IOAN E. WEISS
ORTODOXIA ESTE RESPIRATIA
SUFLETULUI MEU...
(Un tânăr evreu crestinat cheamă la unitate în Duhul Adevărului)
"Pentru ca toti să
fie una " (Ioan
17,21)
În numele Tatălui si-al Fiului si-al
Sfântului Duh. Amin.
Tatăl nostru ceresc, Dumnezeul
vesnicului Adevăr, Dumnezeul lui Israel si al revelatiei biblice, Care prin
Duhul Sfânt L-a trimis în lume pe Fiul Său, Cuvântul, pentru ca Acesta s-o
sfintească si s-o unească cu Tatăl în iubire vesnică, ne cheamă să ne
unim în Fiul Său, prin puterea Sfântului Său Duh, fiindcă noi suntem cu
totii copii ai lui Dumnezeu, creati după chipul vesnic al Fiului, Iisus
Hristos, începutul si sfârsitul a toate (Apocalipsa
22, 13). Noi toti trebuie să dobândim deplinătatea omului desăvârsit în
Hristos (Efeseni 4, 13-14), Fiul lui
Dumnezeu, pentru ca să ne facem, prin credintă, fiii Domnului Dumnezeului
nostru (Deuteronomul 14, 1). Iar dacă
El este Cuvântul lui Dumnezeu si Chipul Său unic (Coloseni
l, 15), în care a fost creat Adam, din care ne tragem cu totii, am putea
noi oare să urcăm prin noi însine către Lumina Sa cea vesnică? Noi suntem
cu totii mădulare ale Trupului lui Hristos (I
Corinteni 12, 27), mădulare ale
Chipului lui Dumnezeu, iar Chipul este în fiecare mădular, după darul său. Mâna
nu-i va putea spune piciorului: "Nu am nevoie de tine", nici piciorul
mîinii (I Corinteni 12,15-18). Suntem cu totii rămăsite risipite în trupul
lumii, dar acest trup devine un trup hristic si divin în harul Sfântului Duh,
Duhul lui Iisus Hristos, Care uneste părtile între ele, pentru ca acestea să
fie mădulare ale unicului si adevăratul Trup, al cărui Cap divin este Hristos
Iisus.
Aceste lucruri sunt cunoscute fiecărui credincios
crestin, iar omul credincios Hristosului său se roagă si se străduieste să
fie o piatră vie (I Petru 2,4-5) în
zidirea Trupului lui Hristos în propriul său trup si în lumea întreagă. De
obicei, credinciosul crestin consideră si vede Trupul lui Hristos în
institutia Bisericii căreia îi apartine confesional (de exemplu, cea ortodoxă,
cea catolică, cea lutherană etc.) si nu se ocupă aproape deloc de celelalte
traditii. Să vedem cum s-a ajuns aici.
Se pare că pluralitatea
confesiunilor crestine provine din schisme si din dezbinări de origine teologică,
politică, sau din diferentele de mentalitate între anumite grupuri etnice si
sociale, în mare măsură, originea acestora se află în tendinta nefastă a
oamenilor de a se despărti de Dumnezeu, pentru a se idolatriza pe ei însisi (Facerea
3, 5). Ei au mostenit această rea tendintă de la Adam, care prin păcatul
său a adus suferinta si moartea asupra sa si asupra descendentilor săi,
transmitându-le întregii creatii, care suspină până acum în chinurile
facerii, în asteptarea descoperirii fiilor lui Dumnezeu (Romani
8,22).
