Noua sperantă
Îmi pare că la rădăcina răului
în cultura noastră stă faptul că am căutat unde nu trebuie mântuirea.[1]
Lumea seculară a căutat mântuirea, din păcate, în activitătile de ordin
politic, de parcă programele guvernamentale pot eradica răul. Protestantul
american, de asemenea, caută o solutie magică, instantanee pentru păcat. Însă
potrivit Sfintei Traditii, doar a spune că 'esti născut din nou' nu ajută la
nimic. 'Nasterea din nou' capătă sens atunci când implică pocăinta necesară,
lupta ascetică, greutătile care apar pe drum, slujirea sacramentală si
folosirea liberului nostru arbitru pentru a alege calea Domnului, din nou si din
nou, asa cum ne îndrumă Biserica istorică să aflăm singura cale pentru a ne
'îndumnezei' - cu alte cuvinte pentru a-L imita pe Hristos si prin imitare să
devenim noi însine precum Dumnezeu. Asa cum si psalmistul exprimă nevoia de mântuire:
"sătura-mă-voi
când se va arăta slava ta" (Psalmul 16.15).
Mărturia Bisericii istorice contrazice atât idolatriile seculare cât si
amăgirile Protestante cu solutii simpliste la problemele noastre morale. În
schimb aduce speranta unei călătorii spirituale spre a deveni ca Dumnezeu,
spre arătarea slavei Sale.
În anul 270 Sf. Vasile cel Mare scria:
"As
spune că mai degrabă exercitiul pioseniei este ca o scară, acea scară pe
care a văzut-o cândva binecuvântatul Iacob si care avea un capăt pe pământ
si celălalt în sus, atingând Cerul însusi. Este necesar ca cei introdusi în
viata virtuoasă să-si aseze picioarele pe primele trepte si de acolo să urce
spre următoarele, până când în cele din urmă vor fi ajuns, treptat, la înăltimi
pe potriva naturii umane."[2]
Asa cum învată Sf. Vasile cel Mare, mântuirea nu este nici o experientă
instantanee, nici una datorată norocului sau alegerii. Este mai degrabă la fel
ca restul lucrurilor: un proces, o luptă, o ascensiune a scării duhovnicesti.
Cum suntem noi mântuiti? Cum putem să avem
parte cândva de slava lui Dumnezeu? Câtiva Protestanti vor da un răspuns
simplistic si incomplet la această întrebare: "Crezând că Hristos a murit pe cruce pentru noi."
Potrivit Sfintei Traditii, acest răspuns este - în cel mai bun caz -
incomplet. Un răspuns la întrebarea 'cum ne mântuim?', dat în lumina Sfintei
Traditii, este pe cât de simplu pe atât de dificil: luptând
să devenim ca si Hristos. Autorul
si preotul Ortodox Anthony Coniaris scrie:
"Mântuirea
nu este statică, ci dinamică; nu este o stare completă, la care s-a
ajuns…ci o deplasare constantă…înspre a deveni ca si Hristos, înspre a
primi deplinătatea vietii în Dumnezeu…nu poate fi atinsă deplin în această
viată."[3]
Potrivit Sf. Vasile cel Mare, pentru a deveni ca si Hristos trebuie să I ne
supunem si să-L imităm.
"Scopul
lui Dumnezeu si al Mântuitorului nostru în ce priveste omenirea este întoarcerea
noastră din starea de cădere spre starea de prietenie cu Dumnezeu, o revenire
din starea de alienare pricinuită de neascultare. Acesta este sensul petrecerii
lui Hristos în trup, al modelului actiunilor sale din Evanghelie, al patimilor,
al crucii, al îngropăciunii, al învierii. Acel om care este mântuit prin
imitarea lui Hritos poate primi acea adoptie ca Fiu."[4]
Fie că o numim experientă a nasterii din nou, predestinare, iluminare lăuntrică
sau un alt tertip ori explicatie, nici o astfel de
formulă magică nu ne aduce automat mântuirea dacă nu Îl urmăm
practic pe Hristos. Într-adevăr, Biserica învată că poti fi convins că
esti printre cei alesi, dar asta nu-ti asigură mântuirea. Asa cum Sf. Marc
Ascetul scria în secolul al V-lea:
"Oricine
este botezat în traditia ortodoxă a primit în mod tainic deplinătatea
harului, dar el devine constient de acest har numai în măsura în care respectă
poruncile."[5]
Sfânta Traditie învată că nu suntem mântuiti doar printr-o simplă
declaratie sau formulă, si cu atât mai putin dacă acceptăm declaratii si
dogme teologice, oricât de corecte sau biblice ar fi. Nici faptele însă nu ne
mântuie. Vom fi mântuiti atunci când am devenit ca si Hristos. Suntem mântuiti treptat pe măsură ce suntem îndumnezeiti,
lucrând învătăturile lui Hristos si poruncile Sale. Datorită credintei
noastre în El sau dorintei de a deveni precum Dumnezeu nu suntem mântuiti
dintr-o dată ci cu încetul transformati în făpturile care am fost meniti să
fim. Abia atunci putem să ne întoarcem la starea de prietenie cu Dumnezeu.
