Involutia
Oricât ar tânji conservatorii Protestanti după reînnoirea 'valorilor
traditionale' si oricât ar deplânge anarhia morală din vremea noastră, ei nu
mai pot face fată crescândei involutii sociale generate cu concursul strămosilor
lor rebeli. Si aceasta din pricină că au respins conceptul unei Biserici
autoritar-istorice, cu unitatea sa crestină centrată pe slujirea sacramentală,
Sfânta Traditie si succesiunea apostolică.
Protestantii au pierdut de sub control procesul
subiectivei interpretări biblice. Iar aceasta a dat nastere unei nesfârsite
cercetări rationaliste de tip modern.[1]
Religia Protestantă pare să fie redusă la dimensiunile încă unei forme de
relativism monolitic.[2]
Spiritul revolutionar Protestant din cultura noastră si răsturnarea culturilor
traditionale de autoritate pe toate fronturile este rodul acelor idei filosofice
care au dus la revolutia franceză, americană si chiar la cea rusă.[3]
Asa cum scrie Charlotte Allen:
"Nu cu mult timp în urmă,
în secolul XVI, Reformatorii Protestanti descopereau că…au 'semănat vânt'.
După ruptura de Roma, nimic nu a mai putut opri înmultirea sectelor
Protestante, unele dintre ele cu mult mai milenariste, mai utopice sau mai
radical egalitariste decât si-ar fi închipuit Luther însusi…Doctrina
Lutherană a celor 'două împărătii' separând riguros sferele autoritătii
eclesiastice si seculare, a dus în cele din urmă la secularizarea completă a
societătii occidentale, la privatizarea religiei si la deplasarea sacrului în
afara vietii de fiecare zi. Nu e o întâmplare că Protestantii au fost primii
crestini Apuseni care si-au pierdut în masă credinta, robiti de ritmurile
vremurilor moderne…"[4]
Revolta lui Martin Luther împotriva autoritătii
Bisericii Romane a început dintr-un spirit de reformă. El nu a dorit să
inventeze o nouă religie, dorind numai să purifice Biserica Romană si să găsească
o modalitate prin care credinta să fie mai accesibilă.
Reinterpretarea Messei Romano-Catolice (devenită
'Cină a Domnului') avea să marcheze punctul de cotitură stabilit de Luther în
eforturile sale de distantare fată de traditia liturgică a Bisericii istorice.
Asa cum am văzut, alti Reformatori (precum Zwingli) au mers chiar mai departe,
reducând Cina Domnului la un simbol, pe cât de putin practicat, pe atât de
putin înteles.[5]
Reformatii au înlocuit Biserica vizibilă si
ierarhia ei formată din episcopi si preoti, cu asa-zisa biserică invizibilă,
o asociatie largă formată din toti cei care îsi spun crestini. Punând
accentul doar pe credintă si pe Biblie,
Luther a deschis portile democratizării 'preotiei tuturor credinciosilor', un
ideal egalitarist pe care Reforma radicală avea să-l dezvolte în proportii
uriase, străine de intentiile lui Luther. Astfel avea să se nască primul
impuls al pluralismului modern, o dată cu alunecarea spre babilonia
denominatională a diversitătii, ce avea să culmineze cu relativismul moral
general din vremea noastră.[6]
Tendinta Protestantismului de a duce la
secularizare prin chiar propria sa anarhie teologică este remarcată si de
James Joll:
"Sunt miscări [precum Protestantismul] în istoria tuturor religiilor
care resping întreaga autoritate, temporală sau spirituală, pretinzând
libertate absolută de actiune potrivit Luminii Interioare."[7]
Luther pare să fi avut 'entuziasmul ingenios
al unui anarhist'.[8]
Cu elanul său arătat fată de pietism si de interpretarea individuală a Bibliei,
el avea să deschidă portile miscării Anabaptiste, care a înlocuit
autoritatea sacramentelor si Biblia însăsi, cu o nouă si extrem de individualistă religie.[9]
[1]
"…în Protestantismul american, sau în amintirea
pesimist-calvină a păcatului punând stăpânire pe om…viata crestinului
în Biserică nu participa la viata lui Dumnezeu. Astfel că atât în tabăra
'neo-ortodoxă' cât si în cea 'liberală' a Protestantismului multi
tratează cu indiferentă principiul crestin de bază: a fost Hristos
Dumnezeu sau nu, a fost Învierea Sa un fapt istoric sau nu. Si atunci nu ne
mai rămâne decât să ne întrebăm: ce a mai rămas din sinteza biblică
si patristică, din crestinism în general." John Meyendorff, Universalitate
si Biserică, p. 81.
[2]
"Rezultatul [fragmentării denominatiilor Protestante] a fost
tipul de om care a învătat să
trăiască…prin voia sa. El s-a dovedit capabil să formeze nesfârsite
combinatii si permutări politice, sociale si religioase. La fel ca molecula
de ADN [noul Protestant american] circulă cu o viteză si o usurintă
uluitoare. Într-o viată de om, o astfel de persoană ar putea face câteva
cariere…schimbându-si religia cu usurinta cu care-si schimbă
slujba." Page Smith, Formarea Americii, vol. 3, p. 325.
[3]
"Iluminismul a adaptat notiunea crestină de perfectiune atinsă
în numai veacul de apoi, aplicând-o existentei pământene a omului."
Ibid. p. 316.
[4]
Charlotte Allen, "Etosul
Protestant: O recapitulare", First
Things, sept. 1992, p. 48.
[5]
Vezi Steven Ozment, Protestantii:
Nasterea Revolutiilor (New York, 1992), un studiu cuprinzător asupra
consecintelor secularizante neintentionate ale Protestantismului.
[6]
"Acele contestări au venit mai
ales din aripa stângă a Reformei, care, asa cum a numit-o exegetul
ei de frunte, nu a fost 'reforma',…ci 'o ruptură radicală de
institutiile si teologiile existente…' (Williams [1962] 846). În multe
privinte acea ruptură avea să fie o anticipare a criticilor Ortodoxiei si
succesiunii apostolice care au venit mai târziu din partea gândirii
moderne, în secolele XVIII, XIX si XX, astfel că adevăratele implicatii
ale acestor contestări nu au iesit în evidentă până mult mai târziu."
Jaroslav Pelikan, Traditia crestină, vol. 4, p. 305.
[7]
James Joll, Anarhisti (New
York, 1978), p. 18.
[8]
R. H. Tawney, Religia si
aparitia capitalismului, citat de E. Digby Balzell, Bostonul Puritan si Philadephia Quakerilor, p. 69.
[9]
"Indiferenta lui Luther fată de chestiunile traditionale ale
structurii bisericesti…i-a înlesnit pe urmasii săi să se obisnuiască
cu sisteme de organizare eclesiastică variind de la biserică de stat până
la biserica liberă, de la episcopatul istoric până la congregatie."
Jaroslav Pelikan, Reforma Bisericii
si a Dogmei, p. 313.