MAXIME EGGER
CUM AM DEVENIT ORTODOX
(Un ziarist elvetian convertit la
dreapta credintă si devenit slujitor al lui Hristos)
(Georges Khodr)
Cum am devenit ortodox? Iată întrebarea care, fără îndoială, mi-a fost pusă cel mai des în ultimii ani. În general, am evitat răspunsurile transante. Astăzi, când, după lungi ezitări, consimt să răspund, luând condeiul nu pot să nu-mi spun că sunt totusi cât se poate de imprudent, ba chiar inconstient, să accept un demers atât de dificil si delicat. Dificil, pentru că, la urma urmei, este imposibil să dezvălui în câteva pagini rezultatul unei înaintări spirituale care a durat ani întregi. Delicat, pentru că în acest parcurs există (ca în orice înaintare spirituală) o taină propriu-zis inexprimabilă, o dimensiune atât de profundă si intimă încât ezit la nesfârsit să vorbesc despre ea. Dar, dacă mâna îmi tremură, este mai cu seamă din teama ca nu cumva, slăvindu-L pe Dumnezeu, să mă slăvesc în ascuns si pe mine însumi.
Am folosit mai sus cuvântul "înaintare".
As fi putut să vorbesc la fel de bine despre o serie de "treceri", în
sens pascal, succedându-se de la moarte la înviere, căci aceasta este
povestea mea. Văd cu adevărat întreaga-mi viată ca pe o scară continuă, ca
pe un pelerinaj interior si ca pe un suis mereu reluat către împărătia
Cerurilor, cea dintre noi si din noi însine. Pe această cărare nu-ti lipseste
nimic din ceea ce alcătuieste existenta însăsi, dar mai ales întâlnesti
oameni prin care (fără să fii întotdeauna constient) Dumnezeu însusi îti
vine în întâmpinare, îndrumându-te.
Itinerariul meu spiritual si diferitele sale etape... Ce-ar fi
de spus? Mai întâi... copilăria... într-o familie catolică, mai degrabă
pioasă decât rigoristă, cu catehismul si slujba religioasă mai mult sau
mai putin "obligatorii". Apoi, îndată după confirmare [ritualul de
îmbisericire în sens plenar, adică accederea la Tainele Bisericii
Romano-Catolice], a venit timpul revoltei adolescentine împotriva unei
Biserici judecate (cu sau fără dreptate) drept fariseică, ipocrită,
moralizatoare, culpabilizantă; revoltă care m-a făcut să arunc pruncul (adică
pe Hristos) cu scăldătoare cu tot (adică institutiile si
dogmele
Sale).
Pot spune că de pe la 15 ani devenisem agnostic, însă adânc muncit de marile întrebări metafizice: Cine sunt? Care-mi este scopul vietii? De ce suferinta si moartea? etc. Sosise timpul căutărilor. Lectura marilor autori existentialisti, studiile de sociologie, angajamentul cultural si jurnalistic... toate acestea mă entuziasmau, însă nimic nu mă multumea pe de-a-ntregul. Parcă dăinuia în mine un gol secret. Intuiam că omul nu poate să-si fie propriul sens, să-si fie izvorul propriei sale vieti, în cele din urmă, obsedat de neîmplinire, obosit de "micile eternităti ale plăcerii" în care mă regăseam zilnic, m-am hotărât, în 1983 (data consacrării mele ca ziarist), să-mi iau un an de odihnă, un an al bilantului si al contemplării, un an sabatic, care să-mi îngăduie realizarea unui vis mai vechi. Asa se face că am petrecut cu totul vreo nouă luni prin tinuturile subcontinentului indian. Orientul - în această călătorie atât de bogată si de tulburătoare încât nu am încetat nici până astăzi să mă bucur de roadele ei - mi-a fost ca o vreme a desteptării, iar una dintre experientele capitale mi-a fost dat să o trăiesc în desertul Thar din Rajasthan.