Această tendintă tenebroasă se găseste
si la baza majoritătii divizărilor religios-confesionale, dar trebuie să admitem
că, în cazul multor sciziuni, au existat si ratiuni lingvistice, culturale sau de mentalitate, ca si
veritabile diferente între conceptiile teologice, în plus, nu trebuie
subestimate contributia, importanta si vocatia specifice fiecărei comunităti
confesionale, căci pluralitatea comunitătilor este asemănătoare pluralitătii
mădularelor, a vocatiilor si a darurilor în Trupul lui Hristos. Astfel, ne găsim
în fata unei situatii paradoxale (fapt caracteristic Crestinismului), în care
separatia dintre comunitătile crestine (amintind misterul separatiei dintre
poporul lui Israel si Biserica Hristosului lui Israel si al lumii întregi) este
legată de puternica dezbinare dintre oameni si de îndepărtarea lor de
Dumnezeu, dar, pe de altă parte, ea anuntă îmbogătirea potentială a Comunitătii,
a Bisericii lui Hristos, asemenea bogătiei trupului cu multe mădulare, în
care fiecare actionează armonios, conform chemării sale.
Nu este pentru prima dată când divina Providentă se
foloseste de o unealtă, sau de o situatie degradată de om, pentru a o
transforma în izvor de binecuvântare, lucru care doar la Dumnezeu este cu
putintă. Exemplul cel mai evident este Crucea: instrument al torturii si al
mortii, pe care Dumnezeu însusi l-a transformat în mijloc de Mântuire pentru
toti fiii lui Adam. Primul Adam a păcătuit si a ajuns să moară mâncând din
fructul Pomului Cunoasterii; al doilea Adam, Noul Om ceresc, Domnul nostru Iisus
Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a luat asupra Sa suferinta vietii fiilor lui Adam, până
la lemnul Crucii, Arbore al Mortii, si S-a făcut El însusi, pe Cruce, fruct al
Arborelui Vietii, al vietii dumnezeiesti care se dăruieste prin harul învierii
Sale. El, Chip al Dumnezeului Celui Viu, a trecut de bunăvoie prin viata de
suferintă, până la moartea pe Cruce (Filipeni 2, 8), pentru a ucide moartea prin dumnezeirea Sa si a
reda viata vesnică fiilor lui Adam.
Un alt exemplu. Primul Adam a păcătuit
în cârdăsie cu femeia; al doilea Adam, Hristos Iisus, s-a născut dintr-o
femeie curată si smerită, Fecioara Maria, prin desăvârsitul ei consimtământ
[Fiat] si într-o supunere iubitoare
si fidelă fată de vointa lui Dumnezeu.
Vedem, asadar, cum divina Providentă
foloseste consecintele păcatului si ale răului si, prin harul Său, le
transformă în izvor de binecuvântare pentru om. Omul se cade să recunoască
acest lucru si să se întrebe ce anume trebuie să facă pentru a restaura
lumea si a o uni cu Dumnezeul ei. Am văzut care sunt consecintele urii si
dezbinării în lumea religioasă în general, si în mod special în Bisericile
crestine. Acum, ce trebuie să facem pentru a îndeplini vointa Domnului nostru
"ca toti să fie una" (Ioan 17,
21)?
Mai întâi, să cerem Sfântului Duh să ne lumineze,
prin harul Său, calea, ochii, mintea si inima. Trebuie să cercetăm, să
verificăm si să ne examinăm religia si credinta. Să ne facem un permanent
examen de constiintă: cum ne purtăm oare în fata lui Dumnezeu, în fata Adevărului
(Ioan 18, 37-38)? Cine este pentru noi
Hristos (Matei 16, 15-16)? Suntem noi
gata să stăm dinaintea Fetei Lui cu sinceritate si iubire? Am făcut noi ceva
pentru a ne apropia de El, pentru a merge alături de El la bine si la rău, nu
doar către înviere, dar si către Cruce, pentru a ne face si noi părtasi la
povara ei (Luca 9, 23)? După ce am căutat
si am găsit vointa Sa în Biserică si în noi, trebuie să ne hotărâm să
tinem această cale a binelui (I Tesaloniceni
5, 21).
