Începutul sfârsitului
La începutul procesului care a generat Reforma, Lorrenzo Vallo a expus,
în A.D. 1440, înselăciunea din spatele asa-zisei Donatii
a lui Constantin, invocată de autoritatea papală până la acea vreme.
Vallo nu a fost un Reformator ci doar dorea să clarifice documentele istorice
ale Bisericii Romane. Nu a intentionat să inventeze o nouă religie sau să
distrugă unitatea crestinismului apusean. N-a fost decât un pionier al
filologiei - studiul cuvintelor pentru a le determina sensul.[1]
Prin contrast, ceea ce Luther a început
dintr-o căutare a puritătii Bisericii vizibile avea să evolueze în
subminarea, demitizarea si dezmembrarea Sfintei Traditii. În zilele noastre
acest proces a ajuns la concluzia sa logică - desi neintentionată - prin
abandonarea aproape totală a etosului crestin de către conducătorii nostri
seculari si prin reducerea omului sub nivelul unui 'gândac' de către elita
noastră intelectuală. Se pare că o dată cu desacralizarea sacramentelor de către
Zwingli si clica lui, aveau să-si piardă semnificatia sacramenelor nu doar pâinea
si vinul euharistic.
Dacă autoritatea si sacramentele Bisericii
istorice au putut fi batjocorite sub pretextul 'reformei' într-o singură
generatie, întelepciunea atâtor generatii în ceea ce priveste locul omului în
rânduiala lucrurilor, a putut fi si ea ridiculizată câteva generatii mai târziu.
Această fărădelege a fost mai usor de pornit decât de oprit. Lucruri
considerate sfinte, vreme de veacuri, aveau să fie declarate în timpul
Reformei doar 'simboluri'. Împărtăsania a fost 'demitizată' într-o
generatie, iar mai apoi întreaga umanitate avea să fie considerată nimic mai
mult decât o colectie de atomi, un petec de tesut biologic ce produce zgomot si
furie fără nici o noimă.
Dintr-o perspectivă pozitivă se poate spune că
liderii asa-zisei Reforme au pornit dintr-o dorintă sinceră de a eradica
alarmanta coruptie din Biserica Latină. Apoi însă, ei si urmasii lor au mers
mult prea departe, deschizând poarta unei stări permanente de scepticism si
chiar ateism care aveau să fie de atunci reperele culturii occidentale inumane
si individualiste.
[1]
Jeremey C. Jackson, Nici o altă
temelie: Biserica de-a lungul a două mii de ani (Westchester, 1980),
cap. 11.