OrthoLogia
Florin Florea
SIMBOLUL SI ICOANA
© 1999 Florin Florea
PARTEA A DOUA
ICOANA
Neîndoienic, într-un anumit sens icoana reprezintă cel mai
semnificativ obiect simbolic din contextul universului liturgic crestin. Tinând
cont de întreaga istorie a elaborării teologiei icoanei se justifică valoarea
deosebită a obiectului sacru în discutie. În introducerea acestei părti a
lucrării noastre avem însă de precizat sensul celor două sintagme utilizate:
obiect simbolic si univers liturgic.
Am văzut în cadrul primei părti a tezei de fată cum poate fi definit
si înteles simbolul. Dacă ar fi să rezumăm această definitie a simbolului,
ni se pare cel mai potrivit să retinem ca si caracteristică esentială a
symbolon-ului functia
sa mediatoare. Cu alte cuvinte, prin cei
doi poli ai săi, simbolizantul
respectiv simbolizatul, simbolul
asigură relatia simfonică între lumea sensibilă (“cele văzute”) si
lumea inteligibilă (“cele nevăzute”). Întelegem deci că simbolul este o
punte, având - cum afirmă în repetate rânduri Mircea Eliade - o functie
unificatoare, sintetică: “Vom avea necontenit prilejul să verificăm
polivalenta simbolurilor care stau la baza culturilor arhaice. De altfel, ceea ce
caracterizează simbolul si-l deosebeste de celelalte forme de cunoastere, este
tocmai această coexistentă a sensurilor. Structura sintetică a gândirii
“primitive” îsi găseste un excelent instrument de exprimare în simbol,
care unifică niveluri felurite de realitate cosmică, fără ca prin aceasta să
le “neutralizeze”. Polivalenta simbolului face posibilă coexistenta
sensurilor si, în acelasi timp, păstrează “diversul”, “eterogenul””[42].
În acest sens întelegem să ne referim la functia de intermediar a simbolului.
În fond, simbolul reprezintă prin natura lui intimă o modalitate concretă de
respingere a gnosticismului antisomatic si acosmic, care nu poate concepe în
nici un fel lumea sensibilă în deplina ei valoare. Vom avea ocazia să revenim
asupra acestui aspect.
În această ordine de idei, este evident motivul pentru care putem
considera icoana crestină ca fiind un obiect simbolic: ea este puntea care
asigură legătura între închinător si obiectul venerat. Dacă această
functie mediatoare, unificatoare ar lipsi sau ar fi alterată, nu am mai avea de
a face cu eikon ci cu eidolon. Iată unul din punctele “fierbinti” ale dezbaterii
dintre iconoduli si iconoclasti.
Poate că a fost mai usor să clarificăm într-o măsură acceptabilă
caracterul de obiect simbolic al icoanei. Ni se pare ceva mai dificilă lămurirea
semnificatiilor de univers liturgic. De ce? Conform Sfântului Maxim Mărturisitorul,
care reprezintă cum arată Cardinalul Hans Urs von Balthasar acea
minte deopotrivă genială si inspirată care a stiut să sintetizeze traditia
iudaică cu cea greco-latină interpretate printr-o perspectivă teologică
crestină holistică, cosmosul întreg a fost sanctificat - ca si omul si textul
sacru - prin întruparea Logosului Hristos. Din acest punct de vedere întreg
universul este liturgic, adică lumea în integralitatea ei poate simboliza,
pentru ochiul spiritualizat al contemplativului, slava lui Dumnezeu. Biserica nu
este altceva decât o imagine la o scară mai mică a acestei realităti de
dimensiuni cosmice. Si totusi cum putem distinge între ceea ce apartine
sacrului si ceea ce apartine profanului? Chiar dacă ceea ce se află în afara
templului nu este profan în deplinul sens al cuvântului, există un spatiu
pentru care credinciosul crestin are o garantie - prin Traditie - a sacralitătii
sale: Biserica. Ori Biserica nu reprezintă altceva decât ceea ce am numit mai
sus univers liturgic, respectiv totalitatea obiectelor sacre conditionate si
implicate în actul închinării, desfăsurat prin excelentă cu referire la
sfintirea darurilor în Trupul si Sângele Mântuitorului Hristos.
Părintii Bisericii au înteles de la început că nimic nu este pierdut.
Totul trebuie salvat si adus ca jertfă Celui înviat. Filosofia, cultura în
sens larg, arta cu diferitele ei ramuri între care inclusiv pictura, au fost
regândite pe bazele teologiei “noii revelatii”. Contributia majoră a gândirii
patristice la edificarea artei sacre o reprezintă evidentierea posibilitătilor
de a face accesibilă prezenta divină prin intermediul imaginilor (ca si a
sunetului, în muzica liturgică). Desigur bazele artei sacre sunt eminamente
teologice. Din acest motiv este absolut necesară o prezentare a icoanei asociată
strâns cu dezvoltarea si cristalizarea teologiei
patristice.