Limitele
seculare
Limitele seculare auto-impuse ale dezbaterii culturale
din zilele noastre – fenomen pe care Pr. Richard John Neuhaus îl numeste
‘piata publică asa cum este ea’, unde ideile religioase sunt excluse din
discursul public[1]
– arată că războiul cultural se duce pe teren secular. Si astfel câmpul său
de bătălie este un teritoriu străin care conferă intelectualitătii
anticrestine un avantaj net fată de conservatorii traditional religiosi sau
seculari.
A te lupta pentru idealuri de libertate si
dreptate fără nici o referire la Cele Zece Porunci, Iudaism, Iisus Hristos, Sfânta
Traditie Ortodoxă, Sfintii Părinti, Sfintele Taine, crestinismul bizantin si
cel latin, este ca si cum ai încerca să aperi teoria evolutionistă fără să
faci nici o referire la Darwin sau la fosile. Este la fel cum ai încerca să te
apropii de mozaicurile bizantine din Ravenna, de ‘Mesia’ a lui Handel sau de
‘Macbeth’-ul lui Shakespeare fără Biblie sau cunoasterea Sfintei Traditii.
Occidentul crestin nu poate fi înteles si cu atât mai putin restaurat în
afara unui discurs moral întemeiat pe religia iudeo-crestină. Dean C. Curry
remarcă acest aspect când scrie: “Premizele
si obiectivele [religioase] morale ale capitalismului democratic sunt rar
articulate si adesea ignorate de chiar liderii religiosi ai societătilor
libere. Păcat. Căci un guvern democrat nu poate întelege că libertatea nu
este un scop în sine, ci un mijloc spre împlinirea căutării celei mai adânci
a omenirii între aflarea unui sens personal si comunitar.[2]”
Dacă
tot ce au oferit conservatorii este un produs national brut mai mare, o reducere
a ajutorului de somaj, un sistem de apărare antinuclear mai eficient, un
computer mai performant – vor câstiga ceva bani, câteva dezbateri, poate
chiar o campanie electorală, dar nu-i vor birui pe utopicii seculari care îsi
impun programele de inginerie socială asupra societătii.
Conservatorismul
european nu va izbuti să reformeze si să protejeze ultimele rămăsite ale
institutiilor omenesti din societate dacă singurele argumente pentru
regenerarea ei morală sunt de natură seculară. Această perspectivă duce la
concluzii diferite decât cele trasate de stânga utopică, desi se foloseste de
aceeasi metodologie intelectual-secularizată.
Nimic
nu ilustrează atât de bine caracterul problematic al viziunii lumii seculare
ca înmultirea numărului de teste prenatale. Fără călăuzirea unui sistem
religios stiinta modernă o ia razna într-o lume în care tot ce este posibil
devine permis. Conservatorii seculari care fac apel la ‘valori traditionale’
sau la ‘valori familiale’ fără să fie si fideli principiilor religioase
de bază îsi văd strădaniile sfidate de miscarea eugenică a sfârsitului de
secol XX.
Cu
tehnologii avansate de ultrasunete devenite acum procedee de rutină în
misiunea ‘caută-si-distruge’, neputinta oamenilor de stiintă de a se călăuzi
fără ajutorul credintei religioase si al valorilor morale absolute nu mai
surprinde pe nimeni[3].
Într-o
societate în care căutarea ‘fericirii’ este singura ‘etică’ si în
care scopul vietii este să fii ‘fericit’, iar religia a fost redusă la o
simplă opinie subiectivă, cum să mai opui rezistentă barbariei unui
sofisticat program eugenic de tip nazist în conditiile dezvoltării galopante a
geneticii? Si pe ce temei moral, altul decât credinta religioasă, ar putea
neoconservatorii sau conservatorii să pledeze pentru ca o femeie să nu-si ucidă
pruncul din pântece 'nu tocmai normal'? Si, dacă religia nu mai are nici un
cuvânt de spus în universul omului, în numele cărei logici să mai aperi
soarta unei vieti omenesti ‘costisitoare’ si ‘fără valoare’?
Conservatorii si neoconservatorii pot părea de dezgustati de miscarea eugenică
modernă, dar în afara unei convingeri religioase, cu ce argumente s-ar mai
condamna eugenia de tip nazist?
Idea
sfinteniei vietii, pentru a nu mai vorbi de eliberarea de implicarea agresivă a
statului, nu mai are nici un sens dacă viata si liberul arbitru nu mai sunt întelese
ca daruri de la Dumnezeu. Din perspectiva crestinismului istoric viziunea
secularistă asupra vietii este incapabilă să descrie realitatea conditiei
umane. Asa cum Sf. Ioan Gura de Aur scrie: “A afirma că lucrurile ce fiintează
provin din materie si a nu mărturisi că Creatorul tuturor le-a facut din
nefiintă este semnul unei tulburări mentale grave.[4]”
[1]
Richard John Neuhaus – Piata
publică asa cum este ea (Grand Rapids, MI, 1986).
[2]
Dean C. Curry – First Things (aprilie
1991).
[3]
Elizabeth Kristol – O
imagine completă: politica testelor prenatale în First Things (aprilie 1993).
[4]
Sf. Ioan Gura de Aur – 'Omilii despre Facere' 2.2; A.D. 388 în
Credinta Părintilor din vechime, vol 2, trad. W. A. Jurgens, p 102.