Învins - si sufleteste, si trupeste - de rigorile
drumului, am descins în zori de zi pe malul unui iaz în care se oglindea un
templu. Acolo, în linistea si în singurătatea răsăritului, în transparenta
cristalină a apei si a aerului, am fost deodată ca acoperit de o fortă a păcii,
a plenitudinii, a luminii. Lacrimile îmi curgeau abundente, fără motiv, între
lume si mine, brusc, era comuniune, era armonie, era iubire. După aceea, nimic
nu a mai fost ca înainte. Atins în adâncul sufletului, o altă dimensiune a
constiintei se deschisese în mine. Într-adevăr, există, în adâncul fiintei
si al lumii, o Fortă, o Fiintă, o Prezentă infinită, dincolo de spatiu si
timp, dincolo de realitatea pe care o sustine, într-adevăr, omul este un
amestec de finitudine si infinitate, de temporalitate si eternitate, în acel
moment, această Fiintă, această Alteritate absolută, era încă ceva
impersonal. Nu avea nici nume, nici chip. Si nu îndrăzneam încă să o numesc
Dumnezeu, însă era!
La înapoierea mea acasă, în
Elvetia, timpul întrebărilor retrospective si introspective a sosit în mod
firesc. Existenta acestui Cu-Totul-Altceva, a cărui intuitie o avusesem, mă repunea
în criză, întrebările mă asaltau haotic: cum urma să-mi fie afectată
viata de cele petrecute? Puteam oare să continui ca mai înainte, căutând iarăsi
aceeasi fericire facilă si superficială, când în mine ardea dorul de infinit
si de eternitate? Autori precum K. G. Dňrckheim si Rene Guenon m-au ajutat să înteleg, să
pun în cuvinte ceea ce mi se întâmplase. Totul se limpezea: ca să rămân
în contact cu această Fiintă supremă, Principiu al oricărei fiintări,
trebuia să mă purific, să mă eliberez de ego-ul,
ca si de iluziile mele. În acest scop, cărtile nu mă mai puteau ajuta.
Trebuia să pornesc neîntârziat la fapte.
Se impunea un exercitiu de transformare spirituală. Alte câteva întâlniri
si anumite înclinatii estetice îmi dădură impulsul final: epoca Zen-ului
putea începe!
Laic, fără dogme ori credinte, "neutru" si
deci universal, axat pe experienta nemijlocită a spiritului omenesc, iar nu
pe studiul vreunor texte, Zen-ul îmi
convenea de minune. Prin rigoarea si exigentele sale, dublate însă de o
uimitoare si perpetuă noutate, practica Zen
a avut un rol fundamental pentru întregul meu parcurs ulterior. Lucrarea
aceasta, de golire si de curătare, de sedimentare si de aprofundare, de
deschidere interioară, va redestepta în mod paradoxal si tainic harul
botezului meu. Într-o zi, în plină sedintă Zen,
chipul lui Hristos se înăltă iarăsi din mine, reizbucnind din tainicele
străfunduri ale fiintei mele. Teribil umorul lui Dumnezeu, care scrie drept cu
linii curbe: acea fiintă "impersonală si abstractă", de care devenisem
constient în India, căpăta, prin practicarea unei forme impersonale de
meditatie, un chip si un nume de persoană: Iisus Hristos! Asemenea Fericitului
Augustin, îmi venea si mie să strig: "Dar Tu, Doamne, Tu erai mai adânc
decât tot ce este în mine adânc, si mai înalt decât tot ce este în mine înalt!".
Am pornit atunci să-mi regăsesc rădăcinile crestine, cu următoarea întrebare
zvâcnindu-mi în minte: Există oare în crestinism o cale care să ofere
elementele descoperite mie de spiritualitatea orientală ca fiind esentiale oricărei
încercări de împlinire? Existau oare practici de transfigurare interioară,
exista o adevărată Traditie, o relatie vie între maestru si ucenic? O
asemenea cale exista cu adevărat, si anume în crestinismul răsăritean.
