Orthofilocalia.gif (15249 bytes)Logia

Florin Florea

SIMBOLUL SI ICOANA

© 1999 Florin Florea

 

 

 

CONCLUZIE

 

            Iată-ne ajunsi la capătul incursiunii noastre prin realitatea simbolului si a icoanei. Dacă în prima parte am analizat în detaliu părtile constitutive ale unui simbol, în partea a doua am încercat să revalorizăm cel mai important simbol crestin (alături de cruce), icoana. De ce acest demers? Pentru că vrând-nevrând suntem contemporanii secularizării, care poartă diferite haine, în functie de locul geografic, statutul social sau zona spirituală căreia îi apartinem. Cu greu putem crede că “ochiul” nostru nu a fost întunecat într-un fel sau altul de explozia imagistică si imaginară a secolului pe care îl trăim. De aceea, pentru al vedea  pe Dumnezeu putem învăta din asceza icoanei. Mai întâi trebuie să ne golim mintea de continuturile idolatre. Dar se pune întrebarea cum vom cunoaste cui ne închinăm si dacă suntem idolatrii sau nu? Prin deasa revenire la imaginile iconice, dublată de renuntarea voită la alte imagini, ele se vor întipări mai întâi în imaginatie si mai apoi în cele mai “ascunse” unghere ale sufletului nostru. Nu vom mai putea suprapune – si acesta este testul - atunci cu usurintă peste imaginea caldă a “Celui ce este”, imaginile “celor ce nu sunt” decât abur si “vânare de vânt”.

            Concluzia ce se impune mai cu seamă din prima parte a lucrării este că, “întrucât nu putem refuza simbolismului sacru referentul supranatural ce se prezentifică în el fără a fi constrâns să afirme (în mod contradictoriu) non-autenticitatea fundamentală a oricărui discurs, ne găsim în fata necesitătii de a admite adevărul pozitiv al acestui discurs”[78]. Pentru crestinul ortodox, obisnuit prin natura cultului cu imaginile sacre, poate că demersul asupra structurii simbolului ar părea lipsit de vreo necesitate. Totusi “crestinătatea modernă este si ea invitată la conversuinea intelectului la simbol, conversiune ce constă în principal într-o schimbare a sensului privirii noastre asupra realului. Atât timp cât hermeneutul nu va pune sub semnul întrebării propria-i conceptie asupra realitătii lucrurilor, atât timp cât nu va întelege că simbolul, prin însusi faptul existentei sale, răstoarnă lumea experientei comune, o zguduie până în adâncurile pretinselor ei fundamente, o întoarce pe dos si o deschide spre invizibil, transpatial si semantic, alternativa “apostaziei sau a nevrozei culturale” nu va putea fi înlăturată.

Acesta este cel mai radical dintre mesajele simbolului. Si nu-l vom întelege în întregul său adevăr decât dacă vom sti să-l ascultăm asa cum se profilează el în glorioasa imanentă a creatiei divine”[79].

Întruchiparea ideală a simbolului este icoana, acest obiect sacru care permite cerului să se manifeste în lumea vizibilă. Credinta crestină exclude caracterul muzeal, amorf, al unei religiozităti aniconice. Singura noastră problemă rămâne deprinderea unei raportări adecvate atât la icoană, în special, cât si la întreg universul liturgic în general. De aceea în partea a doua am reluat principalele argumente ale Sfintilor Părinti în materie de icoană si am constientizat rând pe rând părtile esentiale ale locasului de cult si iconografia aferentă, tocmai pentru ca înăltarea noastră spre cunoasterea lui Dumnezeu să ne fie mai usoară. Să nu uităm de asemenea, că în plină epocă crestină iconoclasmul a fost posibil. Situatia actuală este inversă: epoca imperiului crestin s-a dus iar vremurile noastre nu întrezăresc iminenta unui nou iconoclasm (decât poate cel conservat în bisericile neoprotestante), din contră, invazia nestăvilită a imaginilor si a imaginarului. Atunci demersul nostru ni se pare necesar pentru a reînvăta noi însine iar mai apoi si pe altii, valoarea imaginii în general (căci într-acolo bate valorizarea imaginii sacre) ca purtatoare de realitate spirituală, si printr-o educatie adecvată să putem discerne între ce este închinare la idoli si ceea ce este bineplăcut lui Dumnezeu.