NICHOLAS MICHAEL
ÎN SFÂRSIT, ACASĂ
(Interviu realizat de Pr. Toderită
Rusu la Aarhus, Danemarca, cu un convertit la Ortodoxie: Nicholas Michael)
Pr. Toderită Rusu: V-as ruga să faceti o trecere în
revistă a biografiei dumneavoastră de până acum, pentru ca să fiti mai bine
cunoscut de către credinciosii Bisericii noastre Ortodoxe…
Nicholas Michael: Am 36 de ani, m-am născut si locuiesc în Regatul Danemarcei. Viata mea
nu a urmat calea pe care ar fi dorit-o părintii mei, în iubirea lor fată de
mine. La 16 ani, am devenit narcoman si alcoolic. Viata mea s-a surpat chiar înainte
de a începe. M-am înscris pe o cale a suferintei spirituale, emotionale si
fizice, de care nu m-am putut desprinde timp de încă 16 ani. Pentru cei ce
n-au străbătut un astfel de drum al patimilor, ororile si degradarea sunt
inimaginabile.
N-am fost educat într-o atmosferă crestină, dar întotdeauna am căutat "ceva", un "ceva" oricum "nepământesc". O vreme mi s-a părut că acest "ceva" l-am găsit în droguri si în alcool.
Am avut înclinatii artistice si, vreme de câtiva ani, cu tot viciul meu, am fost chiar muzician.
În mod inexplicabil, pe când eram tot mai asaltat de
demonul betiei, a început să mă fascineze povestea vietii împăratului
Nicolae al II-lea al Rusiei. N-a fost doar un interes oarecare, în stările
mele de mare narcoză, doream să citesc si să meditez asupra unor fotografii
vechi, negre si arse, vroiam să mă îmbăt si să ascult vechea muzică
liturgică rusească, îmi venea să urlu! Simteam nevoia să plâng pentru
acest conducător imperial ortodox si pentru familia lui, pentru tragica soartă
a acestei tări mari. Zbuciumul a durat multi ani.
La 31 de ani, eram extrem de bolnav, atât psihic cât si fizic; la un pas de moarte. Aveam nevoie de ajutor si, ca din întâmplare, am întâlnit o comunitate de oameni buni, salvati ei însisi de la alcoolism si narcomanie. Ei mi-au sugerat să caut o solutie spirituală, pentru că, după spusa lor, cauza vietii mele mizerabile si a suferintei nu era alta decât o gravă criză de ordin spiritual. Am întrerupt băutura si drogurile brusc, într-o zi. Atunci m-au cuprins negurile spaimei si L-am rugat mult pe Dumnezeu să-mi deschidă o altă cale, o cale a Lui.
Am plecat spre Sankt Petersburg în vara anului 1995, dornic să văd unde locuise împăratul Rusiei cu familia lui. Am ajuns la Tsarskoe Selo, unde era resedinta imperială. Am participat la Sfânta Liturghie, pentru prima dată în viata mea, în mica biserică a palatului lui Alexandru, si am fost uimit de atmosfera spirituală a slujbei.
După trei luni de luptă cu ispita de a bea, sufeream încă atât de teribil încât transpiram si tremuram întruna.
Am simtit chemarea să mă rog Sfântului Tar Martir Nicolae [sanctificat în anul 2001]. Deoarece acestuia nu i se zugrăvise încă o icoană, m-am rugat dinaintea icoanei Sfântului Nicolae, Făcătorul de Minuni, si totdeodată, cu rugăciune mută, Tarului Martir. Nestiind rugăciuni, m-am rugat din inimă: pentru toate rubedeniile mele, pentru a mă întoarce cu bine acasă, pentru cersetorii din fata bisericii.
Deodată, ceva s-a petrecut în mine. Inima mea s-a umplut de o întelegere, nouă, si m-am putut convinge pe mine însumi să încep o viată altfel rânduită, curată si plină de rugăciune. Am avut descoperirea că Sfintii îngeri au plâns tot timpul zilelor mele de viciu si că n-a fost niciodată în voia lui Dumnezeu să păcătuiesc, torturându-mă de moarte.
