Capitolul
1: PROBLEMA
Nouă, celor
crescuti ca Protestanti după Evanghelie, ni s-a spus că, spre deosebire de
crestinii Ortodocsi sau Romano-Catolici, noi, Protestantii Îl slăvim pe
Dumnezeu în Duh si Adevăr. De aceea ni se mai spunea că nu avem nevoie de
Liturghie sau de 'ritualuri golite de sens' ca să-L preamărim pe Dumnezeu.
Ni
s-a spus că nu trebuie să studiem istoria Bisericii, pentru că istoriile
noastre de mântuire personală
erau singurele care contează, că nu avem nevoie de Sfânta Traditie pentru că
noi avem o 'relatie personală' cu Iisus. Dacă credem că suntem oameni
duhovnicesti, atunci - ni se spunea - suntem într-adevăr. Ceea ce făceam sau
felul în care ne rugam nu avea nici o legătură cu mântuirea noastră, despre
care credeam că se petrece o dată pentru totdeauna, aproape miraculos,
printr-un fel de predestinare, nu printr-o aventură de o viată. Noi credeam în
Biblie, dar nu si în Biserică. Nu aveam voie să ne spovedim preotului, să luăm
Sfânta Împărtăsanie si desigur că ni se părea inutil să aprindem o lumânare,
să venerăm o icoană, ori să spunem o rugăciune scrisă.[1]
Ni s-a spus că suntem liberi de astfel de 'superstitii neo-păgâne'. Ceea ce
alti crestini practicau de sute de ani sau ceea ce credeau ei si cum au ajuns să
creadă ceea ce credeau nu era treaba noastră. Nu aveam nevoie de alte
interpretări ale Scripturii, ale noastre erau de ajuns.
Nici
un mitropolit, nici o fată bisericească nu avea nici un fel de autoritate
asupra noastră în ceea ce priveste adevăratele întelesuri din Scriptură. La
nici un Părinte al Bisericii sau din vreun sinod bisericesc - ni se mai spunea
- nu puteam găsi întelepciunea pe care ne puteam baza. În crestinismul nostru
- la fel ca restul vietii în societatea noastră liberă si pluralistă - totul
era o chestiune de alegere personală, de 'călăuzire' individuală.
Crestinismul
nostru era practic tot ce voiam noi să fie, desi niciodată nu am recunoscut
asta. Ne plăcea să spunem că ceea ce credem este biblic. Dar adesea
descopeream că Biblia spunea tot ce voiam noi să spună. Căutam să respingem
idea din vechime potrivit căreia Sfântul Duh ghida Biserica. Si totusi nu am
întârziat să sustinem că Duhul ne 'călăuzea' în deciziile personale,
pentru a dovedi că aveam dreptate în disputele teologice si că făceam 'voia
Domnului' în chestiuni de ordin personal. Dacă nu ne convenea ceva la biserica
pe care o frecventam sau la pastorul ei, alergam în altă parte, la alte
biserici de alte denominatii, până găseam una pe gustul nostru.
Ironia
făcea că în pretentiile noastre de eliberare de traditie si de autoritatea
Bisericii, ne-am împotmolit în stilurile noastre 'libere' de închinare.
Diferentele dintre bisericile noastre erau adesea neglijabile. Întotdeauna ne
rugam în acelasi fel monoton, indiferent dacă ne citeam sau nu rugăciunile
('Tatăl nostru Carele esti în ceruri, te rugăm asta si asta…') dacă eram
din biserica reformată presbiteriană, eram împotmoliti inevitabil în
traditia calvinistă - biserică
goală cu patru pereti albi si o slujbă ce nu se mai termina, iar modul de închinare
consta în sentimentul pe care îl aveai dacă predica a fost bună sau nu. Dacă
eram baptisti din sud, atunci botezam, desigur, numai adulti. Dacă se întamplă
să fim într-o denominatie asa-zis harismatică, vacarmul din timpul rugăciunii,
'vorbitul în limbi', 'profetiile', 'semnele', 'minunile' si toate celelalte
erau nici mai mult nici mai putin decât un haos organizat care, chiar în felul
său extrovertit, era la fel de plictisitor si de monoton. De fapt nu era vorba
despre opozitia dintre libertatea Protestantă si Sfânta Traditie, ci mai
degrabă era o chestiune de alegere a traditiei, ritualului sau liturghiei pe
care să le urmezi.[2]
Fiecare
'traditie' Protestantă se lua pe sine foarte în serios. Cu toate acestea, în
societatea noastră pluralistă se întâmpla foarte rar ca cineva (sau un grup
anume) să pretindă că 'traditiile' lor relativ noi sunt mai bune ori mai adevărate
decât altele, într-un sens absolut. Astfel că am început să credem în
pluralism, ca valoare absolută, mai mult decât în idea unei traditii
