Dialog Mihai Oara - SC Martie 27 - Iulie 22, 2000 |
|||
SC | MO | ||
Urmaresc cu interes dialogul pe care îl purtati cu Pastorul D.
Branzei. Este placut sa constati atitudine de bunavointa si respect
reciproc intre purtatori ai unor puncte de vedere care ar parea aproape
ireconciliabile. Îmi place sa cred ca pretuirea reciproca nu reprezinta numai o haina exterioara, ci este o refelectare a realitatii ca Dumnezeu este suveran sa-si creasca florile în diferite medii astfel încat, în caliate de crestini se cade sa fim sensibli la tot ce este "din El, prin El si pentru El". As avea de formulat o întrebare în legatura cu o idee afirmata de Dvs, în
una din scrisorile catre dl. DB. Dvs. afirmati ca Evreii, nu
cei dintre Neamuri L-au rastignit pe Christos. Am întalnit
interpretari în care Pilat, în calitate de guvernator roman, care în
final L-a predat pe Iisus în mâinile Iudeilor, este considerat de
asemenea responsabil de actul nedrept al condamnarii la moarte a Celui
Desavarsit de Drept. în acest caz, Pilat este reprezentantul
Romanilor, deci al Neamurilor. Sub acest aspect Iisus a fost
rastignit de Evrei si de Neamuri. Mai este un aspect de considerat: Iisus a murit pentru "noi
oamenii si pentru a noastra mântuire" asa zice Crezul. Noi
"oamenii" înseamna pentru Evrei si pentru celelalte natiuni;
pacatele omenirii au facut necesara moartea pe cruce a lui Christos.
Mi se pare cinstit sa recunosc ca Domnul nostru a fost tintuit pe cruce si
pentru pacatele mele. Mi se pare ca nu avem nici un profit spiritual
daca aruncam blamul rastignirii Domnului Iisus Christos numai asupra lui
Israel. Este profitabil sa fac o legatura intre Christosul
crucificat si pacatele mele, nu ale altora. Daca cumva aceste gânduri le socotiti
neadecvate, îmi cer scuze. Am dorit sa expun acest punct de
vedere si, daca socotiti util îl considerati, fie pozitiv fie negativ.
|
|||
Ati scris.. Dvs. afirmati ca Evreii, nu cei dintre Neamuri L-au rastignit pe Christos. Vreau
sa va asigur ca personal nu sunt unul dintre aceia care-i învinuiesc pe
Evrei de rastignirea lui Hristos. Daca aceasta a rezultat din ce am scris,
este o greseala pe care doresc sa o corectez. Aceasta acuzatie a servit ca
pretext de anti-semitism, în timp ce eu însumi am multi prieteni dragi
Evrei. As
dori sa observ ca uneori Dumnezeu poate pedepsi o întreaga natiune pentru
anumite pacate. Dar aceasta nu îndreptateste pe oameni sa-si ia rolul de
judecatori ai natiunilor. Îmi aminteste de Babilonienii prin care
Dumnezeu a pedepsit Israelul, dar care erau ei însisi chiar mai rai, mai
violenti, mai cruzi. În rugaciunea lui Efrem Sirul,
care se spune în Postul Mare, se zice, "Doamne fa-ma sa-mi vad
propriile pacate, nu pe cele ale fratelui meu." Asa sa ne ajute
Domnul. |
|||
Într-unul
din mesajele postate de Dvs. faceti comentarii derogatorii la adresa
lui Teodor Popescu, imputandu-i "aroganta" de a modifica un
paragraf fin Liturghia Sf. Ioan Crysostom. L-am cunoscut
personal pe TP si pot sa atest ca a fost un om al lui Dumnezeu, un om care
a fost împodobit cu podoaba rara a smereniei si a dragostei pentru
sufletele cu care venea în legatura ca slujitor al lui Dumnezeu.
