OrthoLogia Bogdan Mateciuc PĂRINTII
PUSTIEI DESPRE MISTICISM MISTICA
ORTODOXĂ: "Din
multe mii abia de găsesti unul care să fi împlinit poruncile si tot ce
e drept si să fi atins neprihănirea sufletului; din multe mii abia de găsesti
unul care cu mari străduinte pentru rugăciunea curată să fi găsit-o,
să fi rupt legăturile acestei vieti si să fi dobândit acea taină,
pentru că multi nu a reusit să găsească rugăciunea curată, ci numai
câtiva. Un om care să fi ajuns la taina care vine după ea si care e
dincolo de ea, prin harul lui Dumnezeu, abia de poate fi găsit din multe
generatii." (Sf. Isaac Sirul) Pentru
a întelege adevăratul sens al misticii crestine, trebuie studiati cu
atentie primii mistici răsăriteni, deoarece numai în lumina experientei
lor pot fi evaluate devierile de mai târziu. Au existat desigur si exagerări
la ei, însă nimic care să poată fi comparat cu amestecurile false si
nebunesti găsite în Europa în Evul Mediu (700-1450). Misticii Bisericii
de Răsărit îi includ pe Părintii Bisericii, deoarece în acele zile
teologii erau printre cei mai înduhovniciti dintre crestini, iar
fenomenul mistic era evident la toate nivelurile clerului, monahilor si
laicilor. Pentru a avea o perspectivă corectă asupra studiului, ne vom
apleca asupra celor mai apropiati de Hristos si de apostoli în timp si
spatiu si vom extinde apoi consideratiunile asupra celor de mai târziu,
întelegând desigur că cei mai apropiati de vremurile noastre sunt
totodată si cei mai depărtati de vremea lui Hristos. Vedeniile
erau practic inexistente în teologia mistică a Bisericii Crestine de Răsărit.
Abaterile de la rugăciune, voite sau nu, erau respinse si combătute de
fiecare dată când aceasta era posibil, iar vedeniile si extazele erau
considerate ca fiind abateri involuntare de la rugăciune! Acele
experiente căutate si apreciate atât de mult de misticii de mai târziu
erau considerate de primii crestini ca piedici, fiind adânc cercetate si
cu greu tolerate. În
Biserica de Răsărit, contemplatia consta nu atât din negare si
renuntare (ca în Catolicism), cât din îndumnezeirea si unirea cu Duhul
lui Dumnezeu, într-o experientă de iluminare duhovnicească, după ce
toată activitatea intelectuală înceta. Acest accent pus pe îndumnezeire,
numită si „theosis”, a avut multe aplicatii practice si clare în
viata obisnuită în lumea întreagă. Unul din Părinti pustiei a zis:
„Dacă as putea găsi un lepros si să-i dau trupul meu, iar el să-l
ia, as face-o cu plăcere. Aceasta este iubirea adevărată.” Aceasta
este adevărata natură a teozei sau a îndumnezeirii. (Apoftegmata, P.G.
lxv, Agatho 26.) Începuturile si natura controversei isihaste Isihastii
(de la grecescul „hesychia”, însemnând liniste si singurătate) a
fost sustinută de Grigore Palama (1296-1359), Arhiepiscop de Tesalonic.
Învătăturile sale au fost confirmate de două sinoade tinute la
Constantinopol în 1341 si 1351, care, desi locale si nu ecumenice, detin
o autoritate doctrinară chiar si azi în Biserica Ortodoxă, cu putin mai
mică decât autoritatea celor sapte sinoade ecumenice. Învătăturile
lui Palama trebuie întelese mai înainte de a începe să întelegi
traditia misticilor răsăriteni, a căror pozitia si practici el n-a făcut
decât să le formuleze si să le apere. Varlaam,
un călugăr din Calabria (sud-vestul Italiei, lângă Sicilia), care
aderase la metodele rationaliste ale scolasticismului occidental, i-a
ridiculizat pe monahii răsăriteni, numindu-i „omphalopsyches”, adică
cei având sufletul în burtă! Lipsa lui de apreciere fată de „Rugăciunea
lui Iisus” a isihastilor este răspunzătoare pentru considerabila lipsă
de apreciere în occident pentru semnificatia formelor specifice ale
spiritualitătii monahicesti răsăritene. Unii autori moderni, cum ar fi
Graef (1965) confundă „Rugăciunea lui Iisus” cu „ZIKR" sau
„aducerea-aminte" din religia musulmană („Nu este decât un
singur Dumnezeu decât Allah...”) si nu vede nici o diferentă majoră
între secta sufită din mahomedanism si isihastii crestini din veacul al
paisprezecelea. Aceasta reflectă nu numai o indiferentă fată de
distinctiile teologice, dar indică si o examinare superficială a
diferentelor psihologice, probabil datorată lipsei de familiarizare cu
sursele isihastilor însele. Opiniile
lui Varlaam erau influentate nu numai de scolasticism, ci si de învătăturile
Părintelui grec Dionisie Areopagitul, care sustinea că Dumnezeu este
„complet Altul”. Varlaam afirma că Dumnezeu poate fi cunoscut numai
indirect si deci experienta directă pretinsă de isihasti era clar
imposibilă. Referitor la exercitiile fizice pe care le foloseau
isihastii, el le considera o dovadă a viziunii lor grosier materialiste
asupra rugăciunii si îsi argumenta astfel opiniile sale despre pretinsa
„teologie a burtii” atribuită isihastilor. Toti misticii răsăriteni
considerau că suprema experientă duhovnicească era o vedenie a Luminii
Divine Necreate, identică cu Shekina iudaică si cu lumina căzută de
cei trei ucenici care erau cu Iisus pe Muntele Tabor la Schimbarea Lui la
Fată. Aceasta l-a deranjat tare pe Varlaam, care sustinea că esenta lui
Dumnezeu este invizibilă si deci orice lumină văzută de isihasti ar fi
creată prin fortele lor. Grigore
Palama s-a dovedit a fi un teolog de primă clasă, furnizând explicatia
pentru diferentele care există între esenta lui Dumnezeu si energiile
lui Dumnezeu. Sf.
