Război
general declansat Traditiei
Atât în
Europa Răsăriteană cât si în cea Apuseană de dinainte de Reformă,
definirea crestinismului presupunea prezenta Bisericii Sfinte, Sobornicesti si
Apostolesti, guvernată prin autoritatea atemporală a episcopilor si preotilor
care împărteau neschimbatele sacramente si îi chemau pe credinciosi la
dumnezeiestile liturghii. Crestinii considerau Biserica Trupul mistic al lui
Hristos, organizat ierarhic din episcopi si preoti.[1]
Miscările
sectare ale Reformei aveau să conteste autoritatea episcopului, preotului,
Bisericii si sacramentelor. Noi termeni, de negăsit în Sfânta Traditie sau în
Biblie, precum 'frătia tuturor credinciosilor născuti a doua oară' aveau să
fie inventati pentru a consacra ceea ce era de fapt o miscare secularizantă,
străină de autoritatea religioasă a Bisericii istorice. Sentimente, intuitii
si interpretări subiective ale Scripturii au început să înlocuiască Sfânta
Traditie ca principiu călăuzitor pentru întelegerea Bibliei. Cuvintele 'Eu
cred' aveau să înlocuiască
treptat străvechea declaratie de credintă: 'Aceasta este ceea ce Biserica a învătat
din totdeauna'.
Aceste
fenomene contrastau puternic cu viziunea Bisericii asupra crestinismului. Bunăoară,
omul de rând din Bizant si din Europa Apuseană de dinaintea Reformei si-a
recunoscut păcătosenia, dar cu toate acestea putea să ducă o viată
sacramentală. Crestinul era încredintat de mântuirea sa deoarece păcatul
putea fi vindecat în mod sistematic prin participarea cu regularitate la
sacramentele Spovedaniei si Împărtăsaniei, într-un ciclu de slujire liturgică
ce ducea spre o relatie mistică a credinciosului cu un Dumnezeu iubitor.[2]
Crestinul
privea problema mântuirii sale personale în contextul larg al Bisericii
istorice, sub forma vizibilă a comunitătii purtătoare de Hristos pe pământ,
ca si în cer; iar Biserica îi dădea crestinului uneltele sacramentale
folositoare pentru mântuirea sa.
În noul peisaj al Quakerilor si al altor secte Protestante avea să se
dezvolte un individualism tot mai exacerbat. Relatia omului cu Dumnezeu avea să
fie definită de sentimentele sale despre Dumnezeu; mântuirea sa era asigurată
numai în măsura în care el a simtit prezenta 'Luminii Interioare' sau s-a
simtit 'născut din nou'. Nimic extern, sacramental, măsurabil sau vizibil de către
ceilalti nu era de nici un folos pentru relatia omului cu Dumnezeu.[3]
Caracterul anti-autoritar si anti-sacramental
al Quakerilor era o consecintă directă a doctrinelor Anabaptiste asupra
perfectionismului. Aceste idei i-au determinat pe Quakeri să abandoneze
majoritatea responsabilitătilor sociale, politice, seculare, să predice despre
pacifism si, în cele din urmă chiar să refuze functiile publice sau să
voteze.
Quakerilor le-a revenit rolul de a juca până
la capăt drama pietismului Lutheran reductionist. Luther a fost cel care a
separat idea de a fi cetătean al lumii de aceea de a fi cetătean al Raiului,
în asa măsură încât a recurs, pe de o parte, la reprimarea brutală si la
persecutia violentă a confratilor săi credinciosi iar, pe de alta, la
neimplicarea pietistă a crestinilor în treburile guvernului. Pasivitatea
anti-autoritară a Quakerilor avea să se transforme curând într-o traditie
anti-intelectuală si anti-culturală. În timp ce Calvinisti si Puritanii erau
în esentă rationalisti Augustinieni, producând complexe tratate intelectuale
de sofisticată teologie urmând traditia scolastică Apuseană, miscarea
Quakerilor nu a produs nimic de acest fel.[4]
Prin urmare avea să devină un articol de credintă faptul că identitatea
socială a Quakerilor nu are nevoie să fie îndrumată de nici o teologie sau
dogmă intelectuală, rezumându-se la o serie de mărunte experiente personale
sau 'mărturii' (după cum le numeau chiar ei) ce au devenit la fel de absolute
în Comunitatea de Prieteni precum era teologia Calvină în rândul
denominatiilor Puritane.
