Pentru
egoisti, din partea egoistilor, despre egoisti
Cu religia
crestină redusă la nivelul răfuielilor sectare, o mentalitate hedonistă,
secular-revolutionară domină cultura americană, în ciuda religiozitătii
noastre superficiale, ne-sacrificiale, în ciuda filantropiei noastre
sentimentale. Americanilor le place să spună că sunt 'buni' si 'generosi' la
inimă. Realitatea vietii americane pune sub semnul întrebării sensul pe care
aceste cuvinte îl mai au în ziua de azi. La urma urmei, cuvântul 'bun' însemna
cândva un anumit standard de purtare virtuoasă, nu doar părerea despre sine a
cuiva.
Uneori
mentalitatea secular-revolutionară americană a fost deghizată în chip de
religie autentică, chiar 'fundamentalistă', de către Protestantii după
Evanghelie, în trecutul recent ca si în ziua de azi. Dar dacă judecăm după
comportament, adevărata ideologie a Americii - de tipul 'nasterii din nou' - a
devenit asemănătoare cu cea a miscării Iluminist-Romantice: o viziune a noii
aristocratii, a succesului materialist si nu a autoritătii apostolice; a înaltei
păreri de sine si satisfactiei personale, nicidecum a sfinteniei. Această
viziune pseudo-religioasă a ajuns să domine învătământul si educatia,
stiintele umaniste, religia, guvernul si politica. Ni se spune că ratiunea si
doze mari de religie experimentală, netraditională, individualistă vor atrage
după sine 'binele' în America, fără să mai fie nevoie de nici un conducător
al vechii ordini morale. Emerson, marele preot al individualismului american, a
exprimat acest sentiment astfel:
"Nimic
nu este sfânt în afara integritătii mintii tale…cea mai mare revelatie este
că Dumnezeu sălăsluieste în fiecare om."[1]
[1]
"Reforma Protestantă inventase individul, dar acest individ era
strâns legat de comunitatea credinciosilor…Noul tip [american] de
individ, al cărui profet era Emerson, avea să fie individul liber cugetător,
autonom." Page Smith, O istorie
populară a Americii, vol. 4, pp. 522-523.