Vasile cel Mare (Scrisoarea 234, I): „Îl cunoastem pe Dumnezeul nostru
din energiile Sale, însă nu afirmăm că ne putem apropia de esenta Lui.
Energiile Lui coboară la noi, însă esenta Lui rămâne neabordabilă.”
Grigore a explicat astfel transcedenta lui Dumnezeu în termeni legati de
esenta Lui si imanenta Lui în termeni ce tin de energiile Sale. Prin
energiile Lui locuieste Dumnezeu în oameni; energiile Sale sunt sinonime
cu harul Său. Dumnezeu există în energiile Sale si deci harul nu este
chiar un „dar” sau un obiect personal al lui Dumnezeu, ci este El Însusi
care se comunică oamenilor prin energiile Sale. Desi considera că
„Dumnezeu nu este natura, deoarece este deasupra întregii naturi; nu
este o fiintă, căci este deasupra tuturor fiintelor... Nici un lucru din
toate cele create nu are si nu va avea nici măcar cea mai mică comuniune
cu natura supremă sau apropiere de ea” (Omilia 16, P.G. cli, 193),
Grigore sustinea că sfintii au fost „îndumnezeiti” prin harul lui
Dumnezeu, prin experientă directă. Ei îl cunosc pe Dumnezeu, nu în
esenta Lui, ci prin energiile Sale. Deoarece
Dumnezeu este lumină (1 Ioan 1,5), se considera că experienta energiilor
Sale ia forma luminii. Viziunea isihastilor nu cuprindea o lumină creată,
ci Lumina lui Dumnezeu-Tatăl, identică cu Lumina Necreată care l-a înconjurat
pe Hristos pe Tabor. Desi această Lumină nu e o lumină materială, care
să poată fi simtită, ea poate fi văzută de un om ale cărui simturi,
cât si suflet, au fost transformate. E
bine să luăm seama la această unică filosofie minte-trup a crestinilor
ortodocsi, deoarece ea a jucat un rol major în practica lor mistică. Importanta abordărilor minte-trup Viziunea
platonică a omului al cărui suflet este încarcerat într-un trup a făcut
parte o perioadă din gândirea crestină speculativă, prin scrierile lui
Evagrie Ponticul († 399) si Origen din Alexandria († 253 sau 254), însă
a fost abandonată ulterior în favoarea unei viziuni mai iudaice, a
omului ca trup însufletit. Diferenta dintre a-l vedea pe om ca trup însufletit
(asemenea lui Adam, pentru care Dumnezeu a creat mai întâi trup din tărână
si apoi i-a suflat viată în nări) si ca suflet încarcerat (precum învătau
filosofii greci care i-au urmat lui Platon) are o influentă subtilă
asupra întelegerii mântuirii si chiar a rugăciunii. Origen formulase
teologia mistică cu anumite influenta platoniene, însă acestea au fost
compensate de învătăturile din Omiliile lui Macarie (atribuite Sfântului
Macarie Egipteanul, anii 300-390, însă lucrarea apartine probabil unui
autor necunoscut din veacul al cincilea). În scrierile lui Macarie se
restabilea viziunea biblică a omului ca un întreg. Viziunea greacă păgână
făcea rugăciunea o activitate a mintii si a intelectului, în timp ce
traditia iudaică urmată de isihasti făcea din rugăciune o functie a întregului
om: minte, emotii, vointă si chiar trup! „Rugăciunea inimii” sau „Rugăciunea lui Iisus” În
timp ce Evagrie si Origen au folosit termenul „minte”, autorii
macarieni au folosit cuvântul „inimă”, care nu numai că era mai
biblic, dar tinea seamă de întreaga făptură a omului. Misticii de la
jumătatea veacului al cincilea si din veacul al saselea, cum ar fi Diadoh
al Foticeei si Sf. Ioan Climac de la Muntele Sinai, au scris despre „Rugăciunea
inimii”, folosind termenul „inimă” în sens biblic si macarian.
Această „Rugăciune a inimii” e cunoscută în lumea ortodoxă si ca
„Rugăciunea lui Iisus”, constând din propozitia „Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-mă pe mine, păcătosul”.
