Autoritatea morală
Ca si cum ar fi anticipat atât
haosul Protestant al opiniei schismatice cât si puterea nelegitim investită într-un
singur 'papă', Ciprian din Catargina scria în anul 250:
"Din
vremea aceea [a numirii apostolilor de către Iisus] hirotonisirea episcopilor
si proiectul Bisericii aveau să se dezvolte de-a lungul timpului, căci
Biserica este întemeiată pe episcopi si fiecare faptă a Bisericii este
controlată de către acesti conducători. De vreme ce aceasta s-a stabilit
printr-o lege divină, privesc cu uimire cum îndrăzneala pripită a unora de a
scrie epistole ca si când ar fi în numele
întregii Biserici. Ferească Dumnezeu…să îngăduie celor căzuti în eroare
să se numească Biserică."[1]
Asa cum multe din scrierile din vechime Părintilor Bisericii arată cât se
poate de clar, Biserica s-a definit întotdeauna
ca o realitate ierarhică dar si
ontologică. Asa cum scrie George Florovski:
"Părintii nu s-au ocupat atât de mult de doctrina Bisericii tocmai
pentru că realitatea minunată a Bisericii a fost deschisă viziunii lor
spirituale. Nu definesti ceea ce este evident de la sine."[2]
Biserica nu s-a definit niciodată drept un
haos de individualism spiritual, si cu atât mai putin drept un iures de douăzeci
si trei de mii de denominatii bătându-se pentru un petec de gazon, fiecare din
ele înarmate cu interpretarea sa subiectivă a Scripturilor si 'traditiile' sale auto-proclamate. Dar Biserica
istorică nu s-a aflat nici sub talpa unui dictator sau a unui papă
'infailibil'.
Biserica istorică învată că are un cap si
acela este Hristos. Că Hristos a numit lideri niste oameni care să-I slujească
apostolic. Asa cum o familie are o mamă si un tată care păstrează ordinea
în treburile copiilor, liderii crestini autentici nu sunt
auto-proclamati, la fel cum nu au fost nici fii lui Aron din Vechiul Testament.
Ci mai degrabă autoritatea lor este transmisă de la o generatie spirituală la
alta asa cum o mamă si un tată transmit mostenirea lor copiilor.[3]
Biserica primară a tinut o socoteală precisă
a episcopilor care 'au urmat Apostolilor'
în fiecare episcopie. De exemplu, Eusebiu, în Istoria
Bisericii scrisă în secolul al IV-lea se referea întotdeauna la câte un
episcop, numindu-l al doisprezecelea, al douăzecilea etc. 'de
după Apostoli' pentru a arăta că acel episcop era legitim sau că o
anumită învătătură era autentică.
Până în anul 393 canonul nou testamentar al Scripturii
a fost cu aproximatie stabilit.[4]
Părintii Bisericii au respins multe sute de scrieri crestine timpurii care
rivalizau cu cărtile asupra cărora s-a căzut de acord să fie incluse în Noul
Testament. Când Părintii au respins anumite scrieri aceasta s-a întâmplat
pe baza Sfintei Traditii - 'doctrina
apostolică' la care se referea Sf. Luca, autorul Faptelor.
Episcopii Biserici, nu un 'papă' au decis care cărti să fie incluse si care
respinse, la fel cum tot episcopii au apărat doctrina crestină în cadrul
sinoadelor ecumenice, răspunzând ereticilor care s-au îndepărtat de învătăturile
Apostolilor.
În numai câtiva ani de la Înăltarea la
Ceruri a lui Hristos, succesiunea apostolică a episcopilor a devenit nu doar
practica Bisericii, asa cum o demonstrează numirea Sf. Iacov, 'fratele' lui
Hristos, ca Episcop al Bisericii din Ierusalim, ci ea avea să fie apărată de
către Părintii Bisericii ca pe o componentă esentială a învătăturii si
vietii crestine.
Asa cum scrie Eusebiu:
"După
martiriul lui Iacov si capturarea Ierusalimului care i-a urmat, s-a născut
traditia de neclintit că acei apostoli si discipoli ai Domnului care erau încă
în viată s-au adunat din toate părtile
si s-au alăturat celor de acelasi neam cu Domnul - căci multi dintre ei mai trăiau
încă. Apoi s-au vorbit si l-au ales în unanimitate pe Simion, fiul lui
Cleopa, pomenit în Evanghelie (Ioan
14.25, Luca 24.18), ca vrednic succesor al lui Iacov pe scaunul episcopal al
Ierusalimului."[5]
Policrat, Episcop de Efes, i-a scris lui Victor, Episcop de Roma în anul
180, referitor la Sf. Ioan Evanghelistul, care si-a încheiat viata ca episcop
el însusi:
"Si
iată-l pe Ioan, cel pe care l-a tinut la piept Domnul si care a devenit preot
jertfitor [sacrificiul fără de sânge al Împărtăsaniei] purtând coiful
[semnul episcopal], martir [a fost întemnitat pentru Hristos] si dascăl; si el
odihneste în Efes."[6]
Si încă:
"Era
o putere a Duhului Sfânt prin toate mădularele trecând, un suflet se afla în
toate…iar conducătorii nostri [episcopii] slujeau ceremonii cu toată pompa
iar preoti hirotonisiti [slujeau] tainele si riturile maiestuase ale
Bisericii…dacă putem spune astfel, cu ochii nostri ni se dă să vedem că
traditiile vremilor timpurii sunt demne de crezut si adevărate."[7]
Pentru a falsifica faptele istoriei străvechi a Bisericii, acceptate atât
de Biserica Răsăriteană cât si de cea Apuseană
până în anul 1054, este nevoie de un slalom printre multe oprelisti
chinuitoare, hermeneutice. Calvin si Luther au înteles aceasta foarte bine, de
vreme ce si-au petrecut o mare parte din viată citând din anumiti Părinti ai
Bisericii precum Sf. Augustin, cu scopul de a-si dovedi caracterul 'apostolic'.
