Orthofilocalia.gif (15249 bytes)Logia

Florin Florea

SIMBOLUL SI ICOANA

© 1999 Florin Florea

 

 

 

INTRODUCERE GENERALĂ

 

SCOPUL SI PLANUL LUCRĂRII

   

În cărtile de teologie pe care am avut ocazia să le parcurgem, apologia icoanei se face prin intermediul Sfintei Traditii si este încadrată de obicei între dovezile istorice si argumentele filosofice (teologice) ale Sfintilor Părinti. Însă, despre autoritatea Traditiei ecclesiatice si în special despre autoritatea Sfintei Traditii asupra artelor vizuale, se poate vorbi doar până la Renastere. Din acest moment reînvie si capătă amploare traditia păgână a antichitătii greco-romane. Bună parte din artistii epocii renuntă la vechile canoane iconografice în favoarea unora mai noi inspirate însă din antichitate. În plus, Reforma protestantă desăvârseste această ruptură prin anularea oricărei autorităti religioase a Sfintei Traditii a Bisericii, nu numai în domeniul artelor ci si pe tărâm doctrinar. Veacurile ce au urmat continuă în acelasi sens si, pe plan cultural, dezvoltarea stiintelor devine prilej pentru unii intelectuali de a refuza autoritatea si inspiratia Sfintei Scripturi, anticipând astfel epoca ateismului modern.

Biserica primului mileniu, a celor sapte sinoade ecumenice, a fost caracterizată prin unitatea opiniei. Odată cu rupturile efective din secolele XI (Schisma din 1054) si apoi XVI (Renasterea si Reforma) această unitate a fost afectată, iar adevărul unic si universal al credintei a fost pus sub semnul îndoielii. Se dovedeste astfel că Schisma începută în 1054 a fost doar primul pas pe un drum care nu a încetat să fărâmiteze Biserica (sub aspect vizibil) atât în Apus cât si în Răsărit: în Apus prin multiplicarea credintelor si înmultirea bisericilor neoprotestante; în Răsărit prin a(uto)cefalizarea Bisericii Ortodoxe, prilej de mesianism national - erezie cunoscută în istorie sub numele de filetism[1].

Trăind într-o vreme în care putini mai cunosc Sfânta Traditie si Sfânta Scriptură si  încă mai putini le înteleg ne întrebăm cum mai putem avea acces noi însine la întelesurile originare, iar mai apoi să le putem si apologia?

 Mijlocul ne este oferit tot de Dumnezeu si este foarte bine exploatat si valorizat în vremurile noastre atât de unii din teologii contemporani cât si de anumiti istorici ai religiilor si filozofi contemporani. Astfel, fie că este vorba de o întâlnire personală fie că este vorba de una universală si eshatologică, întotdeauna semnele sunt cele care însotesc descoperirea lui Dumnezeu.

Legătura dintre semne si simboluri este una de substantă. Ele sunt semnalate ca sinonime, semnele având calitate simbolică iar simbolurile fiind semne ale unei prezente mai înalte. Dacă semnele sunt rezultatul unor interventii directe, deci accidentale, din partea lui Dumnezeu, simbolurile perpetuează în timp aceste inerventii. Domnul nostru Iisus Hristos în întreaga Sa operă de mântuire s-a folosit si se foloseste atât de semne cât si de imagini simbolice. Amintim aici câteva din cele mai cunoscute semne si preziceri de semne consemnate de Sfântul evanghelist Matei: “Neam viclean si desfrânat cere semn, si semn nu i se va da, fără numai semnul lui Iona” (Mt. 16, 4). Sau în altă parte: “Spune-ne, când vor fi acestea, si care este semnul venirii Tale si al sfârsitului veacului? (…) Atunci se va arăta pe cer semnul Fiului Omului si vor plânge toate semintiile pământului si-L vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului, cu putere si cu slavă multă” (Mt. 16, 30). Mântuitorul nu a făcut economie nici în ceea ce priveste simbolurile: “Iisus le-a răspuns si le-a zis: Dărâmati templul acesta si în trei zile îl voi ridica. (…) Dar El le vorbea de templul trupului Său” (In. 2, 19,21). De asemenea cele mai multe parabole care privesc Împărătia lui Dumnezeu sunt prezentate sub formă de Imagini simbolice: “Atunci asemăna-se-va împărătia cerurilor cu zece fecioare care…” (Mt. 25, 1) sau “Aceasta este asemenea unui om care…” (Mt. 25, 14). Si exemplele s-ar putea înmulti.