Aceasta este scurtată treptat la „Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-mă
pe mine” si în final „Doamne, miluieste”. Această rugăciune era
spusă de isihasti, în combinatie cu atentia acordată respiratiei si
pozitiei corpului. Pozitia recomandată era cu capul înclinat, cu bărbia
pe piept si cu ochii atintiti asupra inimii. Paralela evidentă dintre
această metodă de rugăciune si yoga este interesantă, însă ele nu ar
trebui echivalate. Motivatia respiratiei si pozitiei corpului diferă, în
sensul că isihastii erau mai hipnotici, adică le foloseau ca un ajutor
la concentrare, în timp ce yoghinii îmbrăcau întreaga procedură în
teoria chakrelor pentru a o justifica. Respiratia
si pozitia corpului fuseseră asociate cu „Rugăciunea lui Iisus” înainte
de veacul al doisprezecelea, însă nu li se acordase o atentie prea mare
ca tehnică de atingere a unei experiente mistice. Yoghinii însă nu
si-au modificat niciodată metodele, cu atât mai putin să si le renege.
Se vede astfel că „constiinta mistică” a isihastilor si cea a
yoghinilor diferă, căci dacă isihastii ar fi apreciat cu adevărat
„constiinta yoghină”, atunci ar fi făcut din respiratie si pozitia
corpului o parte integrantă a metodei lor, ceea ce nu au făcut. Aceasta
pare să fie o distinctie de mare importantă, însă autorul nu a văzut-o
nici mentionată si cu atât mai putin explicată. „Rugăciunea
inimii” trebuie înteleasă ca o rugăciune a omului întreg. Folosind
termenul „inimă” în sens iudaic, primii mistici crestini nu
considerau că rugăciunea ar fi mai degrabă o activitate mentală sau o
activitate fizică, ci ambele. Rugăciunea era răspunsul plenar al omului
către Dumnezeu, si nimeni nu se ruga mai mult nici cu mintea, nici cu
buzele. Prin disciplinare, rugăciunea devenea o ofrandă spontană a întregii
făpturi a omului. Se acorda atentie pozitiei la rugăciune, fie în
picioare, în genunchi sau prosternere. Aceasta nu era o viziune
materialistă, ci expresia naturală si logică a viziunii lor asupra
naturii umane. Teolept,
Mitropolitul Filadelfiei, a trăit sub domnia lui Andronic, al doilea
Paleolog, pe la anul 1324. El a fost părintele spiritual al lui Grigore
Palama. Una din învătăturile lui, tipică pentru viziunea minte-trup a
isihastilor, era: „Nu neglija îngenuncherea. Îngenuncherea reprezintă
căderea în păcat, implicând si mărturisirea păcatului. Ridicarea de
pe genunchi reprezintă pocăinta, sugerând un angajament pentru o viată
curată. De fiecare dată când te asezi în genunchi faci o invocare
mentală a lui Hristos, aruncându-te cu trupul si cu sufletul la
picioarele Domnului, pentru a-l chema pe Dumnezeul sufletelor si al
trupurilor spre tine.” Accentul lui pe „trup si suflet” nu era o
figură de stil, ci se referea literalmente la acestea. Practicarea
„Rugăciunii inimii” sau a „Rugăciunii lui Iisus” datează de la
începutul erei crestine si în Răsărit s-a păstrat neschimbată de-a
lungul veacurilor. Scriitorii care au explicat-o în veacul al
paisprezecelea nu au făcut decât să formuleze în cuvinte o practică
si o învătătură care le parveniseră intacte prin traditie, prin
monahii Bisericii. Psihologia misticilor Sf.
Maxim Mărturisitorul explică putin din ceea ce s-ar putea numi
psihologia misticilor: „Mintea este organul întelepciunii; ratiunea
este organul cunoasterii; cunoasterea firească care vine din acestea două
este organul credintei alcătuit conform cu acestea două; iubirea firească
a oamenilor este organul darului vindecării. Pentru fiecare dar al
harului divin există un organ natural capabil să-l primească, ca pe o
experientă, ca o putere sau ca o predispozitie. „Anume,
un om care si-a curătit mintea de toate fantasmele simturilor primeste întelepciune;
un om care si-a făcut ratiunea stăpână peste pasiunile inerente din
noi, cum ar fi mânia sau pofta, acela primeste întelegerea; un om care
prin mintea si prin ratiunea lui devine ferm convins de lucrurile ceresti
primeste credinta atotputernică; un om care s-a îmbunătătit în
dragostea firească pentru oameni, care s-a eliberat complet de iubirea de
sine, acela primeste darul tămăduirii...” Iarăsi,
respingerea de către primii mistici crestini a imaginatiei stă într-un
contrast evident cu abordările ulterioare din Biserică: „Imaginatia
este fructul pasiunii, întipărirea unei imagini reprezentând ceva care
este sau care pare să fie senzorial. Nici o închipuire nu poate fi deci
acceptată în relatia cu Dumnezeu, deoarece El depăseste toată
mintea”. Desi
foloseste deseori o terminologie care poate părea ciudată cititorului
modern, Sf. Maxim încearcă în continuare să-si definească proprii
termeni: „Despre curătia mintii: Acea minte este curată, care,
eliberată de ignorantă, este iluminată de lumina divină... Despre curătia
sufletului: Acel suflet este curat, care, eliberat de pasiuni, se bucură
pururi de iubirea divină... Despre curătia inimii: Acea inimă este
curată, cea care, oferind lui Dumnezeu mereu o minte fără forme si fără
închipuiri, este gata să nu primească nimic altceva decât impresia
care vine de la El, prin care El doreste să i se arate... Lipsa de
pasiuni este o stare plină de pace a sufletului, prin care sufletul este
cu anevoie miscat spre rău.” Sf.
