Cap.
20 INIMA CRESTINISMULUI
Potrivit Sfintei Traditii,
credinta crestină este o taină vie. Nu are nici o limită de timp. Hristos a
venit si vine din nou, iar cele două evenimente se întâmplă simultan. Cina
mielului este acum, ieri si mâine; totul se petrece acum în sensul în care
Dumnezeu este Eu sunt Cel Ce este.
Pentru acest motiv, ne învată Biserica, Dumnezeu nu poate fi descris pe
de-a-ntregul în limbajul omenesc. Conceptiile rigide precum predestinarea si
alegerea nu se pot aplica lui Dumnezeu pentru că El se află în
afara timpului. Esenta Sa este imposibil de descris.[1]
Când autorii biblici si părintii vorbesc despre Dumnezeu ei apelează la
cuvinte, însă întelegând totodată că limbajul omenesc nu este în masura să
Îl cuprindă. "nu trup si sânge
ti-au descoperit tie aceasta, ci tatăl Meu Cel din ceruri." (Matei 16:17)
Sfântul Grigore Teologul, în Ruga sa de Pasti (în anul 385) scria:
"Dumnezeu
a fost întotdeauna, este si va fi; sau, mai bine, El întotdeauna ESTE, A FOST
si VA FI…El există vesnic; astfel se denumeste când vorbeste cu Moise pe
munte. El adună în Sine întreaga fiintă pentru că nu are nici început si
nici nu va avea sfârsit vreodată. El este asemenea unei mări întinse de
fiintă, fără margini, descătusat,
mai presus de orice concept de timp si natură."[2]
Augustin din Hippo scria: "Eternitatea
însăsi este substanta lui Dumnezeu, neavând nimic schimbător în ea. Nimic
trecut nu se află în ea, ca si cum n-ar mai exista; nimic din viitor, ca si când
n-ar fi deja în prezent. Nimic nu se află acolo în afară de ESTE."[3]
John A. Hardon S.J., în Catehismul
Catolic exprima conceptul atemporalitătii lui Dumnezeu în felul următor: "Nu a fost timp înaintea creatiei, de vreme ce nu au existat
fiinte schimbătoare a căror schimbare să poată fi măsurată [în timp] până
când Dumnezeul neschimbător a adus la viată făpturile."[4]
Potrivit Bisericii, convertirea crestină, în adevăratul sens al cuvântului,
nu este altceva decât constientizarea prezentei atemporale a lui Dumnezeu.
Această nouă dimensiune de întelegere este apoi combinată cu o dorintă
sinceră de a schimba continutul caracterului, astfel încât să poată intra
cu bucurie într-o relatie cu Dumnezeu devenind ca si El. Biserica ne învată că
putem intra în prezenta lui Dumnezeu slujindu-I chiar si înainte
de a fi asemenea Lui.
Nu suntem condamnati să-I slujim lui Dumnezeu
singuri, arbitrar sau după toanele unuia sau altuia, fiecare urmând o cale
spirituală sau psihologică intuitivă îndreptată spre sine. Biserica învată
că atunci când există slujire adevărată, ea se petrece în prezenta fiecărui
crestin care a trăit vreodată si a fiecărei făpturi din ceruri, fie
heruvimi, serafimi, sfinti, martiri sau credinciosi fără de număr care au răposat
înaintea noastră.[5]
Pentru că toată viata este sacramentală,
viata, potrivit Bisericii este mai mult decât un exercitiu de virtute pioasă
si dezvinovătire pe de o parte sau decât o căutare politică, materialistă a
bunăsării pe de alta.
Asa cum scria Sfântul Clement
în anul 80:
"Aceasta
este calea, iubitilor, prin care ne aflăm mântuirea, Iisus Hristos, Înaltul
preot al jerfei noastre, Apărătorul si Ajutorul sărmanilor. Prin El ne îndreptăm
privirile către înăltimile Cerurilor; prin El zărim reflectia chipului desăvârsit
si măret al lui Dumnezeu; prin El ochii inimii ne sunt deschisi; prin El întelegerea
noastră întunecată si neghioabă poate privi spre lumină, prin El Stăpânul
a voit ca noi să gustăm cunostinta nemuritoare."[6]
Slujirea liturgică Ortodoxă este actul ce
cuprinde 'cunostinta nemuritoare' despre care scria Sfântul Clement. Biserica
oferă mijloacele prin care ne apropiem de taina lui Dumnezeu si intrăm, prin
Hristos, în prezenta sa vesnică.[7]
Jaroslav Pelikan scrie despre atitudinea
Bisericii primare fată de trecerea timpului si fată de mântuire:
"Venirea
lui Hristos a avut 'deja' loc si 'încă' va mai avea. El a venit deja prin Întrupare
si pe baza Întrupării este prezent în cina euharistică. A venit deja în
cina euharistică si va veni în cele din urmă în potirul nou pe care îl va
bea cu noi în Împărătia Tatălui."[8]
Potrivit Sfintei Traditii, prezenta lui Hristos în cina euharistică este o
realitate mistică eternă. Hristos s-a arătat în Întrupare, dar este prezent
real în Taină. Asa cum a scris răposatul
teolog Ortodox, Pr. Alexander Schmemann:
"Tot
ceea ce există este darul lui Dumnezeu pentru om si totul există pentru a-L
face pe Dumnezeu cunoscut omului, pentru comuniunea vietii omului cu Dumnezeu.
