Pomenirea
celor nenăscuti
După calendarul său, Biserica
Ortodoxă pomeneste în trei rânduri trei persoane de seamă în pântecele
maicii lor. Aceasta se întâmplă la praznicul Bunei-Vestiri[1],
la praznicul Zămislirii Născătoarei de Dumnezeu (Maria) de către Sfânta Ana[2]
si la praznicul zămislirii Sfântului Ioan Botezătorul de către Sfânta
Elisabeta[3].
La praznicul Bunei-Vestiri, în imnul ce se cântă
cu acest prilej nu se spune că Fecioara Maria, Theotokos (în greceste: Născătoare
de Dumnezeu) a purtat în pântece un ghem de 'tesut' oarecare! Asa cum nu aflăm
că fetusul din pântecul ei va deveni într-o
zi Hristos. Ci Biserica îl sărbătoreste pe Hristos, ca
pe Însusi Hristosul, încă de la zămislire.
"Azi
este începutul mântuirii noastre, revelatia vesnicei taine! Fiul lui Dumnezeu
devine Fiul Fecioarei când Gavril binevesteste sosirea harului…
O,
minunati-vă! Dumnezeu S-a pogorât printre oameni; El care este de necuprins
este cuprins în pântec; Cel Dincolo de Timp intră în Timp…"[4]
Hristos este privit ca "Dumnezeu…printre oameni" chiar
când a fost un fetus. Avortarea Lui ar fi fost un fapt de decizie la fel
cum a fost răstignirea Lui[5].
Sfânta Traditie învată că structura morală
a universului însusi este împotriva crimei. Această rânduială naturală a
lucrurilor - această Lege Naturală - este reflectată în Scriptură: "Oare femeia
uită pe pruncul ei si de rodul pântecelui ei n-are milă?" (Isaia
49:15). "Femeile întelepte zidesc
casa, iar cele nebune o dărâmă cu mâna lor." (Pilde 14.1). Potrivit
Sfintei Traditii avortul criminal este o practică cât se poate de nenaturală.
Este o alegere care inversează si chiar încearcă să tăgăduiască atât
instinctul matern de protejare a copilului ei cât si realitatea genetică si
spirituală a ceea ce este viata umană fetală. Este cea din urmă "dărâmare
cu mâna noastră" a însesi casei noastre.
Cu ajutorul stiintei moderne studiul dezvoltării
undelor cerebrale si al dezvoltării fetale prin fetoscopie, fetologie si
genetică, putem sti acum că un prunc în faza de dezvoltare are toată zestrea
cromozomială, genetică si biologică a celorlalte fiinte umane. Astfel,
deopotrivă stiinta si etica crestină, confirmă valoarea vietii umane nenăscute.
Astăzi numai 'teologia' politică, nu
stiinta mai dezbate încă ceea ce este un prunc nenăscut.
[1]
25 Martie, Buna-Vestire.
[2]
9 Decembrie.
[3]
23 Septembrie.
[4]
Marea Vecernie pentru Praznicul Bunei-Vestiri.
[5]
Nu ne rămâne decât să ne gândim cu groază la sirul de orori pe
care le-ar fi declansat regele Irod asupra pruncilor nenăscuti ai lui
Israel dacă ar fi existat o clinică de avorturi la fiecare colt de stradă
si dacă ar fi aflat că Maria îl purta în pântecele ei pe pruncul Iisus înainte de nasterea Lui.