Realitatea
nedorită
Americanii timpurilor moderne au descoperit că desi realitatea a fost
modificată ca să îi satisfacă, unii oameni mai aveau, inexplicabil, nevoie
de un fel de religie. Astfel că s-a decis tacit ca omul să fie religios si
secular în acelasi timp. Americanii s-au luptat din greu să aibe sentimentele
unor 'oameni buni, cu frică de Dumnezeu', în timp ce făceau fapte rele. Mai
presus de toate, americanii au învătat să aibe o 'părere bună despre sine'
orice ar face. Oricât de contradictoriu si-ar fi gospodărit vietile pentru a lăsa
impresia unei aparente virtuti (de exemplu, instalând rampe speciale de acces
pentru handicapati în aceleasi spitale în care misiunea de tip caută-si-distuge
împotriva pruncilor 'anormali' era în toi în cadrul unui program de teste
prenatale pentru a identifica toate persoanele posibil handicapate),
americanilor li s-a spus să-si 'păstreze părerea bună despre sine'.
Realitatea nu trebuia să slutească clipele de fericire. Disneyland-ul putea
coexista cu miscarea eugenetică de tip nazist, avortul cu maternitatea,
familiile cu divortul. 'Alegerea' a devenit cuvântul magic. Ce anume ai ales nu mai conta.
America
s-a transformat într-un stat secular care a rămas, totusi religios într-un
fel ne-traditional, ultra-materialist si egocentric.[1]
O foame nestăpânită de 'apreciere de sine', 'putere', 'productivitate' si
'fericire' a înlocuit nevoia de credintă sacrificială, într-o natiune ce
acum s-a îndepărtat iremediabil de orice concept fix despre realitate sau
despre o rânduială morală mai aleasă, mai presus de orice negociere.
America
este acum o natiune unde crestinismul este prezentat ca un articol (între multe
altele) al ofertelor de interes special de pe meniul societătii de consum, care
îi poate ajuta pe unii să prospere si să izbândească în societate - o căutare
de împlinire de sine fără limite si fără sentimente de vinovătie si
responsabilitate pentru consecintele actiunilor individuale.
America
vremurilor moderne este o natiune în care peste nouăzeci la sută din
populatie afirmă că 'crede în Dumnezeu' si peste saizeci la sută că au avut
experienta 'nasterii din nou'.[2]
Dar dovada faptului că aceste credinte sunt strict personale, subiective si
interiorizate este coplesitoare. Rata divortului, a crimei, a avortului, larga
acceptare a testelor prenatale pentru pruncii 'cu deficiente', frecventa
copiilor ilegitimi, epidemia bolilor venerice, dezintegrarea oraselor noastre -
toate acestea ne arată cum o religie interiorizată, ne-sacramentală nu poate
să afecteze realitătile exterioare si comportamentul. Nouă, americanilor, ne
place să spunem că 'credem în Dumnezeu', dar se pare că acest 'Dumnezeu' nu
ne îndeamnă decât să ne distrăm.
[1]
"În orasul de tip Puritan se credea că mântuirea este ceva
care se poate întâmpla doar în cadrul comunitătii de credinciosi…Când
comunitătile mai traditionale au început să se descompună sub presiunea
crescândei diversificări sociale si religioase, accentul avea să se pună
pe căutarea individuală a mântuirii…Pierderea autoritătii
denominatiilor originale…a grăbit tranzitia spre ceea ce am putea numi
crestinism personal." Page Smith, O
istorie populară a Americii, p. 759.
[2]
Sondajele de opinie Gallup, 1988-1991.