Fără a intra aici în detalii filologice remarcăm totusi că atât semnul cât si simbolul au calitatea de intermediar, de mediator. Realitatea ultimă nu este semnul sau simbolul ci ea este doar semnificată de acestea. Ne-am putea întreba atunci: la ce bun semnele si simbolurile dacă ele tot nu sunt ceea ce ne interesează (adică realitatea ultimă)? Credem că nu vom gresi fată de nimeni dacă la aceasta vom răspunde prin glasul înteleptului Pavel: “Căci acum vedem prin oglindă, ca în ghicitură; dar atunci, fată către fată. Acum cunosc în parte; atunci însă deplin voi cunoaste asa cum si eu deplin sunt cunoscut” (I Cor. 13, 12) sau, “pe cele ce ochiul nu le-a văzut si urechea nu le-a auzit si la inima omului nu s-au suit, pe acelea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc” (I Cor. 2, 9). Cunoasterea deplină apartine numai lui Dumnezeu si ea este vesnică. În cazul nostru putem vorbi despre deplinătate, însă la un alt nivel, dar si despre lipsa acesteia. Realitatea însesi a conditiei umane actuale nu ne permite decât o cunoastere partială a lui Dumnezeu. Fată de ceea ce este posibil acum, veacul viitor este situat la nivelul deplinătătii. De aceea mijloacele prin care noi apreciem prezenta lui Dumnezeu acum sunt semnele si simbolurile.

Dragostea adevărată a făcut posibilă unitatea de credintă a Bisericii primului mileniu. Unicitatea credintei era dovedită de aderarea liberă a tuturor credinciosilor la unicul Simbol de credintă. Mântuitorul a exprimat credinta prin simboluri, de aceea nici Biserica nu putea proceda într-un cu totul alt mod. De atunci însă, symbolon-ul unic este sfărâmat în  nenumărate fragmente, asteptând parcă vremurile în care toti cei ce cred că îl detin în întregime să facă gestul căutării unei philia originare care i-a unit pe Părintii nostri. Si aceasta de dragul Celui care în ceasul preaslăvirii Sale S-a rugat “ca toti să fie una”.

 

*

 

Ilustrul si inspiratul istoric al religiilor Mircea Eliade a demonstrat în multe rânduri că simbolismul este prezent în cele mai rudimentare acte religioase si, camuflat, se regăseste si în gesturile profane. Concluzia domniei sale o putem considera ipoteza lucrării noastre. Ceea ce încercăm să realizăm prin intermediul tezei de fată este aprofundăm, pe cât ne permit limitele lucrării, studiul simbolului prin perspectiva oferită de cunoasterea crestină.

Si, pentru că spatiul de dezvoltare a crestinismului european a fost cultura greco-romană, prima parte, destinată în exclusivitate simbolului, debutează cu cazul particular al obiectului care a dat numele conceptului general de simbol, symbolon-ul. Prin aceasta avem convingerea că nu afectăm natura generală a problemei ci, din contră, pornim în studiul simbolului chiar de la origini.

O singură remarcă vom face aici cu privire la modelul oferit de cultura greco-romană. Domnul H.-R. Patapievici într-o conferintă de acum celebră prin continutul si mediatizarea ei[2], pe bună dreptate sustinea că simbolismul grec este unul de împrumut pentru theoria crestină. Si că acest model atunci când spiritul stiintific european l-a concurat si-a pierdut multe din atuurile sale. Însă având în vedere universalitatea conceptului de simbol, expusă magistral si de profesorul de filozofie Jean Borella, putem pleca de la un caz particular, cultural, pentru întelege un cod prezent de fapt în toate culturile antice. Capitolul al doilea va da cuvântul istoriei religiilor si concluziilor propuse de Mircea Eliade în ce priveste functia si logica simbolului. Iar cel de-al treilea capitol, prin intermediul excelentului studiu a lui Jean Borella Criza simbolismului religios, va face o incursiune prin istoria gândirii europene, urmărind totodată deconstructia si disparitia conceptului de simbol prin exemplul celor mai reprezentativi gânditori ai anti-simbolismului religios.

Partea a doua va supune atentiei cel mai important simbol al religiei crestine, icoana. Pe seama ei, au fost puse atât binefacerile lui Dumnezeu, cât si mânia Lui, provocată de faptul că cinstirea ei este o inchinare la idoli. După câteva precizări introductive, capitolul intâi al părtii a doua prezintă cele mai importante dispute teologice care au fost provocate de reprezentarea iconografică a chipului lui Dumnezeu. Capitolele al doilea si al treilea vor scoate în evidentă în mod apologetic fundamentele treimice si hristologice ale icoanei, precum si posibilitatea reprezentării chipului Fiului lui Dumnezeu. Pe lângă faptul estetic, icoana este în primul rând un obiect de cult care se încadrează într-un spatiu mai larg, biserica. Îndreptătirea folosirii icoanelor în cultul ortodox public si privat si modul de dispunere al acestora în biserică - aspectul liturgic al icoanei - vor fi în atentia ultimelor două capitole, al patrulea si al cincilea, ale lucrării noastre.