religioase unice.[3]
Să afirmi că o anumită biserică e mai bună sau că rugăciunea în ea este
mai adevărată, te califica automat drept un tip cu ifose, un ne-american. Într-o
astfel de atmosferă de tolerantă dogmatică, idei despre transcendenta,
perenitatea si suveranitatea adevărului au devenit imposibil de apărat. Si
asta se adeverea în special când era vorba de morală si rugăciune. Într-un
mediu invadat de Protestantism multidenominational este din ce în ce mai greu
pentru americani să-si definească orice idee sau învătătură confesională
ca fiind adevărată în raport cu alte idei. Cu exceptia unor expresii
referitoare la câteva idei, corecte din perspectiva politică, despre rasism si
intolerantă, 'Eu am dreptate, tu gresesti'
a devenit cu timpul o propozitie aproape de nerostit în discursul moral
american, ca să nu mai vorbim de cel religios. După ce verva autoritară a
puritanismului din secolele trecute s-a mai domolit, ideea potrivit căreia 'Acesta-i punctul meu de vedere, dar si al tău e la fel de bun în
felul său' reprezintă sentimentele majoritătii americanilor. La urma
urmelor, toti americanii au fost creati egali, nu-i asa? Nu sunt toate ideile la
fel de valabile? Nu e oare libertatea individuală de expresie cel mai mare dar
al omului? Cum atunci să mai îndrăznească cineva - sectă, un grup, o denominatie religioasă
a pretinde că detine calea corectă a rugăciunii, doctrinei sau moralei
în defavoarea altora? Să fie geniul Americii acela că toate grupurile
(sociale, religioase, politice etc.) pot prospera în mod egal în cultura
noastră democratică? Se pare ca
individualismul american functionează doar atâta vreme cât toate ideile
despre adevăr sunt privite ca fundamental relative.[4]
A
fost doar un pas de la idea că toate denominatiile religioase si chiar toate
religiile trebuie respectate în mod egal, până la credinta că toate
religiile sunt la fel de adevărate. În cele din urmă logica de neclintit a
pluralismului denominational a dus la o singură concluzie posibilă: de vreme
ce toate ideile religioase sunt la fel de adevărate, chiar si când se
contrazic între ele, ele sunt cu sigurantă irelevante pentru viata publică si
nu servesc decât ca mijloace terapeutice individuale.
Până
în zorii secolului douăzeci singura idee absolută care a supravietuit efectiv
în arena publică a fost aceea a politicii secularizate. Numai într-un sistem
politic bazat pe solide structuri judiciare ce au protejat dreptul la
prosperitate materială au putut americanii să împărtăsească aceeasi
viziune asupra vietii.[5]
Ceea ce era înteles drept constitutional era privit ca fiind mult mai relevant
pentru viata publică decât ceea ce cândva se crezuse a fi corect sau gresit
din punct de vedere moral. Religia a început sa fie privită ca o simplă
opinie subiectivă, ca o 'credintă personală'. În anii '70 când Protestantii
după Evanghelie s-au simtit amenintati de valul crescător al haosului moral,
al anarhiei chiar, în cultura desacralizată a Americii era putin loc pentru
notiuni ca bine si rău moral în sens absolut la care se putea face apel. Tot
ceea ce puteau face Protestantii era să folosească versete izolate din Biblie
sau argumente de ordin laic, rezultate ale diverselor studii stiintifice, pentru
a-si sustine chemarea de 'întoarcere la valorile crestine'. Îsi pierduseră
deja puterea de a se lupta pentru un adevăr vesnic dincolo de păreri
subiective de tipul "mie Biblia îmi
spune asta si asta" sau de tipicele argumente politice care începeau
cu "Studiile arată că…"
După
abandonarea Sfintei Traditii, a conceptului de Lege Naturală regăsit în
autoritatea si întelepciunea morala transmise de-a lungul veacurilor de Sfintii
Părinti ai Bisericii si acceptând idea că e normal ca Biserică să fie împărtită
în 23000 de denominatii adverse si adesea contradictorii,[6] ce chemare mai poate veni acum din partea crestinilor
Protestanti pentru o întelegere istorică a moralitătii, a adevărului
ne-negociabil? Cum să mai vorbesti despre un principiu fondator când trecutul
istoric a fost abandonat în favoarea 'progresului' auto-generat?