Sf.Pavel scrie:
"Prin
urmare, dacă este cineva întru Hristos, el e făptură nouă: cele vechi au
trecut, iată că toate au devenit noi."
(2 Corinteni 5:17)
Acest pasaj a fost înteles de Biserică atât ca un pasaj prescriptiv,
cât si unul descriptiv. Nu este numai
o definitie a crestinului, ci si o descriere a felului în care devii crestin.
Omul este mântuit atunci când devine făptură nouă. Iar aceasta nu este un
eveniment magic petrecut o dată pentru totdeauna si nici un fapt irevocabil de
a fi 'mântuit' sau 'predestinat' ci mai degrabă un proces - o luptă de o viată, uneori atât de grea încât a fost descrisă
ca o purtare a crucii (Matei 16:24-25).
Arhiepiscopul Ortodox Pavel al Finlandei
prezintă astfel această continuă călătorie spre tinta finală a mântuirii:
"Mântuirea
noastră începe când primim iertarea pentru păcate prin Sfântul Botez si de
multe ori după aceea prin Spovedanie, prin taina pocăintei sau botezul
lacrimilor. Aceasta este urmată de eforturi noi, înnoite prin Duhul Sfânt,
pentru a trăi în Hristos ca membru al Trupului Său Sfânt, Biserica. Tinta
acestei vieti este de a încerca să fim curati la inimă, si astfel să putem să-L
'vedem pe Dumnezeu' (Matei 5:8) în
Duhul Sfânt."[6]
Potrivit învătăturii Bisericii, Iisus
Hristos S-a întrupat pentru că oamenii au ales să se depărteze de Dumnezeu.
Iar moartea a fost rezultatul alegerii lor. În dragostea Lui, Dumnezeu a dorit
să ne restaureze întru El, să călcăm cu moartea pe moarte prin învierea
lui Hristos. În lucrarea sa de secol IV Despre
Întrupare, Sf. Atanasie învată că alegând păcatul noi alegem moartea,
nu viata. Astfel noi nu mai suntem în stare, prin noi însine, să găsim calea
înapoi spre dragostea Creatorului, a Autorului Vietii. Sf. Atanasie scria:
"Cuvântul
lui Dumnezeu a venit în Persoană pentru că El singur, Chipul Tatălui, a
putut să restaureze omul făcut după Chip."[7]
În loc să ne trimită o simplă carte sau un set de reguli teologice pe
care să le urmăm, Hristos , 'Iubitorul de Oameni' a venit la noi în persoană
pentru a trăi printre noi, astfel ca noi să putem avea un exemplu viu pe care
să-l imităm. Hristos ne-a învătat că putem să-L urmăm la Tatăl si să
devenim o făptură nouă despre care Psalmistul si Sf. Pavel scriu. De aceea
Biserica istorică si-a dedicat cea mai mare parte a celor două mii de ani slăvindu-L
pe Dumnezeu pentru Întruparea lui Hristos. Asa cum Sf. Vasile cel Mare scria în
rugăciunea sa:
"Tie îti
multumim pentru că nu ne-ai pierdut în păcatele noastre, ci, din dragostea ta
pentru oameni, ne-ai înăltat ca atunci când zăcem în disperare să putem a
ne închina slavei Tale".
Sf. Marc Ascetul scria despre Întrupare:
"Amintiti-vă
cine este El, ce a devenit El pentru noi. Reflectati mai întâi la sublima
lumină a dumnezeirii Sale…slăvit în ceruri de toate făpturile spirituale:
îngeri, arhangheli, tronuri, stăpâniri,…heruvimi si serafimi…Apoi gânditi-vă
la ce adâncimi de smerenie omenească S-a coborât…devenind în toate ca noi
cei care locuiam în întuneric si în umbra mortii…Fiind bogat, El a devenit
sărac pentru noi, astfel ca, prin sărăcia Lui, să putem să devenim bogati.