Dupa câte stiu modificarea la care va referiti a fost adresarea în rugaciune catre Maica Domnului, pentru mântuire. Esenta a fost ca doctrina ortodoxa Îl declara Mântuitor pe Christos si ca atare, sufletul pacatos nu gaseste Mântuire la altcineva decât la El. Era vorba de consecventa doctrinara si liturgica a lui TP în oficierea slujbei, care implica raspundere personala, când pentru mântuire s-a adresat Domnului Isus Christos si nu Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu: a modificat un simplu mod de adresare. A fost o modificare infima, care viza esenta lucrarii de mântuire numai în Isus Christos, si în nimeni altul (Fapte 4:12). Sugerez ca n-a fost la mijloc "aroganta" ci simtul raspunderii unui preot care dorea sa fie consecvent în doctrina ortodoxa cu privire la Mântuitorul. A-L declara pe Isus singurul Mântuitor nu este aroganta. |
|||
As
dori sa declar ca personal îl respect pe Tudor Popescu, despre care am
auzit lucruri frumoase, inclusiv de la persoane care îmi sunt foarte
apropiate. Sunt convins ca a fost un om bun care a predicat Evanghelia, a
adus suflete la Dumnezeu si le-a ajutat sa creasca în viata lor de
credinta. Eu nu sunt nici vrednic, nici calificat sa-l judec ca om în ce
priveste caracterul lui. Totusi,
se întâmpla ca oameni spirituali si cu un caracter minunat sa faca
greseli publice. Actele si vorbele publice sunt deschise unei discutii
publice, si numai la acestea ma pot referi. În acelasi sens Ap. Pavel l-a
putut public mustra pe Ap. Petru pentru actul lui public de separare de
neamuri, sub influenta iudaizatorilor. Aceasta nu a însemnat un
comentariu derogator. Vorbele lui Pavel au fost importante pentru ca
atitudinea publica a lui Petru putea duce la învataturi gresite în
biserica. Doar
în sensul acesta mi se pare ca felul în care Tudor Popescu a iesit din
Biserica Ortodoxa nu a urmat cel mai bun curs posibil. Parerea mea este ca
atunci când a izbucnit disputa cu privire la schimbarea liturghiei, Tudor
Popescu era deja un Protestant în adâncul sufletului sau. Dovada este
faptul ca odata caterisit, el a creat o biserica cu un caracter pur
protestant. În adunarea sa din Carol Davila nu se facea de loc liturghie
(modificata sau nu), nu existau icoane si nu se practicau multe alte
traditii ortodoxe. Faptul acesta nu ma deranjeaza, caci exista atât de
multe biserici protestante sau neo-protestante cu oameni sinceri si buni,
care-L iubesc pe Domnul. Dar ceea ce observ eu este ca, în inima lui,
Domnul Tudor Popescu nu mai era de loc ortodox. Schimbarea
pe care a facut-o în liturghie nu era nici lipsita de importanta, nici cu
totul necesara. Cum ati scris si dvs., teologia ortodoxa recunoaste ca
Iisus Hristos este singura Cale de mântuire, El este Autorul si Capetenia
mântuirii noastre. De multe ori liturghia foloseste un limbaj poetic,
care include hiperbola. Mai mult decât atât, cuvântul original de
"mântuire", care pentru noi are astazi doar un continut
religios, însemna original "salvare", "scapare", si
în acest sens orice om poate sa "scape" pe un alt om. Noi toti
avem potentialul sa "salvam" pe altii prin rugaciunile si
faptele noastre, asa cum scrie si Ap. Iacov în epistola sa. Poate
ca întelesurile acestor cuvinte pot da nastere la confuzii. Este datoria
preotului sau a pastorului sa lamureasca aceste confuzii pentru
credinciosi. Tudor Popescu ar fi putut foarte bine lasa liturghia
neschimbata si ar fi putut folosi omilia din cursul liturghiei pentru a
explica oamenilor ca Mântuitorul nostru, într-un sens ontologic absolut
nu este decât Iisus Hristos. Aceasta ma face sa cred ca el nu a fost
interesat doar în explicarea unei doctrine, ci a urmarit o reforma în
Biserica Ortodoxa, care este de altfel foarte conservativa în aceasta
privinta. Acest conservatism este bun, pentru ca a ferit-o de erezii si de
erorile catolicilor. Schimbarile mai importante se pot efectua numai într-un
anumit fel, prin sinoade si cu acceptarea episcopilor. Sunt sigur ca Tudor
Popescu cunostea aceste reguli, pe care le-a calcat constient si de buna
