slujba pomenea de moartea pe Cruce a lui Hristos, de Învierea Sa si de iertarea
de păcate - toate niste teme foarte "Evanghelice".
La
răscruce
După ce crestinul depăseste faza provincialismului initial si devine
constient de alte traditii crestine, două căi i se deschid în fată. Pe de o
parte ar putea îmbrătisa varietatea denominatiilor si a teologiilor ca pe o
diversitate legitimă, fiind de-a dreptul încântat de gama variată în care
Dumnezeu se raportează la oameni si acestia se raportează la El. Pe de altă
parte, ar putea vedea în diversitatea denominatiilor nu un lucru bun în sine,
ci mai degrabă o problemă teologică, o contradictie nemijlocită a afirmatiei
Sf. Pavel referitoare la un
Domn, o credintă, un Botez (Efes. 4:5).
Prima alternativă este, pentru a o spune pe sleau, relativism teologic
în stare pură. Este, totusi, pozitia adoptată de marea majoritate a
Protestantilor, Evanghelici sau liberali. Cu mult înainte de aparitia celor
care apărau multiculturalismul si stilurile de viată alternative, lumea
Protestantă, cu foarte putine exceptii, acceptase premiza că diversitatea
teologică si ecleziologică este un lucru bun în sine.
Pentru aceia dintre noi care au îmbrătisat a doua alternativă,
chestiunea pluralismului denominatiilor si teologiilor crestine a devenit
propria noastră problemă la modul
real si existential. Noi vedem în diviziunile din lumea crestină o provocare
la putinta noastră de a fi credinciosi Evangheliei. Chestiunea Bisericii devine
însăsi chestiunea vietii crestine: Nu
oricine Îmi zice: Doamne, Doamne va intra în împărătia cerurilor, ci cel ce
face voia Tatălui Meu Celui din ceruri (Mat. 7:21).
Aceia
care aleg prima alternativă urmăresc satisfacerea chestiunilor de ordin
utilitar: În mijlocul atâtor denominatii si teologii, ce forme noi de intuitie
pot deprinde, ce tehnici pot învăta care să mă ajute
în călătoria mea spirituală? Care forme de închinare sunt optime pentru cei
tineri, pentru a-i atrage pe cei care nu se duc la biserică etc. Cu alte
cuvinte, ce anume merge pentru a ajunge la oameni, pentru a-i ajuta să 'evolueze'
sau…(fiecare poate completa spatiul rămas liber cu telul propriei alegeri)?
Aceasta, în cele din urmă, duce la "teologia de tip Willow Creek",
adică teologia succesului: dacă merge,
e de la Dumnezeu.[3]
Abordarea utilitară ridică totusi câteva probleme importante. Cine este acest Dumnezeu pe Care se cuvine sa-L întâlnesc? Ce anume asteaptă El de la mine? Dacă o idee sau o tehnică anume mă ajută să îmi îmbunătătesc părerea despre mine, mă face să mă simt mai înduhovnicit, înseamnă oare că respectiva idee sau tehnică este de la Dumnezeu? Ceea ce nu ia în considerare această abordare este tocmai căutarea adevărului.
Poveste
cu doi predicatori
Diferenta
dintre aceste abordări este expresiv ilustrată de povestile a doi oameni:
Peter Gillquist si Daniel Clendenin. În anii '60 Gillquist era liderul
Cruciadei pentru Hristos [Campus Crusade for Christ]. Acum el este preot
Ortodox. Clendenin a fost si rămâne un profesor Prostentant după Evanghelie,
desi a studiat si scris enorm despre Biserica Ortodoxă. I-am ales ca exemplu nu
pentru că unul din ei a devenit Ortodox iar celălalt nu, ci pentru a vedea
care au fost motivele care i-au determinat să ia hotărârile respective.
Pe la mijlocul anilor '60, Gillquist si multi dintre compatriotii săi
din Cruciada pentru Hristos au fost dezamăgiti de mediul parabisericesc în
care lucrau. Astfel că au pornit pe cont propriu să găsească "Biserica
Noului Testament", formând mici comunităti în toată tara.