În marea Lui iubire pentru om El a devenit ca noi, astfel ca prin fiecare
virtute noi să putem deveni ca el."[8]
Înainte de a începe să răspundem la întrebarea 'Cum ne mântuim?' se
cuvine să întelegem pentru ce a venit Hristos pe pământ. A venit El numai ca
să moară pentru noi, să satisfacă mânia unui 'Dumnezeu' juridic, aprig? Sau
a venit la noi pentru a avea pe cineva care să ne arate cum să redevenim după
chipul si asemănarea Dumnezeului Celui viu?
Păcatul, potrivit întelegerii Părintilor,
este alegerea de a nu fi ca Dumnezeu.
Faptele rele sunt toate acele alegeri si actiuni care sunt potrivnice firii
bunului Dumnezeu. Biserica învată că Satana nu poate clădi nimic, el poate
doar distruge. Una din tragicele consecinte ale păcatului nostru, sau, cu alte
cuvinte, ale alegerii noastre de a nu fi ca Dumnezeu, este realitatea mortii
fizice. Modelul nostru, Iisus Hristos, a ales să moară si să fie înviat din
nou din morti, astfel ca noi să-L putem urma prin chiar adâncurile mortii spre
o noua viată, 'astfel ca prin fiecare virtute să devenim asemenea Lui.'
Astfel, El s-a folosit de moarte pentru a o distruge! Ne-a izbăvit de moarte nu
printr-un act de magie, ci prin însusi exemplul Său.
"Dar
acum Hristos a înviat din morti, fiind începătura (învierii) celor adormiti.
Că de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om si învierea
mortilor. Căci, precum în Adam toti mor, asa si în Hristos toti vor învia.
Dar fiecare în rândul cetei sale: Hristos începătura, apoi cei ai lui
Hristos la venirea Lui." (1
Corinteni 15.20-23)
Potrivit Bisericii, Hristos nu doar ne-a spus cum să fim împăcati cu Dumnezeu, ne-a si arătat. Urmând exemplul Său putem si noi imita si chiar adăuga
la firea iubitoare a lui Dumnezeu. Astfel că Iisus, învată Biserica, a venit
la noi pe pământ, pentru ca noi să devenim ca si El, chiar să devenim
nemuritori. Sf. Atanasie învată:
"Mântuitorul
nostru al tuturor, Cuvântul lui Dumnezeu, în marea Sa iubire, S-a întrupat si
a trăit ca Om printre oameni, împărtind cu ei toate simturile. El Însusi a
devenit obiect pentru simturi, astfel că acei
care Îl caută pe Dumnezeu în cele văzute pot să-L deprindă pe Tatăl
prin lucrările pe care El, Cuvântul lui Dumnezeu, le-a făcut în trup."[9]
Potrivit Sfintei Traditii, Iisus a învătat că mântuirea este o călătorie
spre Dumnezeu, nu o solutie de moment pentru problemele noastre. Iisus a descris
procesul mântuirii ca fiind o trecere printr-o poartă strâmtă, atât de strâmtă
încât El a asemănat-o cu poarta nasterii, cu nasterea din nou.
"Intrati
prin poarta cea strâmtă, că largă este poarta si lată calea care duce la
pieire si multi sunt cei care o află. Si strâmtă este poarta si îngustă
este calea care duce la viată si putini sunt cei care o află." (Matei,
7.13-14)
Potrivit Bisericii, Iisus ne-a dat învătătura, viata si Biserica Lui
pentru ca noi să putem fi ca El si să putem merge pe dificila, sacramentala,
îngusta cale - calea - ce duce la Dumnezeu si ne îndepărtează de moarte.
Despre această nădejde scria Sf. Ioan Gura de Aur:
"Ai
păcătuit? Du-te la Biserica si sterge-ti păcatul. Asa cum ori de câte ori se
întâmplă să cazi, iarăsi te ridici, de câte ori păcătuiesti căieste-te
de păcate. Nu dispera. Chiar dacă păcătuiesti a doua oară, căieste-te a
doua oară. Nu-ti pierde nădejdea în lucrurile bune ce sunt pregătite pentru
tine…Căci Biserica este sălasul tămăduirii, nu un tribunal; nu un loc unde
se pedepsesc păcătosii, ci un loc unde iertarea de păcate este dată
omului."[10]
Iisus a învătat că nici credinta, nici spiritualitatea, nici chiar
faptele bune nu sunt îndeajuns. El a spus că noi trebuie să-L urmăm până
la sacrificiu, nu doar că credem în El, ci să-L imităm, să devenim ca si
El, căci altfel devenim indiferenti si ne pierdem nădejdea.