Isaac Sirul a pus un mare accent pe importanta tăcerii, întelegând prin
aceasta mai mult decât abtinerea de la vorbit – o liniste adâncă a
mintii cu rezultat în detasarea de lucrurile pământesti. El reiterează
de asemenea credinta că ispitele sunt inevitabile si, dacă sunt întâmpinate
cum se cuvine, ele reprezintă o treaptă pentru progresul duhovnicesc: “Întâi
de toate să ne străduim să ne abtinem de la vorbit; apoi din această
abtinere va creste în noi ceva care ne va conduce la tăcerea însăsi.
Fie ca Dumnezeu să ne dea acest ceva, născut din această abtinere. Dacă
îmbrătisati această viată, nici nu vă pot spune câtă lumină vă va
aduce. “Când
puneti într-un taler al balantei toată lucrările acestei vieti (viata
unui monah sau a unui isihast) si în partea cealaltă tăcerea, veti găsi
că aceasta din urmă o întrece pe prima… Cel care-si opreste buzele de
la bârfe (de la a vorbi prea mult), acela îsi păzeste inima de pasiuni.
Cel care-si păzeste inima de pasiuni îl vede pe Dumnezeu în fiece
ceas… "Ispita
este foarte folositoare pentru om. Pentru că dacă ispita a fost
folositoare pentru Pavel, atunci ‘fiecare glas va înceta si întreaga
lume se a vădi vinovată înaintea lui Dumnezeu’ (Romani 3,19). Lucrătorii
duhovnicesti sunt ispititi ca ei să adauge astfel la bogătiile lor; cei
slabi, ca să se păzească de rău; cei care sunt adormiti, ca să se
pregătească pentru trezire; cei care sunt departe, pentru a se apropia
de Dumnezeu; cei care sunt din casa lui Dumnezeu (care locuiesc în casa
Lui), ca să se sălăsluiască cu El cu îndrăzneală. "Un
fiu care nu e încercat (cu greutătile) nu poate mosteni cum se cuvine
bogătiile din casa tatălui său. Deci Dumnezeu încearcă si apasă mai
întâi, ca apoi să-si descopere darul harului. Slavă Domnului, suntem
condusi la dulceata sănătătii prin leacuri amare! "Nimeni
nu petrece vremea instruirii fără durere; nimeni, atunci când bea
otrava ispitelor, nu o găseste dulce. Fără acestea este imposibil să
dobândim o constitutie puternică (a sufletului). Dar iar zic, pentru a
le înfrunta nu stă în puterea noastră. Cum poate lutul pieritor să
reziste actiunii apei dacă nu este întărit de focul ceresc? Dacă ne
supunem jugului voii lui Dumnezeu si rugăciunii cu dorintă de smerenie,
atunci, cu răbdare, vom primi orice de la Domnul nostru Iisus Hristos.” Sf.
Isaac a avertizat că viata isihastilor nu este o existentă pasivă, ci
este plină de “lucrare” duhovnicească, adică rugăciuni, post,
veghere, etc.: "Feriti-vă
de inactivitate, preaiubitilor, căci aceasta ascunde moartea; lipsa
activitătii îl aruncă pe monah în mâna vrăsmasilor care vor să-l
prindă. În ziua aceea Dumnezeu ne va pedepsi nu pentru psalmi sau pentru
lipsa rugăciunii, ci pentru că nefăcându-le pe acestea am deschis usa
diavolilor. Când acestia găsesc o cale să se strecoare, ei intră si închid
usa ochilor nostri. Apoi ne umplu în mod tiranic cu tot felul de necurătii
care vor aduce pedeapsa divină si cea mai grea muncă. "Astfel,
pentru o mică lipsă a unui lucru care, pentru Hristos, este considerat
de mare importantă, noi ne facem asemenea celor despre care stă scris:
‘Cine nu îsi supune voia sa lui Dumnezeu va cădea sub jugul dusmanului
său’. Să faceti deci în cămăruta voastră lucrarea hotărâtă cu
întelepciune de cei responsabili în Biserică, pe baza descoperirii
Duhului în scopul păzirii vietii noastre; să priviti această lucrare
ca pe un zid care vă păzeste de cei care vor să ne prindă, indiferent
de cât de mică vă pare acea lucrare. Ea pare neînsemnată numai celor
nepriceputi, care nu iau seama la răul care vine prin toată aceasta.