voie. Dupa
parerea mea, TP ar fi putut urma un alt curs. Putea, de exemplu sa accepte
corectarea pe care i-au facut-o episcopii si sa se margineasca la a
explica învatatura corecta în biserica. Aceasta în cazul în care iubea
Biserica si dorea sincer sa ramâna în ea. Daca conceptiile lui s-au
schimbat si sufletul lui s-a simtit atras catre Protestantism, asa cum s-a
dovedit de fapt, putea foarte simplu sa-si dea demisia ca preot si sa
declare public ca a ajuns la convingeri protestante. Acesta ar fi fost o
cale mult mai cinstita si mai putin creatoare de tulburare. Dar probabil
în cazul acesta ar fi avut mai putini credinciosi care sa-l urmeze. Cunosc
cazuri de preoti care au avut diferente cu episcopii si au fost exclusi
din biserica, dar au ramas în mod esential ortodocsi. Acesta este, de
exemplu, cazul ortodocsilor stilisti. Cunosc cazuri de preoti care au
devenit mari evanghelisti si
au contribuit la mari treziri spirituale, ramânând în Biseica Ortodoxa,
cum a fost Ioan de Kronstadt. Cunosc preoti care s-au convertit la
Protestantism si au anuntat public aceasta convertire. Dar TP a vrut sa
ramâna în Biserica Ortodoxa si sa o transforme dupa preferintele lui,
care s-au dovedit ulterior a fi protestante. Daca
în compania mea descopar ca ar trebui sa urmam o cale diferita de cea
decisa de presedinte, pot vorbi cu el, iar daca nu este de acord, îl pot
accepta si urma, renuntând la parerile mele, sau îmi pot da demisia,
daca nu vreau sa renunt la ele. Dar cel mai gresit curs este de a provoca
scandal si tulburare în companie, de a începe o lupta interna, care sa
demoralizeze pe toti colegii. Mi se pare ca TP a urmat tocmai o astfel de
cale. |
|||
As
aplica acest text biblic la justificarea
unui mod oarecum prosecutorial prin care ati considerat experiente
decisive de viata ale credinciosului Teodor Popescu, fost preot ortodox la
Biserica Cuibul cu Barza din Bucuresti. Pot
sa afirm ca pentru TP, în etapa definitorie a vietii lui nu a fost
nicidecum dilema Ortodoxie/Protestantism. Marea lui preocupare a fost sa
traiasca si sa slujeasca crestinismul adevarat, asa cum este zugravit, în
primul rând în Noul Testament. Când
a înteles ca intre un crestinism
de nume si cel real sunt diferente, Isus
si voia Lui a devenit pentru TP singurul criteriu primordial.
Îl aud si acum spunand: "Adevaratul
crestin se întreaba la orice pas: Doamnei
Isuse, îti place Tie sa fac acest lucru? Sa merg în acel loc? Sa vorbesc
în felul asta?". Tot el
spunea: "Niciun pas, iubiti ascultatori, fara Isus.
Orice pas fara Isus este un pas gresit". Sunt convins ca nici
sinoade, nici personalitati eclesiastice, nici eu sau altcineva nu are
ultimul cuvânt de spus cu privire la cazul TP ci ultimul cuvânt îl are
Domnul: El este judecatorul. Eu
si altii ca mine sau altii mai mari ca mine - suntem dintre aceia care
trebuie sa alergam la mereu adapostul jertfei lui Isus pentru iertare si
pentru o buna directie a vietii. |
|||
În rugaciunea lui Efrem Sirul, care se rosteste în Postul Mare, se spune, "Doamne, ajuat-ma sa nu vad pacatele fratelui meu, ci propriile mele pacate." În spiritul Postului Mare si al acestei rugaciuni, ma abtin de la alte comentarii cu privire la Tudor Popescu. Asa cum am mai scris, am auzit multe lucruri frumoase despre dânsul, si din anumite puncte de vedere îl respect si admir, dupa cum în altele îl consider gresit. | |||
Articolul
"Aceasta este Ortodoxia" ridica probleme foarte însemnate,
probleme care trebuie, cel putin sa dea de gândit.
Mi se pare semnificativa afirmatia IPS Mitropolitul Filip, care
considera ortodoxia "unul din cele mai bine pastrate secrete în
USA". Din context nu
rezulta cine sunt raspunzatori de pastratea "secretului". Unii pot considera ca una din cauze este lipsa de zel
misionar a clericilor si credinciosilor ortodocsi. Se
dau exemple cum unii adepti ai altor denominatii crestine fac As
dau un exemplu care poate ilustra ceea ce afirm aici. Un intelectual roman
din Sud-Estul USA si-a primit în vizita un nepot, un tânar de 16 ani.