Pe măsură ce pelerinajul lor avansa, au rămas credinciosi idealului
lor de a găsi adevărata Biserică. Gillquist relatează istoria acestei căutări
si criteriul potrivit căruia măsurau progresul făcut în cartea sa A
deveni Ortodox: O călătorie înspre credinta crestină străveche [Becoming
Orthodox: A Journey to the Ancient Christian Faith]:
…am căzut de acord de la bun început să facem
si să fim tot ceea ce am găsit că Biserica Noului Testament a făcut si
a fost, pe măsură ce îi urmăream evolutia istorică. Dacă descopeream că
am gresit, ne corectam. Am fost hotărâti să credem în doctrina sa, să pătrundem
în modul ei de închinare si să reflectăm cât mai bine structura sa
guvernamentală. Sau, altfel spus, dacă am descoperit că toti crestinii,
oriunde s-ar fi aflat, credeau un anumit adevăr sau păstrau o anumită practică,
dacă era trăită de către toti si conformă cu Sfintele Scripturi, ne modelam
si noi în consecintă si urmam credinta părintilor din vechime.
Astfel
avea să se nască o adevărată hermeneutică, un mod de interpretare a
Scripturilor. Ani de zile am văzut Biserica, de-a lungul petrecerii sale prin
veacuri, drept o constructie de douăzeci
de etaje, ale cărei fundatii erau schimbate în fiecare secol de cultura
vremii. Acum se pare că am început să vedem în Biserică o constructie
verticală de douăzeci de etaje, înăltată pe temelia asezată de apostoli si
profeti cu Hristos ca piatră din capul unghiului.[4]
Căutarea lui Gillquist l-a făcut să examineze cu seriozitate pretentia
Bisericii Ortodoxe de a fi singura Biserică adevărată
a lui Hristos si, în cele din urmă, să răspundă îmbrătisării Sale pline
de iubire. Totusi, nu toti cei care întâlnesc Biserica Ortodoxă sunt convinsi
de pretentiile Sale. În acest caz ar fi absurd - si, pe bună dreptate,
necinstit - ca cineva să devină Ortodox fără să creadă pe deplin învătătura
Bisericii. Ceea ce contează în cazul de fată este nu atât dacă cineva
acceptă sau respinge revendicările Bisericii, ci dacă le ia în serios.
Din păcate, chiar în această privintă contrastul dintre Gillquist si
Clendenin se manifestă cel mai pregnant. Căutarea lui Gillquist a fost un înflăcărat
quest pentru adevăr. Cercetarea lui Clendenin,
pe de altă parte, a fost doar o investigatie academică, lipsită de
orice necesitate existentială - de înflăcărare - ce avea să alimenteze
pelerinajul spiritual al lui Gillquist si al atâtor mii de căutători după
adevăr.
Clendenin a petrecut patru ani la Universitatea de Stat din Moscova
(1991-1995), în calitate de lector străin. Acolo avea să se familiarizeze cu
Biserica Ortodoxă Rusă. Munca sa de cercetare si legăturile personale cu
credinciosii Ortodocsi aveau să fie reflectate în două cărti:
Biserica Ortodoxă Răsăriteană: O perspectivă Apuseană [Eastern Orthodox
Church: A Western Perspective] si Teologia
Ortodoxă Răsăriteană: Pentru cititorul de azi [Eastern Orthodox Theology: A
Contemporary Reader], amândouă publicate de Baker.
Abordarea Ortodoxiei de către Clendenin este vădit plină de întelegere.
Desi este evident că nu întelege aspecte importante ale teologiei Ortodoxe,
lucrarea lui Clendenin este străină de acel gen de ostilitate si critică răutăcioasă
cu care Evanghelicii se raportează adesea la celelalte credinte. Mai mult
chiar, discursul lui Clendenin este atât
de binevoitor, încât multi s-au întrebat dacă autorul are cumva de gând
să se convertească.
Clendenin si-a clarificat pozitia în ce priveste Ortodoxia într-un
articol apărut în Crestinismul, azi.[5]
Acolo explică de ce nu s-a convertit la Biserica Ortodoxă. Ceea ce este cu
adevărat întristător cu privire la acel articol este lipsa de seriozitate cu
care răspunde revendicărilor Bisericii.
Clendenin recunoaste că diferentele dintre Ortodoxie si Protestantism
merg până în inima Credintei crestine si afirmă că loialitatea sa fată de
viziunea Protestantă asupra vietii l-a împiedicat să se convertească:
"Pentru că sunt fidel trăsăturilor distincte ale traditiei evanghelice
Protestante". Si totusi, el scrie că "Trebuie să arătăm respectul
cuvenit si chiar dragoste pentru istoria, teologia si cultura Ortodoxă…"
Cum ar putea cineva să iubească istoria, teologia si cultura unei
religii cu care se află într-un profund dezacord? Dacă Protestantismul are
dreptate în ceea ce priveste sola
Scriptura [numai Scriptura], sola fide
[numai credinta] etc. atunci Biserica Ortodoxă implicit greseste. Dar dacă
asa stau lucrurile, nu sunt milioane de suflete în pericol de a ajunge în iad?