Este dragostea divină făcută mâncare, făcută viată pentru om. Dumnezeu
binecuvântează tot ceea ce creează si, în limbaj biblic, aceasta înseamnă
că face din toată creatia semnul si mijloacele prezentei, întelepciunii,
dragostei si revelatiei Sale."[9]
Kallistos Ware, teolog Ortodox si Episcop de Oxford, în Anglia, exprima
viziunea Ortodoxă asupra vietii crestine astfel:
"Misticism, duhovnicie,
reguli morale, slujire, artă: acestea nu trebuie tinute în compartimente
separate. Doctrina nu poate fi înteleasă dacă nu se regăseste în rugăciune.
Teolog - spunea Sfântul Evgarie - este cel care stie cum să se roage, iar cel
care se roagă în duh si adevăr este prin aceasta teolog. Iar doctrina, dacă
trebuie s-o aflăm în rugăciune, trebuie si s-o trăim, căci teologia fără
practicarea ei este - cum spunea Sfântul Maxim - teologia demonilor. Crezul
apartine doar celor care îl trăiesc. Credinta si dragostea, teologia si viata
sunt inseparabile."[10]
[1]
"În viata si existenta Bisericii timpul este, în chip tainic,
depăsit si stăpânit; timpul, ca să spunem asa, este încremenit…este încremenit prin puterea harului care adună
laolaltă, în unitatea universală a vietii, ceea ce a ajuns să se dezbine
de către zidurile înăltate de-a lungul timpului. Unitatea în Duh îi
cuprinde într-un fel tainic, ce depăseste orice limite temporale, pe
credinciosii tuturor generatiilor. Această unitate mai presus de timp este
manifestată si revelată în experienta Bisericii, în special în
experienta sa euharistică. " George Florovski, Biblia,
Biserica, Traditia: O perspectivă Ortodoxă, p. 45.
[2]
Sf. Grigore Noul teolog - 'A doua rugă' de Pasti', A.D. 383, în Credinta
Părintilor din vechime, vol. 2, trad. W.A.Jurgens, p. 38.
[3]
Augustin din Hippo - 'Despre Psalmi', A.D., în Credinta
Părintilor din vechime, vol. 3, trad. W.A.Jurgens, p. 21.
[4]
John A. Hardon, Catehismul Catolic (New York, 1974), p. 72.
[5]
"Plinătatea Bisericii a fost apoi interpretată într-un fel static,
iar atitudinea fată de antichitate a fost prin urmare distorsionată si răstălmăcită.
La urma urmei ce mai contează dacă restrângem autoritatea normativă a
Bisericii la un secol, la cinci sau la opt. Ar trebui sa nu fie nici un fel
de restrictie. În consecintă, nu a mai rămas loc pentru nici o 'teologie
a repetitiei'. Biserica este pe deplin autoritară, asa cum a fost de
veacuri, de vreme ce Duhul Adevărului o călăuzeste la fel de benefic
acum, ca în veacurile de demult." George Florovsky, Biblia,
Biserica, Traditia: O perspectivă Ortodoxă, pp. 111-112.
[6]
Sf. Clement al Romei, 'Epistola către Corinteni', A.D. 80, în Credinta
Părintilor din vechime, vol. 1, trad. W.A.Jurgens, p. 9.
[7]
"Care este caracterul de bază al existentei crestine? Telul ultim si
scopul existentei vietii omenesti a fost definit în traditia patristică
drept theosis, îndumnezeire. Acest termen este supărător pentru urechea
omului modern. Nu poate fi tradus cu exactitate de către nici o limbă
modernă, nici măcar de către latină. Chiar si în greacă este greoi si
pretentios. Este, într-adevăr, un cuvânt îndrăznet. Sensul acestui cuvânt
este însă simplu si clar. Era cândva unul din termenii-cheie din
vocabularul patristic. E de ajuns să-l cităm pe Sf. Atanasie: "El S-a
făcut om pentru a ne îndumnezei pe noi în El. ('Despre Întrupare'
54)". Sf. Atanasie rezumă aici ideea atât de îndrăgită de Sf.
Irineu: "Cel Care, prin imensa Lui dragoste S-a făcut ceea ce suntem
noi, pentru ca tot El să ne poată face ceea ce este El…Theosis
presupunea o întâlnire personală. Este acea întâlnire personală a
omului cu Dumnzeu prin care întreaga existentă a omului este pătrunsă de
Prezenta Divină." George Florovsky, Biblia,
Biserica, Traditia: O perspectivă Ortodoxă, pp. 114-115.
[8]
Jaroslav Pelikan, 'Traditia crestină', în Nasterea
Traditiei Catolice, p. 126.
[9]
Alexander Schmemann, Pentru viata lumii (Crestwood, New York, 1973), p. 14.
[10]
Kallistos Ware, Biserica Ortodoxă (Londra, 1963), p. 215.