Cap. 23 CUVÂNT DE ÎNCHEIERE
De când am devenit Ortodox nu am descoperit 'perfectiunea' în Biserică.
De altfel Biserica Ortodoxă are tot atâtea probleme câti enoriasi. Si
aceasta pentru că fiecare din noi este păcătos. Ceea ce este remarcabil însă
e că în ciuda problemelor existente, altarele sale sunt neatinse de
coruptia teologică, iar potirele sale sunt nepângărite. Biserica transcende
suma părtilor sale într-un chip minunat si vizibil.
Cu toate acestea, nu s-ar cuveni să închei fără a aminti despre
starea prezentă a Bisericii, asa cum o văd eu. Convertitii trebuie să vină
la Biserică cu ochii bine deschisi, iar cei deja Ortodocsi trebuie să se
trezească.
Asadar mă voi adresa în continuare prietenilor care studiază
pretentiile istorice ale Bisericii Ortodoxe sau celor care, deja Ortodocsi, sunt
dezamăgiti de starea în care se află Biserica acum.
Biserica Ortodoxă din SUA trece printr-o perioadă de criză, ceea ce,
într-un anumit sens, reprezintă o stare de lucruri 'normală'. Biserica
Ortodoxă pretinde să fie Biserica adevărată, nu Biserica perfectă. Câteva
situatii concrete merită însă toată atentia. Problemele cu care ne confruntăm
par să aibe două cauze. Pe de o parte Biserica Ortodoxă se află sub atacul
continuu al culturii seculare păgâne occidentale, care o înconjoară. Pe de
alta, spre deosebire de Bisericile Ortodoxe vechi din diferite părti ale lumii
- Palestina, Africa, Grecia, Ucraina sau Rusia, Biserica Ortodoxă din America
de Nord (exceptie făcând Alaska) este o Biserică în întregime imigrantă.
Ctitorii ei nu sunt călugări sau misionari, ci oameni care au căutat un trai
material mai bun.
Noi, Ortodocsii, suntem niste noi-veniti în America. În majoritatea
locurilor suntem aici de mai putin 100 de ani. Faptul că Biserica Ortodoxă în
SUA este formată din emigranti proaspăt ajunsi din diferite părti ale lumii,
care (cu exceptia Sf. Herman din Alaska) nu au venit ca misionari în America,
ci mai degrabă pentru a căuta 'un trai bun', confirmă situatia ciudată la
care s-a ajuns: Biserica Ortodoxă în tara noastră se află sub îndrumarea
juridică a diferitelor Biserici Ortodoxe 'etnice' transportate pe meleagurile
noastre. Această situatie este nereprezentativă pentru restul istoriei
Ortodoxe. De exemplu, în Grecia sau Rusia, credinciosii nu se identifică drept
'greci' sau 'rusi', ci pur si simplu ca membri ai Bisericii, la fel cum
locuitorii din Italia nu se consideră Romano-Catolici italieni, ci pur si
simplu 'catolici'.