Pentru acestia si începutul, si miezul zilei sunt de o libertate fără
margini, care este mama pasiunilor. Este mai bine pentru cineva să se
deprindă în a nu pierde acel lucru mic, căci altfel prin acea lipsă va
face loc păcatului. Sfârsitul acelei libertăti nesăbuite este cea mai
grea sclavie…” Cinstea
morală a monahului fată de păcatele proprii este ferm poruncită de Sf.
Isaac Sirul: “Cel care îsi urăste păcatele va înceta a le mai face,
iar cel care si le mărturiseste va afla iertare. Este însă imposibil
pentru un om să fie izbăvit de obiceiul păcatului dacă nu-l urăste
mai întâi, asa cum este imposibil să primească iertare înainte de
a-si mărturisi greselile; una este izvorul adevăratei smerenii, iar
cealaltă izvorul regretului născut în inimă din rusine… Nu este păcat
care să nu poată fi iertat, afară de păcatul de care nu te pocăiesti…” Abstinenta
ascetică ca o pre-conditie a experientei mistice a fost învătată de
Sf. Isaac Sirul: “Orice rugăciune care nu oboseste trupul si nu umple
inima de regrete este ca o stârpitură: astfel de rugăciune e fără
suflet… Un trup sătul de mâncare nu vede tainele lui Dumnezeu… "Fiind
încercat îndelung prin ispitiri, atât de la dreapta cât si de la stânga,
după ce am avut multe ocazii să mă găsesc pe sine prin aceste două
mijloace, după ce am îndurat nenumărate lovituri de la vrăsmas si am
primit mult ajutor în ascuns, de-a lungul a multor ani am dobândit
experientă si, cu ajutorul harului lui Dumnezeu, am învătat următoarele: "Temelia
tuturor lucrurilor bune, scăparea sufletului din legăturile vrăsmasului,
calea care duce la lumină si la viată – toate acestea se cuprind în
următoarele metode: adunarea sinelui si postul continuu; adică supunerea
înteleptei si simtitoarei reguli a abtinerii de la mâncare, rămânerea
într-un singur loc si gândul neîntrerupt la Dumnezeu. "De
la aceasta, supunerea simturilor; de la aceasta, paza mintii; de la
aceasta, îmblânzirea ferocelor pasiuni care vin în trup; de aici, pacea
gândurilor; de aici, miscarea luminoasă a gândurilor; de aici, râvna
pentru lucrarea virtutilor; de aici, gânduri înalte si delicate; de
aici, lacrimi necontenite si amintirea mortii; de aici, deplina curătie,
îndepărtarea completă a oricărei visări care ispiteste gândul; de
aici, ascutimea si pătrunderea; de aici, gândurile tainice si adânci pe
care mintea le întelege cu ajutorul cuvintelor divine, miscări
interioare în suflet, despărtirea si separarea lucrurilor duhovnicesti
care vin din puterile adevărate si a adevăratelor vedenii pe de-o parte,
si a fantasmelor desarte, pe de altă parte… "Dacă
le cineva neglijează pe acestea două, acela să stie nu numai că se va
răni în toate despre care am vorbit, ci si că neglijând aceste două
virtuti, va nărui temelia tuturor virtutilor. Asa cum în cel care le păzeste,
acestea două sunt capul si începutul lucrării duhovnicesti în suflet,
calea si poarta către Hristos, asa si cel care le neglijează si nu le
face este dus la patimile opuse, anume la umblarea dintr-un loc într-altul
(nerămânerea locului) si lăcomia pântecelui. Acestea sunt începutul a
tuturor celor opuse celor spuse mai devreme si nasc pasiuni în suflet.” Două
reguli simple pentru desăvârsirea duhovnicească, si totusi cât de greu
de urmat! Sf. Isaac sugerează două lucruri atât de opuse firii
omenesti: rămânerea într-un singur loc si abtinerea de la lăcomia pântecelui.