Spre
sfârsitul secolului douăzeci comunitatea Protestantă a devenit total
neputincioasă în a provoca si combate cât de cât cultura seculară ce o
ameninta. Protestantii îsi pot da mâna sau se pot organiza politic asa cum
face oricare grupare social-politică, dar cu toate astea ei si-au pierdut,
lamentabil, reperele morale. Acceptând ca stare de fapt normală o varietate
de denominatii adverse, Protestantismul a contribuit din plin la
pluralismul cultural de azi încât si-a pierdut forta de a chema spre o întoarcere
la valori morale absolute. Ca grup religios, Protestantii nu au putut să cadă
de acord asupra semnificatiei sacramentelor si a istoriei lor religioase.
Principiul de căpătâi al Protestantismului a fost acela prin care s-a înfăptuit
ruperea de istoria sacramentală. Cum atunci ar mai putea Protestantii să impună
conditii ori măcar să facă sugestii culturii seculare din jur în numele unui
adevăr etern, neschimbat, sacramental?
Probabil
că primii reformatori Protestanti nu au prevăzut pericolul mortal pe care l-au
declansat, pericol care avea să afecteze tocmai pilonii culturii lor. Si
totusi, chiar pe timpul lui Luther si Calvin, denominatiile Protestante aflate
în plină proliferare au simtit nevoia de a-si făuri o traditie istorică
legitimă. Această nevoie a apărut deoarece Protestantii au început să se
contrazică (si să se ucidă) între ei asupra diferitelor interpretări ale
Scripturii. Neavând o singura Sfântă Traditie la care să se raporteze,
denominatiile Protestante au recurs la interpretările subiective si personale
ale Scripturii. Ceea ce a devenit tot mai evident era că adesea aceste
interpretări se contraziceau între ele.[7]
Curând, Protestantii s-au robit certurilor neîntrerupte si asa au rămas până
azi. Există totusi o diferentă: nimeni din lumea seculară nu mai vrea să-i
asculte.[8]
Pluralismul
avea să vatăme pe multi oameni religiosi. Pentru cei educati, doar politica
este sacrosanctă.[9]
Religia este acum privită ca un fel de Cenusăreasă a politicii. Cultura a depăsit
Protestantismul. Izolati cu 'Bibliile' lor si cu interpretările lor subiective
ale Scripturilor, fără nici un fundament moral trainic în care să îsi
legitimeze ideile si pretentiile, Protestantii si-au pregătit astfel demisia, tăgăduind
idea unui transcendent si a sacramentelor absolute.
Denominatiile protestante si-au pierdut relevanta în cultura căreia
s-au substituit.
[1] "Cuvântul liturghie…din nefericire a fost abandonat din uz în Protestantism…" -Thomas Howard, A fi evanghelic nu e de ajuns (Nashville, 1984), pp. 91-104.
[2] Această lipsă de consecvenţă nu este o chestiune cu totul nouă în Protestantism. Aşa cum scrie Jaroslav Pelikan, "Protestanţii, în vreme ce pregăteau atacurile reformatorilor la adresa doctrinei scolastice a pocăintei, au fost siliti să recunoască faptul că repetitia formulelor de spovedanie înlocuite de reformatori avea să ducă spre un nou externalism." -Jaroslav pelikan, Tradiţia creştină, vol. 5: Doctrina creştină şi cultura modernă (Chicago, 1989), p. 52.
[3] "…fragmentarea produsă de Protestantism a fost de o importantă crucială…deoarece o cultură religioasă monolitică ar fi opus o rezistenţă mult mai mare secularizării." -Steve Bruce, Casa destrămată: Protestantism, Schismă si secularizare (Londra, 1990), p.27.
[4] "…în esentă Protestantismul reformat poate fi descris din punct de vedere sociologic drept individualist…" ibid. p.229.
[5] "Urmarea inevitabilă desi nedorită a dezvoltării pluralismului religios a fost consolidarea statului secular." Ibid.
[6] conform statisticilor furnizate de O.N.U. cu privire la denominatiile Protestante in lume. Recensământul mondial al activitaţilor religioase (Centrul de informare al O.N.U., New York, 1989).
[7] "Avea să devină evident [în timpul Reformei] că diferitele interpretări biblice se vor contrazice între ele…Pentru Romano-Catolici şi Ortodocsi aceasta [confuzia Protestantă] dovedea o dată mai mult că era nevoie de o Biserică infailibilă." -Jaroslav pelikan, Doctrina crestină si cultura modernă, pp. 73-74.
[8] "În ciclurile de crestere religioasă si declin din ultimele doua secole, fiecare val a adunat tot mai putini aderenti sau a produs un impact mai slab sau amândouă". -Steve Bruce, Casa destrămată, p.223.
[9] "În aceeaşi manieră, noţiunea perversă de detronare a religiei a dus la întronarea statului ca biserică." -Richard John Neuhaus, Piata publică (Grand Rapids, 1984), p.86.