Orthofilocalia.gif (15249 bytes)Logia

Comentarii la cartea "Credinta Adevarata"

a lui Iosif Ton

Partea a treia

Autor: Mihai Oara

Cu o oarecare "compasiune" fata de Biserica Ortodoxa, sora mare cazuta īn pacat ("devierile de la Scriptura"), Iosif Ton se īntreaba, "Mai poate fi Biserica Ortodoxa reformata?" Tot el ne raspunde, NU. Titlul ultimului capitol din cartea lui este semnificativ intitulat, "Īncercari de reforma īn Biserica Ortodoxa". Ca dovada ca Biserica Ortodoxa nu mai poate fi reformata, autorul ne aduce cazurile a trei preoti ortodocsi romāni care, īn secolul nostru au fost siliti sa paraseasca aceasta biserica.

Īnainte sa analizam aceste trei cazuri, sa ne īntrebam ce fel de reforma are Iosif Ton īn vedere. Exista reforme si reforme. Exista revolutii si evolutii. Īn unul din capitolele precedente, suntem educati de autor cu privire la revolutii si nenorocirile pe care acestea le aduc īn societate. Motivul principal este acela ca revolutiile, pentru cauze bune sau rele, de cele mai multe ori poarta īn ele acea samānta a razvratirii care exalta pe un om si-L neglijeaza pe Dumnezeu. Cānd un om se ridica si afirma ca ceilalti sunt gresiti si doar el are dreptate, numai prin harul lui Dumnezeu acel om nu cade īn cel mai mare pacat al māndriei. De aceea, multe revolutii īn biserica sau societate devin nimic altceva decāt confruntari īntre niste personalitati umane supra umflate.

Revolutiile sunt cu atāt mai periculoase īn biserica, acolo unde avem de-a face cu adevaruri si porunci absolute. Nu tot ce vedem īn biserica are acest aspect absolut. Dumnezeirea lui Iisus este un absolut, dar ora la care ne īntālnim pentru rugaciune nu este un absolut. Problema este, cine decide? Care dintre īnvataturile bisericii sunt relative si reflecta doar niste preferinte temporale sau culturale, si care sunt absolute si prin urmare nu trebuie schimbate? De multe ori raspunsul este greu de gasit. Ceea ce complica situatia este faptul ca multe din aspectele culturale nu sunt rele īn ele īnsele, nu au nevoie de schimbare. De aceea īntrebarea pe care de multe ori o pun protestantii sau neoprotestantii, "Unde scrie īn Biblie sa facem asa ceva?" nu are sens. Ar trebui mai degraba sa ne punem īntrebarea, "Este aceasta de folos?", sau "Contrazice aceasta Biblia?" Nu toate aspectele bisericii care nu sunt descrise īn Biblie sunt automat rele. Biserica Ortodoxa are īn acest sens un īndrumator de mare folos, anume Sfānta Traditie. Bisericile protestante sau neoprotestante īsi au si ele traditiile lor, indiferent daca le recunosc sau nu ca traditii. Deosebirea este ca Traditia Ortodoxa a fost īncercata si validata īn cursul a doua mii de ani, pe cānd traditiile, sa zicem baptiste, au o vechime de o suta sau doua de ani, iar uneori sunt inventate ad-hoc sau primite de la niste misionari americani. Nu ma pronunt aici daca anumite traditii sunt bune sau rele, ci doar observ ca ele exista īn toate denominatiile, ca un strat de īnvatatura adaugat Scripturii.

Ca sa pastreze nestirbite dogmele fundamentale, īnvataturile Scripturii, cāt si folosul Traditiei, Biserica Ortodoxa a avut īntotdeauna o atitudine foarte conservatoare. Ca aproape orice virtute umana ne-balansata de alte virtuti, statornicia poate si ea sa devina un defect, dar aceasta posibilitate este mult mai putin periculoasa decāt schimbarea fara judecata. Īntr-o lume īn care feministele "crestine" americane schimba textul Scripturii ca sa īndeparteze atributele masculine ale lui Dumnezeu, īn care un pastor metodist casatoreste homosexuali īn biserica, nu putem fi decāt foarte multumitori pentru conservatorismul Bisericii Ortodoxe. Aici schimbarea este mult mai periculoasa decāt lipsa de schimbare.