O idee asupra dispretului fată de confortul trupului si asupra puterii
mintii fată de trup se poate trage din următorul pasaj: "Cei
care sunt slabi si fără râvnă la începutul lucrării lor cad în deznădejde
si confuzie nu numai prin astfel de atacuri, ci si printr-un vârtej de
frunze, fiind făcuti să dea înapoi si să-si părăsească lucrarea la
cea mai mică nevoie, cum ar fi foamea sau o mică boală. Lucrătorii
adevărati si experimentati se abtin de la lăcomie, mâncând fructe si
legume, chiar ierburi uscate, refuzând să mănânce orice înainte de
ceasul stabilit si stând pe pământ în epuizare trupească. Ochii lor
abia de văd din cauza nehrănirii trupului si, dacă din poftă sunt
ispititi să cedeze trupului, ei refuză să renunte la biruintă si să-si
lase hotărârea lor fermă , alegând si dorind mai degrabă să poarte
greutătile si să lucreze din dragoste pentru Dumnezeu decât să trăiască
o viată trecătoare cu usurătate. "Când
ispitele îi înconjoară, ei se bucură nespus si se desăvârsesc prin
ele. Chiar în mijlocul celor mai grele munci, ei nu renuntă la dragostea
de Hristos ci doresc să înfrunte atacurile cu curaj atât timp cât trăiesc,
să nu dea înapoi, căci prin aceasta câstigă desăvârsirea… "Lucrarea
postului si a vegherii este începutul a toată râvna împotriva păcatului
si a poftei, mai ales pentru cel care luptă împotriva unui păcat care
este înăuntru. Această lucrare arată ura fată de păcat si poftă la
acel luptător al războiului nevăzut. Aproape toate pornirile slăbesc
prin post. "Următorul
lucru care ajută în mod deosebit la lucrarea duhovnicească este
vegherea în vremea noptii. Cel care le tine pe acestea două ca tovarăsi
de viată este prieten cu curătia. Lăcomia pântecelui si somnul prea
mult, care îl slăbesc pe om si îl îndeamnă la pofta desfrâului, sunt
începutul tuturor relelor; deci postul, vegherea si seriozitatea în
slujirea lui Dumnezeu sunt calea sfântă a Domnului si temelia tuturor
virtutilor… "Alege
pentru tine o lucrare dulce, continua veghere în ceasul noptii, prin care
toti părintii s-au mântuit de vechiul Adam si si-au înnoit mintea. În
ceasurile acelea sufletul simte viata nemuritoare, simturile sale sunt
eliberate din întunericul pasiunilor si primeste Duhul Sfânt… "Să
nu gândesti, omule, că lucrarea unui monah cuprinde ceva mai mare ca
vegherea de noapte… Nu căuta la monah, care tine vegherea cu întelegere,
ca la un om îmbrăcat în fire, căci această lucrare este cu adevărat
una îngerească… Sufletul care se luptă pentru această veghere
angelică va avea ochii unui heruvim si cu ei va vedea si va contempla
pururi vederi ceresti…” A
fost specificată si nevoia de echilibru în exercitiile de închinare, fără
de care omul devine prea frustrat (“agitat”, după cum spune Sf.
Isaac) în căutarea lui după neprihănire. El recunoaste că se găsesc
putini mistici adevărati. El recomandă introspectia pentru atingerea
smereniei, căci cunoasterea de sine dobândită îl va păzi pe om de a-i
judeca pe altii prea aspru, si asta dacă îi va judeca în vreun fel. Din
nou, el accentuează recunoasterea sinceră si o perspectivă nouă asupra
ispitei si a căderii: "Slăbirea
mădularelor (trupului) duce la agitatia si lupta gândurilor. lucrarea
excesivă duce la lipsa de echilibru iar aceasta la agitatie. Însă o
agitatie diferă de alta: una duce la atacul poftelor, alta la părăsirea
locului linistit al omului si la umblarea dintr-un loc într-altul. "Lucrarea
echilibrată, făcută cu răbdare, desi cu greutate, este de nepretuit.
Slăbirea nevointei în viata monahului înmulteste poftele păcatului,
iar exagerarea ei duce la agitatie… "Din
multe mii abia de găsesti unul care să fi împlinit poruncile si tot ce
e drept si să fi atins neprihănirea sufletului; din multe mii abia de găsesti
unul care cu mari străduinte pentru rugăciunea curată să fi găsit-o,
să fi rupt legăturile acestei vieti si să fi dobândit acea taină,
pentru că multi nu a reusit să găsească rugăciunea curată, ci numai
câtiva. Un om care să fi ajuns la taina care vine după ea si care e
dincolo de ea, prin harul lui Dumnezeu, abia de poate fi găsit din multe
generatii… "Unii
încalcă legea iară si iară si îsi tămăduiesc sufletele prin pocăintă,
iar harul îi primeste; fiecare fiintă se schimbă de nenumărate ori si
omul se schimbă în fiecare ceas. Un om cu mintea sănătoasă are multe
ocazii ca să înteleagă aceasta. Dar încercările lui, zi de zi, au
puterea deosebită să-l facă întelept în aceasta, dacă el ia aminte
la el însusi cu sinceritate, astfel încât, printre altele, el se poate
cerceta cu mintea si poate învăta despre schimbările sufletului său
care au loc zi de zi, cum se depărtează de smerenia si pacea lui si cade
deodată în tulburare si despre pericolele care îl amenintă în astfel
de ceasuri. "Fericitul
Macarie, miscat de marea sau grijă si preocupare pentru fratii săi, a
scris despre aceasta pentru zidirea si amintirea lor; el i-a sfătuit să
nu cadă în deznădejde din cauza greutătilor pe cale (sau a luptelor);
pentru că aceste coborâsuri vin mereu chiar si la cei care au ajuns la
neprihănire, la fel cum si aerul devine uneori mai rece. Aceste coborâsuri,
opuse telului eforturilor lor, pot veni si fără lene sau nepurtare de
