PLACIDE DESEILLE
PELERIN SPRE IZVOARE
I
Am ales calea monahală în 1942, la Abatia cisterciană de la Bellefontaine (Anjou).
Hirotonit preot în 1952, am fost în scurtă vreme numit profesor de Teologie dogmatică, iar apoi însărcinat să mă îngrijesc si de formarea duhovnicească a tinerilor monahi ce se pregăteau pentru asumarea preotiei.
Năzuind eu un învătământ
teologic în duhul Sfintilor Părinti, am profitat de câteva deplasări la
Paris (de unde procuram cele strict trebuincioase mănăstirii) pentru a-l întâlni
pe Părintele Ciprian Kern, profesor de Patristică la Institutul "St.
Serge", precum si pe Vladimir Lossky, a cărui Teologie
mistică a Bisericii de Răsărit mă incita (în pofida serioaselor
rezerve cu care bunul părinte iezuit săvârsise, vai, imprudenta de a-mi împrumuta
o astfel de carte explozivă!). Din nefericire, Lossky avea să moară la putină
vreme după ce ajunsesem să-l întâlnesc.
Părintele Ciprian m-a introdus în doctrina Sfintilor
Grigorie de Nyssa, Maxim Mărturisitorul si Grigorie Palama. Mi-a deslusit pe îndelete,
într-un sir de lungi întrevederi pline de bunăvointă, de ce hristologia
Sinodului de la Calcedon si doctrina palamită a energiilor necreate reprezintă
cheia întegerii ortodoxe a omului si a lumii. Cu toate acestea, plin de
discretie si respect fată de alteritatea spirituală, Părintele Ciprian nu
mi-a sugerat vreodată să devin membru al Bisericii ortodoxe. La vremea aceea,
de altfel, ideea aceasta nu încoltise nici în mintea mea. Apartenenta la
Biserica Catolică mi se părea ceva de la sine înteles si mai presus de orice
discutie. Ceea ce mă preocupa pe mine era să găsesc în Traditia ortodoxă
un ajutor pentru întelegerea mai profundă a sensului propriei mele Traditii.
Admiram mult Liturghia latină, dar
cunoasterea Liturghiei ortodoxe, pe care am descoperit-o cu înminunare la
"St. Serge", mi-a înlesnit cunoasterea mai vie a comorilor analogice
ce rezidă tainic în Liturghia latină traditională, pe care am putut-o trăi
astfel cu sporită intensitate. Liturghia de la Trappe [centru al Ordinului
Cistercian reformat], dincolo de cele câteva adaosuri târzii, transparente dar
incapabile să afecteze întregul, era identică cu Liturghia pe care Apusul o
practicase înainte de ruperea comuniunii cu Răsăritul. Spre deosebire de
Liturghia bizantină, aceasta era alcătuită aproape în exclusivitate din
texte biblice, ceea ce, la prima vedere, putea să lase impresia unei anumite
uscăciuni. Textele erau însă alese cu grijă, anul liturgic avea o desfăsurare
perfect armonioasă, iar ritualurile, îndărătul sobrietătii lor, musteau de
tainice si bogate întelesuri. Cel ce nu pregeta, în afara oficiului liturgic,
de-a lungul acelor ore de lectio divina atât
de caracteristice vechii spiritualităti monahale din Apus, să dobândească o
cunoastere „prin mijlocirea inimii" a Bibliei si a tâlcuirilor ei
patristice, acela căpăta, din actul sfânt al slujirii liturgice, cu ajutorul
harului dumnezeiesc, prisos de bucurie si plinătate.
II
În 1958, am fost trimis la Roma, pentru studii superioare
de Teologie. Am avut astfel ocazia de a frecventa bibliotecile si de a mă
documenta temeinic asupra subiectelor ce-mi erau cele mai dragi, lăsându-mă pătruns
de atmosfera vechii Rome - cea a catacombelor si a bazilicilor. Vizitarea Ostiei
antice, a nivelurilor inferioare ale bazilicii Sfântului Clement, a Sfintilor
Ioan si Pavel sau a Sfintei Cecilia, vederea zilnică a Colisseum-ului si a impunătorului Circus
Maximus - toate acestea semnificau pentru mine o coborâre la izvoarele dătătoare
de viată ale crestinismului antic, din care ne tragem rădăcinile.