Cu doi ani în urmă avusesem parte de o conversatie neobisnuită prin intensitatea ei, în compania unei prietene. Prietena mea îmi vorbise atunci despre o mănăstire "extraordinară", ale cărei baze fuseseră puse în Anglia de către Arhimandritul Sofronie (1896-1993), monah ortodox, discipol al Staretului Siluan (1866-1938), cel canonizat în 1987 de către Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului si care trăise mai bine de 20 de ani în Sfântul Munte Athos, mai ales ca sihastru. Această amintire m-a preocupat într-atât, încât am sfârsit prin a lua drumul Angliei.
Săptămâna
petrecută la Mănăstirea "Sfântul Ioan Botezătorul" a fost o
experientă cu totul tulburătoare. Dincolo de primirea rezervată fiecărui
vizitator (cu adevărat primit precum Hristos) si de apropierea dintre călugări,
frati si pelerini, trei lucruri m-au frapat încă de la început, întâi,
atentia cu totul deosebită acordată persoanei, respectul absolut pentru unicitatea
acesteia. Acest respect este sursa unei uimitoare libertăti, al cărei sens si
consistentă veneau din dăruirea si uitarea de sine întru slujirea aproapelui.
Descopeream ce însemna "a fiinta întru Biserică", adică un mod de
viată care transformăBiserica (sau care ar trebui să o transforme) în ceva superior unei
simple societăti sau institutii. Apoi, oficierea Rugăciunii lui Iisus...
Îmi voi aminti mereu zorii răcorosi ai zilei în
care am pătruns în Biserica "Sfântul Siluan". Totul era scăldat într-o
luminoasă penumbră radiind din candele si din icoane, iar tăcerea era însufletită
doar de cântecul păsărilor răzbătând prin ferestre. Si, timp de două ore,
în nenumărate graiuri (slavonă, greacă, franceză, engleză), această rugăciune
psalmodiată: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pre
noi". Dacă la început am recitat-o aproape ca pe o mantră [formulă sacră hindusă ori budistă, "condensând" divinitatea
pe care o invocă], "rugăciunea inimii" avea să-mi devină cu timpul
o întâlnire personală cu Hristos, vie, aducătoare de pace si purificatoare,
un mijloc de comunicare cu Dumnezeu în străfundurile inimii si totodată o
armă în lupta anevoioasă, adesea istovitoare, împotriva patimilor si a gândurilor
străine. Mă fascina faptul că această rugăciune se născuse în desertul
Egiptului într-al IV-lea secol crestin - prima întâlnire cu Ortodoxia mă
întorcea la rădăcinile crestinismului, la Biserica una si nedespărtită a
primelor secole. Am fost desigur impresionat si de
frumusetea serviciului liturgic, oficiat cu o profunzime care (aveam s-o înteleg
mai târziu) era expresia simultană a bucuriei pascale si a durerii crucii.
Fie în rugăciunea inimii, fie în cadrul liturghiei, m-a fascinat imediat
rolul trupului, determinat să participe plenar: cu vederea - de către icoane
si lumânări, cu auzul - de către cântări, cu mirosul - de către tămâie,
precum si printr-o serie de gesturi: semnul crucii, metaniile... India îmi
descoperise, prin socul realitătii sale neascunse, nu numai că aveam un trup,
dar si că eram unul. Ortodoxia urma să
mă învete, prin slujbele sale liturgice, prin traditia sa mistică si ascetică,
prin tineretea deloc rară a credinciosilor, că întâlnirea si unirea cu
Dumnezeu se petrec inclusiv în trup, care este templu al Duhului Sfânt.
