Politica
înlocuieste religia
Semintele super-statului secular modern, cu un guvern puternic, fără
limite morale - supranumit 'statul-bonă' - au fost sădite de umanistii
francezi, iar apoi de cei americani care credeau în puterea ratiunii de a
rezolva toate problemele omenirii.[1]
Abandonarea liturghiilor sacramentale, a ierarhiei apostolice si a Sfintei
Traditii a crestinismului istoric de către Protestanti avea sa creeze un vacuum
de autoritate morală. Demersul lor nihilist a fost desăvârsit de către
discipolii lor secularizati, conducătorii miscărilor franceze, iar apoi
americane, de tip Iluminist-Romantic. Începând prin a abandona Sfânta
Traditie si autoritatea patriarhală în numele 'libertătii individuale',
Protestantii si urmasii lor Iluministi aveau să sfârsească, ironic, prin a
modela o lume unde, în absenta autoritătii bisericesti, puterea absolută
putea fi implacabil investită într-un stat secular avid, tot mai dezvoltat.
Cum
individualismul nestăvilit a degenerat curând in haos - divort, avort, crimă
- oamenii au început să se îndrepte spre guvern - taxe, programe sociale,
ajutor de somaj - pentru a păstra ordinea si pentru a găsi solutii la
problemele sociale care s-au înmultit exponential în urma prăbusirii vechii
ordini morale.[2]
Asa cum am văzut, aceasta nu înseamnă că întreaga cultură era ateistă.
Osanale din gură continuau - si continuă -
să I se aducă lui Dumnezeu in Lumea Nouă. Dar 'Dumnezeul' proslăvit
acum apartine altei realităti: 'visul american' secularizat, materialist,
planificat; politica plăcerii, împlinirii de sine si a distractiei; obsesia
cresterii economice - toate sunt acum scopuri în sine.
'Dumnezeu' Îsi
are locul Său în societatea americană, dar El este acum doar o simplă rotită
din întregul mecanism - 'visul american' - în care Protestanti,
Romano-Catolici protestantizati si nu putini Ortodocsi materialisti secularizati
continuă să se adăpostească sub mantaua 'crestinismului' în timp ce îsi
dedică cea mai mare parte a timpului singurului lucru care pare să le stârnească
interesul: prosperitatea economică si cruciadele politico-ideologice menite să
remodeleze utopic omenirea astfel încât rasa umană să devină si mai
'prosperă'.
În
această căutare egoistă, seculară câtiva episcopi, preoti si teologi
Romano-Catolici par să fi fost infectati de virusul utopic
Iluministo-Romantic. Si ei par să caute solutii politice
(de exemplu feministe), nu duhovnicesti, la problemele oamenilor. Si ei apelează
la stat pentru a-si diversifica programele, birocratia si initiativele pentru a
face 'dreptate', pe care ei o înteleg doar în termeni politico-economici sau
în cei referitori la relatiile dintre sexe. Iată, de exemplu, sfera de
interese a multor episcopi Romano-Catolici americani, care pare una si aceeasi
cu agenda de lucru a stângii politice americane, adeptă convinsă a unui stat
puternic, presărată cu frânturi de etică crestină adăugate ca o concesie[3].
Unii
Romano-Catolici si Ortodocsi din America sunt irecuperabil politizati. Ei au
ajuns astfel ca urmare a imitării teologilor 'liberali' Protestanti de felul
celor care domină Consiliul Mondial al Bisericilor. Astfel, Protestantii au otrăvit
izvorul de unde ei însisi s-au tras, învătând, asa cum scrie Profesorul
Bruce, să
"…accepte
ipotezele si schema de lucruri din lumea modernă seculară. Desi Bibliei
i se acordă încă un loc important în retorica …Protestanta, ea este acum
interpretată din perspectiva ratiunii si culturii moderne…[există] un impuls
permanent de a moderniza credinta, de a abandona premizele articolelor de
credintă istorice si de a adapta gândirea si practica bisericilor cu acelea
din lumea seculară."[4]
O dată cu abandonarea Sfintei Traditii, adevărul religios a fost
individualizat de Protestanti 'conservatori' si 'liberali' deopotrivă. În
realitate, numele de 'conservator' si 'liberal' nu mai înseamnă nimic în
contextul american. Nu mai există Protestant conservator, după cum nu au
existat bolsevici 'conservatori'. Istoria si însăsi existenta
Protestantismului este o continuă revolutie împotriva trecutului crestin,
chiar dacă multi Protestanti pretind că Biblia
este fundamentul lor moral. Cum interpretarea Bibliei
nu se mai face prin prisma Sfintei Traditii, a Bisericii care a dat Biblia,
sau a mintii Bisericii veacurilor, ne mai fiind parte a disciplinei zilnice a
liturghiei, rugăciunii si slujirii, este limpede că Biblia
a ajuns sa spună ce vrea fiecare. Astfel că singura voce din societate care
vorbeste cu autoritate este statul, de vreme ce doar legile sale sunt
considerate ca absolute, nesupuse revelatiei individuale.[5]
Moralitatea
este din ce în ce mai mult la cheremul statului în America. Ceea ce este
'legal', 'constitutional' sau cel putin posibil din punct de vedere stiintific,
a devenit, pentru multi americani, mai important decât chestiunile religioase
cu privire la bine si rău. Mai presus de toate, se pare că ceea ce contează
pentru majoritatea americanilor, religiosi sau nu, cu convingeri de dreapta sau
de stânga, este ca statul să asigure prosperitate economică, numită
'dreptate' de cei de stânga sau 'dezvoltare' de cei de dreapta, atât unii cât
si altii considerând-o un 'drept fundamental'.