Din discutie în discutie, a aflat ca nepotul nu fusese botezat de parinti
cand era copilas si s-a dus la preotul roman din acel oras, rugându-l sa
catehizeze si sa boteze pe baietel. Preotul
i-a raspuns: " Înainte
de asta, trebuie sa considerati nevoile materiale al bisericii, sa faceti
o donatie semnificativa bisericii si, în functie de asta vom sluji sau nu
botezul." Unchiul
tanarului a fost profund dezamagit de un asemenea raspuns. In
articol se enumereaza obiectiuni facute de ne-ortodocsi cu privire la
doctrina si practicile Bisericii Ortodoxe, ca de pilda: divinizarea
sfintilor si icoanelor, estomparea învataturii despre nasterea din nou si
despre caracterul esential în mântuire al jertfei Domnului Isus
Christos. |
|||
Timpul
limitat nu îmi permite întotdeauna sa dezvolt în întregime anumite
puncte, pe care dvs. le-ati identificat corect ca insuficient argumentate.
Sper totusi ca prin continuarea dialogului, aceste goluri sa fie
completate. Din
context nu rezulta cine sunt raspunzatori de pastratea secretului.
Unii pot considera ca una din cauze este lipsa de zel misionar a
clericilor si credinciosilor ortodocsi. Adevarul
este ca Ortodoxia a avut dintotdeauna un stil putin diferit de cel al
evanghelicilor în ce priveste evanghelizarea si misionarismul.
Agresivitatea si zelul de a face convertiti, evanghelizarile pe stadioane,
serviciile pline de emotionalism si alte manifestari de acest gen nu se
potrivesc spiritului ortodox, care pretuieste sobrietatea, umilinta si
tacerea. Am înteles din diferite surse ca misunile ortodoxe procedeaza
prin a înfinta biserici si mânastiri, în care preotii si calugarii îsi
desfasoara serviciile obisnuite, dar urmaresc în acelasi timp rugaciunea,
postul si facerea de bine. Populatia din jur vine mai întâi din
curiozitate, dar apoi unii sunt atrasi de spiritul pe care îl gasesc în
biserica. Prezenta Duhului Sfânt este cea care îi converteste în cele
din urma pe oameni. În
ultima vreme, chiar si în USA, Biserica Ortodoxa a început sa deschida centre de
misiune si probabil va urmari într-un mod mai consistent sa devina
cunoscuta. Preotul
i-a raspuns: "Înainte
de asta, trebuie sa considerati nevoile materiale al bisericii, sa faceti
o donatie semnificativa bisericii si, în functie de asta vom sluji sau nu
botezul." Aceasta
este o situatie trista si sunt sigur ca nu s-ar fi întâmplat în
biserica din care fac eu parte. Dar
exista o alta fata a problemei, aceea ca multi români vin la bisericile
ortodoxe doar în calitate de "consumatori". Ce valoare are
faptul ca îsi însusesc eticheta de ortodocsi? Nu numai atât, dar lipsa
de interes se manifesta printr-o totala absenta a daruirii. Multe biserici
ramân într-o continua criza financiara. În aceasta situatie, este
oarecum normal ca un preot sa întrebe pe noii veniti, "Aveti de gând
sa fiti membrii permanenti, sa participati la slujbe si sa daruiti
bisericii?" Cred ca cei care sunt seriosi raspund în mod pozitiv,
asa cum am facut-o si eu. Ceilalti vor intra altfel în marea masa a
ortodocsilor nominali, care vin la biserica odata pe an. În
multe biserici neoprotestante, pastorii obtin contributii predicând
despre faptul ca Dumnezeu le va da înzecit celor care doneaza. Multi
evanghelici daruiesc având exact acest gând. Mi se pare ca aceasta
practica nu este tocmai corecta, dupa cum nu este corecta practica unor
preoti ortodocsi de a cere contributii pentru servicii. Ma
asteptam ca raspunzand acestor obiectiuni sa se fi facut o prezentare
succinta dar pozitiva a punctului de vedere ortodox cu
privire la punctele în discutie. Îmi
însusesc pe deplin observatia dvs. si sper sa pot aduce lamuriri mai
clare în viitor. Dupa
câte stiti, ortodocsii nu divinizeaza pe sfinti sau icoanele. Exista o
mare deosebire închinarea care se acorda doar lui Dumnezeu si cinstirea
sfintilor. Rolul icoanelor în credinta ortodoxa este descris în
articolul Înteleg
ca "atacurile" pe care le-ati combatut starnesc emotii, dar
chiar la emotii este potivit sa se raspunda cu argumente. |
|||
Intr-unul
din articolele Dvs. pe
site-ul "Ortho-Logia" sustineti ca mântuirea este prin Isus, în
cadrul Bisericii, ca atât mai mult cu cât Biserica Ortodoxa este
continuatoare directa a bisericii apostolice.