Sau, la urma urmei, chiar contează aceste lucruri? Clendenin le consideră
"chestiuni legate de constiintă si treburi legate de principiu", nu
însă si chestiuni cu urmări vesnice.
Clendenin spune că Evanghelicii ar trebui să fie revoltati în urma
pretentiei Bisericii Ortodoxe de a fi Biserica adevărată. Dar de ce? În cele
din urmă cititorul este lăsat cu impresia clară că ceea ce îl deranjează
pe Clendenin nu este atât faptul că Biserica Ortodoxă pretinde exclusivitate,
cât acela că o biserică, oricare ar fi ea, ar putea ridica astfel de pretentii. Când un
crestin liberal afirmă că si crestinii si mormonii si musulmanii, hindusii sau
budistii "cu totii se roagă aceluiasi Dumnezeu", un Evanghelic îi va
răspunde neîntârziat că nu este asa. Desi există un singur Dumnezeu, nu înseamnă
că toti oamenii I se roagă Lui. Dumnezeul si Tatăl Domnului nostru Iisus
Hristos nu este Dumnezeul mormonilor,
musulmanilor, hindusilor sau budistilor: Căci
toti dumnezeii neamurilor sunt demoni (Ps. 95[96]:5)[6].
Crestinismul este singura religie adevărată căci
nu este sub cer nici un alt nume, dat între oameni, în care trebuie să ne mântuim
noi (Fapte 4:12).
Dacă Evanghelicii afirmă fără greutate că dintre miile de religii
practicate pe pământ doar crestinismul Îl propovăduieste pe adevăratul
Dumnezeu si îi călăuzeste pe oameni către El, de ce reactionează cu atâta
oroare atunci când cea mai veche Biserică crestină din lume - Biserica ce a
dat canonul Noului Testament, a scris Crezul de la Niceea si a oferit mai multi
martiri în acest secol decât restul crestinătătii în cei 1900 de ani -
pretinde că Ea singură este singura, adevărata Biserică a lui Hristos? Dacă
crestinismul este singura, adevărata religie, să fie oare atât de greu de
crezut că există o singură, adevărată expresie a crestinismului?
Clendenin îsi bazează admiratia (ce-i drept, sinceră) pentru Biserica
Ortodoxă pe ceea ce (crede el) Ortodocsii si Evanghelicii au în comun.
"Nu e putin lucru - scrie el - ca noi să avem în comun toate credintele
crestine străvechi." Dar chiar în aceasta constă însăsi natura erorii
lui Clendenin, temelia relativismului său teologic. Adevărul este că
Ortodocsii si Evanghelicii nu au în
comun credintele străvechi ale Bisericii.
La fel cum crestinii liberali presupun că deoarece crestinii, mormonii
si musulmanii, folosind cu totii acelasi cuvânt - Dumnezeu
- cred implicit în acelasi Dumnezeu, tot astfel Clendenin presupune că de
vreme ce Ortodocsii si Evanghelicii folosesc acelasi vocabular, se referă
implicit la aceleasi lucruri. Această carte este subintitulată "Tot ceea
ce fiecare Protestant trebuie să stie despre Biserica Ortodoxă". Ei bine,
singurul si cel mai important lucru pe care un Protestant se cuvine să-l stie
despre Ortodoxie este că Ortodoxia si Protestantismul sunt două religii fundamental diferite. Dacă una exprimă adevăratul
crestinism, cealaltă, în mod logic, îl tăgăduieste.
Cunoaste-te
pe tine însuti
În
apărarea lui Clendenin, merită spus că aproape toti Evanghelicii care se
convertesc la Ortodoxie ajung la un moment dat să-i împărtăsească punctul
de vedere. La început, când aveam să descopăr Ortodoxia, căutam si eu acele
aspecte din Biserica Ortodoxă care puteau să-mi "rotunjească" gândirea
teologică; pe atunci nu doream să mă convertesc. Fără prea mare greutate,
am ignorat pretentia Bisericii Ortodoxe de a fi singura Biserica adevărată,
pentru simplul motiv că mi se părea că Biserica este un fel de entitate
invizibilă formată din toti crestinii "adevărati" din întreaga
lume.
Din propria mea experientă si din relatările atâtor convertiti am tras
concluzia că oricât de pozitive sau negative ar fi părerile oamenilor despre
Biserica Ortodoxă, ei nu ajung să Îi ia în serios revendicările decât după
ce au început să-si reevalueze critic propriile lor credinte. Adesea această
perioadă de introspectie este însotită de o criză - fie un eveniment
dramatic, exterior, sau pur si simplu o crescândă lipsă de satisfactie cu status
quo-ul ei.