În timpul acestei prime săptămâni n-am reusit să-l
întâlnesc pe părintele Sofronie, pe atunci bolnav, înainte să plec, unul
dintre călugări mi-a dăruit un sirag de metanii din lână neagră, lucrat în
Muntele Athos; l-am primit ca pe o încurajare în rugăciune, dar mai ales ca
pe un angajament spiritual. Voi trece sub tăcere ce mi-a fost dat să trăiesc
la întoarcere. Voi spune numai că inima mea rănită de iubire se întredeschisese
asemenea unei porti înaintea lui Dumnezeu, ca să-mi văd eu neantul si
tenebrele sufletesti. "Pocăiti-vă, că s-a apropiat împărătia
cerurilor!" (Matei 4, 17) -
vesteste Hristos la începutul Evangheliei Sale. Evident, nu m-am căit îndată,
dar am învătat că această metanoia [în
gr. - "primenire lăuntrică", "întoarcere a sufletului către
Dumnezeu"] este cheia vietii duhovnicesti. Dimpreună cu smerenia si cu frângerea
inimii, metanoia antrenează
transformarea vechiului om într-unul nou, deschiderea către Duhul Sfânt. Cu
adevărat, numai mărturisindu-ti slăbiciunile, nedesăvârsirile, recunoscându-ti
starea de mizerie a sufletului, mai poti să te deschizi milostivirii lui
Dumnezeu, iubirii Sale iertătoare si răbdătoare. Numai iubirea, compasiunea
pe care mi-a fost dat să o descopăr dintr-o dată în Biserica Ortodoxă,
poate schimba însăsi substanta lucrurilor.
Cum părăsisem cu totul firesc practica Zen
pentru Rugăciunea lui Iisus, m-am avântat cu pasiune în lectura cărtilor
recomandate la mănăstire: pe lângă Evanghelie si Psalmi, în primul rând
cartea părintelui Sofronie despre staretul Siluan, apoi o lucrare despre rugăciunea
inimii de Briancianinov si Eseul asupra
teologiei mistice în Biserica de Răsărit al lui Vladimir Lossky.
Rafinamentul teologic mă depăsea, însă două chestiuni rezonară în mine
numaidecât, cu putere, întâi, unitatea profundă, de nezdruncinat, între
teologie si mistică, exprimată prin celebra formulă a lui Evagrie Ponticul:
"Dacă esti teolog, atunci te vei ruga cu adevărat, iar dacă te rogi cu
adevărat, esti teolog". Cu alte cuvinte, nu există teologie adevărată
fără cunoasterea dumnezeiestilor taine. Dar a cunoaste aceste taine înseamnă
a le trăi prin experierea Duhului Sfânt, care se ridică deasupra ratiunii, o
crucifică si o transfigurează! Al doilea lucru care mi-a spus foarte multe
este conceptia ortodoxă despre mântuire, considerată
"transfigurare" si "îndumnezeire", iar nu simplă "răscumpărare"
sau "izbăvire". Astfel, "Dumnezeu s-a făcut om pentru ca si
omul să se poată face Dumnezeu!", declară Sfântul Atanasie din
Alexandria (sec. IV). Părintii Ortodoxiei privesc fiinta umană raportând-o
la imaginea divinitătii din om, iar nu la păcatul din el. Iar păcatul nu este
definit ca transgresare juridică a unor norme etice, ci ca refuz al iubirii Tatălui,
ca îndepărtare de Dumnezeu pricinuită de mândrie si de celelalte boli
spirituale, sufletesti si trupesti, de unde decurge o abordare terapeutică, iar
nu una culpabilizantă a păcatului, ca si o viziune ontologică asupra
sfinteniei. "Sfânt nu este acela care s-a ridicat până la o treaptă înaltă
a moralei omenesti, sau care a ajuns să aibă o viată de asceză, chiar de rugăciune
(si fariseii posteau si ziceau rugăciuni lungi!), ci acela care are întru el
Duhul Sfânt", ne spune părintele Sofronie. Întelegem astfel
crestinismul nu în primul rând ca etică, ci ca mod spiritual de a fi, cale de
unire cu Dumnezeu, de jertfire pe cruce întru înviere, care ne transformă într-o
fiintă nouă. Cererile lui Hristos, adresate nouă, nu sunt lungi, în genul
"ai voie asta, n-ai voie asta", ci energii dumnezeiesti cu ajutorul cărora
putem deveni (în viata si constiinta noastră) asemenea lui Hristos. În ce
priveste Biserica, ea nu e doar o instantă morală, nici numai o organizatie de
caritate sau umanitară, ci marele spital al sufletelor, locul unde suntem
siguri că-L primim pe Dumnezeul viu si că participăm la împărătia Sa.
