Marele cărturar Ortodox, răposatul George Florovski, fost Profesor de Istorie a Bisericii Răsăritene la Universitatea Harvard, scria:
“Biserica
este opera lui Hristos pe pământ, este chipul Său, este prezenta Sa binecuvântată
în lume…
În
afara Bisericii nu există mântuire. Toată forta si tot întelesul acestui
aforism stau în tautologia lui. În afara Bisericii nu există mântuire pentru
că mântuirea este Biserica. Mântuirea
este revelatia căii arătată fiecăruia atunci când crede în numele lui
Hristos. Această revelatie poate fi găsită doar în Biserică…
Universul
Bisericii este cel al unitătii. Desigur, această unitate nu este una exterioară,
ci una interioară, intimă, organică. Este unitatea trupului viu, unitatea
organismului. Biserica este unitară pentru că însăsi fiinta sa constă în
reunirea omenirii despărtite si divizate…În Biserică umanitatea trece într-un
alt plan, începe un alt fel de existentă. O viată nouă devine posibilă, o
viată adevărată, întreagă si desăvârsită, o viată universală, ‘în
unitatea Duhului, în pace’. O nouă existentă începe, un nou principiu de
viată, ‘precum Tu, Tată, esti în
Mine, si Eu în Tine, la fel si ei să fie în Noi…ca ei să fie una precum
Noi suntem una.’"[i]
Potrivit scrierilor Părintilor, confuzia care ne înconjoară
nu este ceea ce a dorit Dumnezeu pentru Biserica Sa.[2]
Biserica istorică nu ar fi trebuit să fie afectată de relativism.[3]
Cultura însăsi nu ar fi trebuit să fie pervertită de către un fals
crestinism si de secularizarea care i-a urmat pentru că Biserica istorică este
încă prezentă pe pământ. Comunitatea purtătoare de Hristos, fată de care
portile iadului nu au putere, a supravietuit până în această zi.
Părinte al Bisericii si martir totodată, Sfântul
Ignatiu de Antiohia scria, în anul 110, că Biserica se cuvine să fie un loc al
ordinii, unitătii si autoritătii apostolice:
“Luati
aminte să împliniti toate lucrurile în pace cu Dumnezeu, cu episcopul care Îi
tine locul, cu preotii în locul consiliului apostolic, cu diaconii, atât de
dragi mie, cărora li s-a dat să-L slujească pe Hristos, Cel Care a fost cu
Tatăl de la începuturi si în cele din urma S-a întrupat. Nu vă lăsati amăgiti
de alte doctrine sau mituri din vechime fără noimă.”[4
Sfântul Ignatiu de Antiohia a fost episcop în
acel oras, i-a urmat Sf. Evodius care a fost hirotonisit de Sf. Petru. Sfântul
Ignatiu a scris câteva epistole către bisericile din Asia, toate confirmând
autoritatea si succesiunea apostolică drept fundament al Sfintei Biserici
Sobornicesti si Apostolesti. Aceste epistole remarcabile, scrise de Sf. Ignatiu
pe drumul său către martiriu în arenă, apără ordinea si disciplina
indispensabile în practica crestinismului autentic. Sf. Ignatiu a fost ucis în
Roma, nu înainte ca epistolele sale să fie distribuite celor sapte biserici.[5]
Multe denominatii îsi revendică numele de
biserici. Dar dacă notiunea de ‘Biserică’ a ajuns să însemne orice,
suntem îndreptătiti să ne întrebăm ce se întelege totusi prin ‘Biserică’.
Este ‘Biserica’ doar multimea celor care se consideră crestini?[6]
Sau are acest cuvânt –‘Biserica’ un sens istoric la fel cum cuvinte ca
‘Franta’ sau ‘Marea Britanie’ indică locuri reale, nu doar o idee sau
un sentiment de a fi francez sau britanic în spirit?
Binecunoscutul autor si preot Ortodox, Anthony
M. Coniaris, scria:
“Ce
vrem să spunem atunci când folosim cuvântul ‘biserică’? Priviti la
imensa varietate de grupuri care se numesc biserici. La urma urmei, s-a ajuns ca
fiecare să poată să întemeieze [acum] o biserică…Dar sunt ele cu adevărat
biserici? Au fost ele întemeiate de Iisus si de către Apostoli? Ce fel de legătură
istorică au ele cu Apostolii?…Noi, crestinii Ortodocsi întelegem prin
Biserică Trupul prin care Iisus este prezent în lume astăzi. A fost întemeiată
de către Hristos prin Apostoli si a păstrat o legătura istorică, vie, cu
Apostolii prin hirotonisirea clerului. Faptul că episcopul care hirotoniseste
un preot Ortodox astăzi poate să-si traseze hirotonisirea istoriceste până
la Apostoli si, prin ei, până la Hristos este o garantie că Biserica Ortodoxă
nu a fost întemeiată de către cineva numit Joe Smith cu câteva secole în
urmă, ci de către Hristos Însusi si îsi trasează astfel existenta până la
Hristos.”[7]
Pentru ca notiunea de ‘Biserică’ să aibe mai mult decât un sens
relativ, este nevoie să fie înteleasă în cadrul contextului bine documentat
al istoriei Bisericii si al învătăturii ei de-a lungul veacurilor, cât si al
documentelor de istorie seculară. Biserica a învătat dintotdeauna că pentru
