Noua
'religie' americană
Scepticismul
generalizat introdus de rationalistii Renasterii, Reformei si Iluminismului a
generat o nouă dogmă de ortodoxie secularizată în care doze isterice de
stiintă si politică popularizată au înlocuit religia, ca ultimă sursă de
valori morale. Astfel, 'vocea poporului', 'vocea istoriei', 'marsul progresului'
au devenit tot mai mult un principiu sacrosanct călăuzitor al schimbării
politice si revolutiei împotriva conventiei. Pentru 'progresisti' a fi 'de
partea dreaptă a istoriei' sau a 'progresului stiintific' era totuna cu a fi
'de partea dreaptă a lui Dumnezeu', asa cum se întelegea aceasta de către
crestinii si evreii traditionali. Confuzia dintre opinia publică si moralitate,
dintre sondajele de opinie si profetii a devenit inevitabilă.
În
loc de Sfânta Traditie, americanii, care simteau nevoia psihologică de
suportul unor sisteme religioase, au optat pentru diferite expresii
personalizate ale unor 'credinte' subiective ce începuseră să prolifereze în
Republica americană. Fiecare individ, denomintie sau sectă era liber să
interpreteze 'crestinismul' asa cum dorea. Haosul a devenit starea normală de
lucruri în babilonia denominatiilor. Idea că Biserica înseamnă mai mult decât
o descriere colectivă a tuturor denominatiilor vechi de o zi, de un deceniu sau
chiar de un mileniu, a fost abandonată.
Dreptul
de a crede si de a face ce-ti trece prin cap, bun sau rău, adevărat sau fals,
trivial sau profund, indiferent de consecintele credintei sau faptelor
individuale, a devenit dovada că 'visul american' functiona.[1]
Idea că există anumite adevăruri sacre moral-religioase mai presus de orice negociere, mai presus de orice dezbatere politică
sau opinie personală - de exemplu, sfintenia vietii omenesti, inclusiv
viata omenească 'imperfectă' - a fost treptat abandonată împreună cu
formele fixe de slujire crestină, liturgică si sacramentală. Tot ce a rămas
din credinta crestină a fost un exercitiu - experimental, nostalgic,
personalizat si necomunitar - de o religiozitate si un sentimentalism egoiste si
adesea bizare.
Întelegerea
istorică a ceea ce viata crestină, slujirea, credinta si practica sacramentală
fusese vreme de aproape două mii de ani a fost cu totul abandonată.
Mostenitorii spiritului rezultat în urma Consilului de la Dort si denominatiile
Protestante Anabaptiste anistorice au început să-si confectioneze propria lor
realitate religioasă - slujire si teologie - indiferent de legitimitatea
istorică sau de ceea ce fusese înainte.
La
fel cum în secolele XVIII si XIX producătorul de doctorii patentat era liber să
facă reclamă la orice fiertură nocivă pe care o vindea drept leac
a-toate-vindecător, tot astfel si liderii religiosi auto-proclamati ai sectelor
Protestante din America erau liberi să prezinte orice teologie ca fiind
'crestină', indiferent de cât era de legată de Biserica istorică.
În
America, până la sfârsitul secolului XIX, politica a înlocuit religia ca
factor stimulator în relatiile dintre oameni. Până la sfârsitul secolului XX
stiinta L-a înlocuit pe Dumnezeu, asa cum misiunea de tip caută-si-distuge împotriva
pruncilor 'anormali' o arată, în timp ce descoperirile genetice, diagnozele
prenatale si avortul au reînviat programul eugenetic de tip nazist, deghizat
sub numele de 'testare prenatală'.
Experimentul
Protestant si-a trăit veacul. Bisericile Protestante s-au fragmentat, influenta
lor fiind preluată de stat, preotii au fost înlocuiti de 'pastori'
autoproclamati care, la rândul lor, au pregătit terenul pentru 'preotii'
politizati ai 'Noului Canaan': birocrati, politicieni, oameni de stiintă,
doctori, ingineri sociali, geneticieni si 'profetii' lor din mass-media.[2]
[1]
"Pericolul ca drepturile să fie călcate în picioare de teorii
abstracte este însusi pericolul pus de abordarea 'seculară' tipic utilitară
în calcularea intereselor sale. Potrivit acestei abordări...toate
pretentiile referitoare la valoare si adevăr sunt reduse la statutul
'intereselor' individuale." Richard John Neuhaus, Piata
publică asa cum e ea, pp. 120-121.
[2]
"Trăim într-o eră a haosului intelectual si a dezintegrării.
Se pare că omul modern este nehotărât, iar varietatea de opinii depaseste
orice sperantă a reconcilierii." George Florovski, Biblia, Biserica, Traditia: O perspectivă Ortodoxă, p. 10.