În această perioadă am fost cooptat în secretariatul colectiei „Sources chretiennes", cu sarcina de a realiza o serie de volume consacrate literaturii monastice a Evului Mediu. La drept vorbind, Abatele General al Ordinului Cistercian – fostul abate de la Bellefontaine, Dom Gabriel Sortais, care între timp primise această însărcinare - nu-mi ceruse să alcătuiesc decât o colectie de texte cisterciene de secol XII. Eu am considerat însă că se cade să nu separ aceste texte de ansamblul Traditiei monastice si patristice. Nu trebuia lăsată impresia că ar exista o "spiritualitate cisterciană" în sensul modern al cuvântului, după cum există, bunăoară, una iezuită sau una carmelită. Harul monahismului a fost tocmai acela de a anula astfel de reductionisme: au existat, pe toată întinderea istoriei monastice, urmasi dintre cei mai feluriti ai Părintilor duhovnicesti si ai discipolilor imediati ai acestora, la care se pot identifica în proportii diferite cutare sau cutare elemente constitutive ale monahismului, în functie de timp si de loc, desi viata monastică, privită în esenta ei, a rămas una. Aceasta tine tocmai de caracterul ei patristic. Diversitatea "spiritualitătilor" este un fenomen relativ târziu si specific numai Apusului.
Pe aceste considerente, am obtinut
cu usurintă acordul Abatelui General de a extinde proiectul initial. La întoarcerea
mea în Franta, acestei munci de editare i s-a adăugat cea din învătământul
teologic. Mi s-a mai cerut să predic în lăcasurile de reculegere ale mai
multor mănăstiri si să redactez o suită de articole pentru diferite reviste
si dictionare enciclopedice.
Mi-a fost încredintată, de asemenea, elaborarea unui
proiect de Manual spiritual - un soi
de îndrumar de spiritualitate pentru adeptii Ordinului Cistercian. Rezultatul
încercării mele a fost socotit de unii cam prea îndatorat doctrinei Părintilor
neptici si Traditiei patristice grecesti spre a fi cu adevărat reprezentiv
pentru ceea ce ei întelegeau prin „spiritualitate cisterciană". De
altfel, acest proiect al unui manual oficial a fost până la urmă abandonat,
deoarece începuseră să se facă simtite încă de pe atunci serioase
disensiuni în interiorul Ordinului. În aceste conditii, Principiile
de spiritualitate monastică, initial doar multiplicate (1962), s-au prefăcut
mai târziu - revăzute si adăugite - în volumul meu Scara
lui Iacov (1974).
Spre a înlesni întoarcerea la
izvoarele monahismului si ale vietii duhovnicesti, eu năzuiam să pun bazele
unei colectii de texte monastice răsăritene, paralelă cu seria monahală apuseană
de la „Sources chrľtiennes", însă mai putin
pretentioasă sub aspect tehnic, astfel încât să poată fi răspândită cu
destulă usurintă. Acest proiect nu mi s-a împlinit decât în 1966, o dată
cu publicarea celui dintâi volum din colectia „Spiritualite orientalľ", continând Apoftegmele
Părintilor pustiei. La data respectivă, eu plecasem deja de la
Bellefontaine la Aubazine, dar aveam să păstrez totusi conducerea acestei
colectii până la intrarea mea în Biserica Ortodoxă.
III
În 1960, la invitatia monseniorului Elias Zoghby, pe
atunci vicar patriarhal greco-catolic în Egipt, am făcut o călătorie în
această tară, dornic de o cunoastere directă a monahismului copt. Am
locuit, pe toată durata sederii mele acolo, la mănăstirea Deir Suriani, în
Wadi Natrun (vechiul pustiu al Sketei), iar în celelalte mănăstiri n-am fost
decât ca simplu vizitator. Consideram ca pe o pretioasă sansă a vietii mele
pelerinajul acesta în niste locuri care au constituit, în veacul al IV-lea,
centrul cel mai strălucitor al vietii monastice a vremii, până într-acolo încât
abatele Arsne a putut afirma că pustiul Sketei era pentru călugări ceea ce
era Roma pentru lume. Monahismul sketic a exercitat dintotdeauna o adevărată
fascinatie asupra mea si, din toată vechea literatură monastică, eu cu Apoftegmele
Părintilor pustiei m-am simtit mereu în cel mai intim acord.