Acest conservatorism al Ortodoxiei, a ferit-o de multe din devierile si curentele care au framāntat bisericile occidentale. Īn Ortodoxie nu exista liberalism, feminism, modernism. Preotii ortodocsi nu alearga dupa ultimele curente din Occident. Lumea si politica au mai putina influenta īn Biserica Ortodoxa (nu ma refer aici la membrii individuali, care pot cadea īn toate aceste pacate).

Exista posibilitatea unor schimbari bune īn Biserica Ortodoxa? Raspunsul este un DA emfatic. Orice suflu de viata noua de la Hristos este de dorit. Orice cautare si cunoastere mai profunda a Scripturii este binevenita. Biserica Ortodoxa nu are nimic in ea īnsasi care sa se opuna unor astfel de reīnnoiri. Modernizarea limbii vorbite īn biserica, luarea de atitudini fata de problemele sociale moderne, mai buna educare a credinciosilor – toate acestea sunt scopuri minunate, care trebuie cautate. Dar distincti dintre ce este omenesc, trecator, "ultima moda", relativ, si ceea ce este fundamentat pe Scriptura si (marea) Traditie nu este īntotdeauna usor de facut.

Īncercānd sa "reformeze" Biserica Ortodoxa, un credincios, un preot sau episcop poate face una din urmatoarele greseli:

  1. Poate īncerca sa reformeze adevarurile vesnice (vezi cazuri ca acelea ale fondatorilor Martorilor lui Iehova, a Mormonilor, etc.)
  2. Poate īncerca sa reformeze traditii bune ale bisericii ("Postul Pastelor nu este īn Scriptura, deci nu trebuie sa-l mai tinem.")
  3. Poate īncerca reforme pozitive, dar īntr-un spirit de razvratire.
  4. Poate īncerca reforme pozitive, īntr-un spirit de umilinta, dar fara de īntelepciune, fara pricepere tactica.

Īntrebarea este, ce reforma a Bisericii Ortodoxe doreste Iosif Ton? Parerea mea este ca stilul de reforma pe care l-ar dori s-ar īncadra undeva la punctul (b) de mai sus. El ar dori sa scoata afara icoanele, sa desfiinteze Traditia, sa reduca aproape la zero orice referinta la sfinti sau la Fecioara Maria, sa īnlocuiasca episcopii cu presedinti de comunitati. Cu alte cuvinte, o autodesfintare a unei biserici cu o traditie de 2000 de ani. Orice reforma care nu ar merge atāt de departe ar fi considerata "esecul Bisericii Ortodoxe de a se auto-reforma".

Exemplele pe care ni le da, se īncadreaza mai degraba īntre punctele (c) si (d) de mai sus. Īnainte sa analizez unul dintre ele, as dori sa remarc faptul ca tot ce stiu despre aceste cazuri vine aproape exclusiv din cartea lui Iosif Ton. Ca īn orice conflict, ar trebui sa ascultam si cealalta parte, pe preotii sau ierarhii ortodocsi care au participat la evenimente. O astfel de marturie nu avem la dispozitie, dar putem trage unele concluzii chiar din materialele introduse īn carte.

Tudor Popescu

Citind pasajele din scrierile lui incluse īn aceasta carte, nu poti sa nu ai o puternica simpatie fata de el. Asa cum īl prezinta si Goga, Tudor Popescu apare ca un om deosebit de inteligent, bine articulat, cu un cap limpede si cu intentii laudabile. Īntelegem din scrisorile lui catre ierarhii ortodocsi ca era convins ca o īntreaga grupare de preoti īl dusmaneau, īn parte datorita succesului sau. Poate aceasta era adevarat, cu toate ca o cunoastem doar de la el. Īn fond, preotii ortodocsi pot si ei gresi, pot fi si ei egoisti sau invidiosi (aceasta nefiind o regula!). Au fost cazuri īn istoria bisericii cānd anumiti sfinti au fost prigoniti īn timpul vietii lor, dar au fost mai tārziu recunoscuti de Biserica. Nu cred ca acesta va fi cazul lui Tudor Popescu.

