Rânduiala în
Biserica istorică
"Atunci
Iisus le-a zis iarăsi: Pace vouă! Asa cum Tatăl M-a trimis pe Mine , tot
astfel si Eu vă trimit pe voi. Si
zicând acestea, a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfânt! Cărora le
veti ierta păcatele, li se vor ierta; cărora le veti tine, tinute vor
fi." (Ioan 20. 21-23)
Marele Părinte al Bisericii, Sf. Ioan Gură de Aur, reflectând la
cuvintele lui Iisus, avea să articuleze pozitia Bisericii Ortodoxe de veacuri:
"Preotii
au primit o putere pe care Dumnezeu nu a dat-o nici îngerilor, nici
arhanghelilor".
Poate să pară surprinzător, în special
pentru cei crescuti în denominatiile Protestante, că potrivit Sfintei
Traditii, planul lui Hristos pentru Biserică nu a fost haosul, individualismul
sau schisma. "Dar mai înainte de
toate, voi pe aceasta s-o stiti: nici o prorocie a Scripturii nu se tâlcuieste
după socoteala fiecăruia." (2
Petru 1.20)
Asa cum Sf. Ciprian din Cartagina scria, interpretarea personală a Scripturii
dovedeste ca acea persoană sau congregatie locală nu
este parte din adevărata Biserică a lui Hristos. El spunea:
"Avem încredintarea că
numai în Biserică, unde preotii au fost numiti de către legea evanghelică si
prin hirotonisirea Domnului li se îngăduie să boteze si să ierte păcatele.
În afara civilizatiei, totusi, nimic nu poate fi legat sau dezlegat, acolo unde
nu se află nimeni să lege sau să dezlege."[i]
[i]
Sf. Ciprian de Catargina -'Epistola către Episcopul Jubianus', Ref.
594, A.D.554, în Credinta Părintilor
din vechime, vol. I, trad. W.A.Jurgens, p. 237.