Succesiunea apostolică
Primii Protestanti au recunoscut
importanta succesiunii apostolice si continuitatea istorică a preotiei bărbătesti.[1]
Si totusi, dacă privim la comunitătile Protestante de azi cu greu ne dăm
seama că succesiunea apostolică a fost o chestiune de prima importantă pentru
toate figurile proeminente din istoria
Bisericii. I-a preocupat până si pe Protestanti, în încercările lor
disperate de a rationaliza si legitimiza noile lor 'traditii', pentru a umple
golul creat prin abandonarea Sfintei Traditii din vechime.[2]
Părintii Bisericii au învătat că doar prin
neîntrerupta continuitate a mărturiei Bisericii si Scripturilor Ei putem ajunge la o cunoastere istorică si confirmată
a lui Hristos si a felului în care putem să I ne închinăm. Sf. Irineu scria:
"Am
primit harta mântuirii noastre de la nimeni altcineva decât de la cei prin
care ne-a venit Evanghelia. Într-adevăr,
ei au fost cei dintâi care ne-au predicat evanghelia, iar mai apoi, prin voia
lui Dumnezeu, ne-au transmis-o prin Scripturi, spre a fi temelia si stâlpul
credintei noastre…Este deci cu putintă pentru fiecare din fiecare biserică
[locală] care doreste să cunoască adevărul să contemple traditia
Apostolilor care a fost făcută cunoscută în toată lumea…Suntem în măsură
să îi enumerăm pe cei care au fost investiti episcopi de către Apostoli si
pe succesorii lor până în vremea noastră: bărbati…cărora li s-au dedicat
bisericile…Ei doreau ca toti aceia si urmasii lor, cărora li s-a încredintat
autoritatea, să fie desăvârsiti si fără repros." [3]
Dacă Iisus este într-adevăr
Domn, dacă Petru a bine grăit, zicând: 'Tu
esti Hristosul, Fiul Dumnezeului Celui viu'
(Matei 16.16) atunci, potrivit Sfintei Traditii, Biserica se cade să I
se închine în felul în care El a dorit iar Apostolii, autorii Scripturilor
si Părintii au învătat. "Paharul
binecuvântării, pe care-l binecuvântăm, nu este, oare, împărtăsirea cu sângele
lui Hristos? Pâinea pe care o frângem nu este, oare, împărtăsirea cu trupul
lui Hristos? Ca o pâine si un trup suntem cei multi; căci toti ne împărtăsim
dintr-o pâine' (1 Corinteni 10. 16-17)
Scriind cu mult înainte de finalizarea Canonului Noului Testament, Sf. Irineu a stiut exact ceea ce a învătat
Biserica si pe a cui autoritate se sprijinea credinta sa:
"Când,
prin urmare, avem astfel de dovezi, nu este necesar să căutăm la altii adevărul
care se obtine cu usurintă din Biserică. Căci Apostolii, precum un om bogat
depune într-o bancă, au investit în Biserică toate ale adevărului; si
oricine voieste îsi poate extrage de acolo apa vietii. Căci ea este intrarea
vietii, în vreme ce toti ceilalti nu sunt decât hoti si prădători…Dacă ar
fi vreo dispută asupra vreunei chestiuni, nu se cuvine oare să recurgem la
cele mai vechi Biserici cu care Apostolii erau familiari, si să extragem din
ele ce e clar si sigur cu privire la acea chestiune? Dar dacă Apostolii nu
ne-ar fi lăsat scrieri? Nu ar fi necesar să urmăm rânduiala traditiei, care
s-a transmis celor cărora li s-au încredintat Bisericile?"[4]
Documentele istorice ale Bisericii si scrierile Părintilor din vechime
demonstrează că, mult înainte de încheierea Canonului Noului Testament, chiar înainte ca unele din cărtile Noului
Testament să fie scrise, autoritatea ierarhiei apostolice în Biserică a
fost bine definită. Astfel stând lucrurile, ne putem întreba pe bună
dreptate dacă toate chemările de azi la schimbări în Biserică, în special
în ceea ce priveste politica sexelor si 'împuternicirea' nu tin mai mult de
vremurile moderne decât de eruditie, pentru a nu mai vorbi de conceptele
traditionale de spiritualitate. Cererile pentru 'împuternicirea' feministă sună
strident în slujba Celui Care a spus: "Cei
din urmă vor fi cei dintâi".
[1]
Aproape un sfert din Instituţiile lui Calvin în 22 de volume se referă la
chestiuni legate de succesiunea apostolică şi la autoritatea
bisericească. John Calvin a învăţat că Împărăţia
lui Dumnezeu, pentru a fi revelată în toată deplinătatea ei
în viitor, este prezentă acum în Biserică.
Comentariu la Amos 9:13 (CO XLKIII, 172):
"Împărăţia lui
Hristos va fi blagoslovită şi fericită, sau biserica lui
Dumnezeu, care e acelaşi lucru, va fi fericită când Hristos va începe
să domnească…"
Comentariu
la Psalmul 18:43 (CO XXXI, 190): "…împărăţia
sa care e biserica."
Comentariu
la Isaia 65:20 (CO XXXVII, 430): "…în
împărăţia lui Hristos, care e biserica."
"
Comentariu la Efeseni 4:8 (CO LI, 193): "Cel
mai măreţ triumf pe care l-a cunoscut Dumnezeu a fost Hristos, după
ce a îngenunchiat păcatul, după ce a cucerit moartea şi a
izgonit-o pe Satana, s-a înălţat măreţ la ceruri,
pentru a domni de acolo asupra Bisericii."
Comentariu
la Matei 5:18 (CO XLV, 172): "Împărăţia
cerurilor înseamnă înnoirea bisericii sau starea prosperă a
bisericii."
[2] "Continuitatea apostolică a fost…un standard încă din
vremea bisericii primare…Pentru Biserica Ortodoxă Răsăriteană
din Bizanţ aceasta [succesiunea apostolică] a fost adevărul
neschimbător al mântuirii. Prima istorie a bisericii, aceea a lui
Eusebiu (secolul al IV-lea) începea cu următoarele cuvinte: 'succesiunea
de pe vremea sfinţilor apostoli' (Eusebiu H.e. 1.1.1. GLS 9:6)
afirmând continuitatea apostolică a instituţiilor şi a învăţăturilor
bisericilor adevărate. Fiecare din aceste principii aveau să fie
contestate în timpul Reformei…Provocările veneau mai cu seamă
dinspre aripa stângă a reformei care...nu a fost o 'reformă'
propriu-zisă, ci o 'ruptura radicală cu instituţiile şi
teologiile existente'…Williams 1962, 846)…implicaţiile depline ale
acestor provocări aveau să iasă la iveală abia mai târziu"
Jaroslav Pelikan, Reforma Bisericii şi Dogma, pp. 304-305.
[3]
Sf. Irineu - 'Împotriva ereziilor', Ref. 208-209, A.D. 180, în Credinţa
Părinţilor din vechime, vol. I, trad. W.A. Jurgens, p.89.
[4]
Ibid. ref. 213, pp. 90-91.