Am mers în Noul Testament sa vad ce spune Sfantul Apostol Petru
despre mântuire. Am gasit la
Faptele Apostolilor 4:12 urmatorul text:
"In nimeni altul nu este mântuire caci nu este sub cer niciun
alt nume dat oamenilor în care trebuie sa fim mântuiti.
Am aplicat logica matematica, potrivit careia doua negatii (sau
minus cu minus) = afirmatie (sau plus).
Aceasta logica are doua clauze:
Persoana în care este mântuire: Sf. Petru spune ca în
exclusivitate prin Isus este mântuire; Numele dat oamenilor:
numai Unul - Isus. Niciun
alt nume sub cer, nici chiar numele unei Biserici istorice, apostoloce.
Mi se pare ca acest text exclude orice "si" la Persoana
Domnului Isus Hristos ca mântuitor. Biserica
este formata din oameni pacatosi, mântuiti.
Înainte de a fi ziduri, Biserica sunt "pietre vii" unite
prin Duhul Sfanr ca sa fie un templu sfânt în Domnul.
Nu poate fi cineva si mântuit si mântuitor în acelasi timp. -
Bine, va zice cineva, dar Biserica n-are niciun rol în propagarea mântuirii? -
Propagarea mântuirii, bucuria mântuirii, nadejdea mântuirii sunt una si
mântuirea în sine este cu totul altceva.
Singura adresa pentru a afla mântuirea este la Isus cel Rastignit
pe cruce. Singura asociere a
celor mântuiti prin Isus ca sa traiasca în lumina mântuirii Lui, este
Biserica, locul exersarii dragostei fratesti, al închinarii adevarate.
As vedea ca un credincios este în Biserica nu ca sa fie mântuit,
ci pentru ca a fost mântuit. Tudor
Popescu spune ca în planurile vesnice ale lui Dumnezeu Hristos si |
|||
În
una din scrisorile catre Pastorul Branzei scrieti: Convertirea
se refera adesea la o schimbare a convingerilor religioase. Cineva se
poate converti de la budism la crestinism, sau de la crestinism la iudaism
(am vazut cazuri), sau de la protestantism la Ortodoxie. Convertirea poate
avea diferite cauze, unele tinând de meritele intrinseci ale unei
credinte, altele de circumstante exterioare. Steinhardt a devenit crestin
ortodox pentru ca a fost convins de realitatea lui Hristos si a Bisericii
Sale. Henri de Navarra a devenit catolic pentru ca sa poata fi acceptat ca
rege al Frantei. Din cauza ambiguitatii motivatiilor interioare ale
omului, as ezita sa declar ca oamenii au nevoie de convertire. Aceasta
este o simpla preferinta semantica, si cred ca vei fi de acord cu mine. Va
rog sa-mi permiteti urmatoare obiectiune: Convertirea
în sensul biblic are numai o directie: de la pacat, la Dumnezeu. Este un sens superficial sa declare cineva
"convertire" schimbarea religiunii sau cea a denominatiunii
crestine din care face parte. Mântuitorul
le spunea unora: "Daca
nu va intoarceti la Dumnezeu si nu va faceti ca niste copilasi, cu niciun
chip nu veti vedea Împaratia lui Dumnezeu"
Înteleg ca sensul biblic profund al convertirii înseamna nu
intoarcerea la vreun pastor, predicator, papa sau cleric de orice
afiliatiune ci intoarcere la Dumnezeu. Sfantul Ap. Pavel
le scrie Tesalonicenilor: "De
la idoli v-ati intors la Dumnezeu".