Asa cum voi expune în
continuare în partea întâi a cărtii, criza "Războiului Sfânt"
din comunitatea Baptistă de Sud si preluarea puterii în cadrul Conventiei
Baptiste de Sud [SBC] de către fractiunea fundamentalistă au mers mână-n mână
cu ceea ce a fost, la început, un interes oarecare în Biserica Ortodoxă si
liturghiile Sale.[7]
În timp ce evaluarea critică a propriei mele teologii continua să dea la
iveală probleme majore, interesul meu în Ortodoxie avea să dea la iveală
solutiile.
Relatarea lui Peter Gillquist este însă destul de diferită. Pentru el
si cei din preajma lui angajati în aceeasi călătorie spirituală, criza a
intervenit cu mult înainte ca ei să audă măcar de Biserica Ortodoxă. Criza
a fost pricinuită de esecul Cruciadei pentru Hristos de a face
"discipoli". De bună seamă, au fost si ei adeptii metodei de a le
cere oamenilor să semneze un angajament, însă foarte multi din cei care se
converteau renuntau pe parcurs. Aceasta i-a determinat să examineze
ecleziologia parabisericească a Cruciadei pentru Hristos si apoi teologia miscării
Evanghelice.[8]
Această criză i-a determinat să caute "Biserica Noului Testament" -
căutare ce avea să se încheie în 1987 o dată cu primirea lor în Sfânta
Ortodoxie.[9]
Pentru multi, nevoia stringentă de o auto-examinare critică nu este
neapărat legată de întâlnirea cu sau de interesul pentru Ortodoxie. Pentru
altii, tocmai întâlnirea cu Ortodoxia precipită criza. Văzând în Ortodoxie
o provocare la adresa credintelor lor fundamentale, acestia se simt constrânsi
să-si examineze critic starea în care se află si resursele de care dispun. În
scurtă vreme o astfel de auto-examinare, îmbinată cu un sincer - ostil chiar
- interes în Ortodoxie dă nastere la întrebări serioase cu privire la
credintele personale ale omului. Nu putini sunt cei care au devenit Ortodocsi ca
urmare a încercării lor de a demonstra că Ortodoxia greseste.[10]
Preparatio
Evangelica
Sunt îndatorat pentru că am fost crescut ca Baptist. Această carte si
relatarea convertirii mele nu as dori în nici un caz să fie luate drept o
discreditare a acelora care m-au crescut. Fără dragostea si influenta lor nu
as fi în Biserica Ortodoxă acum. Mă îngrozesc când mă gândesc unde as fi
putut ajunge dacă as fi crescut într-o familie păgână sau într-o biserică
Protestantă liberală. Asadar le sunt recunoscător părintilor mei si pastorilor,
învătătorilor si tinerilor de la Biserica Baptistă numărul unu din
Cookeville, Tennessee pentru că m-au crescut în spiritul dragostei pentru
Dumnezeu si au insuflat în mine setea pentru adevăr care avea în cele din urmă
să mă ducă la Biserica Ortodoxă.
Am ajuns să-mi reconsider trecutul Protestant într-un fel asemănător
cu acela în care Părintii Bisericii se raportau la istoria poporului iudeu - o
pregătire pentru Evanghelia crestină. Din punct de vedere istoric însă,
Protestantismul reprezintă mai degrabă o îndepărtare
de Biserica istorică decât o etapă pregătitoare.[11]
Cu toate acestea, Hristos nu i-a abandonat pe crestinii din occident, în ciuda
înmultirii ereziilor.[12]
Dacă nu altfel, El a fost si este prezent în Sfintele Scripturi. În timp ce
Protestantismul, sub orice formă, este o erezie, Dumnezeu lucrează în vietile
oamenilor pentru a-i aduce la deplinătatea adevărului.
Crestinismul este împlinirea iudaismului. Ortodoxia este împlinirea a
tot ceea ce este bun si adevărat în Protestantism, pentru că ceea ce este bun
si adevărat în Protestantism este o rămăsită din trecutul Ortodox al
occidentului. Atunci când Hristos a apărut, multi evrei au văzut în El împlinirea
sperantelor si viselor lor. La fel ca bătrânul Simion, au exclamat: Că
ochii mei văzură mântuirea Ta, Pe care ai gătit-o înaintea fetei tuturor
popoarelor…(Luca 2:30-31) Tot astfel multi Protestanti văd în Hristosul
Ortodoxiei pe Hristosul adevărat al Scripturilor, pe Cel pe Care L-au slăvit
si L-au dorit, desi într-un mod imperfect si trunchiat.
