O chemare
către toti Ortodocsii
Chemarea către cei din Biserica Ortodoxă, născuti în Biserică,
crescuti în ea, sau pur si simplu noi convertiti, este, mi se pare, una si
aceeasi. În nici un caz nu urmăreste inventarea unei Biserici Americane
‘noi’, ‘mai bune’ si astfel transformarea într-o denominatie Protestantă
ce caută disperat să fie ‘relevantă’. Nici nu urmăreste ‘aducerea la
zi’ a credintei sau ‘simplificarea’ ei, făcând-o să pară cât mai
‘atractivă’ asa cum Romano-Catolicii din Apus au făcut, din nefericire, când
si-au vulgarizat liturghiile, muzica si practicile religioase, încât au ajuns
de nerecunoscut, străine de orice bun gust. Si cu sigurantă nu doreste să înfiinteze
comitete de tehnocrati laici – asa-numitele grupuri mixte de preoti si mireni
- care să ‘reorganizeze’ Biserica, s-o facă mai ‘eficientă’ sau, ceea
ce e mai rău, să ‘democratizeze’ si să ‘feminizeze’ Biserica Ortodoxă
si să-i aducă pe capii săi apostolici în starea să dea ‘socoteală’
mofturilor unor ‘teologi’ activi în politică ori Ortodocsilor mireni
ignoranti, nominali din America, dintre aceia care cunosc foarte putin traditia
Ortodoxă.
Mi se pare că ultimul lucru de care are nevoie Biserica Ortodoxă este o
doză de ‘eficientă’ Protestantizată sau de tehnici manageriale de tip
Wall Street care să-i distrugă si mai mult autoritatea apostolică. Biserica
Ortodoxă nu este si nu trebuie să devină ‘corectă din punct de vedere
politic’ si cu atât mai putin nu trebuie să-si propună să fie o
‘democratie’. Menirea ei nu este de a fi ‘eficientă’, ‘sensibilă la
idea de diversitate’ sau la ‘chestiunea feministă’, ci să rămână de
neclintit. Biserica Ortodoxă trebuie să reziste celor care râvnesc la putere
politică, precum grupurile de interes social (feministele si altele) care fac
mare vâlvă în zilele noastre încercând să cucerească fiecare institutie
si să o recreeze după imaginea lor.
Biserica Ortodoxă a fost, este si va fi guvernată de o ierarhie
apostolică ale cărei rotite macină foarte greu si în care schimbarea este
anevoios de înfăptuit. Rânduiala Bisericii nu este una omenească. În
vocabularul duhovnicesc Ortodox nu încape loc pentru inovatie, pentru schimbare
de dragul schimbării.
Cred că adevărata chemare adresată crestinilor Ortodocsi si prin
generalizare întregii Bisericii, începe cu singura schimbare ce contează –
schimbarea anevoioasă, lentă a inimilor, a mintilor, a sufletelor, a
practicilor noastre de zi cu zi. Adevărata chemare adresată Ortodocsilor care
doresc să găsească în Biserica Modernă viată duhovnicească autentică nu
presupune reorganizarea Bisericii sau modernizarea ei, ci mai degrabă o întoarcere
la învătămintele patristice de bază ale nepretuitei noastre Sfinte Traditii
sacramentale si la apărarea unei Ortodoxii adevărate, ascetic-monastice împotriva
impulsurilor pluraliste, politice, materialiste si secularizante din vremea
noastră.