Dezastrul
După Calvin,
istoria este scena pe care Dumnezeu face paradă în mod arbitrar de faptele
Sale capricioase. Cu logica implacabilă a teologiei sale, Calvin a învătat că
planul lui Dumnezeu este predeterminat, predestinat si de neclintit. Câtiva,
'cei alesi' au fost predestinati de către Dumnezeu sa-I îndeplinească planul
în vastul Său teatru care este pământul. Toti ceilalti au fost creati
special pentru a fi damnati. Calvinismul părea să lase omenirea scufundata în
păcatul ei, înstrăinată de Dumnezeu si nelinistită în ceea ce priveste
soarta sa, condusă orbeste, de această înstrăinare si neliniste spre a îndeplini
planurile predestinate ale lui Dumnezeu.[1]
Realitatea
Genevei lui Calvin confirmă faptul că acesta nu a dorit reformarea Bisericii
istorice, urmărind de fapt să inventeze el una. Calvin a organizat Geneva
Protestantă în asa fel încât să devină o scoală de cadre politice menită
să pregătească oameni capabili si de succes, convinsi că ei erau elita noii
religii. În calitatea lor de 'alesi', aveau datoria să îi călăuzească pe
oamenii mai putin stiutori ce urmau sa formeze 'noul Sion'.[2]
O
dată cu căutarea unei noi autorităti morale ca fortă dinamică intelectuală,
o schimbare treptată avea să se producă: de la Sfânta Traditie spre interese
academice si politice, de la etica unei moralităti neschimbătoare, mai presus
de orice negociere, spre etica intelectuală si etosul secular.
Dilema
Protestantă apărută în urma abandonării Sfintei Traditii Apusene pe de o
parte, în timp ce, pe de alta era nevoie de păstrarea ordinii si a spiritului
comunitar, este ilustrată expresiv de opera savantului de secol XVII, Thomas
Hobbes. Într-o eră Protestantă din ce in ce mai individualistă si mai
revolutionară, Hobbes era obsedat de nevoia societătii de autoritate, sigurantă
si ordine. Hobbes si altii ca el au încercat să combată anarhia liber-cugetătoare
revolutionară pe care a găsit-o în universităti si în alte centre
intelectuale, miscare ce înlocuia învătaturile Bisericii istorice.
Hobbes
a intuit pericolul scepticismului exacerbat. În cartea sa
Leviathan (1651) el scria:
"Universitătile au devenit
pentru această natiune [Anglia] ceea ce calul de lemn a fost pentru
troieni".
Si
tot acolo:
"Conducătorii de frunte
[sunt acum] ministri si gentlemeni ambitiosi, primii invidiind autoritatea
episcopilor pe care îi considerau mai putin educati, iar ceilalti invidiindu-i
pe cei din consiliul de stat pe care îi considerau mai putin întelepti".[3]
Hobbes
întelese ca Protestantismul a înlocuit pur si simplu Sfânta Traditie
cu sute de noi 'traditii' fragmentate Protestante. Departe de a sugera o întoarcere
la Biserica istorică, Hobbes, nu a făcut decât să identifice alunecarea
iminentă spre haosul moral. Hobbes a propus diferite programe autoritare de
inginerie socială ca substitut pentru pierderea vechii ordini morale.
Recurgerea lui Hobbes la ingineria socială avea să devină metoda viitorului.
[1]
E. Digby Baltzell, Bostonul
Puritan si Philadephia Quakerilor, p. 63.
[2]
ibid. p. 65.
[3] Thomas Hobbes, Leviathan (Londra, 1968)