Nu toti evreii însă L-au recunoscut pe Hristos drept Mesia. Cercurile
conducătoare iudee au raportat esenta iudaismului - care era tocmai o pregătire
pentru Hristos - la o serie de reguli si traditii omenesti. Datorită acestora
nu L-au putut recunoaste pe Hristos ca Mesia. La un moment dat Iisus le-a spus
conducătorilor evrei: Bine, ati lepădat
porunca lui Dumnezeu, ca să tineti datina voastră (Marcu 7:9).
O mare ironie aflăm aici. Protestantismul se bazează pe principiul sola
Scriptura [numai Scriptura] si
respingerea traditiei, în vreme ce el însusi este o traditie. Clendenin scrie:
"Pentru că sunt credincios trăsăturilor distincte ale traditiei Protestante evanghelice." La fel ca evreii
necredinciosi, Clendenin respinge deplinătatea lui Hristos pentru a rămâne
credincios traditiei sale.
Există o deplină continuitate între Legea lui Moise si Evanghelia lui
Hristos, căci Hristos este împlinirea Legii. Nu e deci nici o exagerare în a
afirma că evreii care L-au respins pe Hristos au respins iudaismul adevărat.
Iudaismul său nu este iudaismul lui Moise si al profetilor. În mod asemănător,
traditia Protestantă a întunecat, înăbusit si deformat adevărata Evanghelie
crestină, dând nastere unei religii diferite de aceea a Bisericii primare.
"Trăsăturile distincte" ale Protestantismului sunt tocmai acele
traditii omenesti care îi împiedică pe Protestantii de azi să Îl recunoască
pe adevăratul Hristos al Scripturilor.
Sf. Pavel, cu toate acestea, nu a crezut că Dumnezeu i-a abandonat pe
evrei, în ciuda necredinciosiei lor. Dimpotrivă, a afirmat cu tărie că
Dumnezeu este credincios promisiunilor Sale, chiar atunci când noi nu suntem
(cf. Rom. 11:25 si urm.). Hristos nu i-a abandonat pe crestinii din occident.
Dumnezeu a păstrat Scripturile si sâmburele mesajului evanghelic în occident
tocmai pentru ca Protestantii să poată fi călăuziti de la ceea ce înteleg
în parte spre deplinătatea vietii în Hristos.[13]
O
invitatie
Nu
am scris această carte pentru a-l "informa" pe cititor cu privire la
Biserica Ortodoxă. Am scris-o pentru a-l invita să intre în deplinătatea
adevărului. O astfel de invitatie presupune implicit că Evanghelicii nu au
deplinătatea adevărului. Greu este cuvântul
acesta! Cine poate să-l asculte (Ioan 6:60)?
Evanghelicii sunt oameni minunati, cu toate acestea, oricât de sinceri ar fi,
adevărul este că ei sunt în afara
Bisericii lui Hristos. Nu doresc să aduc în discutie sinceritatea,
integritatea sau evlavia personală, dar ca Protestant (Evanghelic sau nu) esti
separat de Trupul lui Hristos. Scriu aceasta nu pentru a-i insulta pe
Protestanti, ci din speranta că îi va ajuta să reflecteze la cuvintele Sf.
Pavel când a spus că Biserica este Trupul lui Hristos, plinirea
Celui ce plineste toate întru toti (Efes. 1:23).
Îl iubiti pe Hristos. Veniti atunci si descoperiti deplinătatea vietii
în Hristos. Veniti să-L iubiti pe Hristos în întregime, asa cum a spus Fer.
Augustin: totus Christus, caput et corpus
(întregul Hristos, Cap si Trup). Propovăduiti credinta în Sfânta Treime.
Veniti, descoperiti-L pe Dumnezeu asa cum L-a cunoscut si slăvit Biserica
primară - asa cum Biserica Ortodoxă Îl cunoaste si slăveste în ziua de azi:
Un Dumnezeu, Tatăl Atottiitorul, Care de-a pururi Îl naste pe Fiul Său si-Si
trimite Duhul într-o eternă comuniune de iubire. Lumea voastră, întreaga
perspectivă asupra vietii vi se va transforma, asa cum s-a întâmplat cu mine.