Probabil
fără să intentioneze asa ceva, ctitorii nostri ne-au lăsat într-o stare în
care puterea politică a devenit treptat absolută si de necontestat. Cum adevărul
religios a fost relativizat si personalizat, adevăratele drepturi ale omului -
dreptul la viată si la liberă exprimare, de exemplu - s-au diminuat încetul
cu încetul. Această tendintă se observă mai ales în intoleranta manifestată
fată de discursul 'incorect din punct de vedere politic' din campusurile
noastre universitare, fată de pruncii nedoriti, fată de pruncii 'deficienti'
nenăscuti, fată de săraci, fată de negri, fată de cei suferinzi si fată de
cei vârstnici care le-ar sta, chipurile, în calea pricopsirii economice. Nu
pare să fie prea mult loc în societatea noastră pentru cei numiti cândva 'cei
mai mici dintre acestia'.
De
vreme ce religia si institutiile traditionale ierarhice - precum familia si
biserica - au ajuns subordonate statului, toate sferele vietii au devenit
politizate. Politica - mai ales sub formele ei cele mai populare: economia,
medicina, ingineria socială - este acum, din ce în ce mai mult, singurul
centru de interes din societate. Din incinta universitătilor până la
declaratiile modernizatilor episcopi Romano-Catolici americani, fiecare apelează
la stat pentru 'dreptate socială'. Când vorbim de 'moralitate' ne referim, cel
mai adesea, la 'moralitatea' socială, economică sau politică. Nimic despre păcat,
căintă sau responsabilitate individuală.
Nici
religia nu a scăpat de politizare. I-a revenit rolul de a-i motiva pe cei slabi
de înger pentru exersarea virtutii civice sau de a le oferi o stare de confort
personal, psihologic. Astfel că religia nu se mai ocupă de chestiuni
privitoare la adevărul obiectiv, ci doar de ceea ce îi face pe adeptii ei să
se simtă bine sau de ceea ce îi ajută să-si trăiască viata
eficient - adică să aibe 'succes' si să fie 'fericiti'.
Ca
orice altceva în ziua de azi, religia nu este decât o prelungire a căutării
noastre pentru o fericire seculară, materială, psihologică, garantată de
stat ca 'drept' al fiecărui cetătean, fără de care fiecare cetătean este o
'victimă'. Consumăm fericirea asa cum consumăm orice alt produs. La fel ca
psihologia, produsul religiei moderne este menit a ne face să ne simtim
'deplini'. Nu presupune nici un fel de sacrificiu, cu atât mai putin o călătorie
anevoioasă de-a lungul unui drum dificil, de o viată,
spre Dumnezeu, o dată ce ne-am angajat sa-L urmăm zi de zi.
Religia
americană este deci la polul opus fată de viziunea Bisericii istorice asupra mântuirii,
asa cum este ea exprimată de episcopul Iacov:
"Ultima
nădejde pentru orice crestin [este] unirea cu Hristos, potrivit chipului Său…Adevărata
credintă se deprinde abia după ani lungi de căutări, de încercări si de
experiere a dragostei lui Dumnezeu în situatiile practice de viată."[6]
[1]
"… Cu o tenacitate feroce, filosofii secolului XVIII au atacat
Biserica, încercând să demoleze până si temeliile credintei
crestine…Nici o revoltă de până atunci, oricât de violentă, nu a stârnit
atâta entuziasm pătimas pentru idealul Revolutiei franceze…nu era doar o
schimbare în sistemul social, ci o adevărată regenerare a rasei umane. A
creat atmosfera unei verve misionare, având toate trăsăturile unei
renasteri religioase." Alexis de Tocqueville, Vechiul
Regim si Revolutia franceză, trad. Stuart Gilbert, pp. 39 si 43-44.
[2]
"Cei care cândva au îngrosat rândurile clerului totalitar
aveau să devină politicieni-dictatori într-un regim totalitar. Si, mai
presus de toate, Vointa de Putere avea să producă noi tipuri de mesia,
neinhibati de nici o sanctiune religioasă, dar cu un apetit urias pentru a
controla omenirea." Paul
Johnson, Timpuri noi: Lumea din anii
'20 până în anii '80, p. 48.
[3]
"Există un tipar evident printre crestinii liberali din
domeniul vietii politice, si anume pactul politic cu secularistii care nu
fac nici un secret din repulsia lor fată de religie." Richard John
Neuhaus, Piata publică asa cum e ea:
Religie si democratie în America, p. 34.
[4]
Steve Bruce, Casa destrămată: Protestantism, schismă si secularizare, p. 102.
[5]
Paul Johnson descrie ultima expresie a secularismului păgân de secol XX:
"[Lenin] construise sistematic cel mai ingenios aparat de tiranie de
stat din lume…Si nu a existat nici urmă de fortă exterioară, restrictivă,
cum ar fi idea Divinitătii, a legii naturale sau a unui sistem de valori
morale absolute. Noua utopie despotică a lui Lenin nu cunostea astfel de
inhibitii. Biserica, aristocratia si burghezia au fost măturate din
societate. Tot ce-a mai rămas a fost controlat sau detinut de stat. Statul
avea toate drepturile." Paul Johnson,
Timpuri noi, p. 84.
[6]
Arhiepiscopul Iacov, Credintă pentru o viată (New York, 1988), p. 14.