Noile familii ale împăratului
Să examinăm
împreună unul dintre esecuri, unul din articolele catehismului secular,
asa-numitele structuri familiale noi, care ar înlocui pe cele vechi, demodate,
ale familiilor cu doi părinti.[1]
Cercetările
arată că tinerii ai căror părinti divortează în perioada când ei sunt în
crestere sunt mult mai predispusi la crimă decât adolescentii crescuti de amândoi
părintii: cincizeci si trei la sută,
fată de douăzeci la sută.[2]
Doctorul Robert W. Sweet, Jr. arată că
“
tinerii din familiile cu părinti vitregi fug de acasă si locuiesc pe la
prieteni...numărul mare de fugari confirmă dezintegrarea familiei
americane.”[3]
Un
alt studiu arată că majoritatea tinerilor care trăiesc în concubinaj înainte
de căsătorie provin din familii dezmembrate:
“Numărul
de familii dezmembrate a dus la dublarea numărului de tineri care trăiesc în
concubinaj. Dintre tinerii crescuti
de ambii părinti jumătate nu au trăit în concubinaj înainte de căsătorie,
fată de numai douăzeci la sută, în cazul celor ai căror părinti s-au despărtit.”[4]
Beverly
Raphael, în studiul “Impactul pierderii părintilor asupra caracteristicilor
psihologice ale adolescentilor” arată că tinerii crescuti de un singur părinte
sau si de un părinte vitreg suferă de numeroase probleme grave mai putin întâlnite
printre cei crescuti de părinti nedespărtiti:
“Adolescentii
ce provin din familii despărtite prezintă un nivel mai ridicat de probleme de
sănătate, sunt mai labili psihic si mai putin extrovertiti, au o perceptie mai
slabă a propriului lor corp, sunt mai impulsivi si au vederi mai negative în
ceea ce priveste performantele lor scolare.
De asemenea, multi au părinti alcoolici sau cu tulburări psihice.”[5]
Într-un
studiu al Universitătii York, sociologul Marry
Ann D. Parsons a analizat viata a 45.000 de canadieni cu vârste
cuprinse între 14 si 34 de ani. Această
cercetare de amploare a arătat că adultii crescuti doar de tată au cea mai
precară educatie, mai scăzută chiar decât cei crescuti doar de mamă.
Pe de altă parte, tinerii crescuti doar de mamă sunt cei mai inadaptati
din punct de vedere profesional. De asemenea, studiul arată că tinerii
canadieni crescuti în familii cu un singur părinte sunt dezavantajati din
punct de vedere socio-economic la maturitate.
“Numărul
de persoane crescute de un singur părinte a crescut dramatic de la începutul
anilor ‘70 si toti indicatorii arată că situatia se va înrăutăti pentru
copiii crescuti în această structură familială.”[6]
Fred Siegal, profesor de istorie la Cooper Union University, scrie:
“Ce
a cauzat atunci lărgirea prăpastiei dintre bogati si săraci?
Neîntelegerile din familia americană.
“Dovada empirică - scrie
Paul Taylor de la “Washington Post”- este
că o dată cu atrofierea căsătoriei se produce si atrofierea spiritului
patern si apoi a întregii societăti.” Gordon
Green de la Census Bureau arată că schimbările din structura familială (numărul
crescător de oameni care trăiesc singuri sau divortati) explică si scăderea
veniturilor: familiile fără tati
sunt în general de sase ori mai mult expuse sărăciei.”[7]
Thomas
Sowell, reputatul economist afro-american, cercetător la Institutul
Hoover, rezumă astfel esecul si chiar caracterul vătămător al
programelor 'liberale' din ultimii ani:
'Rolul
familiei este crucial, iar neglijarea sistematică a eficientei si legitimitătii
ei în ultimele decenii a produs adevărate dezastre sociale...Agentiile de
servicii sociale, scolile de stat si diferiti activisti judiciari au amputat cu
totii functiile familiei si le-au transferat prin alte părti.
Alegerea vârstei la care copiii trebuie introdusi în viata sexuală -
de exemplu -, mijloacele si valorile morale prin
care să se facă aceasta stătea înainte în grija părintilor.
La fel ca atâtea alte presupozitii de gândire elevată ale elitei
noastre de avan-gardă, si rezultatele actuale s-au dovedit dezastruoase, atât
în ceea ce priveste rata crescută de graviditate în rândul adolescentelor
(după ce ani de zile această rată a fost în declin înaintea introducerii
“educatiei sexuale” în scoli) cât si în privinta cazurilor tot mai
numeroase de boli venerice, inclusiv SIDA...