Pustiul Sketei este o imensă întindere de nisip, ondulată asemenea unor valuri, abia presărată cu câteva smocuri de iarbă pârlită, întinzându-se în sudul soselei care leagă Cairo de Alexandria. Cele patru mănăstiri de astăzi - Sfântul Macarie, Deir Baramus, Amba Bisho si Deir Suriani (cealaltă jumătate a celei dinainte) - ocupă amplasamentele a trei dintre cele mai vechi centre monastice din acest pustiu. Ele au aspectul unor lungi fortărete rectangulare, împrejmuite de ziduri înalte, din interiorul cărora se avântă în sus cupolele bisericilor si siluetele masive ale donjonurilor - refugii traditionale din calea tâlharilor pustiei (care, la răstimpuri, comiteau adevărate măceluri în rândul călugărilor). Ridicate lângă sursele de apă, ele apăreau, văzute din interior, asemenea unor oaze paradisiace, în puternic contrast cu imensitatea dezolantă care le asalta din toate părtile. La data călătoriei mele, monahismul copt era deja în plină crestere, iar acest proces n-a încetat de atunci.
La originea acestei renasteri duhovnicesti se afla un
călugăr pe nume Abdel Mesieh, care vietuia într-o pesteră încă din 1935.
Chiril al VI-lea, întâistătătorul Bisericii Alexandriei, uns din 1960, el însusi
un vechi anahoret, fusese profund influentat de Abdel Mesieh si veghea îndeaproape
asupra acestei resurectii monahale. La Deir Suriani se aflau câtiva bătrâni
care continuau să ducă în mănăstire o viată idioritmică; însă călugării
mai tineri, majoritatea venind din mediul universitar, duceau o viată de tip
cenobitic, cu exceptia câte unuia care trăia departe, în inima pustiei, si
care nu se întorcea în mănăstire decât la intervale de timp strict rânduite.
Ziua începea printr-un canon de rugăciune în chilie, cu durata de un ceas,
după care urmau, la biserică, marea slujbă de dimineată si apoi Sfânta
Liturghie, în restul zilei, călugării îsi împărteau feluritele munci ale mănăstirii:
grădinăritul, tipăriturile, traducerea în arabă a textelor patristice. Erau
familiarizati cu practica Rugăciunii lui Iisus. Acela a fost pentru mine cel
dintâi contact cu un fel de viată pe care aveam să-l regăsesc mai târziu,
aproape aidoma, la Muntele Athos. Am fost deosebit de impresionat si de întâlnirea
cu părintele Matta el Meskin, care pe atunci ducea la Heluan, alături de o mână
de discipoli, o viată aproape anahoretică.
IV
În perioada cuprinsă între
ultimul război mondial si Conciliul Vatican II [aprox. 1945-1965], se conturează
o serioasă înnoire biblică, liturgică si patristică în sânul Bisericii
Catolice, stimulată de oameni precum părintele [Henri] de Lubac [1896-1991,
iezuit francez, cardinal din 1983], părintele [Jean] Daniľlou [1905-1974, iezuit francez,
cardinal din 1969] sau Dom Casei [Odon Casel: 1886-1948, benedictin german], de
publicatii precum Dieu Vivant [Paris,
1945-1953] sau La Maison-Dieu [revistă
liturgică de limbă franceză din primele două decenii postbelice], ca si de
colectii precum „Sources chrľtiennes" [colectie de texte patristice întemeiată în 1942 de H. de
Lubac si J. Danielou]. Asteptam mult de la toate aceste eforturi însumate.
Totusi, două lucruri mă nelinisteau. Pe de o parte, era tot mai evident că
audienta acestei miscări rămânea destul de limitată, străină rândurilor
largi ale clerului diocezan francez. Pe de altă parte, un segment destul de
semnificativ al fortelor vii ale Bisericii Catolice era angajat în activitătile
"Actiunii catolice" [Action
catholique: ansamblu de organizatii de apostolat laic, apărute treptat, încă
din 1926, sub autoritatea ierarhilor bisericesti] si în experimente pastorale
de genul celei a „Preotilor lucrători"1.
Eu nutream o certă simpatie fată de această abundentă de initiative si fată
de indiscutabila fervoare apostolică pe care astfel de manifestări o exprimau,
în acelasi timp simteam totusi, în pofida anumitor convergente partiale, că
totul se misca într-un climat destul de străin unei autentice reînnoiri
biblice si patristice. "Actiunea catolică" implica în praxis-ul său o
eclesiologie care, desi nu mai era, în mod evident, cea a Contrareformei2,
nici nu părea să se întâlnească efectiv cu cea a Bisericii primare. Se făcea
lesne simtită în cadrul acestei miscări o deviere spre moduri de oficiere
destul de putin conforme spiritului Liturghiei traditionale. Intuiam în toate
acestea mai degrabă un nou avatar al Catolicismului modern decât o vie întoarcere
la izvoare, ceea ce ar fi impus o radicală reînnoire a problematicii aferente.