Citind istoria lui si scrierile lui, nu pot sa nu fac niste observatii si sa nu trag niste concluzii.

Tudor Popescu nu a intentionat sa iasa din Biserica.

Īn ciuda conflictelor cu Biserica, este sigur ca el nu ar fi fost de acord cu cele mai multe din argumentele aduse de Iosif Ton īmpotriva Bisericii Ortodoxe, īn cartea lui. Īmi este greu sa mi-l īnchipui plāngāndu-se de rolul "slavonei tāmpite" īn istoria neamului nostru.

Tudor Popescu a acceptat īnvataturi contrare convingerilor baptiste.

El citeaza corect īnvatatura ortodoxa care spune, "lui Dumnezeu sa i te īnchini, iar pe Sfinti sa-I venerezi". Nu cred ca Iosif Ton ar fi fost de acord cu venerarea Sfintilor.

Dupa ce a iesit din Biserica Ortodoxa si a īnfiintat biserica din Carol Davilla, el a continuat sa practice botezul copiilor – una din acuzatiile de baza ale lui Iosif Ton īmpotriva Bisericii Ortodoxe.

Faptul ca Tudor Popescu boteza copii este foarte interesant. Aceasta ne duce la un paradox. Iata-l pe acest om care a preferat sa-si piarda pozitia īn Biserica Ortodoxa pentru ca a fost convins ca trebuie sa asculte de Biblie, nu de Traditie. Iata-l si pe Iosif Ton care ataca Biserica Ortodoxa pentru acelasi motiv; doi oameni sinceri (dar nu neaparat drepti), fiecare considerānd Scriptura ca unica autoritate. Totusi, ei ajung la concluzii diferite! Oare de ce? Este ceva rau cu Scriptura? Nicidecum! Raspunsul este cel dat dintotdeauna de Biserica Ortodoxa, un raspuns afirmat de altfel clar īn Scriptura: biserica este stālpul si temelia adevarului. Atunci cānd avem pareri sau interpretari diferite ale Scripturii, trebuie sa ne ducem la Traditia bisericii, sa vedem ce au spus Sfintii, Sinoadele si care a fost practica Bisericii pe parcursul a 2000 de ani. Īn cazul botezului, Tudor Popescu este cel care avea dreptate, caci botezul copiilor s-a practicat dintotdeauna īn biserica. Botezul exclusiv al adultilor a aparut tārziu, dupa Reforma, odata cu anabaptistii.

Tudor Popescu a creat un conflict inutil.

Aflam din carte ca ceea ce a pus capat carierei lui īn Biserica ortodoxa a fost refuzul de a folosi o anumita fraza īn liturghie, fraza din care rezulta ca suntem māntuiti prin rugaciunile Sfintilor. Dupa parerea mea, acest refuz a fost cu totul inutil, īn afara de posibilitatea ca Tudor Popescu a vrut sa declanseze el īnsusi un scandal. Iata de ce.

Īnvatatura clara a Bisericii Ortodoxe este ca numai Iisus este cel care ne rascumpara. Nici un om, nici o mie de oameni nu ar fi putut sa o faca. Dar cuvāntul māntuire este folosit ceva mai relaxat pe paginile Scripturii. Iisus este cu siguranta si necontestat cauza ultima a māntuirii noastre. Dar īn procesul māntuirii fiecarui om īn particular, El se foloseste de toate īmprejurarile vietii noastre ca sa ne māntuiasca. El poate folosi o boala ca sa ma faca sa strig la El si sa-L cunosc. Pot atunci spune ca "boala m-a māntuit". Aceasta nu īnseamna ca nu sunt māntuit de Iisus, ci de boala (care este o consecinta a pacatului), īnseamna doar ca Iisus S-a folosit de boala ca sa ma scape de pe o cale rea. Māntuirea apare de multe ori īn felul acesta īn Scriptura. De exemplu, Iacov scrie,

"sa stiti ca cine īntoarce pe un pacatos de la ratacirea caii lui, va māntui un suflet de la moarte, si va acoperi o sumedenie de pacate."