Descopeream treptat fata ascunsă a crestinismului, care mă cucerea si mă
fermeca. Mai presus de toate, departe de a fi ceva abstract, crestinismul se vădea
a fi viu!
La reîntoarcerea în Mănăstirea "Sfântul Ioan
Botezătorul", câteva luni după prima mea vizită, am avut nespusa
bucurie să-l întâlnesc pe arhimandritul Sofronie; întâlnirea a însemnat,
evident, o cotitură în viata mea. Ar fi nenumărate lucruri de spus despre
acest om al lui Dumnezeu, recunoscut de întreaga comunitate drept un staret
adevărat, însă, respectându-i dorinta, voi tăcea despre acestea. Nu voi
dezvălui decât un singur fapt, capital pentru împlinirea mea ulterioară:
aveam în fata ochilor dovada vie a vietii întru Hristos si a cunoasterii
Sfintei Treimi; vedeam în acest bătrân ce înseamnă cu adevărat să fii
"persoană", adică în comuniune cu Dumnezeu si cu semenii. Atâta
iubire, atâta libertate, atâta lumină si fortă creatoare m-au făcut să mă
încredintez Căii si Traditiei al cărei mostenitor era si părintele. Treceam
cu încetul de la credinta mostenită în copilărie la dreapta
credintă, adică la o relatie vie,
personală, cu Hristos.
Mi-am făcut destul de repede
cunoscută dorinta de a deveni ortodox, însă părintele Sofronie mi-a temperat
elanul, socotind că trebuia "pur si simplu" (!) să mă străduiesc să
"îmi petrec zilele fără de păcat" si că aceasta puteam s-o fac oriunde
(din perspectiva acestor întâmplări, nu cred să existe Biserică mai
putin preocupată de prozelitism decât cea ortodoxă). Mi-au trebuit, prin
urmare, mai bine de doi ani până ce-am făcut pasul. Privind înapoi, cred că
atitudinea rezervată a părintelui, de chemare la răbdare si perseverentă, a
fost plină de întelepciune. Acest timp al asteptării, adevărată kenoză
["golire", "tăiere a voii"] s-a dovedit într-adevăr
foarte folositor si fecund, permitându-mi să-mi adâncesc credinta, să-mi răspund
la anumite îndoieli, să-mi împlinesc cateheza, să-mi abandonez de la sine
anumite prejudecăti asupra Bisericii Ortodoxe, să-mi pun la încercare
profunzimea dorintei mele. De asemenea, mi-am clarificat problema originilor
mele confesionale.
Am încercat totusi, la un moment dat, părintele
Sofronie refuzându-mă, să mă întorc la Biserica Catolică, în ciuda
eforturilor mele, în ciuda persoanelor remarcabile cu care am stat de vorbă,
maioneza, cum se spune, nu s-a mai prins... Mă aflam deja cu sufletul în altă
parte, irezistibil atras de spiritualitatea crestină a Răsăritului, acolo
unde respiram din toti plămânii. Si apoi, într-atât de organic apropiat mă
simteam fată de teologia si eclesiologia ortodoxă, si într-atât mă
poticneam de unele aspecte ale catolicismului roman, cum ar fi mai ales
institutia papală, sau conceptia despre Duhul Sfânt, sau un anume formalism
juridic, încât...
