"Scăunelul
cu trei picioare'
Noile religii pluraliste americane de secol XVIII-XIX, de tipul 'descurcă-te
singur', s-au depărtat cât au putut de credinta crestină străveche si de Sfânta
Traditie a Bisericii istorice. Cândva
toti crestinii erau de comun acord că viata crestină a omului se sprijinea
pe trei piloane la fel de importante, de felul unui scăunel cu trei picioare.
Primul îl reprezenta aderenta la doctrina
neschimbătoare. Al doilea era comportamentul
moral. Al treilea consta în participarea la Rugăciunea sacramentală.[1]
Aceste fatete sincronizate ale vietii crestine stăteau la baza conditiei de a
fi crestin, fată de simpla declaratie despre cum a
devenit cineva crestin.
Protestantii aveau să reteze, unul după altul, fiecare dintre acesti
piloni. Mai întâi orice idee care sustinea că felul în care se face Rugăciunea
este important - pentru a nu spune absolut - a fost abandonată cu totul, de
vreme ce sectele Protestante rivale nu au putut să cadă de acord cu privire la
semnificatia Rugăciunii, si cu atât mai mult la cum trebuie ea făcută. În
America era de ajuns să sugerezi că anumite forme de Rugăciune, de crez sau
sacrament erau mai bune decât altele pentru a fi etichetat drept ne-american,
anti-pluralist si chiar anti-democrat. La fel ca si Cain, americanii si-au luat
libertatea de a inventa noi forme de 'Rugăciune'. De asemenea, si-au luat
libertatea de a abandona orice traditii sacramentale pe care nu le mai găseau
'folositoare', suficient de 'progresive', ori pur si simplu îndeajuns de
'amuzante'.
În America secolelor XVIII, XIX si XX slujirea
crestină străveche a fost lepădată în favoarea diferitelor expresii
autohtone pe de o parte, si a reductionismului unitarian pe de alta. Orice fel
de 'spirit' religios, care satisfăcea cutare sau cutare preferintă religioasă
era considerat Rugăciune 'crestină'. Dacă aveai inima 'dreaptă în fata lui
Dumnezeu', cui îi mai păsa de felul în care te rogi? Aceasta te privea
personal. La urma urmei, 'America este o tară liberă si cine e în măsură să
spună că felul cutăruia de Rugăciune este superior altuia?' 'N-avem nevoie
de elite, de papi sau de printi în America!' 'Cui îi mai pasă de trecut, de
ceea ce a fost?' 'Nu căutăm noi să creăm o lume nouă
si mai bună?' 'Cât despre religie,
aceasta este o chestiune personală!' 'Toate bisericile sunt la fel de bune!'
'N-a câstigat Presedintele Kennedy alegerile pentru că promisese că nu se va lăsa influentat în deciziile
sale de credinta sa Romano-Catolică? Nu este aceasta calea americană?'
A urmat abandonarea celui de-al doilea picior:
învătătura morală traditională. Divortul se obtinea tot mai usor, adulterul
a devenit tolerat, instaurarea lăcomiei ca 'drept' national, rasismul,
legalizarea avortului la cerere, misiunea de tip 'caută-si-distruge' a copiilor
'imperfecti' efectuată cu ajutorul testelor pre-natale sunt doar câteva dintre
îndepărtările dramatice de la învătătura Bisericii istorice, ale
'crestinilor' Iluministi Protestanti care si-au făcut propriile reguli de Rugăciune
si morală, independent de Sfânta Traditie crestină. Si cum să mai protesteze
la aceasta un Protestant onorabil? Nu e treaba noastră cum aleg să trăiască
adultii, si atunci de ce ne-ar păsa cum aleg oamenii să se roage?
Asa cum Episcopul John Spong scrie dintr-o perspectivă tipică a
inventivitătii moral-religioase americane:
"[Suntem
chemati] nu doar spre căintă…ci si spre adoptarea unei viziuni de ansamblu. [Suntem chemati] să ne debarasăm de teamă si să fim
deschisi…cu cei care nu corespund strictei definitii a Bisericii cu privire la
imoralitatea sexuală…[Dacă Biserica] vrea să aibe credibilitate ca
institutie , trebuie să ia în considerare conditia celor necăsătoriti, celor
divortati sau aflati în divort, a homosexualilor, dintr-un punct de vedere
detasat fată de conceptiile patriarhale din trecut."[2]
Si a urmat lepădarea de cel de-al treilea pilon. Doctrinele istorice
crestine confirmate de cele sapte sinoade ecumenice au fost abandonate.