grijă, ci din contră, atunci când ei lucrează potrivit cu ceea ce au
realizat.” Explicatii
sunt mai multe, cu un accent special pe renuntarea la fructele imaginatiei
personale. "Desăvârsirea
întregului nostru progres constă din următoarele trei lucruri: pocăintă,
curătie si desăvârsire. Ce este pocăinta? Lăsarea a tot ce a adus sau
aduce durere. Ce este pe scurt curătia? O inimă plină de compasiune
pentru fiecare fiintă. Ce este desăvârsirea? Adâncul smereniei care înseamnă
renuntarea la orice lucru vizibil si invizibil; prin vizibil, întelegând
toate lucrurile simtite; prin invizibil – toate creaturile lumii gândurilor… "Pocăinta
este moartea încetă si completă fată de orice. O inimă caldă este o
inimă care arde pentru orice fiintă, pentru oameni, păsări, animale,
pentru diavoli si pentru toată zidirea… "Tăcerea
omoară simturile din afară si aduce miscările interioare la viată;
contactele exterioare produc un efect opus, adică ele dau viată
simturilor exterioare si omoară miscările interioare… "Lucrarea
intensă (activitatea duhovnicească, rugăciunea, etc.) dă nastere unei
călduri foarte mari în inimă prin aprinderea gândurilor care vin noi
în minte. Toată această lucrare si păzire ascut mintea prin căldura
lor si îi dau viziune. Această căldură produsă de harul contemplatiei
dă nastere suvoiului de lacrimi. Lacrimile neîncetate linistesc gândurile
din suflet si curătă mintea, si cu o minte curată omul ajunge la
vederea tainelor ceresti. După aceasta mintea atinge descoperiri si
icoane asa cum a văzut proorocul Ezechiil…” Este
evident că pentru acesti primi sfinti crestini rugăciunea nu era întotdeauna
o meditatie tăcută, ci o experientă a sufletului, în care gesturile si
pozitia corpului simbolizau durerea sufletului fată de păcat, etc.: "Lacrimile,
lovirea în cap în timpul rugăciunii, aruncarea la pământ duc căldura
dulce a lacrimilor în inimă, si cu un extaz minunat inima strigă către
Dumnezeu: ‘Sufletul meu însetează după Tine, Dumnezeul iubirii: Când
voi veni si mă voi arăta înaintea lui Dumnezeu?’… Acesta este
Ierusalimul si împărătia lui Dumnezeu, ascunse în noi însine potrivit
cu cuvântul Domnului (Luca 17,21). Această regiune este norul slavei
ceresti în care intră numai cei curati cu inima, pentru a vedea fata
Domnului lor. "Să
nu ne întristăm când alunecăm, ci atunci când ne întărim în
aceasta. Chiar si cei desăvârsiti alunecă, dar să rămâi în aceeasi
cădere înseamnă moarte amară. Durerea pe care o avem pentru căderile
noastre este socotită prin har ca o faptă curată. Cel care cade a doua
oară, zicând că se va pocăi, nu este sincer cu Dumnezeu. Moartea îl
loveste fără veste, nelăsându-i timp să facă lucrarea virtutii asa
cum spera… "Trebuie
să întelegem că în fiecare ceas din cele douăzeci si patru ale zilei
si ale noptii avem nevoie de pocăintă. Întelesul cuvântului pocăintă,
asa cum am învătat din adevăratul sens al lucrurilor, este următorul:
ea este o cerere nestrămutată către Dumnezeu, implorându-l să uite
cele vechi; ea cuprinde însă si păzirea
viitorului… "Lipsa
pasiunilor nu înseamnă să nu simti pasiunile, ci să nu le primesti…
Căci atunci când sufletul nu leagă prietenie cu pasiunile gândindu-se
la ele, atunci, având mereu o altă preocupare, puterea pasiunilor nu
poate tine simtirile duhovnicesti în gheara ei.” Semne ale extazului religios Semnele
fizice ale extazului religios sunt descrise într-un remarcabil fragment
de Sf. Issac: “Dragostea pentru Dumnezeu este în mod firesc arzătoare
si atunci când îl umple pe un om peste măsură, duce sufletul la extaz.
Deci inima omului care are parte de aceasta nu o poate cuprinde si nici
duce, însă trece printr-o extraordinară schimbare potrivit cu natura
lui si cu natura dragostei care îl umple. Semnele ei simtitoare sunt următoarele: “Fata
omului devine bucuroasă iar trupul cald. Rusinea si teama îl părăsesc
si el devine asemenea unului în extaz. Forta care îi tine mintea laolaltă
se duce de la el si el devine ca unul care si-a iesit din minti. O moarte
groaznică este pentru el bucurie iar contemplarea cu mintea a lucrurilor
ceresti nu îi este niciodată întreruptă. Chiar dacă lipseste, el
vorbeste ca si cum ar fi prezent, desi e nevăzut. Cunostinta si vederea
lui încetează de la sine si el nu-si mai simte miscarea printre cele din
jur. Chiar când face ceva, nu e constient de asta căci mintea îi este
adâncită în contemplare iar gândurile par să vorbească permanent cu
altcineva. “De
această experientă duhovnicească au avut parte din vechime Apostolii si
mucenicii. Primii au călătorit în lungul si de-a latul lumii, lucrând
si suferind prigoane, iar ultimilor li s-au tăiat mâinile, picioarele,
li s-a vărsat sângele ca apa dar, desi îndurau cele mai grele chinuri,
nu si-au pierdut curajul si au îndurat toate cu răbdare; fiind întelepti,
ei era considerati nebuni. Altii au umblat prin pustie, prin munti,
pesteri si adâncuri ale pământului, rămânând nerisipiti în mijlocul
a toată risipa. Fie ca Domnul să ne dea o astfel de risipă!” Nu
există nici urmă din anti-intelectualismul misticilor mai noi la primii
sfinti crestini. Din contră, ei chiar aveau un viu interes pentru
teologie, care la urma urmelor, este “stiinta lui Dumnezeu”.
