Trăind în
trecut
Unii dintre neoconservatori si conservatori sunt constienti de propria
lor dilemă morală – încercarea de a da vietii un sens fără ajutorul
religiei[1].
Astfel că au făcut din când în când câte un apel vag la ‘traditie’,
‘valori occidentale’, ‘valori familiale’ sau, cu un termen generic,
‘valori religioase’. Dar toate aceste apeluri nu reusesc să facă fată
ofensivei seculare. Asa cum scrie Pr. Richard John Neuhaus: “…Si sunt acei [conservatori] care…nu cred, dar recunosc importanta
religiei ca ‘minciună necesară’ esentială pentru asigurarea…ordinii
publice…este trist că nu cred, însă e si mai trist pentru că sunt gata să
folosească si implicit să se folosească de numele lui Dumnezeu pe care nu-L
cinstesc.[2]”
Apelurile
nostalgice pentru o reîntoarcere la credintele trecute nu rezolvă nici pe
departe chestiunea regenerării morale si nici nu pot stăvili ferocitatea dezlăntuită
a vremurilor noastre. Atasamentul sentimental al conservatorilor fată de
religiozitatea altora nu poate substitui credinta religioasă.
În
cele din urmă, conservatorul secular nu poate articula nici un argument convingător
în favoarea renuntării la sine si a sacrificiilor omenesti necesare pentru ca
societatea să rămână civilă. Dacă luăm drept indiciu istoria noastră
recentă, vedem cum egoismul exacerbat este mult prea seducător pentru a-i
rezista. Desfătările barbariei analfabetilor se justifică dacă Dumnezeu este
mort sau cel putin dacă se presupune că nu mai pretinde nici o schimbare de
caracter din partea noastră, si nici dragoste pentru ceilalti, inclusiv pentru
‘cei mai mici dintre acestia’.
Unii
conservatori îsi recunosc dilema intelectuală si au încercat să facă
apeluri la simtăminte religioase fără referire la o credintă anume. De
exemplu, istoricul Page Smith, la sfârsitul importantei sale cărti,
Ucigând spiritul, propune o solutie generală si extrem de vagă pentru
problemele noastre. El încearcă timid să ofere o alternativă la asprul
‘fundamentalism academic’ secular pe care îl deplânge: “O
nouă constiintă reprezentând o sinteză a două constiinte anterioare – cea
crestină clasică (teza) si cea secular – democratică (antiteza) trebuie să
se formeze. Nu pot să anticipez forma acestei noi constiinte. Dar sunt încredintat
că trebuie să includă elemente perene din amândouă traditiile, viguros reînsufletite
si entuziast reconstruite.[3]”
În
cartea sa Istoria ideii de progres,
Robert Nisbet îsi încheie studiul remarcând astfel: “…documentele
istorice sunt o mărturie clară că [doar] în contextul unei adevărate
culturi ce are la bază un profund si dezvoltat simt al sacrului putem să
recuperăm conditiile vitale ale poporului însusi, ale credintei în progres
trecute, prezente si viitoare[4]…”
Nici
Page Smith si nici Nisbet nu precizează care este continutul ‘sacrului’ si
nu au nici o indicatie despre ‘traditia religioasă’ din care poate fi el
extras. Si, de bună seamă, nici unul nici altul nu îsi mărturiseste credinta
într-un fel care ar putea stârni zâmbete condescendente în rândul colegilor
lor de breaslă seculari.
O
rază de sperantă au adus neoconservatorii cu apelul lor la o afirmare mai hotărâtă
a credintei religioase. Romano-Catolicul Michael Novak scrie: “Dacă
cei care trăiesc într-un sistem capitalist democrat îi pierd din vedere
temeliile morale, pierderea moralitătii este inevitabilă…nu este o întâmplare
că sistemul capitalist democratic a apărut pe teren iudeo-crestin[5].”
Si
totusi, în timp ce Michael Novak si alti conservatori îsi manifestă respectul
fată de roadele adevărului crestin, apărarea robustă a acelui adevăr si a
Sfintei Traditii care l-a păzit este jalnic omisă. Este foarte greu de crezut
că ambiguitatea conservatorilor în ceea ce priveste credinta nu este motivată
de teama lor de a nu fi ridiculizati în lumea academică seculară care
tolerează toate ‘credintele’, mai putin iudaismul si crestinismul[6].