În limba greacă erezia înseamnă alegere. Protestantii au început să
aleagă cum au vrut ei din chestiunile doctrinare.[3]
Aceasta era de asteptat să se întâmple, dată fiind răsturnarea autoritătii
Sfintei Traditii, a Canonului biblic si a Sfintelor Taine de către Reformatori.
Asa cum am văzut, Reformatori ca Zwingli au abandonat sau redus Împărtăsania
la valoarea unui simplu simbol. Ulterior, teologi moderni precum Episcopul Spong
au dus si mai departe logica deconstructivistă Reformată a lui Zwingli mergând
până la a pune la îndoială credinta în nasterea din Fecioară si sfintenia
căsătoriei. Până la sfârsitul secolului XX ei au ajuns să accepte ca normă
'morală' lăcomia materialistă. Au orchestrat chiar un adevărat cult al bogătiei,
numit 'evanghelia prosperitătii'. La celălalt capăt al spectrului ideologic,
Protestantii liberali au început să 'hirotonisească' femei si homosexuali si
să proclame deschis virtutile avortului la cerere, experimentele fetale,
eutanasia si testele prenatale, ori să dea mână liberă femeilor să
corecteze textul biblic pentru a se potrivi cu politica vremii în ceea ce
priveste egalitatea între sexe.
Dacă Luther, Zwingli sau Calvin ar fi să se
întoarcă înapoi de la mormânt si să protesteze fată de exagerările la
care s-a ajuns, Protestantii americani moderni, poate o 'preoteasă' episcopală
sau un 'pastor' prezbiterian homosexual ar putea răspunde pe bună dreptate că
el sau ea n-au făcut decât să 'interpreteze' anumite pasaje din Scriptura în
mod 'diferit' decât Reformatorii. Si cine poate spune care 'interpretare' e cea
corectă?
O dată ce a fost înlăturat primul dintre
piloni - Sfânta Traditie, autoritatea bisericească si Rugăciunea crestină
sacramental-istorică - au urmat, inevitabil si celelalte două. Ceea ce începuse
ca o contestare a formelor traditionale, liturgice de Rugăciune si a continuitătii
apostolice, a sfârsit printr-o contestare a moralitătii crestine, a însesi
doctrinei sale de bază. Cu alte
cuvinte, nimic nu a mai rămas sfânt până la sfârsitul secolului XX în cea
mai bună dintre 'lumile noi' posibile.[4]
[1]
"Sursa acestui adevăr neschimbător avea să fie găsită în
'dogmele evanghelistilor, apostolilor si profetilor'…temelia credintei a
fost autoritatea apostolilor…claritatea Scripturii a îndreptătit-o ca
autoritate supremă a doctrinei crestine." Jaroslav Pelikan, În spiritul crestinismului Răsăritean, pp. 16-17.
[2]
John Spong, A trăi în păcat? Un Episcop reconsideră sexualitatea umană (San
Francisco, 1958), p. 39.
[3]
"John Milton vorbea în numele unui număr tot mai mare de
individualisti [Protestanti]…atunci când a afirmat că s-a 'decis să nu
mai depindă de credinta sau judecata altora în chestiunile de ordin
religios', ci 'să descifreze el
singur care e crezul său religios'…Biograful lui Milton a identificat pe
cei care 'impun un anumit crez, canon sau o anumită constitutie' drept
'ciuma omenirii' " Jaroslav Pelikan, Doctrina
crestină si cultura modernă, pp. 30-31.
[4]
În timp ce Europa a devenit seculară deoarece oamenii au părăsit
bisericile, bisericile americane si-au păstrat enoriasii devenind ele însele
seculare….pluralismul are un efect bagatelizant si coroziv asupra
religiei." Steve Bruce, Casa destrămată, pp. 179 si 181.