Ca fiu al poporului lui Israel, care
acum cinci ani L-am găsit pe Hristosul meu si pe Hristosul lui Israel si al
lumii întregi în Domnul Iisus, Fiul Dumnezelui Celui Vesnic, si care văd în
Crestinismul ortodox casa mea spirituală si lăcasul lui Hristos, eu continuu
si încerc să caut originile dezbinării între Israel si Biserica crestină,
pe de o parte, si între confesiunile crestine ele însele, pe de altă parte. O
fac cu credinta profundă că, în pofida plenitudinii pe care o văd în
liturghia răsăriteană si în dogmele ortodoxe cuprinse în ea, există si în
viata Bisericii Catolice sau a
Bisericilor protestante aspecte specifice care pot îmbogăti viata crestină a
credinciosului ortodox si a comunitătii sale. De asemenea, sunt sigur că
crestinii occidentali au încă si mai mult de primit de la Traditia orientală
în general, si de la cea ortodoxă în special, iar asta nu doar pentru viata
lor spirituală, care poate fi foarte bogată în har, ci mai cu seamă pentru
consolidarea drumului desăvârsirii spirituale pe care Hristos l-a stabilit si
l-a propovăduit în Biserica Sa. După cum am spus deja, si alte religii, mai
cu seamă cele monoteiste, pot avea un mesaj pentru noi, pe care îmi propun să-l
dezvolt cu o altă ocazie.
Să luăm exemplul Ortodoxiei. Acesta este cazul meu
personal. Principiul său de adevăr si de unitate se găseste în Dumnezeu,
Care S-a descoperit si Se descoperă în Iisus Hristos, prin Sfântul Duh. În
cadrul comunitătii, viata în Hristos are drept centru Sfânta Liturghie.
Ceremonia liturgică recapitulează evenimentele Mântuirii noastre într-un
mod concret si deosebit de bogat, pe care Hristos 1-a întruchipat în viata Sa.
Credinciosul se uneste cu Mântuitorul de-a lungul întregului
rit liturgic, comuniune culminând în Taina Euharistică. Credinciosul
crestin se găseste astfel în adevăratul Templu, care este Hristosul Cel Viu,
iar prin aceasta depune mărturie în fata evreului, care se găseste îndoliat
în templul său, că adevăratul Templu a înviat din morti a treia zi după
distrugerea Sa (Ioan 2,19-21) si că
acum El îi cere lui Dumnezeu să clădească
si să învie în sufletul credincios Templul Duhului Său (I
Corinteni 6,19). Aceasta este unul
dintre motivele care mă fac să cred că Crestinismul ortodox reprezintă o
chemare specială pentru evreu (mai ales pentru cel ortodox) de a se uni cu adevăratul
Hristos. În plus, sunt convins că mostenirea orientală
a Crestinismului este foarte aproape de vechea traditie a lui Israel în
tot ceea ce priveste rugăciunea însăsi, caracterul ei carnal-spiritual,
care-l transformă pe cel ce se roagă în rugăciune vie, ajungând până la
rugăciunea neîncetată (vezi isihasmul) în numele Domnului Iisus, rugăciune
care-I deschide lui Hristos, clipă de clipă, usa (Apocalipsa
3, 20) inimilor si a vietilor noastre. Am convingerea importantei
traditiilor crestine orientale pentru întâlnirea cu evreii în rugăciunea
fată de Unicul Dumnezeu si, după vointa lui Dumnezeu, până la recunoasterea
Hristosului Său Iisus, în Duhul Sfânt. Tot astfel, nu am nici o îndoială cu
privire la importanta Bisericilor răsăritene pentru întâlnirea cu
credinciosii musulmani; despre aceasta voi vorbi însă cu un alt prilej.