Am petrecut Săptămâna Luminată a
anului 1990 în Mănăstirea "Sfântul Ioan Botezătorul". Si a fost o
adevărată moarte întru înviere împreună cu Hristos, ceea ce a făcut ca
trecerea mea (în sens pascal) la Ortodoxie să fie pe cât de evidentă, pe atât
de inevitabilă. Această "trecere" (de care eram sigur) era o
necesitate interioară, nu o simplă chestiune de convenientă, nici o alegere
pur si simplu subiectivă, superficială. Părintele Sofronie a înteles si câteva
săptămâni mai târziu eram primit în comunitatea sacramentală a Bisericii
Ortodoxe. Pentru a marca acest "Paste" personal si a-mi încuviinta
într-un mod aparte dorinta de a începe o viată nouă, părintele Sofronie îmi
dădu prenumele de Maxime, asezându-mă
sub patronajul Sfântului Maxim Mărturisitorul (sec. VII), mare discipol al Sfântului
Sofronie al Ierusalimului.
Să fie limpede:
"trecerea" mea la Ortodoxie nu este rezultatul unei reflectii
intelectuale, nici al unei fascinatii mai mult sau mai putin exotice, ci rodul
unei îndelungi formări spirituale, în "trecerea" mea nu este nici
renegare, nici trădare a unei alte confesiuni. Dată fiind îndelunga mea îndepărtare
de Biserica Catolică, nu era vorba de o schimbare, si cu atât mai putin de o
ruptură, ci de o reintegrare în altă
parte, dar în trupul lui Hristos, care este unica Biserică. Nu am ales o
confesiune opunând-o celeilalte, după savante comparatii între măsurile
de adevăr ale fiecăreia. Nu, ci pur si simplu mi-am urmat calea ce se
deschidea pasilor mei, supunându-mă irezistibil unei lumi de o strălucire si
de o puritate nepământesti, în acest sens, convertirea mea este, în mod
esential, o împlinire. De fapt, nu
m-am convertit la Ortodoxie, ci la Hristos, Care este Adevărul si Calea.
Trebuie să se distingă limpede între a
fi ortodox si a trăi în ortodoxie. Cu
alte cuvinte, esti ortodox prin "încadrarea" ta sacramentală si prin
credinta pe care o mărturisesti, dar devii crestin prin viata pe care o duci,
prin căpătarea Duhului Sfânt o dată cu împărtăsirea cu Sfintele Taine.
Este cert că această viziune contrazice o mărturisire de credintă multumită
de sine, exclusivistă, nationalistă, etnică sau triumfalistă. Personal, mă
simt întâi crestin si abia apoi ortodox.
Sau, mai degrabă, nu concep Ortodoxia decât ca sinonimă vietii crestine,
plinătătii evanghelice, în acest sens, a deveni ortodox nu înseamnă doar să
te acoperi cu haină nouă, tesută-n rituri si formule teologice, ci înseamnă
să te învesmântezi cu însusi Hristos. Dar a te învesmânta cu "Noul
Adam" ce altceva este dacă nu a accepta să mori vechiului Adam, să-ti
schimbi si firea, si viata?
Am spus că intrarea mea în
comunitatea sacramentală a Bisericii Ortodoxe a fost o împlinire. Concluzionând,
as vrea să adaug că a fost de fapt un început. Căci adevărata convertire, si singura ce contează
dincolo de orice aparentă spirituală, este abia metanoia, adică întoarcerea întregii noastre fiinte, a simtămintelor
noastre celor mai ascunse, către mila lui Dumnezeu. Or, în măsura în care
rămân un păcătos, această revolutie este una fără de sfârsit, care nu
se opreste si nu-si atinge capătul niciodată. Este o miscare infinită, o
devenire care nu încetează din devenire, înseamnă cale în urma Celui ce
este Calea, a Celui ce călătoreste cu mine si în mine: Hristos, Cel ce pe
toate le înnoieste! A fi ortodox, pentru mine, înseamnă a-mi repeta în fiece
dimineată, precum Sfântul Antonie: "Astăzi încep!".
(în româneste de
Codrin V. Smirnoff)