După Sfânta Liturghie, prietenii m-au întrebat ce
se întâmplase. I-am privit straniu. Le-am spus că nu stiu, dar că m-am
simtit bine. Din ziua aceea, ispita de a bea m-a părăsit si nu s-a mai întors.
Aceasta s-a întâmplat cu patru ani în urmă...
Ajuns acasă, am simtit o
recunostintă fără margini, care îmi
cerea să rostesc neîncetat, în sinea mea, cuvântul "multumesc".
Dar nu venise încă vremea să devin ortodox, în orasul meu, nu era biserică
ortodoxă. Cea mai apropiată se afla la Copenhaga, la câteva sute de
kilometri. I-am trimis o scrisoare preotului de acolo, însă n-am primit răspuns...
Mi-am amenajat un mic loc de rugăciune, în casă, si început să mă rog lui Dumnezeu, de unul singur. Fără un îndrumător a fost foarte greu, căci calea era plină de capcane si ispite, în patru ani, viata mea lăuntrică a intrat încet-încet în declin, din cauza lipsei de comuniune cu alti ortodocsi. Atunci s-a întâmplat altă minune. La scoala locală de diaconie a venit un preot român ortodox, care a rămas vreo cinci luni. Evlavia acestui preot mi-a întetit flacăra credintei, gata să se stingă. Apoi, la biserica ortodoxă rusă din Copenhaga a fost numit un nou preot. L-am întâlnit... si Calea a început să mi se deschidă iarăsi.
Un preot deosebit din Statele Unite mi-a trimis atunci o multime de cărti si materiale religioase, precum si un extraordinar dar în vederea apropiatului Botez - o aschie nepretuită din Sfânta Cruce a Domnului.
Preotul rus a hotărât să mă
boteze, pe 16 iulie 1999, cu numele de Nicolae,
după cel al Tarului Martir. Poate că Dumnezeu m-a găsit pregătit acum,
după patru ani de rugăciune si grele încercări de tot felul. Acum, simt că
mă întorc, în sfârsit, Acasă!
Pr. T. R.: Cum
vedeti si apreciati dumneavoastră credinta ortodoxă?
N. M.: Credinta
ortodoxă mi-a oferit o dragoste si o îngăduintă pe care niciodată nu le-am
găsit altundeva, poate doar la iubita mea mamă si la părintii ei. Dar mama si
bunicii îmbătrânesc si mor. Credinta ortodoxă nu moare. Este întotdeauna
viată deplină. Ortodoxia mi-a oferit mijloacele spirituale de folos în
toate situatiile: întristare, bucurie, pătimire, supărare - orice. Mi-a
oferit o lucrare zilnică si un ciclu duhovnicesc de trăire adevărată, cea
mai profundă întoarcere către mine însumi. Venirea la credinta lui Hristos,
Domnul nostru, este un bine ce nu seacă, niciodată.
Multi crestini ai altor denominatiuni interpretează de unii singuri Sfânta Scriptură, fără a întelege în Duh Cuvântul lui Dumnezeu. Asa ceva este imposibil în Ortodoxie, datorită comorii duhovnicesti care este învătătura Sfintilor Părinti ai Bisericii. Găsim în scrierile filocalice referiri la toate situatiile fundamentale de viată si solutii având totdeauna rădăcini în Sfintele Scripturi. Cine sunt eu ca să cred că pot citi de unul singur Scriptura si ca să interpretez de capul meu Cuvântul lui Dumnezeu?!
Pr. T. R.: Sunt
încântat că ati înteles perfect spiritul Ortodoxiei în această problemă a
interpretării Scripturii, care, dacă ar fi pricepută de toti, multe schisme
si dezbinări s-ar evita.
N. M.: Cred că e aici
o formă de megalomanie. Dacă am putea întelege singuri Biblia, fiecare ar
putea deveni sfânt. Dar nu e asa. Eu am început să studiez Filocalia cu un preot, apoi am înmultit rugăciunea în acord cu
lecturile din scrierile Sfintilor Părinti. Am cumpărat nu demult o Biblie
organizată după ciclul pascal, cu comentarii din Sfintii Părinti, în acest
fel mă simt si în sigurantă, si călăuzit de învătăturile Sfintei Traditii.
