Slujirea
în Biserică
În Biserica Ortodoxă o mare
parte din structura serviciilor liturgice provine din slujirea evreilor, care au
fost cei dintâi crestini.[1]
Serviciile religioase ale Bisericii istorice sunt de asemenea inspirate de
slujirea si rugăciunea cerească asa cum sunt descrise în Apocalipsa.
Jaroslav Pelikan scrie:
"Cei
dintâi crestini au fost evrei si în noua lor credintă au găsit o
continuitate cu cele din vechime…Din cele dintâi capitole ale Faptelelor
Apostolilor avem o imagine a comunitătii
crestine care a continuat să urmeze Scripturile
[vechi testamentare], slujirea si regulile vietii religioase iudaice…Biserica,
prin urmare, este mostenitoarea promisiunilor si prerogativelor iudaice."[2]
Potrivit Sfintei Traditii, liturghia Ortodoxă nu este doar o abordare
'optională' sau 'denominatională' a slujirii bisericesti ci continuitatea vie
si neîntreruptă a practicilor si traditiei instituite de Dumnezeul Cel Viu, de
Fiul Său si de Apostoli, de Părintii Bisericii si de fiecare crestin până în
zilele noastre.[3]
Mai mult chiar, nu a fost nicicând o vreme când slujirea în Biserica primară
a fost 'primitivă' în sensul de a fi neliturgică sau nesofisticate. Slujirea
crestină primară a început în contextul liturghiei iudaice ultrasofisticate.[4]
[1]
Vezi Cap. 1 'Adevăratul Israel' de Jaroslav Pelikan, în Nasterea
Traditiei crestine, pp. 12-27.
[2]
Jaroslav Pelikan, Traditia crestină, vol. 1, în Nasterea
Traditiei Catolice, pp. 13-26.
[3]
"Biserica evidentiază mereu permanenta credintei sale de-a lungul
veacurilor, încă de la începuturi. Această identitate, încă din vremea
Apostolilor, este semnul si mostenirea cea mai de pret a dreptei credinte -
întotdeauna aceeasi…
'Traditia'
în Biserică nu este continuitatea amintirii omului sau un set de rituri si
de obiceiuri. Este o traditie vie - depositum
juvenescens, după
exprimarea Sf. Irineu. Prin urmare, ea nu este o sumă de reguli moarte.
Traditia este deci o continuitate a prezentei Duhului Sfânt în Biserică,
a Călăuzirii Divine si a iluminării…
'A-i
urma pe Sfintii Părinti'…Aceasta
nu este o referintă la o traditie abstractă în formule si sintagme. Este,
întâi de toate, un apel la sfintii martori. Facem apel la Apostoli, nu
doar la o 'traditie apostolică abstractă'. La fel ne raportăm si la Părinti."
George Florovsky, Biblia, Biserica, Traditia: O perspectiva Ortodoxă, pp. 105-106.
[4]
Ben Williams, Slujirea Ortodoxă (Minneapolis, 1990)