Două biserici

 

          Datorită nominalismului din Biserica Ortodoxă Americană se poate spune că există de fapt două Biserici Ortodoxe în America. Una este Biserica Ortodoxă istorică, cealaltă un fel de club social si etnic. Precum grâul si neghina, aceste două biserici co-există una lângă alta, între peretii fiecărei congregatii. Nimeni nu are dreptul să judece credinta altuia. Totusi, anumite realităti practice ale comunitătilor Ortodoxe contemporane îi vor soca si chiar dezamăgi pe noii veniti la Ortodoxie.

          Una dintre acestea este lipsa de implicare financiară a multor Ortodocsi în parohiile lor. Există, de bună seamă, cazuri izolate de generozitate – atunci când numele donatorului apare pe câte o icoană, clădire sau alt obiect – însă majoritatea parohiilor sunt fără bani. Si aceasta nu pentru că enoriasii ar fi săraci sau nevoiasi, ci pentru că prea multi ‘Ortodocsi’ au devenit nominali în credinta lor si s-au deprins cu obiceiuri necuviincioase în ceea ce priveste donatiile pentru Biserică.

          De exemplu, multi Ortodocsi greci care vin în America s-au obisnuit cu o ‘Biserică de Stat’. (În Grecia Biserica Ortodoxă este finantată de către guvern). De aceea asteaptă ca altcineva să plătească taxele bisericesti. Acest nărav a adus la situatia în care multe parohii încercă mai degrabă să vândă câte ceva ne-Ortodocsilor decât să se achite de cheltuielile care le revin. În loc să doneze cu regularitate Bisericii, unii enoriasi par să creadă că festivalurile gastronomice si jocurile de tip Bingo sunt căi ‘Ortodoxe’ de a colecta bani. Aceasta datorită unei cacialmale pe care Protestantii după Evanghelie ar găsi-o revoltătoare. Dacă majoritatea Ortodocsilor ar dona  doi-trei la sută din venitul lor (ca să nu pomenim de cuvenita zeciuială neonorată) toate taxele parohiale ar fi achitate.

          O dată cu criza cronică de fonduri vin alte probleme, cum ar fi  lipsa de bani pentru educatia copiilor sau pentru o bibliotecă a Bisericii. Asadar se plăteste un pret dublu. Mai întâi mărturia Bisericii este ca si inexistentă, fiindcă ne-Ortodocsii aud de Biserică doar atunci când aceasta adună fonduri pentru câte un eveniment. Apoi Biserica îsi cheltuieste energiile pe ridicarea seculară de fonduri în detrimentul progresului duhovnicesc. Tinerii care cresc într-un astfel de mediu trăiesc cu impresia că noua masină a lui tăticu’ sau noua slujbă a lui mămica este cu mult mai importantă decât Biserica lui sau a ei. La urma urmei părintii dau mai multi bani pe cheltuielile cauzate de masină decât pentru nevoile Bisericii si li se pare că s-au achitat de datoria bisericească atunci când, o dată pe an, se trezesc devreme să frigă un miel la ‘festivalul gastronomic’.

          Ironia face ca aceiasi părinti care ‘nu-si pot permite’ biserica se vor lamenta mai târziu pentru depărtarea copiilor lor de credintă si probabil că îl vor condamna pe preot pentru asta. Pentru a ilustra gravitatea acestei probleme să amintim că un preot al unei comunităti Ortodoxe grecesti pe care am vizitat-o mi-a mărturisit că mai mult de o treime din bugetul anual a fost asigurat prin donatiile a sase din cele 126 familii. Toate cele sase familii erau convertiti la Ortodoxie care îsi achitau constiincios zeciuiala si nu erau nici pe departe dintre cei mai bogati enoriasi ai parohiei. De fapt erau printre cei mai săraci.

Continuare
Cuprins