Īnseamna aceasta oare ca omul care īntoarce un pacatos de la calea lui rea devine Māntuitorul lui, īn locul lui Hristos? Nicidecum! El este folosit doar de Dumnezeu īn procesul māntuirii altuia.

La fel este cu rugaciunile Sfintilor. Rugaciunea ortodoxului, "Doamne māntuieste-ma pentru (sau prin) rugaciunile Sfintilor" este o expresie de adānca umilinta. Cel care se roaga asa se vede atāt de sarac cu duhul īncāt nu poate spune (asa cum am vazut īn cercuri protestante americane) , "Doamne, pe baza promisiunilor tale, dat fiind ca eu mi-am facut partea, iarta-ma!"

Or fi fost oare credinciosi īn biserica unde slujea Tudor Popescu care sa nu fi īnteles aceasta īnvatatura ortodoxa? Or fi fost oare unii care sa creada ca nu suntem rascumparati de Hristos, ci de Sfinti? Foarte posibil! Ce trebuia dar sa faca Tudor Popescu? Nu avea decāt sa explice īnvatatura corecta īn biserica, īn timpul predicii, continuānd īnsa practicarea corecta a slujbei lui Ioan Gura de Aur, slujba acceptata de 1500 de ani de milioane de credinciosi si mii de teologi ortodocsi, cu cel putin aceeasi rāvna fata de adevar ca si el. Deduc de aici ca el era deja doritor sa declanseze un conflict.

Tudor Popescu L-ar fi putut afla pe Iisus īn Biserica Ortodoxa.

Paginile īn care Tudor Popescu descrie cum a avut o īntālnire personala cu Domnul Iisus sunt foarte frumoase. Ce nu īnteleg, este de ce a exclus Biserica Ortodoxa din aceasta experienta. Am citit despre experiente si mai minunate, si mai īnaltatoare, si mai frumoase, dar traite de preoti, calugari sau simplii credinciosi ortodocsi. Nu exista nimic ne-ortodox īn a avea o relatie, o īntālnire personala cu Domnul.

Cānd aud pe unul care mergea doar la Pasti si la Craciun la biserica ortodoxa din cartier, īl īnteleg cānd spune, "Nu L-am gasit pe Iisus īn Biserica Ortodoxa". Cānd īnsa un preot spune aceasta, direct sau indirect, ramān perplex. Am atunci mari īndoieli cu privire la seriozitatea pregatirii acelui preot. Poate a facut Teologia doar sa-si asigure un post bun, nu L-a iubit pe Iisus si L-a descoperit doar mai tārziu. Dar aceasta este vina lui, nu vina Bisericii Ortodoxe!

Ca sa īnchei, as dori sa precizez ca le cele trei cazuri povestite īn carte lui Iosif Ton se poate raspunde cu multe cazuri de pastori protestanti sau neoprotestanti care au trecut la Ortodoxie. Īn biblioteca mea am o carte intitulata "Venirea acasa", care descrie cazurile a vreo douazeci de pastori, baptisti, penticostali sau din alte confesiuni neoprotestante, care au trecut la Ortodoxie. Unul dintre acestia este preotul meu dintr-o biserica ortodoxa antiohiana din statul Carolina de Nord.

Si eu sunt unul dintre aceea care, īn ciuda tuturor argumentelor din aceasta carte a lui Iosif Ton, am venit acasa la Biserica īnfiintata de Apostoli.