Desigur, în lumina lui Romani 3 care atesta universalitatea
pacatului se poate afirma, cu temeiuri biblice universalitatea nevoii de
convertire (inteleasa ca intoarcere la Dumnezeu). In
rândurile Dvs. apreciati ca trebuesc exceptati de la nevoia de convertire
crestinii ortodocsi. Prin
convertire eu înteleg nu schimbarea religiunii ci initierea practica a
unei vieti dependente de Dumnezeu, traita zi de zi. Nu
cred ca ar fi în avantajul niciunui crestin sa fie exceptat de la
aceasta. Dependenta de Dumnezeu este un mare privilegiu.spiritual.
Profetul Isaia adresandu-se Domnului Ii spune:
"Converteste-ma Tu si voi fi convertit".
Toti
avem nevoie de vieti transformate prin Christos, toti avem nevoie de un
moment decizional în viata în care sa putem zice ca si Psalmistul "învata-ma
calea Ta Doamne: eu voi umbla în adevarul tau, fa-mi inima sa se teama de
Numele Tau". As zice
pentru a fi un practicant Ortodox trebuie ca cineva sa fie în prealabil
convertit = întors la Dumnezeu. Sensul
major al termenului biblic "convertire" nu este trecerea de la o
religie la alta ci îndreptarea cu minte si inima catre Dumnezeu.
Cateva
opinii: -
Convertirea este un act personal, individual -
Convertirea este un act responsabil, nu o decizie a parintilor pentru
copii -
Convertirea nu se mosteneste: aceasta nu este spus în intentia de a nega
conceptul Ortodox cu privire la botez |
|||
În
sensul în care dvs. definiti convertirea, nu pot sa fie decât de acord
cu ce ati scris. Motivul
pentru care în trecut am exprimat opinia ca ortodocsii nu au nevoie de
"convertire" este faptul ca unii credinciosi neoprotestanti au
convingerea ca cineva poate fi mântuit numai într-o adunare
neoprotestanta sau numai în urma unei experiente dramatice. Problema
este ca termenul de "convertire" este un termen modern si nu se
gaseste pe paginile Scripturii, asa ca oamenii îi pot da diferite întelesuri. Deci... Daca
acceptam definita "Convertire = Întoarcere la Dumnezeu, pocainta si
credinta exprimata prin fapte" atunci toti oamenii au nevoie de
convertire. Daca
acceptam definitia "Convertire = Schimbarea convingerilor
religioase" atunci continui sa cred ca ortodocsii nu au nevoie de
convertire. |
|||
Din
ziarul Ziua, 14 iulie 2000, va citez din articolul "Ortodoxia
romaneasca e creatie a romanitatii orientale - Marginalii la o scrisoare a
lui Mircea Eliade catre Vintila Horia.” Referindu-se la
întaia tema, el îsi reafirma dezacordul fata de formula lui Blaga:
"românii au sabotat istoria", opunând exemple reluate din
micul Îndreptar Os Romenos, Latinos do Oriente. în primul rând, faptul
ca "…de la formarea lui, pana la fanarioti, a fost nu numai
prezent, ci activ în "Cruciada" împotriva Islamului si a lui
"Grand Turc"… adica a fost activ în singura mare înclestare
istorica pe care a cunoscut-o Europa de la Carol cel Mare la Ludovic al
XIV-lea. România a fost însa sabotata de istoriografia europeana si deci
e absenta din constiinta istorica a Occidentului …" Odata deslusite
aceste omisiuni, tatoneaza cu atentie posibilitatile Romaniei de a
intercepta o conjunctura favorabila în dinamica geopoliticii occidentale. "Este
probabil ca, daca americanii si Occidentul ies victoriosi în razboiul
(sau razboaiele) cu Rusia, toate tarile limitrofe sovietelor devin baze si
posturi de avangarda, mai ales dupa încheierea armistitiilor. Extremul
Occident (iberic) si-a pierdut actualitatea (europeana!) în secolul al
XVII-lea, Franta a pierdut-o în 1918, Anglia în 1940. Ai vazut cum
centrul de greutate si postul de "atentie marita" s-a deplasat
treptat… catre Europa occidentala si centrala. Deocamdata centrul se
afla acum în Germania - dar el se va deplasa spre Rasarit, pe istmul
ponto-baltic, unde va ramâne multe sute de ani…" M-ar
interesa un punct de vedere asupra acestui articol. Personal,
am impresia ca nobila calitate de "crestin" trece peste
barierele nationale si ca în orchestra comunitatii crestine coloritul
specific al fiecarui grup etnic face "muzica" mai