Ortodoxia nu este o amenintare, ci o invitatie - o invitatie la deplinătatea
Evangheliei. Cu adevărat Ortodoxia este invitatia Evangheliei însisi. Când
Iisus a întâlnit-o pe Femeia Samariteancă la Fântâna lui Iacob (Ioan 4:4 si
urm.) ea I-a vorbit despre traditia părintilor ei: Părintii
nostri s-au închinat pe acest munte, iar voi ziceti că în Ierusalim este
locul unde trebuie să ne închinăm. Domnul a răspuns: Voi
vă închinati căruia nu stiti; noi ne închinăm Căruia stim, pentru că mântuirea
din iudei este. Dar vine ceasul si acum este, când adevăratii închinători se
vor închina Tatălui în duh si adevăr, că si Tatăl astfel de închinători
Îsi doreste. Duh este Dumnezeu si cel ce I se închină să I se închine în
duh si adevăr.
Ortodoxia înseamnă pur si
simplu "dreaptă slăvire", "dreaptă închinare". Noi,
Ortodocsii, stim cui ne închinăm, pentru că Îi slujim Tatălui în Duh -
adică în Duhul Sfânt - si în Adevăr - adică în Hristos, Care este Adevărul
întrupat. Dumnezeu nu ne cheamă la o cunoastere abstractă, ci la comuniune cu
El prin slăvirea Sfintei Treimi: Si aceasta este viata vesnică: Să te cunoască pe Tine, singurul
Dumnezeu adevărat, si pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis (Ioan 17:3).
Femeia Samariteancă - Sf. Fotima, cum este cunoscută în lumea Ortodoxă
- a acceptat invitatia Lui Hristos si a primit în ea însăsi râuri de apă
vie. Altora Hristos le-a promis Pâinea Vietii:
Eu sunt pâinea cea vie, care s-a pogorât din cer. Cine mănâncă din
pâinea aceasta viu va fi în veci. Iar pâinea pe care Eu o voi da pentru viata
lumii este trupul Meu (Ioan 6:51).
Si totusi, multi dintre evrei nu au putut primi acest cuvânt. Nu au
putut integra cuvintele lui Hristos în traditia lor. Astfel că Sf. Ioan scrie:
De atunci multi dintre ucenicii Săi s-au
dus înapoi si nu mai umblau cu El (Ioan 6:66).
Invitatia
Ortodoxiei este invitatia Evangheliei însăsi. A accepta Ortodoxia este tot una
cu a-L accepta pe Hristos. A respinge Ortodoxia înseamnă a-L respinge pe
Hristos, căci El nu poate fi separat de Trupul Său, Biserica.
Biserica Ortodoxă nu îsi propune să judece soarta vesnică a nimănui.
Când Hristos se va întoarce în slavă, fiecare va sta în fata Lui pentru a
da socoteală de viata sa. Fiecare va fi judecat potrivit luminii pe care a
primit-o în această viată.[14]
Cei care trăiesc si mor în afara Bisericii lui Hristos sunt lăsati în mila
Domnului.
Există o diferentă, totusi, între cei care trăiesc si mor în afara
Bisericii datorită circumstantelor exterioare din viata lor si aceia care aleg
constient să rămână în afara Bisericii. Cel care îsi trăieste viata fără
să audă numele lui Hristos va fi judecat potrivit luminii (naturale) pe care a
primit-o. Pe de altă parte, cel care aude Vestirea cea Bună devine responsabil
pentru ce a auzit. În mod asemănător, cei care se confruntă cu adevărul
Bisericii devin responsabili pentru ceea ce cunosc:
Dacă ati fi orbi, n-ati avea păcat.
Dar acum ziceti: Noi vedem. De aceea păcatul rămâne asupra voastră. Adevărat,
adevărat zic vouă: Cel ce nu intră pe usă, în staulul oilor, ci sare pe
aiurea, acela este fur si tâlhar…Eu sunt usa: de va intra cineva prin Mine,
se va mântui; si va intra si va iesi si păsune va afla (Ioan 9:41-10:1,
10:9).
Calea
Am
devenit Ortodox când mi-am dat seama că a merge pe oricare altă cale înseamnă
a mistifica numele de crestin. Cum as putea să continui să-L propovăduiesc pe
Hristos si să rămân totodată în afara Trupului Său, Biserica? Cu adevărat
Ortodoxia este Mărgăritarul de Mare Pret pentru care mi-am "vândut"
traditia, educatia si cariera. Am scris această carte pentru ca si alti
Protestanti după Evanghelie să poată găsi si dobândi acest Mărgăritar.
Partea întâi este relatarea călătoriei mele spirituale dinspre
Protestantismul după Evanghelie spre Ortodoxie.[15] Am considerat că este necesară, pentru că multi din
cei care au citit-o au descoperit puncte comune cu propriile lor experiente.
Probabil că întrebările voastre sunt si întrebările mele.
