OrthoLogia
Florin Florea
SIMBOLUL SI ICOANA
© 1999 Florin Florea
Asumându-ne rigoarea “stiintei sacre” (cf. Sf. Toma) trebuie să
cunoastem dintru început miezul abordării teologice a icoanei, care este
structurat pe două planuri: triadologic
si hristologic. Din punctul de vedere al primului icoana este
semnificativă si legitimată prin însesi teologia trinitară crestină. După
cum se stie, aceasta a fost edificată în contextul marilor dezbateri din
perioada primelor Sinoade ecumenice. Fără a insista asupra doctrinelor
sinodale vom evidentia punctele esentiale ale doctrinei trinitare elaborate în
acest context cu referire la teologia icoanei.
După cum subliniază diaconul Ioan Ică jr. într-unul din studiile sale
studiul său, pericolul cel mai mare pe care l-a avut si-l are de înfruntat
teologia crestină este ruperea echilibrului dintre persoanele Sfintei Treimi si
natura divină. Exact în acest cadru se înscrie problema icoanei. Christoph
Schönborn arată în primul capitol al lucrării sale “Icoana lui Hristos”,
“nodul gordian” al relationării icoanei cu teologia trinitară îl
reprezintă conceptul de “chip”. Există mai multe pasaje biblice care
vorbesc despre Fiul ca si chip al Tatălui:
“El este chipul Dumnezeului Celui
nevăzut” (Col 1, 15); “Cel care m-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl”
(Ioan 14,9), s.a.. Problema care se pune cu referire la notiunea de chip, fost
suscitată de erezia lui Arie: dacă Fiul este chip (icoană) al Tatălui,
atunci nu cumva Fiul este inferior Celui Care L-a născut? Interpretând
exagerat de personal atât filozofia greacă cât si teologia crestină Arie
percepea, fără o întelegere profundă a naturii divine comună celor trei
Ipostasuri, persoana Fiului ca fiind inferioară celei a Tatălui tocmai din
cauză că nu era decât un chip (în-chipuire) al Acestuia. Am afirmat locul
minor pe care îl detinea conceptul de natură
divină în gândirea lui Arie. Prin aceasta mărturisim că doar o întelegere
adecvată a acestuia ne poate permite depăsirea arianismului. Chiar dacă există
diferente notabile, din punct de vedere functional între cele trei Persoane ale
Sfintei Treimi, natura unică le conferă
deplina egalitate. Nici Fiul nu este subordonat si inferior Tatălui, la fel
cum nici Tatăl nu poate fi, sub nici o formă, inferior unuia din celelalte două
Ipostasuri. În acest context caracterul creat al Fiului, afirmat mai mult sau
mai putin explicit de arieni, pare absurd. Iată ce afirmă despre aceasta Sfântul
Atanasie cel Mare: “Asadar, trebuie să privim însusirile Tatălui ca să
recunoastem dacă chipul este al Lui. Tatăl este Vesnic, Nemuritor, Puternic,
Lumină, Împărat, Rege, Atotputernic, Dumnezeu, Domn, Creator si Făcător.
Toate acestea trebuie să fie si în chip, încât cel care a văzut pe Fiul să vadă într-adevăr pe Tatăl (Ioan 14, 9). Dimpotrivă,
dacă, după cum cred arienii, Fiul este creat, si nu vesnic, atunci El nu este
chipul adevărat al Tatălui, dacă nu le este rusine să spună că Fiul se
numeste chip chiar dacă nu e de o
fiintă cu Tatăl, ci numai se numeste asa”[47].
Conceptul de chip nu implică, deci, inferioritatea Fiului fată de Tatăl. Căci,
cum arată în chip fericit acelasi Christoph Schönborn, “prin revelarea
tainei Sfintei Treimi s-a dezvăluit o nouă dimensiune a chipului”[48].
Autorii elaborării în sensul unei depline clarificări a acestei doctrine
despre chip sunt Sfintii Atanasie cel Mare si Grigorie de Nazianz. Ultimul
stabileste o corelatie decisivă între chip si fiinta divină: “Îl numim
chip pentru că el este de aceeasi fiintă (cu Tatăl) si pentru că vine de la
Tatăl, si nu Tatăl de la El. Într-adevăr, firea chipului este aceea de a fi
imitarea arhetipului si a aceluia al cărui chip se spune că este. Numai că
aici este ceva mai mult. Căci acolo este chipul nemiscat a ceva miscător; aici
însă este chip viu al Celui viu, si având neschimbarea mai mult decât Set
fată de Adam si tot ceea ce se naste fată de cel care naste. Fiindcă aceasta
este într-adevăr firea celor simple: nu cumva să semene cu unul si să se
deosebească de altul, ci întregul este chipul întregului, mai mult, este
acelasi si nu o asemănare”[49].
În această ordine de idei Schönborn este îndreptătit să afirme că,
“conceptul de chip este analog; nu-l putem aplica lui Dumnezeu si creatiei fără
să acentuăm în acelasi timp diferenta. În sfera lumii create, între chip si
model neasemănarea este întotdeauna mai mare decât asemănarea. În natura
absolut simplă a lui Dumnezeu, chipul si modelul sunt în mod desăvârsit
una”[50].
Ce legătură are această dezbatere teologică cu doctrina icoanei? În
mod analogic, la fel cum Fiul este “chip” al Tatălui si icoana este
“chip” al Fiului. Astfel, icoana este legitimată de teologia trinitară,
mai exact de iconomia relatiilor dintre Tatăl si Fiul. Totusi, ne putem întreba
este oare comensurabilă relatia dintre Tatăl si Fiul cu aceea dintre icoană
si prototipul reprezentat? Iată o întrebare la care orice răspuns poate părea
pripit. Proiectarea “simbolică” a teologiei trinitare asupra teologiei
icoanei poate părea artificială. Si totusi ea este legitimă. Dar această
legitimitate provine din dimensiunea hristologică atât a triadologiei cât si a
iconografiei.