Cap.
10 ADEVĂRURI PERSONALIZATE
Dacă modul de
slujire liturgic-sacramentală al traditiei crestine nu a mai fost convenabil,
Protestantii din America aveau să inventeze unul nou, pe potriva noului spirit
al veacului.
Asa
cum scrie Page Smith,
"Un popor în stare să inventeze un nou
tip de plug si o cărută mai eficientă s-a dovedit la fel de ingenios în
inventarea noilor religii…Acestea erau Luminile Noi, Universalistii,
Swedenborgistii, Spiritualistii…"[1]
În timp ce
frenezia pluralistă Protestantă americană se consolida, în secolele
XVIII-XIX noi culte, secte si religii aveau să fie inventate din nimic în număr
tot mai mare, pentru ca experimentul american să aibe aparenta unui misionarism
religios. Gruparea Adventistă de Ziua a Saptea o avea ca profetesă pe Ellen G.
White. Principiile Stiintei Crestine au fost 'descoperite' de Marry Baker Eddy.
Joseph Smith a întemeiat Mormonismul. Experienta 'nasterii din nou' a înlocuit
formele de slujire sacramental-istorică, devenind noul 'sacrament al
fundamentalismului' marginal. Întrunirile Protestante din corturi au devenit un
mod de viată. Când slujbele aveau să se mute din cort în biserică, goana
după experienta 'nasterii din nou' (dar în afara vietii Bisericii istorice) a
devenit normă.
În
vreme ce cucerirea frontierei era în toi, înclinarea Americii pentru
inventiile de noi religii care să satisfacă fiecare gust si pentru consolarea
fiecărei constiinte încărcate era în plină desfăsurare. Asa cum scrie
Peter J. Leithart, pastor al bisericii Reformate Presbiteriene:
"Evanghelismul
Protestant se pare că se află într-o relatie simbiotică cu
denominationalismul american. Evanghelicii si-au trasat rădăcinile până la
Reforma Protestantă care era între altele o schismă bisericească. În
America miscările de abolire a stabilimentelor traditionale si de experientă a
'nasterii din nou' s-au unit pentru a lichida sfera ecleziastică din societate
si a încuraja sectarianismul."[2]
Profesorul
Steve Bruce scrie referitor la efectele exploziei de sectarianism
denominational:
"Chiar acei sociologi care explică
secularizarea ca fiind un rezultat al industrializării, urbanizării si al
lumii moderne rationale, sunt nevoiti să recunoască importanta
Protestantismului pentru propriul său destin…Se poate vedea cum crestinismul
Reformat si-a săpat singur groapa…Protestantismul a declansat pluralismul si
implicit secularizarea…Fragmentarea Protestantismului avea să fie cauza
demisiei sale.
Pretinsa referire la Biblie ca singură sursă
de cunoastere autorizată, în ciuda eforturilor promotorilor acestei idei, a
adus după sine incoerentă, inconsecventă si dezbinare…Esenta
Protestantismului Reformat este individualismul. Consecinta … inevitabilă
avea să fie nasterea pluralismului religios si
expansiunea statului secular."[3]
Protestantii au îmbrătisat cu entuziasm religia seculară a lui Rousseau a
cărei dogmă de bază era că vocea poporului sau vocea 'naturii' si 'istoriei'
era vocea lui 'Dumnezeu'. Democratia, despre care se prevedea a fi 'miscarea
viitorului', avea să capete curând aureola unei 'sfinte traditii'.[4]
În mod convenabil, această nouă 'sfântă traditie' americană sustinea că
'visul american' - cu alte cuvinte căutarea autonomiei individuale, bogătiei
materiale si fericirii fără limite puse de morală - era sinonim cu setea de
dreptate.
Tot
mai mult această 'traditie' sau 'vis' secular american avea să se depărteze
de orice influentă religioasă, de orice principii morale. Dreptul la fericire
si prosperitate avea să ajungă curând mai presus de orice contestare, la fel
ca Sfânta Traditie a Bisericii din perioada de dinainte de Reformă. Chiar dacă
pe clădirile publice si pe bancnote se poate citi 'În Dumnezeu noi credem',
'Dumnezeul' acela avea să fie un zeu american inventat pentru a satisface
cerintele contemporane si materialiste si pentru a da un rost unui popor lipsit
de educatie si analfabet din punct de vedere teologic.
[1]
Page Smith, Formarea Tinerei
Republici, vol. 3, din O
istorie populară a Americii, p. 755.
[2]
Peter Leithart, "O retrospectivă a Adunării Evanghelice",
în First Things, octombrie,
1992.
[3]
Steve Bruce, Casa destrămată,
p. 23 si pp. 229-230.
[4] Promisiunea unei 'utopii' se găseste peste tot în numerele din Federalist Paper. "Republica…promite leacul pe care noi îl căutăm." Federalist Paper Nr. 10, Madisson (New York, 1961).