Ipocrizia
americană
În timp ce în
Europa Protestantismul a făcut ca lumea secularizată să părăsească
bisericile, în climatul sentimental anti-realitate al optimismului utopic
american, denominatiile 'conservatoare' Protestante si-au păstrat enoriasii,
devenind ele însele secularizate, potrivit consensului materialist al
momentului. Acest proces de secularizare a putut fi definitivat prin
personalizarea credintei într-un fel de experientă subiectivă internă privată.[1]
Misiunea istorică a denominatiilor Protestante americane a iesit la iveală încet
dar sigur, căci a început cu experienta 'nasterii din nou' în locul
sfinteniei, sfârsind apoi cu o chemare 'profetică' la îndestulare economică
pentru ca un anumit 'stil de viată' să se păstreze cu orice pret. Acest stil
de viată, propriu societătii de consum, avea să fie înteles ca dovada
'blagoslovirii speciale a lui Dumnezeu' pentru poporul american, un 'popor
aproape ales'.
Aceasta
nu înseamnă că multi Protestanti de bună credintă nu căutau să se apropie
de Dumnezeu, sau că toti episcopii Romano-Catolici de azi si toate parohiile au
fost politizate iremediabil de către Noua Stângă politică, sau că toată
truda multor Protestanti entuziasti din anii '70 a fost în zadar, sau că unele
miscări sociale - precum cruciada pro-viată, asa cum a fost ea înteleasă de
către miscarea de caritate Protestantă, grupată în jurul Centrului de criză
pentru gravide - nu au dat roade. Si totusi, în ciuda acestor factori, îmi
pare că Protestantismul s-a rupt tot mai mult de rădăcinile Bisericii
istorice o dată ce a ajuns la cheremul unor lideri auto-proclamati, străini de
orice continuitate apostolică.
Protestantismul
a devenit tot mai mult o parte din cultura înconjurătoare. Este mai degrabă
supus influentelor decât să influenteze el însusi. A devenit religia
confortului sentimental si a îmbunătătirii rationale de sine. Caută să se
adapteze si, în cele din urmă, să imite tendintele din societate. 'Credinta'
Protestantă a devenit treptat imposibil de distins de cultura seculară.
Liderii săi au ajuns o nouă trupă de vedete care conduc corporatii numite
'biserici', 'congregatii' si 'carităti', al căror interes să perpetueze si al
căror 'produs' lucrativ sunt bunele sentimente spirituale.
Protestantismul
nu numai că s-a distrus pe sine, dar într-o anumită măsură, si-a răspândit
virusul relativist modern si asupra conducerii Bisericii istorice. În America,
sub influenta corozivă a Protestantismului, multi episcopi si preoti
Romano-Catolici au devenit mai degrabă politicieni, birocrati si ingineri
sociali decât oameni duhovnicesti. Până si Biserica Ortodoxă a avut de
suferit. Câtiva din episcopii si preotii ei s-au lăsat sedusi de 'dialogul'
unilateral cu unele denominatii apostate Protestante în asa-numita miscare
ecumenică, 'dialog' pe care Părintii îl numeau 'teologie fără rugăciune'
iar Sfântul Maxim Mărturisitorul îl numea 'teologie a demonilor'.
[1]
"'Scandalul' Protestantismului american - fragmentarea sa
necontenită - divulga faptul că o mereu altă versiune de crestinism a
trebuit să fie inventată pentru a satisface nevoile fiecărei subdiviziuni
sau fractii din societatea americană." Page Smith, Îmbătrânirea natiunii, p. 510.