În partea a doua mă ocup de rolul Scripturii si al traditiei în
credinta crestină. Voi examina doctrina Protestantă de sola
Scriptura atât pe baza textului biblic, cât si prin raportare la evolutia
istorică a canonului Noului Testament. Apoi voi aduce ca mărturie autori
timpurii, neinclusi în canonul biblic, pentru a demonstra că în Biserica
primară doctrina, modul de închinare si structura Bisericii erau atât de strâns
legate încât nu puteau fi separate unele de altele.
Domnul nostru, Iisus Hristos a întemeiat o Biserică, nu o multime de denominatii. Acea Biserică nu este altceva decât Trupul Său, prezenta Sa neîntreruptă în lume. Acea Biserică este Biserica Ortodoxă. Această carte este o invitatie deschisă adresată Protestantilor după Evanghelie de a examina această pretentie.
[1]
Există de altfel un
dezacord de opinii în rândul unor cercetători care pun la îndoială
caracterul evanghelic al Baptistilor de Sud - vezi Garrett, Hinson si Tull -
Sunt Baptistii de sud
"Evanghelici"? [Are Southern Baptists "Evanghelicals"?] (Macon,
GA: Mercer University Press, 1983). Potrivit sensului general al cuvântului
Evanghelic - angajament fată de
Scripturi, credintă în moartea izbăvitoare a lui Hristos si nevoia unei
experiente regeneratoare a convertirii - James Leo Garrett, Jr. sustine că
Baptistii de Sud sunt Evanghelici. Pe de altă parte, în timp ce E. Glenn
Hinson recunoaste că Baptistii de Sud si Evanghelicii au în comun aceste
trăsături, el insistă că "ne tragem din două pântece
diferite". Referindu-se la istoria si etosul specifice SBC, Hinson
afirmă că Baptistii de Sud nu sunt Evanghelici. Desi nu resping
validitatea analizei lui Hinson în ansamblu, înclin să dau crezare
interpretării lui Garrett. Pentru o introducere generală cu privire la
natura si istoria Evanghelismului vezi Noll, Bebbington si Rawlyk (ed.) - Studii
comparate de Evanghelism si Protestantism popularizat în America de nord,
insulele britanice si restul lumii, 1700-1990 [Evangelicalism: Comparative
Studies of Popular Protestantism in North America, the British Isles, and
Beyond, 1700-1990] (New York: Oxford University Press, 1994). Autorii
acestei editii definesc Evanghelismul prin patru trăsături fundamentale:
"…biblicism (recunoasterea Bibliei ca ultimă autoritate religioasă),
conversionism (accentul pus pe Noua Nastere), activism (abordarea energetică,
individualistă a îndatoririlor religioase si a implicării sociale) si
crucicentrism (accentul pus pe lucrarea mântuitoare a lui Hristos ca fiind
însăsi esenta crestinismului" (p. 6)
[2]
Aceasta se datora nu atât
faptului de a fi Baptist, cât aceluia de a fi din Sud.
Comentariul lui Samuel Hill este grăitor: "Privind spre cei din
Nord, cei din Sud repetă ceea ce strămosii lor spuneau cu un secol
în urmă: Nordul si-a pierdut credinta iar noi, cei din Sud am rămas
ultimii cu frică de Dumnezeu" ("Tipuri nordice si sudice de
Evanghelism american în secolul al nouăsprezecelea", în Noll s.a. - Evanghelism)
[3]
Bill Hybels, întemeietorul
Bisericii Comunitare a-denominationale Willow Creek, într-o suburbie din
Chicago, este considerat de Evanghelici un fel de guru care a contribuit la
cresterea bisericii. Ajutat la înfiintarea "slujbelor pentru cei ce
caută", adică a slujbelor unde structura, muzica si mesajul urmăresc
atragerea si amuzarea celor care nu merg la biserică. Gama largă a unor
astfel de "slujbe pentru cei ce caută" si a "slujbelor
contemporane" ce proliferează în toată tara, chiar si în cele mai
traditionale biserici Protestante, este rezultatul direct al influentei lui
Hybels si al abordării utilitare de tip Willow Creek a teologiei. Pentru o
dezbatere Evanghelică pe tema Willow Creek vezi David S. Luecke -
"Este Willow Creek drumul de mâine?" în Crestinismul,
azi [Christianity Today], pp. 479ff.
[4]
(Ben Lomond, CA:
Conciliar Press, 1992), pp. 27.
[5]
"De ce nu sunt
Ortodox: Un Evanghelic explorează lumea străveche si stranie a Bisericii Răsăritene"
41:1 (6 ianuarie 1997), pp. 32 si urm.