Dostoievski
spunea că o dată ce oamenii îsi pierd credinta în Dumnezeu, vor crede în
orice. Esecul miscării conservatoare de a restaura moral cultura noastră
divulgă încercarea lor zadarnică de a combate decăderea morală fără nici
un angajament fată de adevărul religios crestin. Sf. Nil observă aceeasi
problemă în secolul al V-lea: “Atât iudeii cât si grecii au dat gres, căci au respins întelepciunea
care vine din ceruri si au încercat să filosofeze fără Hristos, care singur
a redat adevărata filosofie atât în viata, cât si în învătătura Sa[7].”
Peter
L. Berger, Profesor de Sociologie la Universitatea din Boston scrie: “Credinta
religioasă este posibilă numai în măsura în care se întelege că religia
satisface anumite nevoi, colective sau individuale…Sociologul poate conclude că
religia este necesară pentru a asigura ordinea socială, psihologul poate spune
că religia izvorăste din nevoile profunde ale sufletului, dar nici una din
aceste sintagme nu duce la afirmatia care începe prin: “Eu cred” [8].
Conservatorii
si neoconservatorii ne-au făcut un serviciu imens dând la iveală falimentul
secularismului, în mod special regăsit în odrasla sa vitregă socialistă, a
utopiei unui guvern puternic. Ne-au ajutat să întelegem ceea ce contestăm.
Dar, desi au propus doar solutii economice, politice, nationaliste si
tehnocratice la ceea ce sunt de fapt chestiuni de ordin moral-religios, nu ne-au
spus ce anume să apărăm.
Majoritatea
liderilor conservatori n-au reusit să-si ducă la capăt propozitia care începea
cu “Eu cred…”, evitând să facă o convingătoare mărturisire de credintă.
[1]
De exemplu, din 1987 încoace, se pot citi în Commentary tot mai multe articole despre credinta iudaică dar de
cele mai multe ori scrise numai dintr-un interes abstract sau academic. Pe
de altă parte, câtiva din semnatarii articolelor din Commentary au început să pună problema într-un mod mai transant
: “Când vorbim de secularizare… descriem victoria unui impuls religios
nou în curs de dezvoltare, îndreptat spre religiile biblice traditionale
care au constituit cadrul civilizatiei occidentale. Ratiunea pură poate fi
o critică a credintelor morale, dar nu le poate genera…lumea occidentală
duce un fel de existentă schizofrenică, având un cod moral mostenit din
traditia iudeo-crestină si un set de credinte umaniste seculare în natura
si în destinul omului pentru care acel cod este lipsit de orice relevalantă
logică”, Viitorul evreimii
americane în Commentary
(august 1991).
[2]
Richard John Neuhaus – Piata
publică asa cum e ea – First
Things (septembrie 1991).
[3]
Page Smith – Ucigând
spiritul, pp. 304-305.
[4]
Robert Nisbet – Istoria
ideii de progres, p. 357.
[5]
Michael Novak – Spiritul
capitalismului democratic (New York, 1982) pp. 334-35.
[6]
Din păcate generatia tânără de conservatori este la fel de
secularizată ca si cea vârstnică. Oricine citeste publicatiile
conservatorilor precum Spectatorul
American sau Commentary poate
întelege că doar o mică parte din semnatarii conservatori ai articolelor
ce analizaseră amănuntit esecul stângii politice, dau o perspectivă cât
de cât religioasă criticii lor sociale.Tipică pentru conservatorismul
secular este colectia de eseuri semnate de diferiti scriitori tineri
conservatori si neoconservatori. Într-o carte intitulată Dincolo
de miracol: noi voci ale vietii, culturii si politicii americane ( New
York, 1990) multi tineri inteligenti conservatori nu au produs decât o
evidentă critică, bine întocmită, a culturii noastre liberale. Asa cum
D.G. Myers nota într-o recenzie a acestei cărti: “Desi Dincolo
de miracol ia în derâdere impostorii [liberali]…nu apară nici un
artist sau intelectual anume.” (Commentary,
februarie, 1991). Cu alte cuvinte, potrivit acestor tineri conservatori, trăim
într-o lume fără eroi, nu avem pe nimeni care să ne scoată din bezna
morală în care ne aflăm. La fel ca omologii lor seculari de stânga,
majoritatea conservatorilor stiu ceea ce contestă, dar nu ar putea articula
ceea ce sustin dincolo de o viziune seculară, diferită în ceea ce
priveste detaliile, însă asemănătoare, în ce priveste premisele
tehnocratice seculare, cu cea a stângii.
[7]
Sf. Nil Ascetul – Discursul
ascetic, în vol. 1 din Filocalia
(New York si Londra, 1979).
[8]
Peter L. Berger – Commentary
(aprilie 1991).