A citi Biblia fără un îndrumător e ca si cum ai încerca să întelegi o teză
de doctorat, de 1200 pagini, având doar... scoala primară!
Mai mult chiar, acele rânduri din Sfânta Scriptură
întelese de un om obisnuit în literă, iar nu în Duh, îi vor exalta ego-ul
în cel mai nesănătos mod, biruind smerenia necesară si autentică, fără
de care nimeni nu poate să se roage si să mediteze la Adevăr. De altfel,
rezultatele citirii Bibliei fără o îndrumare în dreapta credintă se pot
vedea la tot pasul. Multi membri ai diferitelor denominatiuni pretind că
Duhul Sfânt îi ajută să interpreteze Scripturile, când, în realitate, pe
ei îi ghidează mândria devastatoare din propriul lor eu.
Sfânta Ortodoxie are o retea de
sigurantă spirituală ce previne această situatie. Nu înteleg nici măcar cum
functionează ceasul de mână! Cum as putea eu interpreta cuvântul lui
Dumnezeu după propria-mi minte?! Diavolul simulează cele ce vin de la
Dumnezeu, dar poate face aceasta numai prin patimi si concupiscentă. Când
experiază progresul spiritual, omul învată să recunoască amăgirile, care
sunt senzuale, niciodată spirituale. Cu cât cineva practică mai mult rugăciunea,
cu atât diavolul va încerca să-i slăbească duhul credintei, manifestându-se,
deghizat, în felurite chipuri. Libertatea sexuală, umanismul si ecumenismul
contemporan sunt doar câteva dintre aceste deghizări, slăvite de către toate
societătile democratice, căci diavolul se poate preface chiar în "înger
de lumină". Ele primesc laolaltă numele de "crestinătate naturală
si modernă", sub pretextul că "Dumnezeu doreste o Biserică Crestină
Pentru a evita astfel de capcane,
adevăratii crestini trebuie să cunoască învătătura dogmatică a
Bisericii Ortodoxe si pericolele descrise de sfintii apologeti ai Ortodoxiei. Pr. T. R.: Mi-a
plăcut ideea potrivit căreia Occidentul si-a confectionat propriul crestinism.
Ideea vă apartine... N. M.: Crestinătatea
nu are nevoie să fie "modernizată" sau "reînviată" de
către o societate modernă pentru a se "potrivi" timpurilor de azi.
Mesajul spiritual deplin al crestinătătii este continut în Sfânta
Traditie, Sfânta Scriptură, Sfânta Liturghie si Sfintele Taine. Aceste valori
sunt nedegradabile în timp, fiind deasupra timpului, iar Hristos, Domnul
nostru, a întemeiat doar o singură Biserică. Nu două, trei sau patru! El a
întemeiat ceea ce este astăzi Biserica Ortodoxă. Cred că am fost călăuzit către această Biserică-Una
pentru rugăciunile Sfântului Martir Nicolae, Tarul Rusiei. El este pentru mine
modelul ideal de tată, sot si adevărat credincios. Toate relatările demne
de încredere ne spun că a fost modest, iubitor, foarte loial si perseverent
de-a lungul vietii sale. A fost conducătorul celui din urmă imperiu crestin
ortodox, cu adevărat iubitor de Dumnezeu si plin de smerenie, îl cinstesc
foarte mult pentru că s-a încredintat lui Dumnezeu în toate si a purtat
crucea grea a muceniciei cu răbdare si nelimitată îngăduintă. El a înteles
în inima sa adevărul că omul nu poate trăi negându-si conditia de făptură
a lui Dumnezeu. A fost cinstit si iubit de către oamenii simpli si tăranii din
Rusia. Cea mai mare grijă a sa a fost întotdeauna binele Rusiei si al
oamenilor de rând. Familia imperială a suferit grelele încercări ale
captivitătii si mortii cu o credintă nemărginită. Cele din urmă cuvinte ale