[6]
Potrivit Psaltirii din
textul grecesc al Septuagintei. Biserica Ortodoxă, la fel ca autorii Noului
Testament, foloseste Septuaginta, nu Textul masoretic ebraic [Hebrew
Masoretic Text]. Acest Psalm este numerotat ca 96:5 în majoritatea
Bibliilor de limbă engleză (bazate pe textul ebraic) si s-a tradus ca
"Dumnezeii neamurilor sunt idoli". Toate referirile următoare la
Psalmi se bazează pe textul Septuagintei si vor specifica în paranteză
numărul corespunzător pentru textul ebraic, acolo unde există diferente
între cele două texte.
[7]
Nu găsesc cuvinte îndeajuns
de convingătoare pentru a exprima că nu am devenit Ortodox datorită preluării puterii de către
fundamentalisti în cadrul Conventiei Baptiste [SBC]. Mai degrabă as putea
spune că această răsturnare de situatie m-a constrâns, pentru întâia
oară, să-mi examinez propriile mele convingeri. Si astfel am ajuns la
concluzia că atât moderatii cât si fundamentalistii gresesc. Abia atunci
când am ajuns să recunosc erorile "sistemului" meu teologic am
putut să vad cu claritate adevărul Ortodoxiei.
[8]
Prin grupare parabisericească
înteleg acele organizatii misionare care nu au legături cu nici o
denominatie sau congregatie locală. Cruciada pentru Hristos, InterVarsity,
Navigatorii si Păstrătorii de Legământ sunt toate grupări
parabisericesti. Practic Asociatia Evanghelistă a lui Billy Graham este o
organizatie parabisericească, desi - spre deosebire de Cruciada pentru
Hristos - întretine strânse legături cu congregatiile locale.
[9]
Pe ansamblu, as spune că
procentul convertitilor la Ortodoxie care initial au pornit să caute
Biserica adevărată este destul de mic. Cu toate acestea, el rămâne un
fenomen ce nu se limitează numai la miscarea "Ortodox-Evanghelică".
Pentru detalii vezi în Prefată comentariul Arhiepiscopului Dimitire despre
propria sa călătorie spirituală.
[10]
Pr. Tom Avramis a crescut
într-o evlavioasă familie de greci Ortodocsi. În timpul liceului si al
anilor de colegiu însă a fost atras de grupări studentesti Evanghelice
precum Cruciada pentru Hristos. A decis atunci ca "pentru a ajunge la
Ortodocsi în numele lui Hristos si pentru a scăpa de îndoielile pe care
le avea cu privire la 'falsitatea' învătăturilor Ortodoxe, voi citi si
voi învăta cât pot de mult despre Ortodoxie". Investigarea sa avea să-l
aducă înapoi acasă, la Biserica Ortodoxă. Again,
11:2 (iunie 1988), pp. 8-9.
[11]
Toate denominatiile
Protestante provin din Reforma care a avut loc în secolul al XVI-lea. Până
la acea vreme, Biserica Romano-Catolică era despărtită de Biserica
Ortodoxă de patru sute de ani.
[12]
Ironia face ca multi
dintre Protestanti să creadă ca Hristos a abandonat întreaga Biserică
vreme de aproape 1400 de ani, de la moartea Apostolilor până la Reforma
Protestantă.
[13]
Asa cum voi arăta în
cele ce urmează, Protestantii au manifestat în mod constant o atitudine
trufasă fată de canonul Scripturii chiar dacă le place să se creadă
"Oameni ai Cărtii". Reformatorii au înlăturat o largă portiune
din Vechiul Testament, iar Luther a cochetat cu sectionarea unor pasaje
ample din canonul Noului Testament. Consider că păstrarea întregului Nou
Testament în lumea Protestantă nu este decât o manifestare a Providentei
Divine; cu sigurantă nu este
urmarea logicii interne a miscării Protestante.
[14]
Altfel spus,
crestinilor Ortodocsi li se va cere socoteală mai mult decât
tuturor celorlalti: Si oricui i s-a dat mult, mult i se va cere, si cui i s-a încredintat
mult, mai mult i se va cere (Luca 12:48).
[15]
O versiune prescurtată a
acestui capitol, "De la Biserica Baptistă numărul unu la secolul unu
de crestinism" ["From First Baptist to the First Century: A
Spiritual Journey"] a fost publicată în Activistul
crestin [The Christian Activist], vol. 10 (iarna/primăvara, 1997), p. 1
si urm. Prezenta versiune contine informatii neincluse în acel articol.