În ziua de azi si în viitorul apropiat
familia este asediată. Ea trebuie să facă fată intrusilor de tot felul:
asistenti sociali, spălarea creierilor copiilor în scolile de stat, iar
acum amenintarea avocatilor care profită de Fondul de Apărare a Copiilor
pentru a-i reprezenta pe copii în instante în procese înaintate împotriva părintilor.
Valorile familiei sunt la antipodul valorilor
oferite de programele de asistentă socială. Partizanii acestora din urmă îsi
măsoară 'devotamentul' fată de valorile familiale cu cinismul manifestat în
toate celelalte programe sociale guvernamentale.'[8]
Cu toate acestea, în ciuda ruinei lăsate de emanciparea sexuală, de
pronuntarea divorturilor la întâmplare, de abandonarea ideii prin care căsătoria
era concepută ca o taină sfântă, liderii 'progresisti' ai miscării de
'eliberare' a Americii de moralitate si idei religioase, traditionale, nu numai
că nu regretă nimic, dar par să pretindă tot mai mult.
Asa
cum scrie David Horowitz (co-autor, împreună cu Peter Collier al cărtii Demontând
stânga politică):
"Pentru
cei de stânga nu socialismul însusi, ci doar limbajul socialismului a apus.
După relativistii post-moderni nu există adevăr, nici o învătătură
nu se poate trage din această experientă teribilă...Pentru a învia din nou
stânga trebuie doar să se redefinească în termeni care să nu poarte
amintirea înfrângerii definitive, să avanseze
un 'scenariu' prin care utopia stângistă să pară o 'solutie' morală."[9]
La fel ca ultimii din vechea gardă a comunistilor sovietici si
est-europeni, intelectualitatea noastră 'progresistă' pare imună la orice
simt de responsabilitate personală pentru esecul teoriilor sale.
În nici un chip nu se arată dornică de a-si reconsidera convingerile
anti-traditionale, anti-crestine în chiar lumina evidentelor vizibile pentru
toată lumea: vieti si căminuri
distruse, comunităti dezmembrate pe care ideile 'progresiste' ale elitei
intelectuale le-au produs. Ultimii dictatori comunisti, când au fost pusi în fata
evidentei esecului pricinuit de politicile lor comuniste ce urmăreau crearea
Omului Nou si a unei Noi Orânduiri, nu s-au arătat mai îndărătnici decât
intelectualitatea noastră la ceasul confruntării cu realitatea propriilor ei
esecuri.[10]
[1] James Q. Wilson, Charles Murray, Thomas Sowell, Angelo M. Codevilla, Paul Johnson, Irving Kristol s.a. altii au scris pe larg pe tema esecului programelor de inginerie socială ale 'noii stângi'. Întreaga literatură a miscării neoconservatoare a contribuit la ridiculizarea si discreditarea programelor de inginerie umană ale stângii din vremea noastră, fără să producă nici un efect notabil.
[2]
"Tipuri de tulburări familiale în comiterea de crime", în Jurnalul
tinerilor si adolescentilor, 19 (1990), pp. 201-218.
[3] Departamentul de justitie al SUA, "Cazul copiilor dispăruti", NIJ Reports, 222 (noiembrie-decembrie, 1990), pp. 15-18.
[4] Richard Lauv, Childhood Teacher (Boston, 1990) pp. 5 si 108.
[5] Adolescentii, 25 (1990), pp. 698-700
[6] Vezi articolul lui James Q. Wilson "Dezbatere pe marginea valorilor familiale" in Commentary (aprilie 1993) bine documentat în ceea ce priveste esecul agendei feministe în domeniul familiei cu un singur părinte si al mamelor dedicate carierei.
"Familiile canadiene cu un singur părinte si reusitele socio-economice ale copiilor la maturitate", în Jurnal de studii familiale comparate, 21 (1990), pp. 353-365.
[7] "Sfârsitul egalitătii" în Spectatorul american (septembrie 1992).
[8] "Chiar s-au schimbat democratii?" în Commentary (septembrie 1992).
[9] "Pasiuni utopice" în First Things (aprilie 1992).
[10] Owen Harris si Martin Malia, "Comunismul, războiul rece si intelectualii" în Commentary (octombrie 1991).