Cu toate acestea, observatorul occidental este mirat
de marele grad de închidere al multor crestini ortodocsi în interiorul
comunitătilor si al tărilor lor, precum si de dezinteresul lor fată de
ceilalti, iar toate acestea cu încurajarea anumitor ierarhi ai institutiilor
ortodoxe. Este corect să semnalăm că această închidere este partial
justificată în cazul călugărilor contemplativi, în pofida exceptiilor,
multora li se pare că aceasta este situatia generală în aceste comunităti,
si mai cu seamă în tările de veche traditie ortodoxă. Desigur, există cauze
istorice, o mentalitate diferită de cea occidentală si o neîncredere fată de
Occident. Lucrurile au ajuns până acolo încât, în multe situatii,
Bisericile ortodoxe par să manifeste tendinte nationaliste extreme (împinse până
la filetism), care contravin dreptei credinte a Bisericii. Aceste tendinte dăunează
mult misiunii spirituale a Bisericii în lume, dăunează credinciosilor si
tuturor căutătorilor adevărului. Ele pot scandaliza prin caracterul lor
fariseic negativ, ajungând până la un mesianism national foarte lumesc, în
loc să proclame "nebunia" Crucii (I
Corinteni l, 21-23). Ierarhiile
acestor Biserici sunt păscute de riscul de a repeta păcatele fariseilor si cărturarilor
(Matei 23, 23-33), dar greselile lor
ar fi încă si mai mari, deoarece aceste ierarhii au primit Evanghelia lui
Iisus Hristos si vorbesc tocmai în numele Lui. După părerea mea, această problemă
este cu atât mai gravă cu cât consider Ortodoxia (fără să neg importanta
altor confesiuni) ca pe o cale foarte înaltă a plenitudinii spirituale în
Hristos si, prin aceasta, cred că responsabilitatea imensă a depozitarilor
si păzitorilor doctrinei si liturghiei ortodoxe este aceea de a-L mărturisi cu
adevărat, prin credintă si fapte, pe Hristos, Fiul Iubirii (I
Ioan 4, 16), adevărata Iubire
dumnezeiască, venită să unească tainic cu Dumnezeu, în Duhul Adevărului,
pe fiii lui Adam si lumea întreagă. Sper si mă rog ca păstorii Bisericilor
ortodoxe să fie mai constienti de marea responsabilitate ce le-a fost încredintată,
ducând astfel un adevărat război în numele lui Dumnezeu: lupta de a-L
comunica pe Hristos fiecărui credincios si lumii întregi, lupta pentru pacea
dinlăuntru si pentru cea din afară, pentru fraternitate si pentru dragoste în
numele lui Hristos Iisus. Totusi, ar trebui, poate, luate în considerare câteva
schimbări în formularea anumitor rugăciuni, mai ales în referintele la
evrei, asa cum au făcut deja catolicii la Conciliul Vatican II. Astfel, mărturia lor ar fi mai
fidelă credintei ortodoxe, iar misiunea lor în lume ar aduce mai multe
roade. Nu mă îndoiesc că un astfel de proces i-ar aduce la Hristos si la
Biserica drept-măritoare pe multi oameni de pretutindeni care caută în mod
sincer Adevărul, dar care încă nu văd imaginea lui Hristos în realitatea
prezentă. Toate acestea au fost întelese de multi crestini occidentali, care
simt autenticitatea credintei si a vietii spirituale în traditia vie a
Bisericilor din Orient. Sunt numeroase semne că si la Roma se manifestă mult
interes fată de o veritabilă apropiere de Bisericile ortodoxe [aceste rânduri
au fost scrise cu putin înainte de istorica vizită la Bucuresti a Sanctitătii
Sale Papa Ioan Paul II, din mai 1999], întâlnire ce poate îmbogăti substantial viata spirituală
a crestinilor din lumea întreagă.
O astfel de apropiere între
ortodocsi si crestinii occidentali, catolici sau protestanti, i-ar ajuta pe
cei dintâi să evite izolarea si îngustimea perspectivei lor strict nationale,
fără sa-si neglijeze misiunea la nivel local, propovăduind o viziune
ortodoxă încă mai profundă si mai universală, mai preocupată de dialogul
interreligios si duhovnicesc - si, nu în ultimul rând, mai independentă si
mai emancipată de conceptia prea exclusivistă a Statului national
("Dati deci Cezarului cele ce sunt ale Cezarului si lui Dumnezeu cele ce
sunt ale lui Dumnezeu" - Matei 22,21).
