Revolutionarii
Ca reactie la Anabaptisti si actiunile lor revolutionare, prima generatie
de Protestanti Reformati, între care Calvin si Luther, a început să-si
schimbe retorica initială. Dacă la început Calvin a îndemnat la revoltă împotriva
regilor si a papilor, el si alti Protestanti au început mai apoi să pledeze
pentru respectarea status quo-ului. Protestantii au emis câteva declaratii cum
ar fi cea de la Augsburg, pentru a opri haosul pe care tot ei l-au declansat. De
exemplu, articolul 16 al acestei Declaratii prevede:
"Toate
guvernele, toate regulamentele si toate legile aprobate de către acestea sunt
instituite si lăsate de
Dumnezeu."
Ca răspuns la poligamia instituită de Anabaptisti,
teologii Reformati au pledat în
Declaratia de la Augsburg pentru ordine civică:
"Căci Evanghelia nu este
împotriva familiei, ci mai degrabă o protejează."
Dar descoperirea bruscă a Reformatorilor pentru nevoia
de ordine civică a venit prea târziu. Revolutia Protestantă nu a mai putut fi
oprită, iar Luther si Calvin au fost nevoiti să recurgă la fortă pentru a
mentine ordinea în rândul multimii. În 1536 Luther a semnat un memorandum
care prevedea pedeapsa cu moartea pentru orice formă de deviatie Anabaptistă.[1]
Iată cum schisma Protestantilor avea loc într-o eră a tiraniei, când grupuri
de Protestanti se devorau între ele mai încrâncenat - si cu sigurantă la fel
de virulent - ca cele contestate de Luther, ca însăsi ierarhia Bisericii
Romano-Catolice.[2]
[1]
E. Digby Baltzell, Bostonul Puritan si Philadephia Quakerilor, p. 61.
[2]
ibid. p. 60.