a fi cu adevărat în spiritul apostolic, cei care pretind că sunt episcopi sau
preoti trebuie să fie în stare să justifice neîntrerupta continuitate
istorică si relatie cu Biserica apostolică din vechime care a fost întemeiată
de către Hristos.[8]
Asa cum scria si Sf. Pavel: “Căci
nici o altă temelie nu mai poate nimeni adăuga, în afară de cea care este
deja: Hristos.” (1 Cor. 3.11)
Trăsătura dominantă, distinctă, a Bisericii
istorice este neschimbarea ei, continuitatea ei, consecventa ei de veacuri si
succesiunea ei apostolică.[9]
Potrivit Sfintei Traditii, misiunea Bisericii, aceea de a transmite ceea ce a
fost început de către Hristos, nu a fost un accident al istoriei, ci a fost în
mod deliberat stabilită de Hristos Însusi.[10]
Scriptura ne spune:
“Când
Iisus a ajuns în regiunea Cesareii i-a întrebat pe Apostoli: ‘Cine spun
oamenii că sunt eu, Fiul Omului?’ Si Simon Petru a răspuns, zicând: ‘Tu
esti Hristosul, Fiul Dumnezeului Celui viu!’ Iisus i-a răspuns zicând:
‘Binecuvântat esti tu, Simon Bar-Iona, pentru că nu sângele si carnea ti-au
revelat tie acestea, ci Tatăl meu, Care este în ceruri. Si eu de asemenea spun
că tu esti Petru, si pe această piatră îmi voi zidi biserica, iar portile
iadului nu vor avea putere asupra ei. Si îti voi da tie cheile împărătiei
cerurilor si orisicâte vei tine legate pe pământ, legate vor fi si în
ceruri, iar oricâte vei dezlega pe pământ, vor fi dezlegate si în ceruri.’
Apoi a poruncit discipolilor să nu spună nimănui că El este Hristosul.”
(Matei, 16: 13-20)
2
"Căci Iisus Hristos, Care e chiar viata noastră, este vointa
Tatălui, la fel cum episcopii, desemnati în toată lumea, sunt vointa lui
Iisus Hristos. Se cuvine asadar să trăiti în bună pace cu
episcopul…" Sf. Ignatiu de Antiohia, 'Epistola către Efeseni' în Credinta Părintilor din vechime, vol. 1, trad. W. A. Jurgens, p.
17.
3
"…Legătura dintre fragmentarea religioasă si secularizare poate fi
redată pe scurt astfel: fragmentarea produsă de Protestantism a fost de o
importantă vitală prin aceea că o cultură religioasă monolitică
dominantă [asa cum a existat
înainte de Reformă] ar fi opus o rezistentă mult mai mare fată de
secularizare." Steve Bruce, Casa
destrămată, p.27.
4
Sf. Ignatiu de Antiohia 'Epistola
către magnezieni', Ref. 44-45, A.D. 110, în Credinta
Părintilor din vechime, vol. I, trad. W.A.Jurgens, p.19.
5
Pentru că epistolele sale sunt atât de timpurii si atât de ferme în
apelul lor la autoritate apostolică, la Sfânta Traditie si la ierarhie
bisericească, schismaticii, ereticii si Protestantii, mai cu seamă
Anabaptistii, au încercat în repetate timpuri să le conteste
legitimitatea. Cu toate acestea, autenticitatea lor a fost demonstrată de
diferiti cercetători precum J.B. Lightfoot, Adolf van Harnack si Theodore
Zahn. Autenticitatea lor este acum universal acceptată si, o dată cu ea,
faptul că în anul 110 A.D., la numai 60 sau 70 de ani după moartea lui
Hristos, pe când amintirea apostolilor era proaspătă, autoritatea
apostolică a fost apărată cu străsnicie de Părintii Bisericii.
6
Anthony M. Coniaris -Introducere la Biserica Ortodoxă (Minneapolis, MN, 1982), p.1.
7
Ibid. p.1
8
Una din preocupările principale ale apologetilor [credintei crestine în
Biserica primară, A.D. 100-300] a fost să demonstreze continuitatea între
Evanghelie si istoria revelatiei lui Dumnezeu în lume…pornind de la aceea
că…mostenirea adevărului crestin a fost lăsată de Hristos Apostolilor
care, la rândul lor au transmis-o mai departe episcopilor si învătătorilor
ortodocsi…La origini, termenul 'erezie' folosit în context crestin, a
fost sinonim cu 'schismă' (vezi 1
Corinteni 11:18-19), amândouă referindu-se la sciziuni…la 'dezbateri
si neîntelegeri în opozitie cu doctrina pe care ati primit-o' (Romani
16:17)" Jaroslav Pelikan, Traditia
crestină, vol. I: Nasterea Traditiei Catolice (100-600), pp. 68-69.
9
Sf. Pavel mustră pe oricine s-ar abate de la unitatea Bisericii urmând câte
un conducător auto-proclamat. "Căci
când zice unul: Eu sunt al lui Pavel, iar altul: Eu sunt al lui Apollo, au
nu sunteti oameni trupesti?" (1 Corinteni 3:4)
10
"Propovăduirea Bisericii continuă fără schimbare si este peste tot
la fel…este permanent reînnoită de Duhul lui Dumnezeu…În Biserica Sa
Dumnezeu a lăsat apostoli, profeti si doctori si toate celelalte căi prin
care Duhul lucrează…Căci acolo unde este Biserica este si Duhul lui
Dumnezeu.." (Sf. Irineu -
'Împotriva ereziilor', A.D. 180,
în Credinta Părintilor din vechime,
vol. 1, trad. W. A. Jurgens, p. 94.