Cu sigurantă, drumul este încă lung. Si catolicii
au, la rândul lor, mult de făcut pentru a reduce teama ortodoxă fată de
vechile ambitii de dominatie ale Catolicismului, fată de revendicarea romană
de a se recunoaste autoritatea absolută a succesorului lui Petru si fată de
mentalitatea teologică hiper-rationalistă, dublată si de o mentalitate
institutională hiper-juridică - mentalităti atît de caracteristice
Crestinismului apusean si care au pătruns, pe alocuri, si în Bisericile
ortodoxe. Dar, călăuziti de credintă, sperantă si iubire, manifestînd o
constiintă ascutită cu privire la profunzimea responsabilitătii si misiunii
credinciosilor crestini, făcând dovada curajului pe care l-a inspirat Hristos (Ioan
16, 33) si lucrând în spiritul rugăciunii si al harului, este posibil să
fie învinsă slăbiciunea omenească si să se dea marea luptă pentru Adevăr,
luptă care se duce în primul rând împotriva slăbiciunilor noastre personale,
pentru ca noi să putem trăi ca niste credinciosi mai demni de numele de
crestini. Fără îndoială, schimbarea trebuie să înceapă dinlăuntrul fiecărui
crestin. Apropierea si comuniunea între diferitele Biserici trebuie să-si aibă
obârsia în sufletul credinciosului. Acesta trebuie să fie ecumenic în
sufletul său, dar să continue să trăiască conform căii sale, dacă pe
aceasta o crede mai deplină. Acesta este chipul în care si eu încerc să trăiesc
Ortodoxia. Vreau s-o păstrez, nu sunt dispus să renunt la Sfânta Liturghie răsăriteană
si nici la spiritul isihast. Ortodoxia este respiratia sufletului meu. Si tocmai
pentru acest motiv îl voi proclama pe Hristos ca trăind cu adevărat în
Ortodoxie, dar voi primi si de la Bisericile Occidentului ceea ce este cu adevărat
crestin si ortodox în sensul larg al cuvântului, ceea ce institutia
Bisericii mele ar fi putut uita să trăiască sau să predice.
Să luăm drept pildă lectura
contemplativă a Sfintei Scripturi. Pare că astăzi credinciosii din Occident,
catolici si protestanti, sunt obisnuiti să citească, să învete si să
contemple Biblia, într-un mod personal si liber, mai mult decât ortodocsii. E
un obicei pozitiv, care trebuie încurajat si în rândurile crestinilor
ortodocsi. Totusi, trebuie spus că tendinta spre o interpretare exclusiv personală a textului Sfintelor Scripturi poate fi
primejdioasă, constituind una dintre cauzele formării diferitelor secte
crestine. Dar dacă se face sub îndrumarea unui întelept părinte
duhovnicesc si e în spiritul Traditiei, atunci lectura trează a Sfintei
Scripturi poate să-l îmbogătească mult pe credinciosul plin de râvnă.
Traditia ne învată să nu fim sclavi ai literei
care ucide, ci să o primim în duhul
care dă viată (II Corinteni 3, 6). Acesta este unul dintre
mesajele importante adresate sectelor de către Bisericile traditionale.
Traditia învată drumul drept către cunoasterea lui Hristos si a Sfintelor
Scripturi, căci în lumina ei credinciosul se poate apropia treptat, în
comuniune cu alti credinciosi, de cunoasterea sensului profund al Cuvântului
dumnezeiesc, nerămânând prizonier al literei.
Înainte de a încheia, as vrea să subliniez aici un
punct extrem de important, pe care l-am pomenit deja în treacăt si pe care am
intentia să-l dezvolt cu un alt prilej. Sunt convins că există cel putin o
asemănare între dezbinarea Bisericilor crestine si dezbinarea dintre Israel si
Biserică. Cred că deplina comuniune între Biserici este legată de întâlnirea
lor reînnoită cu Israel, poporul întrupării, rădăcina istorică a
Bisericii, a Apostolilor si a primilor crestini, a celor dintâi persecutati.