Nu mi-am dat seama atunci suficient de limpede că acest din urmă curent traducea, în mult mai mare măsură decât primul, logica însăsi a Catolicismului modern, si că era foarte posibil ca el să ajungă până la urmă să neutralizeze si să înlocuiască celelalte tendinte. Trăgeam nădejde ca osemintele fără viată să fie iarăsi însufletite, ca toate elementele traditionale, pe care Biserica Catolică le păstrase pe plan institutional si liturgic, să redevină o hrană întăritoare si lesne asimilabilă pentru omul modern. Si mai nădăjduiam că, într-un fel oarecare, profilul Contrareformei catolice, cu văditele ei abateri de la marea Traditie a Bisericii, avea să cedeze locul unei reînvieri a „Ortodoxiei apusene" a primelor veacuri, prin împreună-lucrarea vechii mosteniri regăsite si a fortelor vii ale prezentului.
1
"Preoti lucrători": un număr de preoti catolici, prizonieri de
război între 1940 si 1945, au descoperit în acest destin comun conditii
favorabile apostolatului, care le permiseseră evanghelizarea unei largi
categorii de muncitori decrestinati. Întorsi în Franta, ei au tinut să
prelungească această experientă, practicând sacerdotiul concomitent cu
exercitarea unei profesiuni lucrative - adeseori chiar ca muncitori în
uzine. Experimentul a căpătat însă, nu după multă vreme, o cu totul
altă semnificatie, determinată de noua evolutie a relatiilor dintre
Biserică si lume. În acest nou context, o criză a sacerdotiului era
aproape fatală: „Laicul, crestin cu drepturi depline, nu-i mai lăsa
preotului decât un rol secundar si care, la drept vorbind, este in continuu
proces de estompare. De aici dorinta paradoxală a preotului de a
deveni laic sau, mai blând spus, dorinta sa de a împărtăsi conditia umană
în toate componentele ei, spre a nu mai juca în societatea de astăzi
rolul unui personaj anacronic" (cf.
P. Guillmont, Fin d'une eglise clericale?, Paris, 1969).
Constientizarea acestei situatii avea să facă, imediat după Vatican II
[1962-1965], ca un mare număr de preoti să abandoneze pur si simplu
sacerdotiul si să provoace o scădere considerabilă a admiterilor în
seminariile teologice. Dar, în anii premergători Conciliului, anumiti
preoti, adesea dintre cei mai osârduitori pe linia apostolatului, au văzut
în angajarea lor în activităti profesionale (eventual si cu asumarea
unor responsabilităti sindicale) una dintre posibilele modalităti de a
adapta functia sacerdotală noii conceptii despre rolul Bisericii în raport
cu lumea, spre care înclinau, de altfel, toate mediile progresiste ale
Bisericii Catolice, începută a doua zi după terminarea războiului st
sprijinită de cardinalul Suhard, arhiepiscop de Paris la acea vreme,
experienta "Preotilor lucratori" implica si o repunere în
discutie a eclesiologiei catolice traditionale, prea radicale pe atunci
pentru noile exigente ale
Vaticanului, între 1953 si 1959, experimentul a fost oprit pe cale
autoritară, ceea ce a dus o gravă stare de criză a Bisericii Catolice din
Franta. El a contribuit însă, într-o măsură importantă, la pregătirea
opiniei catolice pentru schimbările ce vor avea loc în sânul acestei
Biserici după Conciliul Vatican II.
2
Contrareforma: amplă miscare de
reformă internă a Bisericii Romano-Catolice, initiată imediat după încheierea
Conciliului tridentin (1545-1564) si având drept scop remedierea
neajunsurilor si abuzurilor care pricinuiseră aparitia si extinderea
Reformei protestante [declansate de Martin Luther în 1517]. Totdeodată,
unele mari figuri călugăresti, precum Sf. Teresa de {vila [Santa Teresa de Jesus: 1515-1582] si
Sf. Ioan al Crucii [San Juan de la Cruz: 1542-1591], au determinat atunci o
impresionantă înnoire a patosului religios si a vietii întru rugăciune.