Legea
naturală a ordinii
Biserica învată că Dumnezeu
este un Dumnezeu al ordinii, nu al haosului. Citim că "pământul era netocmit si gol. Întuneric era deasupra adâncului
si Duhul lui Dumnuzeu Se purta deasupra apelor" (Facerea 1.2).
Dumnezeu a adus ordinea din haos (1
Corinteni 3.4). Dumnezeu a creat bărbatul si femeia (1
Corinteni 7:1-16), pe fiecare cu un rol unic, bine rânduit, egal dar
diferit si sinergic (1 Corinteni 14:34-35).
Dumnezeu a stabilit părintii drept capi ai casei
(Efeseni 5:22-33 si 6:1-40).
Dumnezeu a ales pe iudei să fie poporul său ales si tot El i-a folosit să
aducă la rânduiala Adevărului pe cei aflati în dezordinea păgână (Romani
4:1-25). Dumnezeu Si-a trimis pe Unul Fiul Său - nu pe niste fii rivali - să
întemeieze Sfânta Biserică Una, Sobornicească si Apostolească (Ioan
1.1-5) ("Cred într-Una Sfânta Sobornicească si Apostolească Biserică /
Mărturisesc un Botez pentru iertarea păcatelor"). Dumnezeu
a ales anume doisprezece Apostoli. Când Iuda a fost înlocuit de către Matias
aceasta s-a întâmplat după rânduiala dată de Dumnezeu (Faptele
Apostolilor 1.23-26). Pavel a
fost confirmat si trimis de autoritatea Bisericii apostolice din Ierusalim, unde
Iacov a prezidat ca episcop. Pavel nu a primit nici o chemare personală pe care
să n-o mai fi auzit nimeni altcineva de felul "Domnul
a vorbit inimii mele asa si asa…". Anania de asemenea a auzit
chemarea de la Dumnezeu si l-a prezentat pe Pavel Discipolilor în Ierusalim.
Abia atunci a fost Pavel trimis de către Biserică (Faptele
Apostolilor 13.2-3).
În Faptele Apostolilor 13.1-4 citim că "erau în Biserica din Antiohia profeti si învătători: Barnaba
si Simeon, ce se numea Niger, Luciu Cireneul, Manain, cel care fusese crescut împreună
cu Irod tetrarhul, si Saul. Si pe când slujeau Domnului si posteau, Duhul Sfânt
a zis: Osebiti-Mi pe Barnaba si pe Saul, pentru lucrarea la care i-am chemat.
Atunci, postind si rugându-se, si-au pus mâinile peste ei si i-au lăsat să
plece. Astfel că ei, trimisi de Duhul Sfânt, au coborât la Selucia si de
acolo au plecat cu corabia la Cipru." Saul (Sf. Pavel) si Barnaba nu au primit nici o chemare
particulară de la Duhul Sfânt pentru a deveni evanghelisti. Liderii Bisericii
au auzit chemarea. De fapt, trimiterea de către acestia a lui Pavel este
prezentată drept un act al Duhului Sfânt care singur călăuzeste Biserica
adevărată. Vocea ierarhiei din Ierusalim si vocea Duhului sunt prezentate ca
una si aceeasi.
Pavel a continuat precum a început. Nu a pornit să convertească
oameni la o auto-inventată 'biserică paulină', cum a făcut Luther, care a întemeiat
'biserica lutherană', sau Calvin, ai cărui urmasi sunt cunoscuti sub numele de
'calvinisti.' Pavel însă a păstrat unitatea autoritătii apostolice care i-a
fost încredintată. Într-adevăr, o mare parte din scrierile pauline sunt
dedicate mustrării schismaticilor. Înainte de a părăsi o localitate în care
făcuse câtiva convertiti, aflăm că Pavel a "hirotonit
preoti în fiecare Biserică, rugându-se cu postiri…" (Faptele
Apostolilor 14.23). Cu alte cuvinte, i-a hirotonisit pe altii lideri, episcopi ai
Bisericii în acelasi fel în care fusese el însusi trimis.