armonioasa". Ce minunat
sa-L ai pe Christos ca pe Cel care ii învata pe frati armonia
diversitatii si unitatea credintei. |
|||
Cred
ca inima dvs. buna va face sa vedeti ceva frumos în multitudinea
grupurilor crestine. Altii au o vedere mai putin optimista. În ce ma
priveste, as prefera sa am acelasi punct de vedere cu al dvs., fara a
renunta însă la ideea ca Biserica Ortodoxă, văzuta ca un
loc în care ne vindecam sufletele, este mediul complet care ofera celor
cu adevarat interesati plenitudinea mijloacelor de mântuire, sfintire si
crestere în Hristos. În
ce priveste articolul, am multe rezerve fata de unele idei exprimate. Vad
la Mircea Eliade aceasi atractie obsesiva fata de spiritualitatea
occidentala pe care o au multi intelectuali români. Mi se pare ca are o
inima împartita (termenul modern: schizofrenie), dorind ca noi românii
sa ne pastram Ortodoxia (caracterizata prin conservatorism si mistica)
şi în acelasi timp sa ne deplasam spiritualitatea catre Apusul
rationalist, pragmatic si îndragostit de experiente moderniste. În
mod special ma dezamageste atitudinea negativa fata de tot ce reprezinta
Rusia. Noi, care am trait sub comunism, avem de acum o reactie puternica
împotriva a tot ce vine de la Rasarit. Este ceea ce englezii numesc
"knee-jerk reaction". Dar acest reflex rusofob ne face sa
pierdem din vedere ca Rusia a dat lumii nu doar comunismul (care în
esenta lui venea din Occident si nu avea nimic de-a face cu adevarata
spiritualitate ortodoxa), ci si o cultura vasta, frumoasa si profunda. Obligatiile
mele de servici m-au dus de multe ori în Rusia - am calatorit acolo de
peste 20 de ori, în special la St. Petersburg). Din aceste calatorii, cât
şi din contactul cu literatura si arta rusa am ajuns sa am o profunda
apreciere fata de acest mare popor. Rusii sunt oameni buni si prietenosi,
mai putin vicleni sau sireti decât românii, capabili de o dragoste
plenara si de pasiuni foarte pure. Cred
ca în loc sa ne rupem de spiritualitatea ortodoxa-slava, am avea mai mult
de câstigat daca am lua ce este bun în ea. Dumnezeu ne-a plamadit pe noi
românii nu numai dintr-un material latin sau tracic, ci si din unul de
etnie slavica. Daca repudiem aceasta mostenire este ca si cum ne-am
repudia parintii sau bunicii. Mai bine sa-i multumim lui Dumnezeu ca ne-a
asezat din punct de vedere geografic la întretaierea unor mari culturi si
traditii, decât sa ne lipim numai de Occidentul care întâmplator detine
astazi toata puterea în lume. Va
multumesc pentru articol. Am
si eu o întrebare. Am citit recent o carte intitulata "A Second Look
at the Second Coming", care sustine pozitia istorica amilenialista a
Bisericii Ortodoxe si se opune dispensationalismului si
premilenialismului. Sper sa public cândva un articol pe aceasta tema pe
site-ul Ortho-Logia. Întrebarea mea este care era pozitia lui Tudor
Popescu în aceasta privinta si care este pozitia dvs. Am citit într-o
biografie a lui TP ca ar fi avut o mare admiratie pentru Darby, unul din
parintii dispensationalismului. Pe de alta parte, dispensationalismul este
o învatatura moderna - virtual a aparut doar în prima jumatate a
secolului 19. Aveti vreo opinie în privinta aceasta? |
|||
As
dori sa raspund la întrebarea cu privire la controversa dispensationalism
- an-istoricism. Voi face,
mai întâi, câteva
considerente cu caracter general, apoi ma voi referi pe scurt la felul cum
privea TP aceasta problema si îmi voi expune, si mai pe scurt punctul meu
de vedere. As
defini "dispensationalismul" pe scurt ca fiind o cale de
periodizare a Bibliei. O
socotesc necesara, din moment ce însasi Biblia, cu VT si NT recunoaste
cel putin doua perioade distincte: cea înainte de venirea lui Christos si
cea de dupa venirea Lui. La rândul
sau, VT identifica diferite perioade: cea edenica (sau a inocentei), cea
care a durat de la Adam la Noe (sau perioada legii naturale), cea de la
Noe la Avraam, cea de la Avraam la Moise, cea de la Moise la Christos.
