Falsa Biserică

 

          Absenta legitimitătii istorice (si astfel a adevăratei slujiri în comun) în 'experientele de rugăciune' contrafăcute ale 'denominatiilor' ne-Ortodoxe de azi este, mi se pare, motivul pentru care atâtia crestini de bună credintă au sentimentul că au fost păcăliti de 'liturghiile' lor auto-inventate, comercializate si la modă. Multi Romano-Catolici si Protestanti par să-si dea seama de falsul la care participă. Dar nu înteleg de ce. Multi Romano-Catolici si Protestanti amăgiti tânjesc după o viată duhovnicească mai neschimbată, care să le inspire cutremur si respect pentru Dumnezeu, care să fie maiestoasă si solemnă.[1] Si totusi ei nu pot găsi o astfel de adâncime în formele lor de distractie lipsite de respect sau în predicile aride care au ajuns să fie 'bisericile.

          Cuvintele imnului Protestant sunt pătrunzătoare:

          "…O, slăviti-L pe Împăratul mărit din ceruri!
         
O, cu recunostintă să-I cântati puterea si dragostea! 
         
Căci El e scutul si apărătorul nostru, Cel de veacuri!"

          Si totusi cum să răspundă acestei chemări crestinii de bună credintă, dacă ei nu cunosc decât un 'Iisus' care este o corcitură de Protestantism revolutionar si romantic de secol XIX pe de o parte sau de 'liturghii' la modă apărute după Sinodul al doilea al Vaticanului? Acesta este un 'Iisus' care  se schimbă de la o biserică locală la alta si care nu mai este mărturisit de către istoria întregii Biserici, ci doar de interpretări subiective ale Bibliei si de opinii corecte din punct de vedere politic ale momentului. Acesta este un 'Iisus' care a fost reinventat drept o icoană a comodei clase de mijloc americane. Acesta este un 'Iisus' care 'trăieste' doar în slujbe care nu se mai termină, sau în 'inima' fiecăruia sau în isteria 'carismatică' a divertismentelor, dar care a fost însă alungat din altarele crestine din vechime. Asta în cazul în care mai găsesti un altar în bisericile modernizate Romano-Catolice sau în 'sanctuarele'-licee Protestante. 'Iisus'-ul acestor 'slujiri' nu este Cel Atemporal, ci mai degrabă o născocire omenească vremelnică.

         


Continuare
Cuprins

[1] Vezi Thomas Howard, A fi Evanghelic nu e de ajuns (Nashville, 1984) si Peter Gillquist, Ce-nseamnă să devii Ortodox (Ben Lomond, CA, 1992).