Asa cum arată istoricul E. Digby Baltzell în
studiul său clasic Bostonul Puritan si
Philadelphia Quakerilor, Alexis de Toqueville a fost primul care a
identificat trăsătura democratiei americane potrivit căreia egalitatea si
individualismul sunt două fete ale aceleiasi monede. Toqueville a arătat cum,
departe de a produce o individualitate creatoare, ambele duceau mai degrabă la
o uniformitate bagatelizată în comportament ca si în idei.[5]
Astăzi în bisericile si scolile noastre secularizate, mergând pe urmele
'traditiei' Puritane si de tip Quaker, gândirea corectă din punct de vedere
politic este cultivată în detrimentul libertătii de expresie - culmea
ironiei, în numele 'sensibilitătii' fată de chestiunea individualismului si a
diversitătii. Sentimentele subiective si împlinirea de sine au înlocuit
discursul rational, nu numai în teologie, ci si în politica victimizării.
Puritanii, Quakerii si alti Protestanti din
America au renuntat la regi, papi, printi si la ierarhie. Nu au mai sustinut că
Biblia trebuie interpretată de către Sfânta Traditie Apostolică neschimbătoare
si mai presus de orice negociere, parte a vietii sacramentale ce a precedat
formarea canonului cărtilor Noului Testament. În schimb au pretins că Biblia
este o revelatie progresivă, 'ce vorbeste de la sine', al cărei sens nu este
dat de Sfânta Traditie neschimbătoare, apostolică si istorică, ci de
mofturile fiecărui crestin care o citeste după cum i-a 'vorbit' Dumnezeu si
după cum a 'păstrat cuvântul'.[6]
[1]
"Din cele mai vechi timpuri rânduiala episcopală era
considerată a dăinui prin succesiune necurmată din vremea apostolilor, împreună
cu canonul competent al Scripturii si
Crezul…Hristos…a promis ocrotirea de portile iadului doar pentru acea
biserică îndreptătită să-si traseze originea până la apostoli."
Jaroslav Pelikan, Traditia crestină,
vol. 2, pp. 157-158.
[2]
"[Pentru omul medieval] credinta apostolică si universală a
fost 'una singură' deoarece a fost primită o dată pentru totdeauna si a
fost transmisă apoi prin traditie apostolică, fiind neschimbătoare si de
neschimbat. De aceea până si sugestia unei schimbări, dezvoltări sau
cresteri părea să atenteze la însăsi fundamentul continuitătii
apostolice." Jaroslav Pelikan, Traditia
crestină, vol. 3, pp. 44-45.
[3]
Această religie interiorizată, personală, ce începuse să înlocuiască
slujirea exterioară, istorică a ajuns la apogeu o dată cu miscarea
pietistă condusă de oameni precum Contele Zinzendorf, care scria:
"…de îndată ce Mântuitorul sălăsluieste în inima cuiva…acela
va sti să deosebească binele de rău." Jaroslav Pelikan scrie: "Încercând
să înlocuiască 'dovada exterioară a crestinismului'…cu ceva atrăgător
pentru oameni…pentru a privi spre sine…dimensiunea morală a
convertirii…avea să devină o componentă indispensabilă a noilor
apologeti [Protestanti]. " Jaroslav Pelikan, Traditia
crestină, vol. 5 Doctrina
crestină si cultura modernă, p. 146.
[4]
E. Digby Baltzell, Bostonul
Puritan si Philadelphia Quakerilor, pp. 92-105.
[5]
Vezi Jurnalul lui John Winthrop (New York, 1908).
În colonia Bay, condusă de guvernatorul
Puritan John Winthrop, utopianismul avea să fie curând subminat de luptele
seculare, inerente Protestantismului. Winthrop a descris colonia Bay ca
fiind 'cetatea de pe colină'. Cititorul este uimit de relatarea
evenimentelor de zi cu zi din colonia Puritană, aflând că cel putin jumătate
din faptele înregistrate sunt descrieri de certuri sectare între
credinciosi. Colonia ajunsese aproape divizată când s-a ivit o polemică
initiată de Anne Hutchinson pe tema 'sălăsluirii Sfântului Duh'. A avut
loc o încercare de a 'surghiuni' un predicator, Roger Williams, în urma
disputelor teologice. La numai zece ani de la întemeierea ei, comunitatea
Puritană avea să fie dezbinată, zdruncinată de sirul necontenit al
schismelor si amenintată de anarhie în viata bisericească.
[6]
" La fel ca în timpul Reformei si al Iluminismului, chestiunea
fundamentală a fost autoritatea. 'Practic noi ne aflăm - se plângea Keble
- fără o curte supremă de apel în chestiuni doctrinale.'" Jaroslav
Pelikan, Traditia crestină, vol.
5, p. 242.