Iar Noul Testament subliniaza rostul esential al Jertfei de la
cruce si al Rusaliilor si aparitia unei noi perioade, cea a Bisericii.
Escatologic vorbind, atât profetii VT cat si textele profetice din
NT accentueaza asupra venirii a doua oara a lui Christos, asupra judecatii
tuturor oamenilor, asupra "Nuntii Mielului" a
rasplatilor, a unui rai vesnic si a unui iad vesnic, asupra unor
confruntari spirituale inspirate de Cel Rau prin Antichrist, etc, despre
un final glorios cand Christos va fi totul în toti si Dumnezeu va fi
totul în toti. Mi se pare ca
este normal ca cititorul Bibliei sa aiba o întelegere clara a
periodizarii Bibliei. Nu
mi se pare corect sa se afirme ca Biserica Orthodoxa este purtatoare si
sustinatoare a conceptului "amilenialist".
De ce? Crezul zice
despre Mântuitorul "Si iarasi va sa vie cu marire sa judece viii si
mortii, a Carui Imparatie nu va avea sfarsit".
Amilenialismul crede într-o împaratie simbolica, într-un mileniu
simbolic si într-o Biserica existand chiar si fara venirea pe pamânt si
moartea pe cruce a lui Christos, urmata de înviere, înaltare si
coborirea Duhului Sfant pe pamânt. Daca
Biserica Ortodoxa ar crede asa ceva, conceptul ar fi si ne-biblic si
ne-patristic. Pe cate cunosc
conceptul "chiliastic" este frecvent întalnit în literatura
patristica, împreuna cu ideea iminentei veniri a doua oara a Mântuitorului
si cu îndemnul la veghere în vederea acestei veniri.
Am întalnit crestini ortodocsi si chiar preoti ortodocsi puteric
ancorati în acest gând. Poetul
Traian Dorz scria:
El vine iar, Nu
esti de acord cu mine ca periodizarea Bibliei este necesara?
Autorul Epistolei catre Evrei vorbeste revelatia prin Fiul ca fiind
revelatia conclusiva a lui Dumnezeu, despre preotia Christica superioara
celei Aaronice, despre Jertfa adusa de Marele Nostru Preot ca fiind adusa
odata pentru totdeauna, despre un sanctuar nefacut de mâini umane si
despre o închinare infinit mai buna.
Ce ar fi toate astea fara "periodizarea Bibliei"? La
aceasta caracterizare generala, as mentiona câteva idei biblice
subliniate de J. N. Darby în legatura cu perodizarea Bibliei, si anume: -
recunoasterea faptului ca Israel este poporul pamântesc al lui
Dumnezeu, pentru care, potrivit celor aratate de profeti, Dumnezeu are
rezervate în viitor, cand Îl va recunoaste pe Isus ca Mesia, mari
binecuvantari; Romani 9-11 ilustreaza aceasta idee; -
Biserica este o entitate separata de Israel, formata din Evreii si
Neamurile care L-au primit pe Christos ca Mântuitor personal. -
Potrivit cu Ef. 1, Biserica are caracter ceresc, chemare cereasca.
binecuvântari ceresti, nadejdi ceresti.
Dealtfel, Sf. Pavel spune: "Dar cetatenia noastra este în
ceruri" (Fil. 3:20). -
Perioada Legii (de la Moise la Christos) accentueaza nevoia
oamenilor de Christos. Galateni demonstreaza ca Legea nu aduce mântuire. Numai Christos aduce mântuire. În vremea harului, instaurata de Christos, legea este oglinda care ne ajuta sa ne recunoastem pacatosi si sa venim la Christos cu rugaciunea: "Doamne, ai mila de mine, pacatosul".
|