Adevărata
autoritate
Ierarhia stabilită de Dumnezeu
în Biserica istorică poate fi regăsită atât în Sfânta Traditie cât si în
multe pasaje biblice, inclusiv Matei
16:18-19, Efeseni 2:20, Ioan 21:15-17, Ioan 20:21-23, 1 Timotei 3:15, Apocalipsa
21:14, Faptele Apostolilor 1:21-26;
8:14-18; 13:2-3. Părintii Bisericii, multi dintre ei scriind cu
mai bine de două sute de ani înainte să existe un Nou
Testament, stau mărturie în unanimitate pentru întelegerea Ortodoxă a rânduielii
în Biserică. În anul 95 Clement, Episcop al Romei, care îi cunoscuse pe
Apostoli si căruia, asa cum spunea si Eusebiu,
"îi sunau încă în urechi" cuvintele lor, scria:
"Apostolii
au primit evanghelia pentru noi de la Iisus Hristos…la fel cum Hristos a
primit-o de la Dumnezeu…Astfel au predicat ei din tară în tară…numind
primii convertiti, după ce i-au încercat cu puterea Duhului, transmitând Cuvântul
episcopilor si diaconilor credinciosilor de mai târziu."
[1]
În anul 69 Sf.Ignatiu de Antiohia scria:
"…fiti
dornici să faceti toate câte le faceti în pacea lui Dumnezeu, cu episcopul
prezidând în locul lui Dumnezeu…"
[2]
În anul 180 Sf. Irineu de Lyons scria în Contra ereziilor:
"Suntem
în măsură să recunoastem pe cei care au fost numiti episcopi de către
Apostoli în Biserici si [să demonstrăm] succesiunea acestora până în
zilele noastre." [3]
La fel ca Eusebiu, Irineu, care a fost discipol al lui Policarp si elev al
Sf. Ioan Apostolul, a tinut evidenta exactă a episcopilor care au transmis
autoritatea Bisericii mai departe urmasilor lor, încă din vremea Apostolilor.
El a făcut aceasta pentru a-i acredita. Prin aceste mijloace Irineu a putut să-i
acuze pe ereticii din vremea lui ca fiind în afara mostenirii legitime a
Bisericii.
Astfel, dacă ereticii l-ar întreba "Irineu,
cu ce autoritate condamni tu învătătura noastră ca falsă?", el nu
ar răspunde "Cu propria mea
autoritate" sau "potrivit
propriei mele interpretări a Scripturii", ci mai degrabă "Cu autoritatea cu care am fost investit de către Hristos prin punerea mâinilor,
prin succesiunea apostolică neîntreruptă mergând până la Hristos Însusi!"
Si ar mai putea răspunde: "Pentru că învătătura mea este în conformitate cu învătătura
Apostolilor păstrată de către Sfânta Traditie si cu credinta transmisă mai
departe, neschimbată de la o generatie la alta!" [4]
Ignorarea mandatului istoriei, probabil cel mai
bun argument împotriva Bisericii Romano-Catolice si a următoarei abandonări
de către Protestanti a conducerii colegiale a Apostolilor pot fi regăsite în
urmările înspăimântătoare ale
schismelor, pricinuite de toti cei care au întors spatele Bisericii istorice.
Putem vedea dovada acestor urmări peste tot în jurul nostru în felul în care
s-a trivializat rugăciunea, în abandonarea disciplinei morale, a autoritătii
si unitătii, în formele hidoase de 'spiritualitate' care au apărut ca o
reactie seculară în societatea noastră a pluralismului religios.
[1]
Clement Romanul, 'Epistola către Biserica din Corint', în Părintii
ante-niceeni, vol. 1, Edinburgh, 1867, Grand Rapids 1993, pp. 1-26.
[2]
Ignatiu de Antioh, 'Ignatiu către magnezieni', 6.1. în Credinta
Sfintilor Părinti, p. 12.
[3]
Eusebiu, Istoria Bisericii, vol. 3, cap. 3.
[4]
Aceasta este linia urmată de Sf. Maxim: “Ca
mărturisitor si teolog, Maxim a fost obligat să păstreze, protejeze si să
apere doctrina transmisă de Părinti, căci a ‘afirma ceea ce ne-au învătat
Părintii’ presupune să ‘mărturisesti cu sufletul si cuvântul’.
(Maxim Ep. 12 P.G.91:465). Prin
urmare orice dispută teologică trebuie purtată în duhul Părintilor
pentru a da mărturie de credinta Bisericii. (Maxim Ep. 13, P.G. 91:532)”
Jaroslav Pelikan, În Duhul Bisericii
Răsăritene, p. 8.