Autoritatea bine rânduită a Apostolilor si a
noilor episcopi hirotonisiti, preoti si prezbiteri a fost stabilită în
Biserica de la începuturi. Putem vedea că ordinea în care Hristos a
hirotonisit în Biserică (Matei 16.18-19)
a fost, într-adevăr, urmată din cele mai timpurii zile ale Bisericii. De
exemplu în felul în care disputa în jurul tăierii împrejur a fost rezolvată:
"Dar
unii din eresul fariseilor care deveniseră credinciosi s-au ridicat zicând că
aceia trebuie să-i taie împrejur si să le poruncească a păzi legea lui
Moise. Drept aceea, apostolii si preotii s-au adunat să cerceteze această
pricină. Si multa cercetare făcându-se, s-a ridicat Petru si le-a zis: Bărbati
frati, voi stiti că din primele zile Dumnezeu m-a ales între voi ca prin gura
mea să audă neamurile cuvântul Evangheliei si să creadă." (Faptele
Apostolilor 15.5-7)
Ceea ce este relatat cu precizie este că
disputele în Biserică nu s-au rezolvat într-o atmosferă de congregationalism
egalitarist. După ce a spus fiecare ce-a avut de spus, a venit rândul unui
Apostol, în acest caz Petru, să se ridice să vorbească. Cei angajati în
dispută dezbăteau în fata autoritătii sale, nu datorită vreunei revelatii a
unei 'iluminări interioare', ci datorită structurii externe, ierarhice a
Bisericii, asa cum a fost ea instituită de Hristos. Si pentru că Iacov a fost
primul episcop al Ierusalimului putem vedea din însăsi faptul că Petru 's-a
ridicat si a vorbit', că Iacov nu a fost un 'papă', că Apostolii îsi împărteau
autoritatea. Acest lucru se regăseste si mai evident când privim la felul în
care s-a ajuns la Decretul de la Ierusalim, la felul în care a fost proclamat
si rostit:
"pentru
că Duhul Sfânt si noi am hotărât asupra-vă să nu vi se pună nici o altă
povară pe deasupra celor ce sunt de neapărată trebuintă."
(Faptele Apostolilor 15.22-29).
Apostolii si prezbiterii pe care ei îi hirotoniseră, au
vorbit nu doar cu autoritate, ci si în calitate de conducători ai Bisericii împreună
cu Duhul Sfânt. Si foloseau apelativul colegial 'noi'.
Hristos a întemeiat o Biserică, i-a dat o
anumită ierarhie, anumite sacramente si un mod rânduit, colegial de guvernare.
Aceasta este nu atât o afirmatie teologică, este mai cu seamă o observatie
istorică. De fapt, asa cum am văzut, acolo unde domnesc schisma si haosul, sau
acolo unde există un dictator vorbind 'infailibil', în nici un caz nu se poate
vorbi de Biserică. Aceasta este adevărat, chiar dacă multi credinciosi adevărati
pot fi găsiti si printre denominatiile bine intentionate - desi confuze - de
Protestanti sau în din ce în ce mai haotica Biserică Romano-Catolică, făcând
tot ceea ce pot cu palida lumină ce le-a fost dată.
Părintii Bisericii vorbesc toti cu o singură
voce. În anul 304 Lactantiu scria:
"Multe
erezii au apărut si pentru că oamenii lui Dumnezeu au fost dezbinati prin
instigările demonilor, se cuvine să scoatem la iveală adevărul si să-l redăm
acolo unde îi e locul. Astfel, oricine vrea să guste din apa vietii, el nu va
fi întors la o parte si îndreptat spre rezervoare sparte fără nici o
provizie în ele.
…Singura care detine formele
adevărate de rugăciune este prin urmare doar Biserica Catolică [istorică si
universală] . Aceasta este temelia adevărului, acesta este depozitul
credintei, acesta este templul lui Dumnezeu. Cine nu voieste să intre aici sau
cine nu vrea să iasă de aici este străin de nădejdea în viată si mântuire…Căci
fiecare grup de eretici crede despre sine că este crestin si că a lui este
Biserica Universală…"[i]
Iisus nu a întemeiat o Biserică al cărei nedorit destin urma să fie
dezbinarea în bucătele mereu mai mici si mai mici. De altfel, Iisus a prevenit
că schisma este semnul venirii Antihristului:
"Atunci multi se vor
poticni si unii pe altii se vor vinde si unii pe altii se vor urî. Si multi
profeti mincinosi se vor scula si pe multi vor amăgi. Iar din pricina înmultirii
fărădelegii, iubirea multora se va răci. Dar cel ce va răbda până la capăt
se va mântui." (Matei 24.10-13)
Toti Sfintii Părinti, între care si Sf. Vasile cel
Mare, vorbesc despre schismă la fel:
"Pentru
că dezbinarea lor este declansată de schisme…cei care
s-au separat de Biserică nu mai au în ei harul Duhului Sfânt…si nici
nu pot transmite altora acest har al Duhului de la care ei însisi s-au abătut."[ii]
[i]
Lactantiu, Institutiile divine,
Ref. 637, A.D. 304, ibid. p. 267.
[ii]
Sf. Vasile Cel Mare -'Primele epistole canonice', Ref. 919, A.D. 374,
în Credinta Părintilor din vechime,
vol. II, trad. W.A. Jurgens, p. 6.