Liberul
arbitru
Sf. Ioan Damaschinul (674-749) scria:
"Căci
noi suntem făcuti din suflet si din trup…sufletul nostru nu este singur, ci tăinuit
de un val, fiind imposibil pentru noi să ajungem la conceptele intelectuale fără
lucruri corporale. La fel cum ascultăm cu urechile trupului lucruri din lumea
fizică întelegând lucruri duhovnicesti…"[i]
Pentru teologi Ortodocsi bizantini ca Sf. Ioan Damaschinul, între credintă
si ratiune sau între Dumnezeu si liberul arbitru al omului nu era nici o
contradictie în termeni.
"Unii sunt de părere că
nu este necesar studiul naturii" - scria el. "Dar
se cuvine să stim că acestea sunt cuvintele unui indolent si ale unui lenes.
Studiul naturii, care este baza teologiei, dovedeste adevărul teologic. Cel
care se nevoieste să învete va găsi duhul lui Dumnezeu în natură."[ii]
În timpul imperiului bizantin s-a crezut, asa
cum s-a exprimat si Sf. Simeon, Noul Teolog, că natura omenească este 'schimbătoare'.
Oamenii nu sunt condamnati să trăiască în veci 'legati
de lanturile de fier ale naturii neschimbătoare'.[iii]
Măretul mesaj al Părintilor crestini, precum Sf. Maxim Mărturisitorul,
Sf.Grigore de Sinai si Simeon Noul Teolog, era că natura noastră omenească si
păcătoasă este coruptibilă. În contrast cu rigiditatea viziunii
augustiniene asupra predestinării si păcatului originar, Biserica Răsăriteană
credea că liberul arbitru este darul suprem dat de Dumnezeu creaturilor sale.[iv]
Irineu, episcop de Lyons, a exprimat această
idee în anul 180:
"Căci
Dumnezeu l-a făcut pe om liber de la bun început, astfel că el era stăpân
pe puterea sa la fel ca pe sufletul său, liber să-L urmeze pe Dumnezeu, fără
să fie constrâns de El. Căci la Dumnezeu nu există constrângere, ci doar o
vointă bună. El dă sfat bun tuturor…Nu numai în lucrările noastre, ci
chiar si în credintă, libertatea de alegere a omului sub propriul său control
este păstrată de Domnul care spune: 'Să
fie după credinta ta' ".[v]
Potrivit Sfintei Scripturi putem alege să ne schimbăm calea. Putem să ne
folosim de liberul nostru arbitru si să ne eliberăm de sub
robia păcatului 'potrivit credintei noastre'. Nu suntem îngrăditi pe
un drum al 'izbăvirii' sau 'osândei'. Departe de aceasta. Noi putem alege să-L
iubim pe Dumnezeu asa cum El ne iubeste pe noi. Putem chiar încerca o viată întreagă
să devenim noi însine ca Dumnezeu. Sf. Simeon Noul Teolog a învătat că în
eforturile noastre de a scăpa de păcat nu suntem lăsati ca niste orfani,
neajutorati, căci "în natura omenească El [Dumnezeu] a lăsat o putere iubitoare
astfel că natura ratională a omului să poată fi ajutată de puterea naturală
a dragostei."[vi]
Dragostea, potrivit Bisericii, este puterea milostivă prin care Dumnezeu ne ia
iarăsi la El Însusi.[vii]
[i]
Citat de H. J. Magoulias
în Crestinismul bizantin
(Detroit, 1982) p. 48.
[ii]
Ibid. p. 48.
[iii]
Ibid. p. 77.
[iv]
"În Scriptură vedem cum Dumnezeu Se revelează omului si vedem cum omul se întâlneste
cu Dumnezeu, nu numai ascultându-I glasul, ci si răspunzându-I. În Biblie
auzim nu numai vocea lui Dumnezeu, ci si vocea omului care-I răspunde, în
cuvintele rugăciunii, în recunostintă
si închinare, în cutremur si în dragoste, în durere si încercări,
în nădejde si disperare. Ca si cum ar fi de fapt doi parteneri
ai Legământului: Dumnezeu si omul, apartinându-si unul altuia, în taina
adevăratei întâlniri divino-umane, asa cum este ea descrisă si prezentată
în povestea Legământului. Răspunsul omului este parte integrantă din
taina Cuvântului lui Dumnezeu. Nu este un monolog divin, ci, mai degrabă,
un dialog, amândoi cuvântând, Dumnezeu si omul…Si totusi în toată
această intimitate nu este loc pentru compromis între suveranitatea divină
si transcendentă. Dumnezeu 'locuieste întru lumina neapropiată' (I
Timotei 6:16). Această lumină însă,
'luminează pe tot omul care vine în lume.' (Ioan 1:9).
Acesta este misterul, sau
'paradoxul' revelatiei." George Florovski,
Biblia, Biserica, Traditia: O prespectivă Ortodoxă, p. 21.
[v]
Sf. Irineu de Lyons, 'Împotriva ereziilor', A.D. 180, în Credinta
Părintilor din vechime, vol.
1, trad. W. A. Jurgens, p. 98.
[vi]
H. J. Magoulias în Crestinismul
bizantin (Detroit, 1982) p. 48.
[vii]
Asa cum scrie Sf. Clement al Romei: "Să ne temem de El…astfel
ca prin mila Lui să aflăm apărare la judecata care va veni"
'Prima Epistolă a lui Clement' în Părintii
ante-niceeni, vol. 1 (Edinburgh, 1867 si Grand Rapids, 1993).