Abia mai târziu, Protestanti ca
Anabaptistii au încercat să renunte până si la pretentia
de a fi parte din Biserica istorică. Ca să evităm ierarhia de
autoritate a Bisericii, prin care episcopi si preoti ai Bisericii se află în
directă, neîntreruptă continuitate cu Apostolii, ar trebui să ignoram învătătura
limpede a lui Iisus, faptele si învătătura Apostolilor, Părintii Bisericii
si mărturia istoriei bine documentate a Bisericii primare, asa cum a fost ea păstrată
de istorici precum Eusebiu.
Potrivit învătăturii Sfintei Traditii, Biblia
este ea însăsi o mărturie sigură a Bisericii si a traditiei ei istorice si
apostolice. E si firesc să fie astfel: autorii Bibliei
au fost inspirati de acelasi Duh Sfânt care mai târziu avea să călăuzească
Biserica. La urma urmei din Sfânta Traditie apostolică s-au născut si Noul Testament si doctrinele Bisericii.
Documentele istorice sunt fără echivoc. Prin
Biserică s-a renuntat la cărtile considerate false pentru a putea fi incluse
în Canonul Noului Testament. Din
Traditia vie a rugăciunii euharistice s-a născut Noul Testament, nu din apatice exegeze biblice
practicate de multi 'teologi' moderni. Canonul Noului
Testament avea să fie transmis până la noi intact tocmai de către acei
episcopi si martiri care au apărat Sfânta Traditie. Si începând cu episcopi
ca Iacov, doctrine acceptate de toti crestinii aveau să fie formulate ca răspuns
ereticilor care s-au depărtat de la Sfânta Traditie a Bisericii. Aceasta citim
de altfel în Faptele Apostolilor si
aflăm în documentele istorice. Dacă Protestantii spun că desi poate că
toate acestea sunt adevărate, ele nu contează, ar trebui să accepte atunci că
ar fi primii din cei care se consideră crestini care cred că existenta
Bisericii nu are nici o importantă în căutarea personală a sfinteniei si mântuirii.
Iar dacă Romano-Catolicii de azi afirmă că 'infailibilitatea' papei este un
'fapt de istorie', este greu de crezut că vor găsi dovezi în acest sens în
istoria Bisericii primare. Într-adevăr, toate dovezile par să vorbească
despre o guvernare colegială a Bisericii încă de la începuturi. Într-un
fel, chestiunea 'infailibilitătii' papei este similară cu aceea a
'infailibilitătii' Bibliei. Amândouă erorile neglijează importanta călăuzirii
Bisericii de către Duhul Sfânt.
[1]
Ciprian de Catargina - 'Epistola către eretici', ref. 555-556, A.D. 251, în
Credinta Părintilor din vechime,
vol. 1, trad. W.A. Jurgens, p. 221.
[2]
George Florovski, Biblia, Biserica, Traditia: O perspectivă Ortodoxă, p. 57.
[3]
"Încă din timpurile de demult o politică episcopală ce urma să păstreze
succesiunea apostolică avea să fie unul din criteriile continuitătii
apostolice împreună cu îndreptătitul canon al Scripturii si cu
formularea crezului." Jaroslav Pelikan - În
Duhul crestinismului răsăritean, p. 157.
"Ierarhii au primit puterea de a învăta,
nu de la enoriasi ci de la Marele Preot, Iisus Hristos, prin Taina
Hirotonisirii. Însă această învătătura se limitează la întreaga
Biserică. Biserica este chemată să asiste la această experientă, care
este o experientă inepuizabilă, o viziune duhovnicească. Un episcop al
Bisericii trebuie să fie învătătorul. Numai episcopul a primit puterea
deplină si autoritatea să vorbească în numele multimii sale. Multimea a
primit dreptul de a se exprima prin episcop. Însă pentru a face aceasta
episcopul trebuie să adune la sine întreaga Biserică, trebuie să
vorbească în numele experientei si credintei ei. Nu trebuie să vorbească
de la sine, ci în numele Bisericii. Aceasta vine în contradictie cu
formula Vaticanului: De la sine, nu din consensul Bisericii." George
Florovski, Biblia, Biserica,
Traditia: O perspectivă Ortodoxă, pp. 53-54.
[4]
Câteva cărti au fost privite cu suspiciune, mai ales cartea Apocalipsei,
care nu a fost unanim acceptată, până când Sf. Atanasie s-a luptat
pentru recunoasterea ei unanimă la mijlocul secolului al IV-lea.
[5]
Eusebiu, Istoria Bisericii, Cartea III, trad. G.A. Williamson (New York,
1965), p. 123.
[6]
Asa cum este citat de Eusebiu în Istoria
Bisericii, Cartea III, p. 141.
[7]
Scrierile lui Eusebiu datează din secolul al IV-lea. 'Vremurile din trecut'
la care se referă sunt Biserica Apostolilor din primul si al doilea secol.