"Căci
vă zic vouă: De nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor
si fariseilor, nu veti intra în împărătia cerurilor…" (Matei
15:20) "Fiti, dar, voi desăvârsiti,
precum Tatăl vostru din ceruri desăvârsit este." (Matei 5:48)
Asa cum scria cărturarul Ortodox Pr. Thomas Hopko,
"Din perspectiva ortodoxă
faptele nu sunt un scop în sine, ci mai degrabă un instrument mântuitor în
transformarea naturii corupte a omului în 'făptura cea nouă' (2 Corinteni 5:17). Asadar,
poruncile evanghelice ale lui Hristos nu sunt lege, ci har si
milostivire. Sunt doctorii date spre folosul nostru, fără de care nu ne putem
însănătosi."[11]
La fel ca discipolii, care cu totii au făcut sacrificii
materiale să-L urmeze pe Iisus, noi se cuvine să făptuim potrivit credintei
noastre în chip practic, măsurabil astfel ca, împreună cu Psalmistul, vom
putea zice; "pentru cuvintele
buzelor tale eu am păzit căi aspre" (Psalmul 16:4). Făptuind pe măsura
credintei noastre, Hristos ne va apropia de Dumnezeu, făcând din noi făpturile
pe care le-a voit, si, treptat-treptat, schimbându-ne în omul nou care va afla
că dragostea lui Dumnezeu este o binecuvântare, nu o pedeapsă.
Faptele bune, învată Biserica, ne ajută în mântuirea
noastră, nu pentru că ele însele ne-ar mântui, ci pentru ca în făptuirea
lor suntem pregătiti, prin deprinderi virtuoase, să ne bucurăm de rai. Pentru
a deveni ca si Hristos trebuie să dobândim auto-disciplinarea si bunele
deprinderi. Virtutea, învată Biserica, nu este atât propovăduită,
cât practicată. Biserica învată că
pentru a deveni ca si Hristos trebuie să făptuim ca si El - chiar dacă ne
'simtim' sau nu ca El tot timpul.
[1]
"Civilizatia Apuseană…s-a depărtat de credintă…istoria este privită
acum drept vehicol al mântuirii. Fie sub forma…tipului Iluminist de
progres…ingineriei sociale de tip marxist sau occidental…Apusul încredintează
mântuirea institutiilor istorice săvârsind ceea ce Biblia
numeste idolatrie." Herbert Schlosberg, Idoli de distrus
(Nashville, 1983), p. 13.
[2]
Sf. Vasile Cel Mare, 'Omilii pentru Psalmi', A. D. 270, în Credinta
Părintilor din vechime, vol. 2, selectat si tradus de W. A. Jurgens, p.
16.
[3]
Anthony M. Coinaris, Introducere în Biserica Ortodoxă (Minneapolis, 1982), p. 48.
[4]
Sf. Vasile Cel Mare, 'Despre Sfântul Duh', A. D. 375, în Credinta
Părintilor din vechime, vol. 2, trad. W. A. Jurgens, p. 16.
[5]
Sf. Marc Ascetul, 'Despre neajunsul faptelor', în Filocalia
vol. 1, trad. G. E. H. Palmer, Philip Sherrard si Kallistos Ware, p.
155.
[6]
Arhiepiscopul Paul de Finlanda, Credinta
la care tinem (Crestwood, 1980), p. 23.
[7]
Sf. Atanasie, Despre Întrupare
(Crestwood, 1989), p. 41.
[8]
Sf. Marc Ascetul, 'Epistola către Nicolae Pustnicul', în Filocalia
vol. 1, trad. G. E. H. Palmer, Philip Sherrard si Kallistos Ware, p.
155.
[9]
Sf. Atanasie, Despre Întrupare (Crestwood, 1989), p. 43.
[10]
Sf. Ioan Gură-de-Aur, 'Omilii despre penitentă', A.D. 387, în Credinta
Părintilor din vechime, vol. 2, trad. W. A. Jurgens, pp. 96-97.
[11]
Credinta Ortodoxă, vol. 1.
Departamentul educatiei religioase a Bisericii Ortodoxe în America (New
York, 1976), p. 17.