Bisericile trebuie să recunoască faptul că poporul evreu, la rândul său, a
fost persecutat de-a lungul istoriei de către anumite forte pretins
"crestine", care au uzurpat numele lui Hristos si au prigonit poporul
Său, iar din această cauză foarte multi (crestini si evrei) s-au îndepărtat
de Hristosul lor evreu1.
Atunci, crestinii vor proclama, în puterea Duhului, măretia si slava lui
Hristos, ajutându-l pe Israel să-si regăsească pacea cu adevăratul si
dumnezeiescul său Mesia, iar Israelul lui Hristos i-ar putea ajuta pe crestini
să-si regăsească deplina comuniune în Hristos Iisus, fiul evreicei Maria si
Fiul lui Dumnezeu, Tatăl nostru ceresc.
Vom putea, în felul acesta, să
contemplăm unitatea Omului Desăvârsit: Capul
său este Hristos; Trupul său
este Biserica - Israel si neamurile; Mădularele
sale sunt fiecare crestin în parte.
Am încercat, în acest articol, să
descopăr o picătură din oceanul de posibilităti de îmbogătire reciprocă,
sustinut de harul dumnezeiesc, îmbogătire care poate avea loc între diferitele
Biserici si Traditii, fără să se schimbe nici doctrinele lor, nici
ceremoniile si riturile, nici vocatiile lor specifice, si fără să fie slăbite
convingerile lor de a fi receptacule binecuvântate ale Adevărului. Nu mă îndoiesc
că o reflectie profundă si constantă, în rugăciune si autentică iubire,
va duce, în mod treptat, către o comuniune mai armonioasă între Biserici,
spre slava adevăratului Dumnezeu; unitatea
în diversitate - un singur Trup, mai multe mădulare; un singur Duh, mai
multe daruri - va aduna si va contopi duhovniceste mădularele Trupului divin,
al cărui Cap este Iisus Hristos. Acest Trup, trăitor aici si acum, va face să
sufle în lume un nou duh, Duhul lui Hristos, atrăgând si ungând alte si alte
mădulare, ce încă nu si-au recunoscut Capul. Noi, apostolii Capului, îi
vom trata în spiritul păcii si al fraternitătii, căci suntem cu totii copiii
lui Dumnezeu, creati după imaginea Fiului Său, si vom veghea ca Duhul lui
Hristos, Care locuieste în noi, să lucreze tainic, prin puterea harului Său,
si în fratii nostri, oricare ar fi acestia.
Pentru a atinge un asemenea înalt
tel, toti cei implicati în diferitele Biserici trebuie să-si reasume vocatia
persecutatului, a celui ce luptă pentru Adevăr (Matei 5, 3-11) sub semnul Sfintei Cruci; spre a primi din nou
duhul smereniei si al curătiei, care-i caracteriza pe primii crestini, este
necesar să avem un spirit elevat, mai putin materialist, mai putin violent si
mai putin exclusivist. E nevoie de mai mult respect pentru mediul înconjurător,
pentru natură, pentru creatie în genere, de mai multă simplicitate si noblete
naturală, de mai putin lux si de mai multă milostenie fată de sărmanii
acestei lumi. Numai asa vom putea da cu adevărat fiecărui suflet hrana cea
vesnică: Domnul nostru Iisus Hristos. Amin.
(Versiunea românească
apartine autorului)
1
E bine să amintim cuvintele Sfintei
Tereza Benedicta a Crucii, Edith Stein, care a fost asasinată, împreună
cu alti evrei catolici, în lagărul de la Auschwitz, la 9 august 1942:
"Cel care-l ofensează pe un evreu pentru că este evreu, acela
ofensează însusi trupul lui Hristos".