Tarului, când a fost executat de către criminalii bolsevici, au fost:
"Iartă-i, Tată, că nu stiu ce fac". El si iubita sa familie
martirizată merită prosternarea noastră, a tuturor crestinilor ortodocsi,
împreună cu toti noii martiri ai Rusiei, ai României si ai altor tări
prigonite de vrăjmasii Ortodoxiei. În urma acestor dezastruoase
pierderi din lumea ortodoxă, foarte multe suflete au căzut victimă sectelor
si ciudatelor denominatiuni asa-zis "crestine". O, Doamne,
primeste-ne pocăinta si iartă-ne! Doar preotii credinciosi si evlaviosi ai
Bisericii Ortodoxe îi pot întoarce la Adevăr pe bietii oameni. Tineretul din
Vest ar putea descoperi bogătia Ortodoxiei, dacă ar cunoaste tările ortodoxe
si istoria lor. Psihologia si filosofia nenutrite de
dreapta credintă au fost absorbite de fenomenul New Age, îndepărtând si mai mult constiintele confuze de la Cel
ce este Calea, Adevărul si Viata. Chiar si ortodocsii sunt ispititi să opteze
pentru "solutia terapeutică sau psihologică" în momentele de
dificultate. Dar armele într-adevăr bune nu sunt altele decât Sfintele Taine
ale Bisericii, viata liturgică, neîncetata rugăciune, iubirea de semeni,
lucrările de caritate, discrete, asa cum ne învată Mântuitorul. A-l tine pe diavol la distantă presupune o luptă în
care eu de multe ori simt sprijinul Patronului meu. Faptul că-i port numele îmi
impune respect si-mi dă puterea să n-o apuc pe un drum nedemn de măretia
duhovnicitătii iui imperiale, în acest fel, Sfântul Tar mă ajută tainic, zi
de zi. Pe măsură ce înaintez, mă simt tot mai păcătos, îl rog zilnic pe
Hristos să-mi dea smerenie si să pot fi de ajutor celor robiti de narcomanie
si alcoolism. Nu voi uita niciodată iadul din care abia iesisem când Tarul m-a
lăsat să-i văd mijlocirea pentru mine dinaintea lui Hristos, Dumnezeul
nostru. Cei ce-si doresc să crească
duhovniceste trebuie să rămână în Biserica dreptmăritoare, sub binecuvântarea
Episcopului si a Preotului, îndrumati de Duhovnic; să se simtă mădulare
vii în Trupul tainic al lui Hristos, chiar si acolo unde nu există biserici de
zid. Să se simtă persoane, în comuniune liberă cu Hristos si Biserica Lui,
văzută si nevăzută, luptătoare pe pământ si biruitoare în cer. Noi însine,
ca verigă în Sfânta Traditie, desi nedemni, suntem Biserica, suntem
Traditia Ortodoxă vie, atâta vreme cât rămânem nedespărtiti de ea prin
vointă si faptă. În încheiere, permiteti-mi să
citez rugăciunea alcătuită în captivitate de Tarina Martiră Olga
Nicolaevna, fiica Tarului Martir: "Dă-ne, Doamne, răbdarea Ta acum, / în
zilele durerii noastre, / furia norodului s-o îndurăm, / si chinul
supliciului. / Sfântul Mir al iertării Tale / să curete păcatul nostru si al
semenilor nostri, / cu blândetea mielului jertfit / să purtăm, asemenea
Tie, / o cruce însângerată. / Si când omul de nimic are mai multă trecere,
/ iar nebunii vin să ne prade, / să suferim rusinea cu umilintă, / o, Mântuitorule,
ajută-ne! / Iar când ceasul trecerii pe cea din urmă poartă a-ngrozirii
vine, / insuflă-ne puterea să ne rugăm zicând: / Tată,
iartă-i pe ei! / Domnul nostru să
ne mântuiască / si să ne ocrotească pe toti. Amin!" Pr. T. R.: Vă
multumesc si vă felicit pentru autentica întelegere si trăire în spiritul
ortodox. Nu mă îndoiesc că veti fi un bun misionar printre danezi.