Experientele lor mistice (vedenii, extaze, etc.) prezentau putin interes
pentru ei, dar erau considerate ca un însotitor natural în viata lor de
închinare si slujire. Ei îl căutau pe Dumnezeu, însă nu ca pe o
“experientă”, si acceptau experientele ca pe un rezultat al harului
divin. Maxim
Mărturisitorul (580-662) a accentuat necesitatea absolută a harului în
viata mistică, asemenea tuturor celor dinaintea lui. El a integrat
misticismul în ansamblul teologiei crestine si majoritatea
contemporanilor săi au scris despre misticism cu o atentie deosebită
acordată aspectelor teologice. Ulterior,
cum ar fi în scrierile lui Simeon Noul Teolog (949-1022), accentul s-a
schimbat oarecum. Desi numai cei care au experiente mistice pot fi conducători
ai Bisericii, misticismul centrat pe Hristos despre care vorbeste El era
considerat mai degrabă ca o încununare firească a unei vieti
contemplative în toată plinătatea ei, decât ca un dar extraordinar. Teologia catafatică si apofatică Pentru
studiul misticismului în orice context, se face referire la o “cale a
negării” si o “cale a afirmării”. Biserica Ortodoxă si-a afirmat
pozitia prin Grigore Palama si a încercat să păstreze un echilibru între
cele două concepte încă de la început. În crestinismul răsăritean
există o sinteză a ceva ce pare uneori ca o diferentă de nereconciliat
între Răsărit si Occident, sub aspectul opiniilor în ceea ce priveste
viata religioasă subiectivă. Primii
crestini au apărat cu orice pret transcedenta lui Dumnezeu împotriva
panteismului nestructurat în care misticismul degenerează atât de usor.
Începând cu Grigore de Nyssa († 394), fratele mai tânăr al Sf.
Vasile cel Mare, cele două tipuri de teologie s-au combinat armonios sub
numele de teologii “apofatică” si “catafatică”. Acesti oameni au
sustinut că este mai bine să gândesti si să vorbesti despre Dumnezeu
mai degrabă în termeni negativi decât în termeni pozitivi. Teologia
catafatică, sau afirmatiile pozitive despre Dumnezeu, cum ar fi faptul că
EL este drept, bun, întelept, etc., îl poate face pe om să creadă că
îl întelege pe Dumnezeu, când de fapt El este de necunoscut în esenta
Lui. Bărbatii
mentionati mai sus au argumentat că finalitatea adevărului este slujită
mai bine afirmând ce NU este Dumnezeu decât încercând în van să
explici ce este. Ioan Damaschinul s-a exprimat astfel: “Că există
Dumnezeu e evident, însă CE ESTE El ca esentă si natură, acestea două
sunt dincolo de întelegerea si cunoasterea noastră”. În timp ce unii
din misticii moderni au spus practic că Dumnezeu ESTE lumina din
vedeniile lor, acest sfânt timpuriu mentionat mai sus era foarte precaut
să sublinieze că orice lucru pe care noi în experimentăm sau spunem cu
privire la Dumnezeu vorbeste “nu despre natură, ci despre lucrurile din
jurul naturii”. Afirmarea
“pozitivă” a teologiei catafatice a trebuit să fie contrabalansată
de teologia apofatică prin “calea negării”. Primii mistici crestini
credeau că toate afirmatiile pozitive despre Dumnezeu erau adevărate
“în măsura în care se făceau”, însă era imposibil să
descrii adecvat natura divinitătii numai în acei termeni. Spre deosebire
de “gânditorii pozitivisti” din ziua de azi, primii teologi si
mistici ai Bisericii nu au ezitat să insiste pe necesitatea folosirii
unei logici negative si a unui vocabular negativ cu privire la Dumnezeu. Misticismul în Biserica Catolică În
Occident, Biserica a trebuit să se ocupe cu alte probleme. Papa Grigore
cel Mare (540-604) a fost ultimul mare scriitor privind viata contemplativă
din Occident înainte de Evul Mediu. El a redus viata mistică la
reculegere, introversiune si contemplare. Reculegerea
însemna retragerea mentală în sine si evitarea pentru un timp a “împrăstierii
gândurilor” despre care se plângeau toti misticii. Introversiunea însemna
aplecarea sufletului asupra propriei spiritualităti si desprinderea
atentiei de partea materialistă a vietii. Contemplarea era starea mentală
în care persoana se preocupa numai cu Creatorul. Crestinii
din Occident au scris putin despre misticism până la începutul Evului
Mediu, când au început să apară diferente subtile fată de gândirea
timpurie răsăriteană.
|
|