Schisma
Ca urmare a Schismei dintre Biserica Ortodoxă din Răsărit si sora ei
Apuseană de la Roma, unitatea crestinătătii a fost zdruncinată în mare
parte datorită pretentiilor de autoritate absolută – autoritatea papală –
dorită de diversi papi de la Roma[1].
Papii s-au aliat cu împăratii latini si germani ai Europei occidentale împotriva
centrului legitim al crestinătătii din Răsăritul bizantin.
Au existat, desigur, si ratiuni teologice care
au dus la Schismă, de exemplu binecunoscuta dispută pe tema Filioque,
referitoare la o sintagmă pe care Biserica Romano-Catolică din Spania a adăugat-o
crezului de la Niceea (dintr-o încercare bine intentionată de a corecta
influentele ariarismului). Si astfel s-a stabilit că Duhul Sfânt purcede
‘de la Tatăl si de la Fiu’, fată de enuntul Crezului potrivit căruia
Duhul purcede 'de la Tatăl'[2].
Dacă cearta despre cuvintele adăugate
Crezului ar fi fost singura pricină a discordiei între Biserica istorică a Răsăritului
si Apusului, probabil că nu s-ar fi ajuns la nici o schismă. De altfel s-au făcut
numeroase încercări din ambele părti de a corecta această dispută teologică[3]. Dar consolidarea
progresivă a puterii papale în Biserica Apuseană si comportamentul
intransigent, adesea arogant, al câtorva episcopi si împărati din Răsărit
au creat obstacole insurmontabile în calea reunificării[4].
Profesorul de istorie Harry J. Magoulias de la
Universitatea de Stat Wayne arată că primatul de onoare între ceilalti
episcopi fiind de mult stabilit de comun acord, a făcut ca pretentiile crescânde
la suprematie si jurisdictie venite din partea episcopilor de la Roma să
schimbe rânduiala celor sase secole de frătie mai mult sau mai putin colegială
între episcopii crestinismului.
“În
timpul primelor sase secole [ale Bisericii], în ciuda animozitătii crescânde
apărute între Constantinopole si Roma, papa era [încă] cetătean al
Imperiului [bizantin]…[apoi] în 568 barbarii lombarzi din nord au ajuns în
Italia ocupând mari suprafete…Ravenna, capitala imperială a Italiei avea să
fie atunci ruptă de Roma, iar papei i-a revenit răspunderea pentru apărarea
militară si administrarea politică a acelui oras important. Printr-un accident
politic, papa a ajuns conducător secular, fapt ce avea să lase teribile
consecinte istorice…cum atât actiunile întreprinse de Regele francilor, cât
si de papa de la Roma (care împreună au uzurpat autoritatea împăratului
bizantin si a Patriarhului de la Constantinopole) au fost ilegale în raport cu
imperiul crestin legitim al Bizantului, un fals de proportii a fost
ticluit…pentru a veni în sprijinul acestor [noi] pretentii papale. Potrivit
acestui document, Donatia lui Constantin, toti oamenii bisericii au devenit
dependenti de episcopii de la Roma[5].”
Istoricul si filosoful Charles Ashania a arătat
că unul din motivele care au dus la aparitia papalitătii a fost acela că prin
aceasta Biserica Apuseană a încercat să controleze istoria cu scopul de a
contracara amestecul fortelor politice seculare în Biserică.
[1]
“Istoricii au arătat că data exactă a Schismei nu poate fi
stabilită cu exactitate. Conflictele au început încă din secolul IV si
ruptura din 1054 a fost urmată de secole de încercări de refacere a unitătii.”
Pr. John Meyendorff – Primatul lui
Petru (Crestwood, 1992), p.70
[2]
“…în conceptia despre Treime a Părintilor capadocieni, Tatăl
este văzut ca origine personală (ipostatică) a existentei divine. În
Evul Mediu aceasta a fost obiectia majoră a
Răsăritului Ortodox adusă interpolării apusene în continutul
Crezului prin cuvintele ‘si de la
Fiul’ (Filioque)…Argumentele latine lasă să se creadă că
existenta Duhului nu este în primul rând ipostatică, personală, iar
purcederea Sa se face de la persoana Tatălui si Fiului’ (ibid. p. 18)
[3]
vezi S. Runciman – Biserica
în captivitate, pp. 90-91.
[4]
“ca întotdeauna în controversa dintre Răsărit si Apus,
chestiunea autoritătii în biserică părea să fie cea mai importantă, să
stea la temelia celorlalte. Dacă s-ar fi rezolvat, alte chestiuni (ca
Filioque) ar fi putut fi negociate; câtă vreme nu s-a rezolvat, celelalte
chestiuni au rămas si ele fără sperantă de elucidare.” Jaroslaw
Pelikan Traditia crestină, vol
2, În Duhul crestinismului răsăritean
(Chicago, 1974), p. 272.
[5]
Harry J. Magoulias - Crestinismul
bizantin (Detroit, 1982), pp. 91-94.