Schisma
Unul din motivele pentru care
schisma - sau abuzul de putere - a fost privită drept un păcat atât de îngrozitor
în Biserica primară si pentru care este încă considerată astfel de
credinciosii Ortodocsi de azi este că subminează colegialitatea episcopală si
puterea lor de a-si exercita autoritatea pe care Iacov si ceilalti episcopi au
investit-o în urmasii lor. (1 Corinteni
1.10-17)
Nu este nevoie de prea multă perspicacitate
pentru a întelege că planul lui Dumnezeu pentru Biserica Sa nu include si
haosul nepocăit al celor douăzeci si trei de denominatii Protestante a căror
anarhie rivală a făcut ca orice pretentie de adevăr absolut să pară acum
ridicolă în ochii lumii. Nu e nevoie nici măcar să fii teolog sau jurist
pentru a întelege că într-o Biserică divizată nu poate fi loc pentru
disciplină. Într-o Biserică
divizată fie de haosul Protestant, fie de dictatura papală, crestinii nu pot
da ascultare învătăturii explicite a lui Hristos despre cum să-si rezolve
disputele. Pe de o parte nici nu există o astfel de Biserică la care să se
adreseze, pe de alta există doar un monarh pământean. Potrivit Sfintei
Traditii nu se poate vorbi de rânduială crestină în absenta unitătii
crestine. Si mai mult chiar, ierarhia legitim istorică încă mai există cu neîntrerupte
si verificabile legături mergând până în vremea Apostolilor. De aceea
existenta denominatiilor Protestante este un afront continuu la pretentiile
Bisericii istorice. De aceea rebeliunea Protestantismului este un păcat atât
de mare si de tragic. În fine, de aceea monarhia papală politizată continuă
să fie o pricină de sminteală între Bisericile din Răsărit si din Apus,
indiferent dacă este vorba de un 'papă bun' sau nu.
Protestantii si Romano-Catolicii, desi au citit
Epistolele lui Petru, A
Doua Epistola a lui Ioan si Epistola
lui Iuda nu par să fi retinut repetatele avertizări cu privire la cei care
'le făgăduiesc libertatea, în timp ce sunt ei însisi robi stricăciunii'
(2 Petru 2.19). Avertismentele împotriva
dezbinărilor, vrajbei, abuzurilor asupra altora si schismei sunt atât de
frecvente în Noul Testament încât
chemarea la unitate bisericească, ordine si smerită colegialitate pot fi
considerate tema principală a Epistolelor.
Si totusi, Protestantii si cei care sprijină o papalitate dictatorială,
'infailibilă' nu par să discearnă lucrurile.
Protestantismul a abandonat Biserica istorică
si autoritatea apostolică. De aceea formele lui de slujire sunt desacralizate
iar doctrina sa a ajuns un scandal haotic. Însăsi existenta acestei miscări
este o invitatie la anarhie, la fel cum papalitatea Romano-Catolică este o
invitatie la serii întregi de coruptie si rebeliune. Istoria Bisericii Apusene
de după 1054 o demonstrează cu prisosintă.[i]
Protestantismul nu îsi justifică existenta în
nici un fel, iar mărturia clară a istoriei este o mustrare la adresa inventiei
apusene a unei 'infailibile' si politizate papalităti. Alternativa, adevărată
Biserica Ortodoxă istorică, este încă prezentă, asa
cum întotdeauna a fost fără întrerupere încă din vremea lui Hristos. Protestantii
sunt liberi să devină Ortodocsi si astfel să se alăture rădăcinii si
ramurilor Bisericii apostolice. Romano-Catolicii sunt si ei liberi să se întoarcă
acasă. Numai buna credintă prost înteleasă, mândria, protejarea anumitor
interese individuale sau ignoranta le-ar sta în cale.[ii]
[i]
"Distinctia între ceea ce anumiti teologi au promovat si ceea
ce a crezut, învătat si mărturisit biserica sau bisericile, a devenit din
ce în ce mai neclară până la schisma din secolele XIV-XV si mai ales până
la Reforma din secolul al XVI-lea…" -Jaroslav Pelikan, Reforma Bisericii si Dogma, p. 6.
[ii]
Renumitul teolog lutheran Richard John Neuhaus, care s-a convertit la
Romano-Catolicism în 1991, a afirmat că lutheranii au ajuns să fie 'doar
o altă denominatie' atâta vreme cât reformele initiale cerute de Luther
au fost solutionate de către Biserica Apuseană si deci nu mai există nici
un motiv serios pentru a rămâne în afara Bisericii istorice. Convertiri
dramatice sunt însă posibile, chiar în ziua de azi. Tot mai multi
Protestanti si Romano-Catolici devin Ortodocsi în America si în întreaga
lume.